Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on huomenna jo klo 9 rakenneultra. Varsinaisesti ei jännitä mutta vähän meinaa hiipiä mieleen, että täytyy pitää mielessä että uutisia voi tulla hyviä tai huonoja.. sukupuoliuutisia meillä ei meinata kysyä.
 
Rakenneultraan viikko aikaa, jännittää :eek: onneksi on joulu tohinoineen tässä välissä niin aika kuluu nopeemmin :)

Eilen kävin neuvolassa lääkärilä ylimääräisellä käynnillä tuon selän takia. Seisomine on alkanut puuduttaa etureisiä eikä kävely ja seisomatyö enää sen jälkeen ole kovin herkkua :( Eipä siinä oikein muura vaihtoehtoa ollut kuin jäädä saikulle. Kyllä omalla tavallaan nolotti soittaa pomolle että homma on nyt näin, mut minkäs teet, ku ei töissäkään voi työtehtävää vaihtaa. Nyt on ensin saikku 7.2 asti ja siitäpä se sitten jatkuu loppuun kun ei se selkäkipu ainakaan helpota loppua kohti :(
 
Positiivinen neuvolakokemus viimein :) kirosin eka ylimäärästä käyntiä, mutta miehen läsnäolo selkeesti pehmensi muuten nirppanokkaista neuvolatätiä. Hemoglobiinia ja verenpainetta oikein kehui eikä sanonut mun joulukiloistakaan mitään. Lopuksi etsittiin sydänäänet, jossa menikin kauan, kun pieni luikki karkuun. Sitten saatiin minuutti-pari kuunnella pienen ihmeen jumputusta. "Oikein hyvät äänet", totesi neuvolatäti ja kirjasi sykettä 140 pienelle, mun puhuessa syke nousahti 148 asti. :D
 
Täällä käytiin tänään "ylimääräisessä" neuvolassa... Ahdistus kävi jo niin suureksi, kun ei vaan liikkeitä tunnu ja en nyt niitä sydänääniäkään löytänyt. Enemmän kyllä vaivannut se, kun liikkeet loppuivat kuin seinään ja alavatsaa vihlonut pahasti. Dopplerin käytössä epäilen täysin omia taitojani..

No, jokatapauksessa neuvolassa (kaarina) oli aivan ihana neuvolatäti joka sanoi että toimittiin aivan oikein kun tultiin käymään ja heti kuunteli sydänäänet. Äänet löytyi melkolailla heti ja pikkuinenkin oli hereillä niin lyönnit oli 148-150. :) ja muutama potkukin sieltä kuului, neuvolatätillä oli hauskaa kuunnella. :D ja hän kuunteli ainakin 5min! Tuntuu et meidän lappeenrannan neuvolassa ollaan vähän välinpitämättömiä ja ei noin ystävällisiä. Meillä kuunnellaan just sen verran et äänet vaan löytyy. :o voi kun olisi itselläkin näin ihana neuvolatäti! ❤

Mut nyt saa olla taas rauhallisin mielin. Parasta oli kun ei tullut mitään "ei saa kuormittaa palveluita" settiä ja moitteita ylihuolehtivaisuudesta. Päinvastoin sanoi että toimittiin aivan oikein ja jatkossakin jos tulee pienikin huoli niin heti vaan yhteyttä uudestaan. :)

Neuvolakortti ei ollut mukana, kun ikinä ei ole meillä ainakaan neuvottu että pitäisi olla mukana enkä sitten itse asiaa ajatellut yhtään reissuun lähtiessä.. Nyt sitten tuo mukava täti sanoi että pidä kortti mukana mihin menetkin ja ihmetteli kun mulle ei oltu neuvottu näin...
 
Joo, mullekin (Hki) painotettiin heti ekalla kerralla ja on muistutettu sen jälkeenkin, että pitää olla aina joka paikassa mukana, et jos jotain vaikka sattuu, osaavat auttajat heti katsoa, että olen raskaana. Hienoa, että pääsitte ylimääräiseen neuvolaan ja että vastaanotto noin kiva, plus että kaikki oli hyvin. :)
 
Rosmarinaa, muuttakaa Taipalsaarelle, täällä tosi mukava neuvola;)

Meillä ru takana ja vauvoilla kaikki hyvin, reilu 400g oli molempien painot. Istukat vähän yhteen sulautuneet ja etuseinässä kuten arvelin kun liikkeitä ei ole juurikaan tuntunut. Seuraavaksi neuvola tammikuun alussa ja lääkärin ultrat kk välein. Eli kaikki toistaiseksi mallillaan
 
Eilen tuli 22vko täyteen. Huomenna pitäis soitella neuvolasta raskaustodistusta. Toivottavasti siellä on joku paikalla, vaikka joululomia kai vielä viettävätkin. Seuraava neuvola mulla vasta 21.1. ja koska aloitan ä-loman jo 2kk ennen laskettua, täytyy työnantajalle toimittaa paperit tämän viikon aikana.
Ihanaa kyllä olla jo tässä vaiheessa! Nythän vauveliakin hoidettaisi, jos jotain sattuisi. :)
 
Rosmarinaa ja is, Joutsenossakin neuvola toimii tosi hyvin ja painottivat, että jos yhtään ahdistaa tai mietityttää niin pitää soittaa niin kuuntelevat sydänäänet ☺
 
Meillä ei kyllä lappeenrannan sammonlahdessa tunnu yhtään hyvältä ja kivalta paikalta... :( tuntuu et opastustakin saa niin vähän ja joka kerta moitteita siitä et kumpikaan meistä ei ole töissä. Mies siis opiskelee yliopistossa ja itse työtön... Huoh.

Hyvä et teil oli kaikki kunnos is! :)
 
Siis mitä ihmeen moitteita? Meillä ei ole tainnut neuvolan th kommentoida juuri mitenkään meidän työtilannetta, tietää toki mitä teemme, mutta siis ei ole mitenkään erityisesti käynneillä esillä. Jos teillä nyt on tuollainen tilanne, niin on - ei kai se moittimalla miksikään muutu? Ja ei varmaan ole tarkoitus, että ikuisesti olet työtön ja mies opiskelee. Taisit/-te olla melko nuoriakin vielä? :)
 
Mietin tässä kun joku sanoi, että mies oli huoneessa läsnä kun tehtiin tutkimusta, että onko kaikki siellä alapäässä hyvin jne. Että meinaako kuinka moni ottaa miehen/poikaystävän mukaan synnytykseen? Meinaa siinähän se vasta onkin kaikki paikat esillä :p jos siis häiritsee.
Mulla oli mies läsnä koko esikoisen synnytyksen ja leikkasi napanuorankin :) Ja on ollu kans aijemmin mukana kun on tehty tuo sisätutkimus. Ei mua ainakaa häiritse, sitä paitsi onhan hän jo muutenkin kaikki paikat nähnyt kun vauva yhdessä saatu aikaiseksi :grin
Mut siis itselle ainakin oli tosi suuri tuki miehestä enkä kyllä haluais synnyttääkkään ilman et saan pitää häntä kädestä kiinni :shy:
mun yks kaveri otti mukaan synnytykseen ystävänsä, mikä sit taas se tuntuis enemmänkin itselle jotenkin oudolle, enkä kyllä ketään kaveria synnärille mukaan tahtois. Enkä omaa äitiänikään vaikka läheisiä ollaan. Jotenkin tuntuu et synnytys jos joku on niin yksityinen ja erityinen tapahtuma että ainoastaan lapsen isän haluan paikalle :)
 
Mietin tässä kun joku sanoi, että mies oli huoneessa läsnä kun tehtiin tutkimusta, että onko kaikki siellä alapäässä hyvin jne. Että meinaako kuinka moni ottaa miehen/poikaystävän mukaan synnytykseen? Meinaa siinähän se vasta onkin kaikki paikat esillä :p jos siis häiritsee.
Mulla oli mies läsnä koko esikoisen synnytyksen ja leikkasi napanuorankin :) Ja on ollu kans aijemmin mukana kun on tehty tuo sisätutkimus. Ei mua ainakaa häiritse, sitä paitsi onhan hän jo muutenkin kaikki paikat nähnyt kun vauva yhdessä saatu aikaiseksi :grin
Mut siis itselle ainakin oli tosi suuri tuki miehestä enkä kyllä haluais synnyttääkkään ilman et saan pitää häntä kädestä kiinni :shy:
mun yks kaveri otti mukaan synnytykseen ystävänsä, mikä sit taas se tuntuis enemmänkin itselle jotenkin oudolle, enkä kyllä ketään kaveria synnärille mukaan tahtois. Enkä omaa äitiänikään vaikka läheisiä ollaan. Jotenkin tuntuu et synnytys jos joku on niin yksityinen ja erityinen tapahtuma että ainoastaan lapsen isän haluan paikalle :)

AMEN!

Yhdellä kaverillani oli ystävä mukana, toisella tutulla oli miehen sisko mukana. Hmmm... Ei, ei, ei!

Mies on alapääni niin monet kerrat nähnyt jo ennen ensimmäistä raskautta, että halusin hänet synnytykseen mukaan. Vaihtoehtona oli synnyttää yksin jos mies ei olisi paikalle kerennyt.

Minusta kaverit, äitini, siskot, saati anoppi ei kuulu niin lähipiiriin, että heitä mukaan haluaisin. Toisinsanoen. Enpä ole kertaakaan ollut toosa levällään heidän ollessa paikalla :hilarious:
Selitetään vielä tarkemmin, että hyvät välit on jokaiseen, mutta ei niin läheiset kuitenkaan :)

Ainut jossa en halunnut miehen alapäähäni katsoa oli itse lapsen ponnistus pihalle. Yhteinen työkaverimme kun puhui, että 'alapää levisi kuin ladon ovet', niin ponnistuksen ajan mies oli sängyn vieressä ja asetteli tyynyä kauniiksi :laughing001
Rapsutti hän korvan takaakin ja tuli lipsautettua synnytyksen jälkeen kahvilla että en minä kyllä mikään koira ole :laughing002
Itse leikkasi napanuoran, tosin pitihän minun vähän herätellä häntä tähän maailmaan, kun jäi vain ihmeissään poikaamme tuijottamaan :hug003

Eli siis kyllä. Mies myös toiveissa saada nytkin synnytykseen mukaan, ettei yksin siellä tarvitsisi olla ja kylläpä se on muissakin toimenpiteissä ollut mukana mitkä jotenkin raskauteen liittyy (ollut sitten alakautta ultraus tai synnytystapa-arvio).
 
Kyllä miehen haluan mukaan ja vaikka täälläkin äitin kans läheisiä ollaan, en näe häntä salissa synnyttämässä mun kanssa :D

Meillä mies ollut myös ultrakäynneillä mukana joka aluksi tehtiin alakautta ja nyt rakenneultran yhteydessä kohdunsuu kun tutkittiin niin mies oli siinä mun vieressä. Vitsiä ollaan asiasta heitetty ja oon kysyny onko jäänyt traumoja mut hän on itse halunnut olla eikä oo säpsähtäny vaikka toisen ihmisen kädet välineineen mun sisuksissa:D kaikkee ne joutuu kestämään haha
 
Takaisin
Top