Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä meillä mies tulee mukaan synnytykseen! Ketään kaveria en huolisi. Mies on lähdössä alkukeväästä ulkomaille työharjoitteluun ja jos sattuu niin että vauva päättää tulla ihan etuajassa maailmaan, sitten otan äitin mukaan ,koska ollaan tosi läheisiä, mutta muuten ilmanmuuta miehen mukaan :)

Multa on nyt kerran tutkittu kohdunsuu ja kaks kertaa ultrattu alakautta, ja mies ollut joka kerta mukana. Ei siinä mun mielestä oo mitään ihmeellistä kun on mut nyt nähnyt muutenki kokonaan :) Eikä itellekkään noi tutkimukset oo mikään ihmeellinen juttu.
 
Ilman muuta mies tulee mukaan synnytykseen. On nytkin ollut mukana kaikessa, paitsi sillon ku otettiin papa-koe sisätutkimuksen yhteydessä, sillon passitin miehen odotushuoneen puolelle.
 
No siis ei minulla aikakaan käynyt mielessäkään, että mies ei tulisi mukaan synnytykseen. Hän on ollut monissa jutuissa mukana kun minua on "ronkittu". (On esim ollut mukana useamman kerran kun minulle on tehty sisätutkimus tai on kerätty munasoluja.) Oli toki esikoisen synnytyksessäkin mukana. Eikä siellä salissa miehellä ole mitään syytä sinne jalkopäätyyn mennä kun siellä on kätilö(t). Kyllä taisi minun mieheni välillä kurkkia, että mitä tapahtuu, mutta enenmmän hän siellä oli henkisenä tukena ja tsemppaamssa. Toki hän sitten katkaisi napanuoran, joka oli paksu eikä meinannut millään katketa. :joyful: Kätilökin siitä mainitsi, kuinka oli iso istukka ja paksunapanuora. Oli kyllä iso poikakin, että... :joyful:
 
Mies oli mukana esikoisen syntyessä ja on nytkin. Kerran on ollut neuvolalääkärissä niin että on tehty sisätutkimus ( esikoisen aikaan) ja sitä vähän kauhisteli, mut ei muuta. No se onkin ollut ainoa kerta kun on ollut mukana niin että ois tehty sisätutkimuksia, mut se nyt lähinnä johtuu siitä, että miehen työpaikka on Lappeenrannassa noin puolen tunnin matkan päässä neuvolasta niin on katsottu, että ei oo mikään järki ajella jonkun 20 min takia edes takaisin jos neuvolaa ei oo saatu illaksi ☺
 
Mies tulee tottakai mukaan synnytykseen. On se nyt kumma jos tähän pisteeseen on päästy ilman, että mies on kurkkinut alakertaan :cool14
Meillä vielä hedelmöityshoitojen kautta raskaus, ja niissäkin tutkimuksissa mies on ollut jo mukana. Minusta tosi luonnollista ja asiaankuuluvaa. Hänestä olen monet kerrat saanut tuen ja turvan <3
 
Meilläkin mies tulee mukaan, itse haluaa ja minäkin hänet sinne haluan. Mekin käytiin lapsettomuuspolilla muutamia käyntejä ja siellä tehtiin joka kerta sisätutkimus. Lisäksi 2 ultraa alakautta on tehty. Ei oo miehestä tuntunu ihmeemmältä vaikka kerran on ollu mieslääkärikin... En usko että tahtoo synnytyksessä alapäätä suoraan tuijotella mutta uskon että mies suhtautuu asiaan luonnollisesti. Luonnollistahan se on, synnyttäminen!

Mulla oli ekassa synnytyksessä sisko mukana, myös esikoisen isä oli mukana. Esikoisen isästä ei ollut hirveästi tukea ja turvaa synnytyksen aikana, niin sisko oli suurena apuna, tsemppas läpi ponnistuksen!

Nyt hetken mietin doulaa mukaan synnytykseen, mieheni lisäksi, mutta olen päätynyt että haluan kokea synnytyksen mieheni kanssa kaksin. Doulan olisin halunnut auttamaan luonnollisessa kivunhallinnassa ja asennoissa yms. Eiköhän nykyään kätilöt osaa hyvin neuvoa ja ohjata myös lääkkeettömään kivunlievitykseen..
Meille tuleva synnytys on pitkän matkan päätös ja tiedän että siitä tulee hyvin tunteellista. Niimpä kaksin koettuna se varmasti vahvistaa vielä enemmän suhdettamme. Lisäksi luotan mieheeni täysin, hänen seurassaan pystyn rentoutumaan kokonaan. :)
 
Odette, meillä hoetaan sitä et rahallinen tilanne on huonompi, kun työssä käyvillä. Neuvolassa ei jotenki tajuta sitä, et ihmisillä voi olla säästöjä ja muita tuloja millä pystyy hyvin elättää perhettään (meillä tulee vammaistukea ja kuntoutustukea jotka menneet jo monta vuotta suoraan säästöön...). :shifty: Eli oltais heidän mielestä huonommat vanhemmat, kun käyttötili ei poksu rahasta nii kovin kuin työssäkäyvillä ihmisillä. :arghh:

Ja mäkin tosiaan painottanut, että olen hakenut jo vuoden töitä - tuloksetta. Sekä joulun ajaksi hain sesonkitöitä - tuloksetta. Mut ilmeisesti ei riitä. :sour: Suututtaa tää työllistymistilannekkin, mutta mies kuitenkin joka kesä kesätöissä (mitkä nekin menee säästöihin...) ja kohta loppuu koulu, joten todennäköisesti pääsee 1-1,5v sisällä töihin. Siis jos vain töitä löytyy...:grumpy:

Meillä synnytykseen tulee mies ehottomasti mukaan. :) Toinen kenet haluaisin, on paras ystäväni joka on ensihoidossa töissä. Mulla on vähän pelko sairaalassa piikittämiseen ja muuhun, joten pistäisin varmaan kaverini laittamaan kaikki piikit. :laughing001 Oon vielä niin jääräpää, et mua ei kukaan onnistu luvatta tökkii piikeillä, oli tilanne mikä vaan.
 
^No siis varmasti taloudellinen tilanne on heikompi juuri nyt kuin monilla työssäkäyvillä, mutta mietin juuri sitä, että aika turhalta vaikuttaa valittaa asiasta, kun ns pulla on jo uunissa ja tilanne on mikä on. Että itse th:na ehkä lähestyisin asiaa sitä kautta, että oletteko te itse asiasta huolissanne ym ja antaisin mahdollisia tietolähteitä ja linkkejä, joista voi tarvittaessa pyytää apua. :) Raha-asiat voivat jo muutenkin olla tarpeeksi stressaavia, että niistä sitten "moititaan". Ja ymmärrän toki huolen, mutta itse näen asian niin, että ei jankutus tai moite asiaa mitenkään tuossa tilannessa nyt paranna. Ja mitä tulee työssäkäyvien tilien poksumiseen ja parempaan taloudelliseen tilanteeseen: ei sekään ole mitenkään sanottua - monilla työssäkäyvillä voi olla taloudellisesti huonompi tilanne kuin joillain tukien saajilla, eikä pelkkä työ takaa sitä, että palkka olisi mitenkään hyvä...

Ja synnytyksestä: itse taisin olla yksi niistä, joka totesi, että mies ei tule lääkärikäynnille, kun ja jos siellä tehdään vain alapäätutkimus, eikä oikein mitään muuta (vauvaan liittyvää erityistä, siis). Eli meille jäi sellainen käsitys, että lääkärikäynti keskittyy lähinnä mun terveyteen eikä ole samanlainen neuvolakäynti kuin nuo muut, joissa isällä suurempi rooli (ainakin meidän neuvolassa). En itse pidä gynekologisista tutkimuksista lainkaan, että joku ulkopuolinen ronkkii alapäätä, enkä välttämättä kaipaa ketään muuta tilanteeseen lääkärin lisäksi (koska en itsekään haluaisi olla paikalla :D ). Eli kyse ei nyt varsinaisesti ollut siitä, että mies ei olisi nähnyt mun alapäätä tai itse kauhistelisi, vaan ihan vain siitä, etten itsekään pidä ko. tutkimuksista ja menen mieluusti yksin.

Mitä taas tulee synnytykseen, niin se on ihan selvä, että mies tulee mukaan. En todellakaan haluaisi olla ko. koitoksessa yksin, eikä tule mieleen ketään muutakaan, jonka haluaisin paikalle. Itse voisin hyvin olla jonkun ystäväni tukena tarvittaessa, mutta itse haluan paikalle vain miehen - yhteinen asiahan syntyvä lapsi on. :) Ja mies ei kyllä mistään hinnasta jäisi synnytyksestä poiskaan eli hänellekin on ihan selvä asia, että tulee mukaan.
 
Nojoo, sitähän tässä on miehen kanssa ihmeteltykkin! o_O Kun meillä ei ole rahasta ns. puute tai mitenkään huono tilanne vaan päinvastoin. Tai siis eihän me nyt toki uidakkaan rahassa, mutta ollaan aina oltu säästeliäitä ja eletty nuukasti. :grin Korjaan vähän äsköistä puhetta, eli me eletään kuntoutustuella (mitä on tullut miehelle hänen syntymästään asti) ja vammaistuki mennyt säästöön jo monta vuotta. Mulle ei tule mitään tukia, mutta miksi tarvitsisikaan, kun pärjätään hyvin tuolla kuntoutustuella. Ja ne ei ole mitenkään riippuvaisia muista tuloista, eli niitä tulee aina. Ja toimeentulotukea en halua hakea, kun en halua elää ns. muiden verorahoilla, kun ei sille ole pakottavaa tarvetta.

Ja säästöjä ollaan kerätty juurikin sitä varten, että voidaan sieltä ottaa jos tulee tiukka tilanne. Tähän mennessä ollaan hankittu jo melkein kaikki tarvikkeet vauvalle vaunuja, vaatteita ja muuta rompetta myöten (hups... taisin innostua :shy:) eikä säästöistä ole mennyt mitään. Tosin vaunuihin saatiin 100e mun vanhemmilta, kun väkisin halusivat antaa.

Aiemmin valittelin tuolla rahan menoa siitä syystä, kun meille tosiaan tulossa se farmariauto ja haluan koiralle turvallisen paikan takana, niin kolaritestattuun häkkiin menee 550€. Mutta kai tollanen summa nyt tuntuu kenenkä vaan työssäkäyvänkin ihmisen tilipussissa! Tuohon me varmaan "lainataan" rahaa omalta säästötilitä, kun kerralla halutaan maksaa. Sit pikkuhiljaa siirretään rahaa takaisin säästöön. :)

Et kieltämättä ihmetyttää miksi neuvolassa asiaan puututaan, kun me ei olla sanallakaan mainittu että olisi huoli pärjäämisestä. :laughing021Voin vaan todeta anopin sanoin että "ei ne isot tulot, vaan ne pienet menot"! Säästeliäisyys on hyve, kunhan sitä käyttää oikein. :) Eli ei kuitenkaan lähetä säästämään missään "ostan homeisia vaatteita, kun ne on halvempia" tmv. vaan kierrellään kirppareilta halpoja ja hyväkuntoisia vaatteita ja tavaroita vauvalle. :wink Ja kun ei me itsellekkään oikein tämän nuukuuden takia kehdata ostaa mitään mikä ei ole välttämätöntä. :oops:

Meillä oli suunnitteilla et kun mulle alkaa tulee kelalta tukia (äitiysraha, vanhempainraha, kotihoidontuki), niitä käytetään jatkossa vauvan asioihin (vaatteet, lelut yms) ja lapsilisä ohjatan suorilta lapsen omalle tilille, jolle saa käyttöoikeuden sitten 18-vuotiaana. :happy: Omat tarvittavat perusostokset ja ruoat ostetaan sitten taas miehen tilille tulevista tuista ja palkasta. Taisin unohtaa mainita, että hän itse toimii myös opettajana yliopistolla, eli meille tulee kuukausittain jonkun verran ihan palkkatulojakin... :) On tosiaan niin pienimuotoista, että jäi sanomatta.

Taitaa vaan neuvolan tätiä järkyttää, että ei tällaisessa elämäntilanteessa saisi hommata lapsia. Kuitenkaan sen enempää kyselemättä meidän taloudellisesta tilanteesta. :shifty:

Tuliko tarpeeks sekava viesti? :nailbiting:
 
Tuosta taloudellisesta tilanteesta haluan pari sanaa sanoa... Minä käyn palkkatyössä ja mieheni tekee töitä toiminimellä. Eipä meilläkään ole mitenkään mahtava rahatilanne ole. Ei meillä siis puutettakaan ole, mutta ei kyllä säästöönkään paljoa jää. Lisäksi nyt on taas tajuttu, että pitää alkaa kerryttämään säästöjä, että ei minun tulojen putoaminen vaikuta talouteen niin paljon. Työssäkäyvän tulot kuitenkin leikkaantuu huomattavasti ja varsinkin siinä vaiheessa kun vanhempainpäiväraha loppuu (lapsen ollessa n. 9kk) tippuu tulot radikaalisti. Minä olin kotona vähän yli vuoden ja sitten oli pakko mennä töihin kun muuten olisi rahat loppuneet. Meillä kun ne isot tytöt ja heidän harrastukset ja ulkovaatteet yms. hoidettavana niin niihin menee melkoinen määrä rahaa. Lisäksi mieheni alalla on työtä välillä vähän kausiluontoisesti niin ei voi luottaa siihen, että hän voi nostaa joka kuukausi saman summan "palkkaa".
 
Tänään kävin neuvolassa ja sain tsemppaukset hyvistä sokeriarvoista.
Paino tippunut viime neuvolasta 2kg eli nyt kaikkiaan noin -5kg aloituspainosta. Kyselivät olenko nälissäni ja yllättyivät kun sanoin, että päinvastoin.
Verenpaineet hyvät, eikä osannut suositella atooppiseen ihottumaan tai tähtien näkemiseen yhtään mitään.
Kohtu kasvanut reippaasti, joten sinällään ei huolta painon tippumisesta.
Syke oli 150 ja liikkeet +.
Kohdunpohjan korkeus 22cm mutta totesi 'Oot niin iso ihminen että mitatkin on isot.
 
Odette oon sun fani, kun aina pääsen samoihin fiiliksiin; "Samaa mieltä ollaan". :hilarious:

Kirjoitat hyvin!
^No siis varmasti taloudellinen tilanne on heikompi juuri nyt kuin monilla työssäkäyvillä, mutta mietin juuri sitä, että aika turhalta vaikuttaa valittaa asiasta, kun ns pulla on jo uunissa ja tilanne on mikä on. Että itse th:na ehkä lähestyisin asiaa sitä kautta, että oletteko te itse asiasta huolissanne ym ja antaisin mahdollisia tietolähteitä ja linkkejä, joista voi tarvittaessa pyytää apua. :) Raha-asiat voivat jo muutenkin olla tarpeeksi stressaavia, että niistä sitten "moititaan". Ja ymmärrän toki huolen, mutta itse näen asian niin, että ei jankutus tai moite asiaa mitenkään tuossa tilannessa nyt paranna. Ja mitä tulee työssäkäyvien tilien poksumiseen ja parempaan taloudelliseen tilanteeseen: ei sekään ole mitenkään sanottua - monilla työssäkäyvillä voi olla taloudellisesti huonompi tilanne kuin joillain tukien saajilla, eikä pelkkä työ takaa sitä, että palkka olisi mitenkään hyvä...

Ja synnytyksestä: itse taisin olla yksi niistä, joka totesi, että mies ei tule lääkärikäynnille, kun ja jos siellä tehdään vain alapäätutkimus, eikä oikein mitään muuta (vauvaan liittyvää erityistä, siis). Eli meille jäi sellainen käsitys, että lääkärikäynti keskittyy lähinnä mun terveyteen eikä ole samanlainen neuvolakäynti kuin nuo muut, joissa isällä suurempi rooli (ainakin meidän neuvolassa). En itse pidä gynekologisista tutkimuksista lainkaan, että joku ulkopuolinen ronkkii alapäätä, enkä välttämättä kaipaa ketään muuta tilanteeseen lääkärin lisäksi (koska en itsekään haluaisi olla paikalla :D ). Eli kyse ei nyt varsinaisesti ollut siitä, että mies ei olisi nähnyt mun alapäätä tai itse kauhistelisi, vaan ihan vain siitä, etten itsekään pidä ko. tutkimuksista ja menen mieluusti yksin.

Mitä taas tulee synnytykseen, niin se on ihan selvä, että mies tulee mukaan. En todellakaan haluaisi olla ko. koitoksessa yksin, eikä tule mieleen ketään muutakaan, jonka haluaisin paikalle. Itse voisin hyvin olla jonkun ystäväni tukena tarvittaessa, mutta itse haluan paikalle vain miehen - yhteinen asiahan syntyvä lapsi on. :) Ja mies ei kyllä mistään hinnasta jäisi synnytyksestä poiskaan eli hänellekin on ihan selvä asia, että tulee mukaan.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä oli tänään rakenneultra ja kaikki oli niinkuin pitääkin. Sukupuolikin olisi ollut kysymättäkin ihan selvä, niin oli vehkeet pojalla esillä. :D kovin oli liikkuvainen ja energinen. Jalat potki kokoajan, vaikkei liikkeet vielä tunnukkaan mutta toisaalta ihan hyvä jos tuohon tahtiin potkii. :D
 
Meilläkin oli rakenneultra, siellä oli ilmeisesti kaikki hyvin kun ultraaja ei maininnut mitään. :grin Meillä sukupuoli jäi epäselväksi, kun oltiin niin jalat ja kädet ristissä kun vaan voi olla... Olisi pitänyt arvata, kaikki mun lapset ovat olleet jalat ristissä. :,D Mutta saan taas helmikuussa mennä kurkkimaan pientä, kun haluavat tarkkailla kasvua raskausdiabeteksen takia. Ehkä silloin... :grin

Sukupuolella ei siis ole meille mitään merkitystä, mutta musta olisi hauska kerrankin kokea millaista on tietää etukäteen kumpi tulee. Varsinkin kun edellisen kohdalla kukaan ei sairaalassa edes maininnut sukupuolta ja vasta pitkän aikaa heräämössä maanneena kehtasin viimein kysyä mieheltä kumpi tuli. :smiley-ashamed008 Oli vähän nolo fiilis.

Yllättävää kyllä istukka on nyt takaseinässä, vaikka ennen on aina ollut etuseinässä. :eek: No, selittää ainakin miksi liikkeet tuntuu niin hyvin. :grin
 
Sanoiko vauvan koosta /painosta mitään. Mulla siis kans radi mutta pysynyt ruokavaliolla täysin kurissa ja vauva vastasi ru:ssa päivää pienempää ku viikot ja painoarvio oli 460 g joka sekin kuulemma hyvin sopii näille viikoille. Mulle ei oo puhuttu mitään lisäultrasta.
 
Odette oon sun fani, kun aina pääsen samoihin fiiliksiin; "Samaa mieltä ollaan". :hilarious:

Kirjoitat hyvin!

:notworthy Kännykällä välillä nopeasti tulee naputeltua kommentteja, eikä ole näitä hymiöitä käytössä, niin joutuu läppärillä vähän editoimaan jälkikäteen epäselviä lauserakenteita ja hassuja ilmaisuja. Mutta hyvä ja kiva, jos jotain tolkkuakin jutuissa on ollut. :grin
 
Aivan, se painoarviohan lukee neuvolakortissa. :hilarious: 418g on kirjoittanut. Mä olen aika (tai siis tosi :D) lyhyt niin varmasti vaikuttaa. 460 kuulostaa ihan normaalilta. :) Ja ennen ei mullakaan ole ollut lisäultria kuin ihan loppuraskaudessa, en sitten tiedä miksi nyt halusivat. No, noi käytännöt tuntuu muuttuvan joka kaupungissa lähes vuosittain. :confused:

ja 21+3 siis nyt. :D
 
Pelottava, jännittävä rakenneultra takana. Terve, viikkoja päivälleen vastaava poika tulossa ❤ Painoa oli 357g ja nyt siis 20+4. Oon niin onnellinen. Vihdoin ja viimein voi vähän hengähtää ja ruveta oikeasti odottamaan :)
Samalla sain sit ajan pelkopolille 14.1, että sitäkään ei tartte odotella sinne loppumetreille :)
 
Meilläkin on rakenneultra takana. Kaikki oli hyvin, pieni painoi 376 g (rv 20+3) ja kuulemma kaikki näytti oikein hyvältä. Tyyppi nyrkkeili ja potki ahkerasti. Hoitaja sanoi, että istukka on etuseinässä ja vaimentaa iskuja. Katsoimme miehen kanssa toisiimme, koska tyyppi liikkuu niin paljon, että valvottaa välillä. Hyvä siis, jos on vähän vaimennusta välissä. Hoitaja sanoi, että tästä näette sukupuolen. Aloin nauraa, koska kyseessä oli selkeä poika. Tosi huojentava käyti, nyt voi rentoutua :)
 
Meilläkin on tänään ru, mutta vasta iltapäivällä..

Ja synnytyksestä, haluaisin ehdottomasti miehen mukaan, kun on ollut kaikissa muissakin mukana, mutta ei ole varmaa saadaanko hoitajaa isommille lapsille jos tämä päättää tulla arkena kun kaikki tutut jotka voisivat katsoa lapsia ovat töissä.. Mua pelottaa ajatus että joutuisin yksin synnyttämään jos vaikka jotain sattuu minulle tai vauvalle synnytyksessä.
 
Takaisin
Top