Nojoo, sitähän tässä on miehen kanssa ihmeteltykkin!
Kun meillä ei ole rahasta ns. puute tai mitenkään huono tilanne vaan päinvastoin. Tai siis eihän me nyt toki uidakkaan rahassa, mutta ollaan aina oltu säästeliäitä ja eletty nuukasti.
Korjaan vähän äsköistä puhetta, eli me eletään kuntoutustuella (mitä on tullut miehelle hänen syntymästään asti) ja vammaistuki mennyt säästöön jo monta vuotta. Mulle ei tule mitään tukia, mutta miksi tarvitsisikaan, kun pärjätään hyvin tuolla kuntoutustuella. Ja ne ei ole mitenkään riippuvaisia muista tuloista, eli niitä tulee aina. Ja toimeentulotukea en halua hakea, kun en halua elää ns. muiden verorahoilla, kun ei sille ole pakottavaa tarvetta.
Ja säästöjä ollaan kerätty juurikin sitä varten, että voidaan sieltä ottaa jos tulee tiukka tilanne. Tähän mennessä ollaan hankittu jo melkein kaikki tarvikkeet vauvalle vaunuja, vaatteita ja muuta rompetta myöten (hups... taisin innostua
) eikä säästöistä ole mennyt mitään. Tosin vaunuihin saatiin 100e mun vanhemmilta, kun väkisin halusivat antaa.
Aiemmin valittelin tuolla rahan menoa siitä syystä, kun meille tosiaan tulossa se farmariauto ja haluan koiralle turvallisen paikan takana, niin kolaritestattuun häkkiin menee 550€. Mutta kai tollanen summa nyt tuntuu kenenkä vaan työssäkäyvänkin ihmisen tilipussissa! Tuohon me varmaan "lainataan" rahaa omalta säästötilitä, kun kerralla halutaan maksaa. Sit pikkuhiljaa siirretään rahaa takaisin säästöön. :)
Et kieltämättä ihmetyttää miksi neuvolassa asiaan puututaan, kun me ei olla sanallakaan mainittu että olisi huoli pärjäämisestä.
Voin vaan todeta anopin sanoin että "ei ne isot tulot, vaan ne pienet menot"! Säästeliäisyys on hyve, kunhan sitä käyttää oikein. :) Eli ei kuitenkaan lähetä säästämään missään "ostan homeisia vaatteita, kun ne on halvempia" tmv. vaan kierrellään kirppareilta halpoja ja hyväkuntoisia vaatteita ja tavaroita vauvalle.
Ja kun ei me itsellekkään oikein tämän nuukuuden takia kehdata ostaa mitään mikä ei ole välttämätöntä.
Meillä oli suunnitteilla et kun mulle alkaa tulee kelalta tukia (äitiysraha, vanhempainraha, kotihoidontuki), niitä käytetään jatkossa vauvan asioihin (vaatteet, lelut yms) ja lapsilisä ohjatan suorilta lapsen omalle tilille, jolle saa käyttöoikeuden sitten 18-vuotiaana.
Omat tarvittavat perusostokset ja ruoat ostetaan sitten taas miehen tilille tulevista tuista ja palkasta. Taisin unohtaa mainita, että hän itse toimii myös opettajana yliopistolla, eli meille tulee kuukausittain jonkun verran ihan palkkatulojakin... :) On tosiaan niin pienimuotoista, että jäi sanomatta.
Taitaa vaan neuvolan tätiä järkyttää, että ei tällaisessa elämäntilanteessa saisi hommata lapsia. Kuitenkaan sen enempää kyselemättä meidän taloudellisesta tilanteesta.
Tuliko tarpeeks sekava viesti?