Neuvola, ultrat ym.

Elli-Emonen, täällä toinen IVF-hoidon ensimmäisestä PASista raskautunut. Meillä tehtiin elokuussa ivf ja pas heti perään syyskuussa. Vähän sua jäljessä siis rv5+0. Paljon onnea!
 
No tuo mua hämäs ku niskapoimusta puhuttiin neuvolassa. Ihmiset käyttää täällä tosi paljon lyhenteitä ja välillä oon ihan pihalla ku itselle eka raskaus. :D
 
Varhaisultrassa käyty ja vähän sanaton olo..:confused: Nyt pitäisi siis olla rv7+2, mutta ultrassa ei löytynyt viikkojen kokoa vastaavaa. Kohtu ja ruskuaispussi löytyi, mutta ei sikiö kaikua tai sykettä. Kaikki kuulemma liian pientä, eli raskaus on joko tosi alussa noin viikolla 5 tai sitten on tuulimuna :sad001. Tulee kuulemma pois tai sitten kahden viikon päästä selviää jos kasvua on tapahtunut. Mutta kohdunulkoinen on nyt ainakin suljettu pois.

Lisäksi löytyi vasemmasta munasarjasta suurikokoinen n7,5cm kysta. Sain lähetteen yliopistolliseen sairaalaan, jossa se tutkitaan paremmin. Oli kuulemma hyvä, että nyt havaittiin, sillä jos raskaus etenisi normaalisti, kohtu tulisi painamaan kystaa helkkarin kivuliaasti. Leikkauspöytä odottaa siis jokatapauksessa.

Voi tätä odottamisen piinaa... ei mennyt nyt ihan putkeen ja hintaakin tuli 170e josta jo vähennetty kelakorvaus. Mutta onneksi menin. Parempi, että kysta löydettiin tässä vaiheessa. Nyt vaan soittoa sairaalasta odottelemaan. Hain suklaalevyn ja hautaudun sohvalle loppupäiväksi..:nailbiting:
 
Voimia Jensu-Bansu! Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin. Ja jos valitettavasti ei ole, toivottavasti tieto siitä tulisi pian.
Minulla on ollut yksi tuulimunaraskaus, joka ei tyhjentynyt itsekseen vaan jouduin lääkkeelliseen tyhjennykseen. Se ei ollut kivaa...
 
Tsemppiä kovasti Jensu-Bansu!! Toivottavasti selviää pian asiat sinulle!
 
Nonni, eka neuvolakäynti oli tänään. Yhdessä olimme lapsen isän kanssa ja tunti meni. Terveydenhoitaja oli positiivisesti yllättynyt mukana olevasta isästä :)
Mukava käynti kaikinpuolin.
Paljon on muuttunut vrt 6v sitten ja käyntien määrä vähentynyt.
Painoa on tullu miltei 5kg 2kk !!! Järkytys, mutta arvasin tän koska turvotus on, huh huh. Terveydenhoitaja ei tehnyt asiasta sen suurempaa numeroa kun ei huomattavaa ylipainoa ole.
Ensi viikolla labrat ja sitten tulee kutsu nt-ultraan.
Sydänääniä ei kuulunut neuvolassa, mutta en oikeen odottanut että edes yritettäisiin kuunnella.
Mulla oli jo 2x varattu aika yksityiselle ultraan, nuukailin ja peruin. Ja tänään neuvolan jälkeen varasin ajan tälle iltapäivälle :D hintaa tulee noin 100e. Sittenpä ainakin voi olla 100% varma että on siellä "joku". Vaikka toki neuvolakäynti teki raskaudesta nyt taas astetetta todellisemman.
Pahoinvoinnit on hävinnyt, pitää vaan vältellä kahvia ja kananmunia. Ja syödä jotain 2h välein.
Hb 130, että sen puoleen ei pitäis väsymystä olla, vaan kyllä on. Se on sitten raskausoire, tolkuton väsymys ja hyvät unet.
Noh, nyt jännitän täällä pari tuntia sitä ultraa :)

Rv 9+1
 
Muokattu viimeksi:
Mulla oli kans eka neuvolakäynti. Painoa tullut kans kolmisen kiloa ja kauheasti turvottaa. Väsymystä ja ajoittain pientä etomista on.
Hb oli 143.
Nt ultra kuukauden päästä. Ar ultra oli jo viikko sit yksityisellä, mut mennää vielä kunnalliselle ensi viikolla. Meillä siis kunta tarjoaa ultran, mut en halunnut eka mennä sinne, kun työkaverit tekee sen xja viimeksi kesäkuussa saatii huonoja uutisia. Mut käytetään se nyt myöhemmin hyödyksi, niin saadaan kaksi ultraa.
 
Kävin juuri ar-ultrassa. No löydös vastasi viikkoja (5+3). Sain uuden ajan. Oli meidän nuvolan terkka liian innokas laittaan mun ultraan kun ei huomannut laskeskella viikkoja. Onneksi oli ammattitaitoinen ultraaja, joka ilmoitti heti alkuun, että ei vermaankaan mitään vielä näy. Antoi uuden ajan ensi viikon perjantaille. Silloin voisi jotain jo näkyä. Kovasti jo toivoisin näkeväni sen pienen sydämen pamppailun... :Heartred
 
Meilläkin oli tänään ensimmäinen neuvola. Nyt on rv 9+1. Olin aika yllättynyt kun seuraava terveydenhoitaja neuvola on vasta 20viikolla! Sitä ennen 20.10 (rv12) niskapoimu-ultra ja sit rv15 on neuvolalääkäri.
Paljon saatiin infoo kaikesta, osa jo tiedossa mut jotain uuttakin. Mies ainakin tykkäs kun pääsi mukaan.
Mulla hb oli 115, joten rautakuuria kehiin, toivottavasti vatsa kestää. Verenpaineetkin melko matalat 104/68 et niidenkin takia pyörryttää.
Pissanäyte oli puhdas. Sokerirasitustesti on sit puolen väli jälkeen. Painoon ei mullakaan juurikaan kommentoinut vaikka ylipainoa onkin. Totesin itse vaan että pyrin mahdollisimman pieneen painonnousuun jos mahdollista. Nyt oli tullun vajaa 3kg, mutta osa tosin tätä turvotusta vielä.
Ihan mukava oli neuvolantäti ja ihan positiivinen kokemus oli ☺
 
En oo vielä uskaltanut neuvolaan soittaa, kuudes viikko vasta menossa ja paino on niin pilvissä, että pelottaa mennä. Kohta on varmaan silti varattava se aika.
 
Täälläkin ensimmäinen neuvolakäynti käyty tänään ja nyt on sit oma äitiyskortikkin! :happy:

Paljon tuli asiaa ja verikokeissa pitää muista käydä ja pissanäytteet antamassa ensi viikolla. Sitten pitäs muistaa huomenna varata aika nt- ultraan. Seuraava neuvolakäynti ois sitten vasta marraskuun puolessa välissä.
 
Jännästi vaihtelee käytännöt nt-ultran suhteen. Meilläpäin pitää käydä verinäytteet+pissa antamassa rv 11. Sitten kun vastaukset on valmiit, tulee kutsu ultraan rv 12.
 
Mä soitin neuvolaan heti plussan jälkeen ja sain ajan rv 8+5. Terveydenhoitaja kysyi puhelimessa edelliset kuukautiset ja kertoi sen perusteella lasketun ajan, sovittiin käyntiaika ja lopuksi kysyi onko kysyttävää. Ei mitään suosituksia foolihappoon, ruoka-aineisiin tai mihinkään, olin vähän ihmeissäni. Onneksi netistä löytyy tietoa mutta olisi silti ollut kiva että th olisi ollut vähän kiinnostuneempi..
 
Perjantaina eka neuvola, vähän jo jännittää. Vaikea uskoa edes, että olen raskaana, kun ei oo oikeesti mitään oireita. Raskaustesti eka oli negatiivinen, sitten odotin viikon sitten oli positiivinen ja sit taas viikon tauko ja uusi testi oli positiivinen. Kyllä noihin pitäis kai osata luottaa, mutta ehkä tän oikeesti uskoo vasta siellä ultrassa, johon on aivan liian pitkä aika. Ei olla kerrottu tästä vielä kellekkään, kun itsekkään tätä ei oikein vielä usko.
 
Mulla neuvola huomenna, mennään miehen kanssa ja tuun siitä sit tänne avautumaan. :D

Jännästi vaihtelee tosiaan käytännöt, täällä Tampereella kun soitin ajan neuvolaan, niin varasi neuvola-ajan (täällä rv 8-9) lisäksi suoraan myös ajan np-ultraan rv 12. Tai no, ultraan varasi ja sanoi, että voin itse päättää mitataanko turvotus.

Mulla on nyt pari päivää ollut ihan kamala olo, toivottavasti jaksan tsempata siellä neuvolassa.
 
Mulla oli tänään eka neuvola, se meni yllättävän hyvin. Harmiteltiin vähän, kun en ole saanut painoa alas yrityksistä huolimatta, mutta eipä sille nyt mitään voi. Otettiin hemoglobiini, tutkittiin pissa. Pissassa ei ollut mitään, mutta hb oli "vain" 114, joten sain purkillisen rautaa mukaani. (Kai se sitten on vähän? Mikään ei oikein tunnu miltään sen jälkeen kun hb huiteli yheksässäkympissä esikoisen jäljiltä. :grin Näytän aika kamalalta sen aikaisissa kuvissa.)

Jotain mutisi siitä, että yleensä kahden sektion jälkeen seuraavatkin ovat sektioita, mutta vaikutti ihan ymmärtäväiseltä kun sanoin että en aio mennä leikkuriin kuin pakon edessä. Eipä se kyllä neuvolaihmisen arvioitavana olekaan, mutta ihan hyvä fiilis jäi silti. :rolleyes:

Sain ohjeita ultra-ajan tilaamiseen. Täällä on käytännöt muuttuneet ja se verikoe joka on ennen otettu ultrapäivänä pitää nyt ottaa _eri päivänä_ ! Ja sitten vielä joudun jossain kohtaa sokerirasituksiinkin. :sad001 Ei jaksaisi kävellä sinne niin monena päivänä, mutta pitää varmaan koittaa ajatella se liikuntana. :grin Onneksi sokerirasitus ei taida olla ihan heti?
 
Takaisin
Top