Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tässä on vissiin sitten paikkakuntakohtaisia eroja, koska mulle (Hki) sanottiin neuvolassa, että nimenomaan tekee. Siksi mies ei tule ko. kerralla mukaan, koska totesin, että ei oo ehkä mitenkään kiinnostava kerta. :D
Me käytiin ekassa raskausajan lääkärikäynnillä mieheni kanssa yhdessä (18. raskausviikolla). Eipä siellä ihmeempiä tapahtunut, lääkäri kyseli mun vointia, proteiinivirtsanäytteen tulokset (se itsetehtävä tikkutesti), mittasi verenpaineen ja sellaista.

Kyseli, onko ollut supistustuntemuksia (ööh, ei...? Näin ensisynnyttäjänä ei vielä aavistustakaan, miltä ne tuntuu, mutta kaippa sen huomaisi/tunnistaisi, jos sellaisia olisi ollut... :-D ) Lääkäri sanoi, että koska mulla ei ole ollut supistusoireita, sisätutkimusta ei tarvitse tehdä (että onko kohdunsuu kiinni/normaali), mutta voidaan tehdä, jos haluan. Noh, ajattelin sitten, että tehdään nyt sekin, kun kerran täällä ollaan, parempi kai tsekata kaikki mahdollinen nyt samalla. Ja kun lääkäri oli nainen :-D

Lääkärin kera todettiin, että mua ei haittaa, vaikka mieheni on samassa tilassa, kun sisätutkimus tehdään. Vaikka ensin oltiin vähän hämillämme mieheni kanssa, että mihikäs hän menee siksi aikaa, uh oh... Tutkimuspöydän edessä ei ollut edes verhoa 8-) Noh, mieheni sitten hienotunteisesti piti katseensa toisessa suunnassa, kun riisuin siinä pikkuruisessa huoneessa hänen edessään seisten ja kiipesin tutkimuspöydälle :-)

Lääkäri sitten vain ensin tunnusteli ulkoapäin kohtua ja sitten kokeili sisätutkimuksella, että kohdunsuu on kiinni (oli). Sitten puin pikkupöksyt takaisin päälle ja lääkäri ultrasi ja kuunneltiin dopplerilla sydänäänet. Siinä se käynti.

Ultaus ja dopplaus oli kyllä kiva, että tehtiin. Vaikkakin lääkäri oli ilmeisesti aika vastikään valmistunut ja vielä aika kokematon, hän teki kuitenkin parhaansa ultrausanalysoinnissa, mutta ei erottanut varpaita sormista jne. :-) Ei haittaa, en olisi itsekään erottanut, vaikka olisi kerrottu, että tuossa on varpaat ja tuossa sormet... :-D Pääasia, että sikiö ainakin näytti voivan hyvin, sydänäänet normaalit (140-145) ja lääkäri totesti, että kovasti on liikkuvainen!

Kotona sitten tuumasin miehelleni, että kaikkeen sinäkin joudut, sisätutkimuksen todistajaksi jne. (hän oli myös mukana, kun käytiin varhaisultrassa yksityisellä vkolla 7, jolloin ultraus täytyi tehdä sisäkautta). Mutta että tuollaista se kuule naisella on, "yhtenään" on joku vieras ihminen kopeloimassa! :-D
 
Tässä on vissiin sitten paikkakuntakohtaisia eroja, koska mulle (Hki) sanottiin neuvolassa, että nimenomaan tekee. Siksi mies ei tule ko. kerralla mukaan, koska totesin, että ei oo ehkä mitenkään kiinnostava kerta. :D
Me käytiin ekassa raskausajan lääkärikäynnillä mieheni kanssa yhdessä (18. raskausviikolla). Eipä siellä ihmeempiä tapahtunut, lääkäri kyseli mun vointia, proteiinivirtsanäytteen tulokset (se itsetehtävä tikkutesti), mittasi verenpaineen ja sellaista.

Kyseli, onko ollut supistustuntemuksia (ööh, ei...? Näin ensisynnyttäjänä ei vielä aavistustakaan, miltä ne tuntuu, mutta kaippa sen huomaisi/tunnistaisi, jos sellaisia olisi ollut... :-D ) Lääkäri sanoi, että koska mulla ei ole ollut supistusoireita, sisätutkimusta ei tarvitse tehdä (että onko kohdunsuu kiinni/normaali), mutta voidaan tehdä, jos haluan. Noh, ajattelin sitten, että tehdään nyt sekin, kun kerran täällä ollaan, parempi kai tsekata kaikki mahdollinen nyt samalla. Ja kun lääkäri oli nainen :-D

Lääkärin kera todettiin, että mua ei haittaa, vaikka mieheni on samassa tilassa, kun sisätutkimus tehdään. Vaikka ensin oltiin vähän hämillämme mieheni kanssa, että mihikäs hän menee siksi aikaa, uh oh... Tutkimuspöydän edessä ei ollut edes verhoa :cool: Noh, mieheni sitten hienotunteisesti piti katseensa toisessa suunnassa, kun riisuin siinä pikkuruisessa huoneessa hänen edessään seisten ja kiipesin tutkimuspöydälle :)

Lääkäri sitten vain ensin tunnusteli ulkoapäin kohtua ja sitten kokeili sisätutkimuksella, että kohdunsuu on kiinni (oli). Sitten puin pikkupöksyt takaisin päälle ja lääkäri ultrasi ja kuunneltiin dopplerilla sydänäänet. Siinä se käynti.

Ultaus ja dopplaus oli kyllä kiva, että tehtiin. Vaikkakin lääkäri oli ilmeisesti aika vastikään valmistunut ja vielä aika kokematon, hän teki kuitenkin parhaansa ultrausanalysoinnissa, mutta ei erottanut varpaita sormista jne. :) Ei haittaa, en olisi itsekään erottanut, vaikka olisi kerrottu, että tuossa on varpaat ja tuossa sormet... :-D Pääasia, että sikiö ainakin näytti voivan hyvin, sydänäänet normaalit (140-145) ja lääkäri totesti, että kovasti on liikkuvainen!

Kotona sitten tuumasin miehelleni, että kaikkeen sinäkin joudut, sisätutkimuksen todistajaksi jne. (hän oli myös mukana, kun käytiin varhaisultrassa yksityisellä vkolla 7, jolloin ultraus täytyi tehdä sisäkautta). Mutta että tuollaista se kuule naisella on, "yhtenään" on joku vieras ihminen kopeloimassa! :-D

Sooori, tuli tuplaten sama viesti... :hiding
 
Muokattu viimeksi:
Kiva, että teillä on lääkärikäynnillä ultrattukin. Mä käsitin, että täällä ei kyllä ultrata kuin kaks kertaa, nt- ja rakenne-, ja ne on sairaalassa. Että ehkä taas sydänäänet kuuluu, mutta ei kuvaa. :( Mun mies varmaan olis ihan coolisti, vaikka joutuis todistamaan alapäätutkimusta, mutta en nyt tiedä itsekään haluaisinko olla läsnä, jos hän olisi urologilla ts. se on kuitenkin aika intiimi asia. Eli jos ja kun lääkärikerralla ei tosiaan mitään ihmeitä tapahdu ja keskitytään lähinnä muhun, niin totesin, että ehkä voi jättää väliin. Eiliseltä ylimääräiseltä sydänäänikuuntelukerralta otin hänelle äänet nauhalle, niin pääsi kuulemaan, vaikkei ollut mukana. :)
 
HanDe, mikä olo sulla nyt on? Mulla oli raskausmyrkytys viimeksi. Verenpaineet oli koholla ja jouduin saikulle noin 1,5kk ennen äippäloman alkua. Kotona mittailin paineita ja ne pysyi tasaisesti siellä ylärajoilla. Pissa oli puhdas eikä muita oireita ollut. Sairaalaan jouduin rv 38+3 kun pissassa oli prot +1 ja seuraavana päivänä aloitettiin käynnistys kun lapsivettä oli vähän ja istukan toiminta heikentynyt. Terve lapsi syntyi 39+1 ❤
Tärkeintä on että lepäilet nyt oikeesti ja teet kaiken omien tuntemusten mukaan. Neuvolassa tarkkailtiin ainakin minua tosi tiiviisti vaikka ei muuta alkuun ollut kuin just tuo verenpaineen nousu. Verenpainelääkkeetkin oli käytössä viimeset 2kk.
 
Onko teillä kellään ollut mitään rakkuloita /paiseita tuolla alapäässä koskaan? Mulle nyt ekaa kertaa ilmestynyt tuonne klitoriksesta vähä ylemmäs sellainen ihme paise, kipeä on koskettaessa muttei muuten vaivaa. Ei näytä finniltä , ja mätää ei tullut ku koitti puristaa. Mulla monta vuotta sitten tuli Sisä reisiin aina ajoittain mätä paiseita ja ajattelin että tuo olis sellainen ku tuntuu samalta, muttei ainakaan vielä oo mätää tullut. Kun nyt ei oo kipeä niin odottelen neuvolaan asti ja kysyn sit siellä mikä ihme voisi olla.
 
Mun mies oli ihana ja veti neulalla paiseen läpi ja puristi, sieltähän tuli mätää oikein kunnolla. Taju meinas lähtee ku sattu niin mutta huh kun nyt helpotti että oli vaan mätä paise.
 
Tosi väsyny olo, mikä ilmeisesti ei liity tähän mitenkään..joka päivä nukuttava päikkärit, mutta muuten oma olo ihan ok. Eilen rakenneultrassa katottiin tuo lapsivedenmäärä oli ainaki viä ihan ok. Mutta kaikki läheiset nyt on sanonut, että muista levätä ja olla ressaamatta. Töissä olen siis sellaisessa työssä, jossa seison koko työvuoron 7-12h/pvä ja taukoja pidän asiakkaiden mukaan..joskus kerkeän hetken istumaan ja joskus en ollenkaan. Vähän hankala tilanne siis, kun työ on aika kuormittavaa ja väsymys painaa..
 
Tosi väsyny olo, mikä ilmeisesti ei liity tähän mitenkään..joka päivä nukuttava päikkärit, mutta muuten oma olo ihan ok. Eilen rakenneultrassa katottiin tuo lapsivedenmäärä oli ainaki viä ihan ok. Mutta kaikki läheiset nyt on sanonut, että muista levätä ja olla ressaamatta. Töissä olen siis sellaisessa työssä, jossa seison koko työvuoron 7-12h/pvä ja taukoja pidän asiakkaiden mukaan..joskus kerkeän hetken istumaan ja joskus en ollenkaan. Vähän hankala tilanne siis, kun työ on aika kuormittavaa ja väsymys painaa..

Mulla kans ollu noita myrkytys oireita ja nyt seuraillaan paineita yms.. Ja olen koko ajan ihan hirveän väsynyt!! Tuntuu et mä en jaksa ees mitään perusjuttuja kotona... Tsemppiä!!
 
Mun mies oli ihana ja veti neulalla paiseen läpi ja puristi, sieltähän tuli mätää oikein kunnolla. Taju meinas lähtee ku sattu niin mutta huh kun nyt helpotti että oli vaan mätä paise.


Noi on niin kamalia, ihan sama oliko nivusissa vai ihan limakalvoilla, molemmat tuttuja. Voi sitä kivun määrää kun kaikki housut hiertää ja painaa ja voi sitä kivun ja helpotuksen määrää kun saa tursahtamaan kaikki mädät ulos :D naminami kun ihania aiheita :D
 
Kävin aamulla neuvolalääkärissä ja aika turha käynti se täälläkin oli. Hyvä et mies ei vaivautunut yövuoron jälkeen mukaan, olis ehkä ollut vähän ärtynyt ku ei siel mitään ihmeellistä ollut. No mut sydänäänet sain taas kuulla ja hyvin hakkas 150 molemmin puolin. :Heartred Samoja asioita lääkäri kyseli ku hoitajakin on tähän mennes kyselly, eikä mullakaa ollu oikeen mitään kysyttävää, tai en ainakaan siinä muistanu et ois pitäny jotain kysyä... Seuraavaks on sit rakenneultra tammikuun alussa ja se kela-neuvola sit tammikuun lopulla. Niiden jälkeen saakin sit alkaa pohtimaan kaikkia tukien/pakkauksen hakemisia ja vauvalle vakuutus! :)
 
Rakenneultrassa käyty ja voin kertoa ettei oo ikinä ollu näin ihana ja mahtavan hyvä mieli -ihan paras fiilis alkaa joulunviettoon! <3
Kaikki oli täysin mallikkaasti ja saatiin sukupuolikin varmistettua, eikä kyllä jääny epäilystäkään! :P Ellei sitten peukkua näyttäny ;) :D
 
Meillä on rakenneultra vasta 5.1.2016 ja vieläpä illalla! Aivan liian pitkä aika odottaa. ;)

Mikähän täällä on nyt jakauma tyttöjen ja poikien kesken. Montako tyttölupausta on ja montako poika? :)
 
Takaisin
Top