Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihana uutinen han_sunen! Täällä vierähti kivi sydämeltä, oot ollu mielessä koko päivän! Nyt rauhassa vaan ja pidetään ne pikkuset matkassa mukana loppuun asti ❤
 
Eipä mennyt ihan putkeen tämän päivän neuvola. Tänään viikkoja 20+4. Sikiön sydänäänet ok, mutta mun verenpaine ja paino lähtenyt nousuun eli epäillään raskausmyrkytystä. Viime neuvolassa paineet 124/79 ja nyt 132/96. Ja neuvolatäti uhkaili, että jäisin kotiin loppuraskauden ajaksi seuraavan neuvolan jälkeen, jos paineet ei oo lähteny laskuun. Nyt iski ihan kauhea pelko ja ressi päälle. Ja kun just ajattelin, että jos sitä rakenneultran jälkeen alkais uskomaan jo siihen, että tämä raskaus menee hyvin loppuun asti. Onko täällä ketään, joka olis aiemmissa raskauksissaan saanu raskausmyrkytystä? Nyt tarvisin todella vertaistukea...ajan miehenki kohta hulluuden partaalle tän ressaamisen takia.
 
HanDe_: saitko neuvolasta verenpainemittarin kotiin jotta voisit paineita seurata vielä kotona normaaleissa olosuhteissa? Onko muita raskausmyrkytyksen merkkejä?
 
Voi ei HanDe_! :/ toivottavasti ei olis sitä! Minäkin olen kiinnostunut kuulemaan tarinaa, jos jollakin on ollut se!
 
Oliko sulla valkuaista virtsassa? Eikös se yleensä oo selvä merkki myrkytyksestä. Ja onko turvotusta? Mun mielestä verenpaine ei vielä oo kauheen korkea, mulla neuvolassa aina paineet korkealla ja kotona olleet ihan normit. Ja paljon painoa tullut lisää ? Jos sitä tulee yhtäkkiä ihan hirveesti (esim. 2 kiloa viikossa ) niin siten kannattaa huolestua.
 
En saanu mittaria kotiin. Ens neuvola on 4.1 eli sinne odotellaan ja jos oireita tulee niin sitten kiiren vilkkaa TAYS:n. Mullahan siis on ollu paineet ennen raskautta koholla hormonaalisen ehkäsyn takia...alapaine huiteli aina 90:ssä. Mutta kahessa ekassa neuvolassa alapaineet ollut 70:n luokkaa. Viidessä viikossa siis paineey noussu sen 15 pykälää ja painoa tullu 5viikossa 800g/viikko. Pissa oli ok, turvotusta jonku verran, mutta tiedä nyt sit taas mikä on normaalia ja mikä ei..
Sikiö liikkuu ja sykkeet ok..mutta kyllä tässä nyt joutuu aika sydän syrjällään olemaan. :'(
 
Neuvolatäti tuntu olevan kauhean huolissaan paineista. Selitti sairaslomasta, verenpainelääkkeistä ja synnytyksen aikaistamisesta..eli tuntu ottavan aika vakavasti tämän asian. Nii tiedä nyt sitten pitääkö tässä olla huolissaan vai ei..
 
Mitäpä jos soittaisit neuvolaan, kerrot että ressaat tästä asiasta ja siitäkin syystä pyytäisit sitä verenpainemittaria lainaan. Pystyisit ite tarkkailemaan verenpainetta kotona rauhassa...
 
Minulla oli kerran esikoisen odotusaikana paineet koholla ja sain mittarin kotiin vaikka neuvolan th oli sitä mieltä, että ei oo mitään hatää. Se vaan on käytäntö ja varotoimi, että jos onkin joku hätänä. Silloin mun vaan käskettiin olla yhteydessä, jos paineet alkaa nouseen. Mutta kuten arvata saattaa niin ihan hyvinä kotona pysyivät. Kannattaa tosiaan olla yhteydessä sinne neuvolaan ja pyytää sitä mittaria lainaksi. Ihmettelen kun ei heti antanut mukaan, jos oli niin huolissan...
 
a88c51c10cb50195d85fbec3804789b9


Laitetaa tänneki nyt vielä. Eli ru takana, pimpulalla kaikki hyvin, painoa 348g eikä haarojen välissä vehkeitä näkynyt :)<3
 
Oi, onnea prinsessasta Kattilainen!! :dummy1::)
Onko toi muuten tehty 4D-ultralla kun on noin tarkat kuvat?

Kiitos :)
Normaali ultrakone se oli, mut sit lääkäri otti kuvat tollasella 4d asetuksella. Eli napin painalluksella näkymä muuttui 4d. En itekään tienny että keskussairaalassa tuollainen mahdollisuus on, mut laikki kuvat mitä eiliseltä saatiin niin oli tollasia:) en kyllä valita, näkeehän siitä pikkuisen aika tarkasti:) (jonkun verran tollasia muhkuroita toi kuvatyyli aiheuttaa että näyttäis naaman olevan jonkun ruton peitossa ja samoin että käsi olis ranteesta tollanen paksu mut kuuluu asiaan:)
 
Saakohan vieraspaikkakuntalainen käydä avoneuvolassa? Vois tulla itellekki parempi mieli jos pääsis, mut lähetään tänään turkuun yli kahdeks vk joten..
 
Onko muita, joilla harjotussupparit on tullu toisen kanssa paljon aiemmin? Mulla tuli esikoisen kanssa vasta rv 24 kieppeillä, nyt alkoi jo 19+3! jännää...
 
Saakohan vieraspaikkakuntalainen käydä avoneuvolassa? Vois tulla itellekki parempi mieli jos pääsis, mut lähetään tänään turkuun yli kahdeks vk joten..
Mun käsityksen mukaan kuntakohtaiset palvelut ovat aina ko. kuntalaisille. Kunnan sisällä voi käydä missä vain. En tiedä miten monessa kunnassa on avoneuvola ja miten toimivat, mutta itse kävin Hgissä yhdessä ei-omassa, kun oma ei enää ens viikolla auki (vaihtelevat alueittain vuoroaamuina ja ens viikolla vissiin kaikki kiinni, ehkä seuraavallakin).
 
Takaisin
Top