Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oli haettava ihan esikoisen raskaudesta äitiyskortti esille ja katsella sitä :)
Sf-itta katsottu ensimmäisen kerran rv 26+1 ja oli silloin 25cm, eli lähellä yläkäyrää.
3920g ja 53cm pitkä poika tuli :)

Vähän jännittää, kun puhutaan, että yleensä seuraavat lapset ovat suurempia kuin edelliset, että millainen jättiläinen nyt syntyy :wideyed:
Tosin tuo meidän poitsu oli niin helppoa puskea ulos, että se koko itsessään ei kyllä pelota oikein laisinkaan.

Meillä olisi muuten harvemmin neuvolassa käyntiä nyt toisella kierroksella, mutta radin takia on seurantaa enemmän ja se onkin vajaa 3vko päästä seuraava reissu neuvolaan.
 
En kyllä kanssa muista mitä mulla oli esikoisesta sf-mitta, mutta yläkäyrillä mentiin. Tosin minun ylipaino vaikutti silloin (ja vaikuttaa varmasti tälläkin kertaa) siihen. Ei th ollut sen mitan takia ollenkaan huolissaan, mutta kun oltiin jo melko lähellä h-hetkeä niin pisti lähetteen kokoarvioon kun maha tuntui olevan täynnä vauvaa eikä oikein tuntunut olevan vettä kunnolla enää. En tosin siihen arviointiin asti päässyt kun poika päätti tulla maailmaan ajallaan. :) Jos olisin siihen kokoarvioon päässyt aikaisemmmin niin luultavasti olisivat ottaneet heti osastolle ja alkaneet käynnistelemään. Oli meinaan poika syntyessään 4885g ja 54cm. Kyllä siinä kätilökin hetken ihmetteli kun tuli niin helposti kuitenkin ulos. :hilarious: Toivon todella, että tämä yksilö ei ole ainakaan kovasti paljon isompi... :rolleyes: Niin ja rakenneultrassa oli ultraaja vielä sitä mieltä, että sellainen 3600g vauva on tulossa. Hieman meni se arvio metsään... :joyful:
 
Höh, meillä ei neuvolassa oo ultraa ja pientä pääsee katsomaan seuraavan kerran vasta rakenneultrassa minuakin jännittää tuo ultraan meno ja melkein jo neuvolaankin meno vaikkei mitään ihmeellistä nyt oo ollutkaan.
Sama homma, meilläkin näkee kuvia vain nt- ja rakenneultrassa sairaalassa, muuten kuulee korkeintaan sydänääniä neuvolassa. Odotusta täälläkin vielä tammikuun alkuun ts kuukauden verran.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ei myöskään ole neuvolassa ultraa. Käyn siis sellaisessa pienessä sivutoimipisteessä. Pääterveyskeskuksessa on ultra, mutta ei sinne pääse ilman erityisen hyvää syytä. Meillä on siis kanssa vaan nt- ja rakenneultrat, joissa pienen pääsee näkemään. Mulla on ru vasta 15.1.. Siihen on ikuisuus... Onneksi välillä jo vähän tunnen liikkeitä, mutta en läheskään jokapäivä ja monet varmasti jää tajuamatta kun ei ehdi keskittyä. Nyt on kuitenkin vasta 15+4, että en niitä liikkeitä odotakaan tuntevani joka päivä. Mutta kyllä se varmuutta tuo... :shy:
 
Mulla on niin paljon ylipainoa, että en edes tiedä miksi sitä sf-mittaa pitää mitata kun ei se kuitenkaan pidä mitenkään paikkaansa. :smiley-ashamed004 Aina mennyt yläkäyrän yläpäässä ja ihan normaalin kokoisia lapsia tuli. (yli 3,5 mutta alle 4 molemmat) Esikoinen oli itseasiassa isompi kuin seuraava. En usko että tämäkään yli neljä kiloiseksi kasvaa. Ja jos kasvaakin, takana on kaksi sektiota niin en osaa ajatella mitään erityistä vaikeutta alatiesynnytykseen. :hilarious: Jotain hyötyä varmaan siitäkin, ettei ole kokemusta. :rolleyes:

Meilläkään täällä tuppukylässä ei ole ultraa neuvolassa, mutta onhan tuo rakenneultra sentään aika pian. :)
 
Meilläkään ei oo ultraa kun nt- ja rakenneultrassa. Tosin neuvolassa on ultra, ilmeisesti että jos ei vaikka sykkeet kuulu ni voi lääkäri ultrata...

Meillä on rakenneultra viikon päästä :) pääsee näkeen onko kaikki hyvin ja minkälainen vauva siellä asustaa. Sukupuoltakin meinataan kysellä... :D

Mäkin kaivoin esikoisen neuvolakortin esiin. Mulla on sf-mitta mitattu ekan kerran rv 23 ja se on ollu 18. Olin sillon n. 15kg laihempi et kattoo miten omamaha vaikuttaa vauvamahan kokoon tossa sf-mitassa. Tammikuussa on seuraava neuvola ja siellä sit jo mitataan, viikkoja n. 24..
 
Mulla oli sf mitattu eka kerran rv24 ja mitta oli 22... itestä vaan tuntuu kans nii ko joku jo mainitti että käsialajuttu tuo mittaus.. äkkiä saa heittoa aikaan jos kaks eri mittaajaa sitä mittailee.. vauvan kokoa ei kyllä kannata murehtia ennen loppusuoralla oloa..

Onko muute muilla paikkakunnilla synnytystapa arviossa käynti mitenkä...? Meinaan vaan että käykö vaan ensisynnyttäjät ja sit poikkeukset vaiko kaikki raskaana olijat..,? Ite oon ymmärtäny että täällä L-pks alueella käy muutki ku ensisynnyttäjät... siellä sitte saa sitä kokoarviota ultraamalla synnytyssairaalassa.. otellä esikoinen 2845g syntyessä ja vaan 5pv ennen laskettua synty niin itellä lähinnä mietityttää että vauva kasvaa riittävästi.. tosin vielähän asiaan ei voi mitään sanoa eli sitä on turha miettiä nyt..
 
Ei täällä Pirkanmaalla kyllä käsittääkseni käy muut kuin poikkeustapaukset siellä synnytystapa arviossa. Oletus taitaa olla, että kaikki haluaa ja pystyy synnyttämään alateitse. o_O
 
Keski suomessa kans vain alle 150cm naiset, perätilat tai jos vauvan kasvussa jotain. Muuten oletus että alakautta mahtuu. :)
 
Mä en tiedä kyllä yhtään miten täällä menee. :grin Mutta mä varmaan pääsen johonkin sellaiseen kuitenkin koska riskiraskaus. (Ylipaino, radi ja kaksi aiempaa sektiota enkä halua kolmanteen.)
 
Apua, mulla on huomenna se sokerirasituskoe klo 8.40 ja nyt jo kiljuva nälkä :rolleyes: vaikka söin just viime minuuteilla runsaan iltapalan. Taidan nääntyä nälkään yöllä ja sehän tietää että myöskään unta ei tule, jippii...
 
^Tuosta tuli mieleen, että pitää muistaa laittaa kalenteriin huomiselle paaston alkamisaika ja se, että muistan syödä B-)
 
Viimeiseen verikokeeseen aikaa vielä kymmenisen minuuttia ja sitten pääsee syömään!! Kokeesta ei tullu mitään oloja ja se sokerilitkukin meni alas hyvin. No onhan tää vielä toisen kerran edessä sitten keväällä. Mut kohta minä lähen syömään ja sitten shoppailemaan ihan yksin :)
 
Meidän pienellä paikkakunnalla kaikki ensisynnyttäjät pääsee synnytystapa arvioon.. Tulevan synnyttäjän pussistahan se menee, mutta ainakin minulle olo suuri helpotus kuulla, että kyllä mahtuu tulemaan :)

Ihan vieressä, Mikkelissä, ei kuulemma automaattisesti tule, vaan tutuillekin tehty vasta synnytyksen jälkeen, kun ovat joutuneet hätäsektioon tai kiireelliseen sektioon.
 
Mitenkähän mulla, kun oon vaan 151cm pitkä? Mahdankohan joutua/päästä synnytystapa arvioon?

Tänään ois klo 13 eka neuvolalääkäri. :) ei kauheesti huvita mennä levittelee koipia, mut saapahan ainakin tietää et kaikki on niinku pitääkin. :)
 
Mulla oli viikko sitten sokerirassari, ei ole koko raskauden aikana ollut pahoinvointia (luojan kiitos, viime raskaus oli menoa se) mutta sinä aamuna oli kyllä niin huono olo että laatta lensi pariinkin otteeseen :D

Meillä oli eilen rakenneultra (vko 19+3 eilen, ihanaa ettei tarvinnu sen pidempää jännitellä <3) ja poikaa vähän lupailtiin!
 
Meillä oli tänään eka neuvolalääkäri. Ensin oli terveydenhoitajan kanssa rutiinimittaukset. Tuleva isäkin pääsi tällä kertaa mukaan. Lääkärin kanssa ei montaa minuuttia mennyt. Hän kyseli miten raskausaika on sujunut, kuunteli sydänäänet ja teki nopean sisätutkimuksen. Sykkeiden kuuntelussa meni eniten aikaa, koska pieni halusi piileskellä ja pujahti pakoon joka kerta kun ne löytyivät hetkeksi
Seuraava lääkäri onkin vasta noin kuukausi ennen laskettua aikaa, ellei mitään syytä ylimääräiselle käynnille ilmene. :)
 
Viikon päästä maanantaina ois rakenneultra. Voi luoja menis tää aika äkkiä!!!
Graisu 19+4
 
Meillä 2 viikkoa Rakenneultraan, ei malttaisi odottaa. Onko muilla ollut harjoitussupistuksia jo ? Mulla rv 19+5 ja nyt viikon verran ollut silloin tällöin. Vatsaa siis kiristää ja kohtu kovettuu, usein levossa. Pitää seuraavalla kertaa neuvolassa mainita asiasta ja kysyä onko ihan normaalia jo nyt.
 
Takaisin
Top