Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se on muuten jännä miten se on paikkakuntokohtaista nuo sokerirasitukset!

Täällähän joku kertoi, että ei saa nukkua siellä.
Minulle he tarjosivat sänkyä, että jos vähänkään väsyttää, niin mene nukkumaan siihen?!?

Tänään mittailin ensimmäistä kertaa sokereita kotona ja se näytti 4,8 paastoarvoksi, eli 0,5 yksikköä alle rajan.
Pohdinpa tässä, että kun itselläni on paljon kysymyksiä ja höpisemistä juurikin radista kun se tänne tupsahti, niin pitäisikö sille tehdä ihan oma aloituksensa? :)
 
Ei huono idea ollenkaan :)

Mulla kans paastoarvot olleet tuollaista 4.6-4.9 välillä :)
 
HUS-lab ohjeistaa, että paaston ja tutkimuksen aikana saa juoda vettä, mutta ei syödä tai juoda muuta. Ei saa poistua odotustilasta, mutta nukkumisesta tai liikkumisesta ei sanota mitään. Oon nähnyt kans ohjeita, joissa sanotaan, että ei saa liikkua yhtään ja sellasia, joissa sanotaan, et tuodaan sänky, kun voi tulla huono olo. Ja anoppi oli omassa kokeessaan poistunut välillä ihan eri rakennukseenkin. :D Että eroja on. Hyvä idea toi erillinen ketju!
 
Tiiättekö laitetaanko kaikki siihen toiseen sokerirasitukseen? Mulla oli eka kaks vk sitten maanantaina ja oli omalla kohdalla niin kauhea kokemus kun voi olla. :D 50min litkun juomisen jälkeen tuli kaikki ylös, mut kokeet onnistu kuitenki. Olo oli kuitenki sen 2h maailman hirvein ja meinas taju lähteä vähän väliä. Toisekseen mulla on ihan hirvee piikkikammo (eikä oo yhtään helpottanu, vaikka nytkin oon ollu neulatyynynä jo useammin ku viimeseen viiteen vuoteen yhteensä) että siinä on jo syy miksi kieltäydyn seuraavasta sokerirasituksesta. Ai että se kolmas piikki sattui niiiiin paljon, kun pisti toisen kerran samaan suoneen! :D ikinä en oo tuntenu vastaavaa piikittäessä.

Eli tässä vaiheessa kylmästi kieltäydyin toisesta, vaikka neuvolatäti yritti et kyllä sinne pitäis mennä. Mua se yrittää vissiin sen takia sinne, kun suvussa on niin paljon kakkostyypin diabetesta.
Pitää sit tammikuussa katsoo mikä on fiilis, meenkö vai en.
Niin ja arvot olivat erittäin hyvät. :) paasto 4,2 1h 3,3 ja 2h 5,1
 
Jos on riskitekijöitä niin yleensä siihen toiseen rasitukseen joutuu myös, paitsi jos heti ekassa todetaan raskausdiabetes. En mäkään piireistä pidä mutta kokeeseen menisin silti vauvan takia, koska vauvan hyvinvoinnin takiahan se koe tehdään.
 
Joo, toki mä sit menen jos tilanne näyttää siltä et alkaa arvot kohoo. Tai jos näyttää et vauvalla ei oo kaikki ok. Multa mitataan kaks krt/vk sokeriarvo sormesta, niin siitäkin näkee jo tosi hyvin jos lähtee yllättäen kohoamaan. :) mut muuten kyllä taidan kieltäytyä.
 
Minä oon kans miettiny tuon sokerirasituksen skippausta juurikin tuon piikityksen vuoksi.. jotenki luotan siihen, että oma olo kyllä kertoo jos sokerit ei oo kunnossa tai jos ne heittelee niin paljon että oikeasti on vauvalle pahaksi.. vuoden vanhaa esikoista oottaessa arvot hyvä, esikoinen painoi vain 2845g ja painoindeksini on sen 25 rajan alapuolella.. ainoastaan omalla mummollani on diabetes.. ilman tuota sukurasitetta ois "luvalla" saanu kokeet skipata..
 
Edellisessä raskaudessa kieltäydyin sokerirasituskokeesta ja neuvolassa hyväksyttiin mun päätös ja sain omaksi kotiin mittarin ja sillä aina mittailin sit arvoja ja kaikki arvot olivat aina normaalit.Tässä raskaudessa ei kukaan ole vielä puhunut sokerirasituskokeeseen menosta.
 
Tänään olisi neuvola. Pääsee katsomaan mitä kuuluu pienelle :love7
Mutta mikähän siinä oikein on, että aina kun meno johonkin paikkaan jossa pääsee katsomaan toista niin pelkää, ettei kaikki olekaan kunnossa :sad001
Täällä th ultraa neuvolakäynnillä itse, eli aina saa kuvaa :gen014
 
Täällä kans menossa neuvolaan ihan just :) Mulla ei varsinaista peruskäyntiä oo vielä ollut ekaa kertaa lukuunottamatta,jolloin ultrattiin, toka kerta oli neuvolalääkäri ja lääkäri ultras ja sitten oli vaan pikainen käynti ku hain mittauslaitteet kotiin. Nyt siis näkee mitä normikäynnillä tapahtuu,onko ultraa vai vaan sydänäänien kuuntelua :)
 
Ja neuvolakäynti takana. Sykkeet löyty heti ku doppleri kosketti vatsaa, noin 150 oli ne. Tyyppi vaan vaihto koko ajan paikkaa että vilkas aamu menossa :) Hemoglobiini hyvä, verenpaine hyvä(kotiseurannassa ollut ku aina neuvolassa ollu vähä korkeempi,mut tänään sielläki hyvä), verensokereista oli tyytyväinen että pysyneet kurissa. Ainut mistä ite vähä huolestuin ku sf-mitta oli niin iso. Tänään ekaa kertaa mitattiin(18+6) ja sano et ekalla mittauksella aina vähä isompi, ja ei oo verrannollinen vauvan kokoon mut seurataan. Se oli siis 20. Onko teillä muilla jo mitattu ja mitä on ollut? Kauhulla nyt odotan rakenneultraa et mikä jättiläinen siellä on :/
 
Höh, meillä ei neuvolassa oo ultraa ja pientä pääsee katsomaan seuraavan kerran vasta rakenneultrassa minuakin jännittää tuo ultraan meno ja melkein jo neuvolaankin meno vaikkei mitään ihmeellistä nyt oo ollutkaan.
 
misu91, itselläni sf mitta esikoista odottaessa huiteli koko odotusajan yläkäyrillä mutta lapsi oli kuitenkin n. 3kg. eli se sf mitta ei välttämättä kerro oikein mitään vauvan koosta, siihen sf mittaan vaikuttaa esim. ruumiinrakenne kuten itselläni, eli kun olen pienikokoinen niin kohtu ei ilmeisesti päässyt kasvamaan kuin ylöspäin tai jotain :)
 
No mä oon tässä jo ehtinyt selata kaikenmaailman keskustelut läpi ja ehkä vähän saanut mielenrauhaa :) Itsellä runsaasti ylipainoa, en tiiä voiko se vaikuttaa..?!? Sitten luin että mitta pitäis ottaa niin että jalat on koukussa, mulla ei ollut eikä pyytänyt niitä koukkuun laittamaan, vaikuttaakohan sekin tulokseen. No, ensi kerralla sen sit näkee mitä on, ja onneksi siinä välissä on se ultra.
 
Täällä istutaan viimeistä tuntia sokerirastuksessa. Litku oli pahaa, mutta kyllä se meni. Mitään oloja ei oo ollut muuta kuin armoton väsymys kun ei ole aamukahvia saanut :D Toivottavasti nyt ei sokereissa olis mitään.
 
Sf mittaan vaikuttaa juurikin rasvakudoksen määrä, asento, aikaiset viikot mittaukseen sekä myöhemmin vauvan asento.. (normaalisti meillä päin vasta rv22 käynnillä aletaan mittaamaan mutta omalla kohdalla th mittasi jos rv 16 jolloin sf oli 14cm ja huiteli aika korkealla. Itse en siihen niin huomiota kiinnittänyt koska aikaiset mittaukset eivät kerro vauvam koosta mitään ja huolestuttaa turhaan.
Muutenkin sf mitta on aika sellainen käsiala kysymys eikä se anna suoria vastauksia vauvan koosta. Paremmin kokoa pystyy arvioimaan jopa käsin ulkotutkimuksella sitten pidemmillä viikoilla. Toki antaahan se suuntaa ja varsinkin jos siinä muutoksia tulee niin th laittaa äitipolille lähetettä.
Älä siis stressaa misu91:)
 
Takaisin
Top