Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Näin tänään Kannasta, että sinne oli ilmestynyt kaikki riskiluvut ym. Ikäriski (ei yllättäen) 1:130, mutta veriseula ja ultra yhdessä --> Down-riskisuhde: 1:6419 ja Trisomia-18: 1:76953.

Sinänsä kiinnostavaa, koska musta mun S-PAPPA ja hCG olivat tosi matalia, että lähes jo huolestuin, koska musta olivat kyllä jotenkin liian matalia. :( Mutta tiedän, että niitä ei voi itsenäisesti tutkailla, vaan riskilukuihin liittyy moni asia. Että ehkä olen tyytyväinen noista lasketuista kokonaisriskiluvuista (vaikka eivät nekään mitään takaa ts. eivät löydä läheskään kaikkia tapauksia) ja yritän olla huolestumatta.

Laitoin tänään terveydenhoitajalle viestiä, että onko ok, jos käyn vielä ennen joulua kerran tai kaksi kuuntelemassa sydänääniä, ihan vaan varmuuden vuoksi, vai leimaudunko hysteerikoksi. :cool: Totesi, että eivät pidä mitään listaa, että tervetuloa. :grin
 
Eilen käyty ekassa lääkärineuvolassa, ensin oli terkka ja perusmittaukset (paitsi hb:ta ei nyt otettu koska otettiin viime viikolla). Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kuunteli sydänäänet. Lisäksi ottivat vielä papa-kokeenkin tässä välissä. Kaikki näytti hyvältä :).

Meillä on tuo rakenneulta vasta viikolla 21 + 4, sanoivat Hämeenlinnassa että tekevät aina aikaisintaan viikolla 21. En sitten tiedä miksi, useissa kunnissa tehdään viikkoa, jopa kahta aiemmin. Eli ru meillä vasta 22.12! Tuntuu että siihen on ikuisuus. :confused:
 
Otetaanko papa teillä ihan rutiinitoimenpiteenä? Oon käsittänyt, että monet gynetkään eivät halua sitä ottaa raskauden aikana, ainakaan "turhaan". Jännää, miten erilaisia käytäntöjä on. Meillä ei musta oteta ees Hb:ta, jos ei epäilyä matalasta tasosta, lisäksi pitää itse tehdä paino-, verenpaine- ja virtsamittaukset ennen lääkäriä ts sillä kerralla ei nähdä terkkaa ollenkaan. Säästösyistä ilmeisesti näin.
 
Ei kai papaa oteta missään raskauden aikana? Näin olen ymmärtänyt... Mut täällä otetaan 6 kk synnytyksen jälkeen.
 
Täällä kysyttiin että onko koska otettu ja se merkattiin neuvola korttiin. Edellisestä on jo aikaa mutta ei silti sanonut mitään että nyt raskauden aikana otettaisiin.
 
Meillä papa käsittääkseni saatetaan ottaa, jos on edellisestä pitkä aika. Mutta se katsotaan tapauskohtaisesti eli ei oteta kaikilta. Ei multa esikoista odottaessanikaan otettu vaikka siis siitä oli jo silloin useampi vuosi aikaa. Mun oli tarkoitus käydä siinä nyt syksyllä itse, mutta sitten olinkin raskaana niin se jäi. Th sanoi, että lääkäri katsoo, että otetaanko nyt vai vasta synnytyksen jälkeen.
 
Mulla ei oo koskaan otettu papaa ja neuvolassa todettiin, että ei oteta nytkään. En edes tiedä, otetaanko synnytyksen jälkeenkään, vaan pitääkö mennä joskus ittekseen / ootella muutama vuosi, kun kolmenkympin iässä tulee sitten kutsu. :D

Neuvolassa muuten seurataan kyllä hb, verenpaine ja paino. Verenpaine on mulla kyllä korkeuksissa, mutta on vissiin "valkotakkijännitys" päällä, kun ite-pisteellä ihan ok, vaikkakin asteikon yläpäässä. Mun siskolle taas tuli käsky syödä lakua, kun oli paineet niin matalat. :D
 
Kysyin just lääkärineuvolassa papasta kun mun ois pitäny (normi tilanteessa) nyt alkuvuodelle varata siihen aika, mut lääkäri sano ettei kannata turhaan varata. Vasta synnytyksen ja jälkitarkastuksen jälkeen on kuulemma parempi. Hassua kyllä miten on eri käytäntöjä ympäri suomen. :)
 
Mulla on otettu papa jokaisen raskauden aikana eli nyt 4 kertaa. Luulin, että se on ihan yleinen käytäntö. Ollaan asuttu vähän ympäri Suomen raskauksien aikana ja joka paikassa on toimittu samoin (OYS,TYKS,K-SKS). Eikä mua se kyllä mietitytä näin jälkikäteenkään. Onpahan ainakin varmistettu, ettei ole tulehduksia tai muita raskautta haittaavia hommia. Voisko pääkaupunkiseudulla olla säästösyyt? Esim. Turun papa kokeet tutkitaan Oulussa asti... En tiiä...

Muoks. Ymmärrän toki papa kokeen kajoavuuden, samoin kuin sisätutkimusten ylipäätään, raskauden aikana. Jännää silti nuo kuntien eroavaisuudet.
 
Muokattu viimeksi:
Otetaanko papa teillä ihan rutiinitoimenpiteenä? Oon käsittänyt, että monet gynetkään eivät halua sitä ottaa raskauden aikana, ainakaan "turhaan". Jännää, miten erilaisia käytäntöjä on. Meillä ei musta oteta ees Hb:ta, jos ei epäilyä matalasta tasosta, lisäksi pitää itse tehdä paino-, verenpaine- ja virtsamittaukset ennen lääkäriä ts sillä kerralla ei nähdä terkkaa ollenkaan. Säästösyistä ilmeisesti näin.

Juu, siis ei kai tää oo ihan normikäytäntö. Mulla vaan on ollut sanomista niissä papa-tuloksissa, niin seuraavan otto ois mennyt kuulemma turhan pitkälle jos otettais vasta synnytyksen jälkeen.
 
Täälläkin (kys) otetaan papa raskauden aikana jos tarvis. Esikoisen aikanakin otettii . Nytkin olisi lääkäri ottanut, mutta ei tarvinnut kun kävin joukkotarkastuksessa (30v.) kesäkuussa.
 
L-pks alueella papa ainakin minulta otettiin esikoisen jälkeen jälkitarkastuksen yhteydessä 6vk synnytyksestä.
 
täällä muuten kans tuosta papasta oli kun itsellä olisi kontrolli pitänyt varata nyt joulukuulle niin sanoivat että vasta synnytyksen jälkeen
 
Ainiin, se papa! Multa oli tarkoitus ottaa, koska edellisestä on hetki ja siinä oli jotain poikkeavaa ilmeisesti. Ei sitten näköjään otettu. :rolleyes: No, ei tehty sisätutkimustakaan eikä muuta. Miksihän mun neuvolakäynnillä oli edes tärkeää olla sen lääkärin, kun ei me mitään normaalista poikkeavaa tutkittu... :bored:
 
Mä olin tänään sokerirasituskokeessa. Huomenna saan soitella tuloksista neuvolaan. Ei ollu kauheen paha juttu. Edelliseen kokemukseen verrattuna ainakaan, muistan et sillon sokerijuoma oli sellasta sakeeta haaleeta cokacolaa.. nyt se maistu väkevälle sitrusmehutiivisteelle. 2h aikana sain myös opinnäytetyötä kirjotettua vähäsen... :D nyt vaan sormet ristiin että sokeriarvot olis alle rajojen!! :)
 
Tänään oli neuvolalääkäri, ja kuulin toista kertaa pikkuisen sydänäänet ♡ kuulemma tosi liikkuva kaveri, kun syke vaihteli, vaikka en mitään vielä tunnekkaan.

Onko muilla - veriryhmä ? Onko kellekkään aiempien raskauksien aikana käynyt konflikteja siitä että vauvalla olisi eri + veriryhmä?
Itseä vähän jännittää tuo että mitä siinä voi käydä /:
 
Lääkärineuvola oli raivostuttava kokemus. Aika 1,5 h myöhässä, 10 min käynti jossa hyötyä oli ultrakurkkauksesta. Muuten lääkäri kysy onko kysyttävää ja huomautti painosta. Kyllä kannatti! V××××!
 
MaiKhi, huhhuh, aika huono kokemus siis. :/ no eihän mullakaan sen kummempia, kun just "gyne" tutkimus (jota jännitin ihan sairaana ennen.) , sit kuunneltiin sydänäänet. Kun meillä ei neuvolassa voi muuten kuunnella.
 
Tänään oli neuvolalääkäri, ja kuulin toista kertaa pikkuisen sydänäänet ♡ kuulemma tosi liikkuva kaveri, kun syke vaihteli, vaikka en mitään vielä tunnekkaan.

Onko muilla - veriryhmä ? Onko kellekkään aiempien raskauksien aikana käynyt konflikteja siitä että vauvalla olisi eri + veriryhmä?
Itseä vähän jännittää tuo että mitä siinä voi käydä /:

Tarkoitatko siis Rh- tekijää?
 
Takaisin
Top