Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähän ketjuun ehkä sopii keskustelu avoimesta neuvolasta.

Helsingissä on käytössä avoin neuvola -palvelu ja mietin, että leimautuukohan sitä ihan hysteerikoksi, jos käy siellä kuuntelemassa sydänääniä...? Alkuviikosta kaikki oli ihan ok normaalissa neuvolassa, mutta nyt taas kun ei edelleenkään ole mitään oireita, eikä vatsa edes näy (14+5), niin mietin pitäiskö käydä tässä joskus joulukuun puolella joku aamu tuolla. Lääkäri on nimittäin vasta joulukuun lopussa, ihan uudenvuoden aaton tietämillä eli olisi vielä kuukausi odotettavaa. Ollaan joulu ihan muissa maisemissa ts. olisi jotenkin turvallisempi mieli lähteä metsän keskelle, jos olisi taas joku todiste siitä, että sikiöllä kaikki ok.

Onko joku teistä käyttänyt avoimen neuvolan palveluita ja voiko sinne tosiaan mennä noin vaan? Onko siellä joku jonotusnumerosysteemi vai miten se toimii?
 
Osta kotidoppleri, ite oon todennut todella hyväksi keinoksi,eikä tarvi murehtia onko siellä ketään enää elossa kun saa kotona kuunnella silloin kun haluaa :) Maksaa netissä n.35-50€ ja ite oon löytänyt sydänäänet rv 12 lähtien :)
 
Osta kotidoppleri, ite oon todennut todella hyväksi keinoksi,eikä tarvi murehtia onko siellä ketään enää elossa kun saa kotona kuunnella silloin kun haluaa :) Maksaa netissä n.35-50€ ja ite oon löytänyt sydänäänet rv 12 lähtien :)

Monilla toi taitaa olla? Itse en oo ajatellut, kun oon miettinyt, etten halua hysteerisesti koko ajan kuunnella... Siis että yritän suhtautua tähän koko raskauteen lääketieteellisen kliinisen järkevästi. Olen ymmärtänyt, ettei kaikilla välttämättä kuulu kotilaitteilla, vaikka neuvolassa kuuluis, et sitten en halua panikoida sitä. Huoh, hankalaa.
 
Mullakaan ei oo doppleria enkä missäännimessä ole halunnu sitä hankkia vaikka kallishan tuo ei kuulu olevan. pyrin vaan nauttimaan raskaudesta täysillä. Liikkeitä jo jonku viikon silloin tällöin oon tuntenu mutta en päivittäin enkä mitään kovin selkeää..
 
Minulla myös on doppleri. Joskus ihan liian aikaisin yritin sillä kuunnella, mutta en löytänyt sykettä. Kaikki oli kuitenkin hyvin. Viimeksi neuvolassa rv 13+3 th koitti kuunnella sykettä. Kyllä hän sen lopulta löysi, mutta laite oli niin hiljaisella, että ei sitä kuulunut. Näytöltä kuitenkin näki sen. Meidän kaveri on liikkuvaista sorttia ja lähti anturin alta aina pois. Nyt on 14+3 enkä ole doppleria esiin kaivanut kun en halua huolestuttaa itseäni. Minulla siis se oli melko turha ostos...
 
Täällä istun sokerirasituksessa. Yllättävän hyvin mennyt, 20 min viimeiseen verikokeeseen. Etukäteen pelkäsin kovasti pystynkö olemaan oksentamatta.. pahoinvointia mulla ollut edelleen siis. Tänäkin aamuna ennen labraan lähtöä yökin mahanesteitä pönttöön... :/ Mutta niin sitä vaan voiton puolella jo ollaan tässä rasituksessa :)

Miten teillä muilla, jotka olette käyneet rasituksessa, millainen olo ollut testin ajan ja millaiset arvot tulleet?

Täältä menen sitten neuvolassa käymään, soitin aamulla ja pyysin päästä kuuntelemaan sydänääniä. Viikon ollut alamaha kipeä liikkumisen jälkeen ja huolettaa. . Käyn eri kunnassa töissä kuin asun ja neuvola on (asumme vielä 20km päässä kotikuntamme kuntakeskuksesta, joten kesken työpäivän/työmatkojen lomassa haasteellista päästä yht äkkiä neuvolaan..) Joten nyt lyön kaksi kärpästä samalla iskulla.. :)

Doppleria ei meillä ole, välillä tuntuu että saisi todellakin olla :D Liikkeitä kun en vielä oikein tunne, niin saisi mielenrauhan.. mutta jospa tuota ilman pärjättäisiin.. nyt rv 16+3
 
Lapintiira hienoa että olo kesti rasituksen. Mulla se ei ainakaan niin paha ollut kun pelkäsin. Eka tunti meni horroksessa tuntu että väsytti, toki syynä saattoi myös olla tosi aikainen herätys. Muuten olo pysyi hyvänä ennen ja jälkeen vaikka mahanesteet kans yökin ennen lähtöä ulos :D

Arvoissa tosiaan narahti 2h arvo josta täällä onkin jo aiemmin ollut puhetta ja nyt sit mittailen parina pvänä vkossa arvoja
 
Mä hankin myös ton Dopplerin pitkän pähkäämisen jälkeen ja viime viikolla se saapuikin. Täytyy sanoa kyllä, että ehkä ei olisi sittenkään kannattanut hankkia. Kertaakaan en ole saanut sydänääniä kuuluviin samalla tavalla kuin neuvolassa, löydän ne hetkellisesti ja kadotan yhtä nopeasti... Tosin ehkä se hetkellinenkin löytäminen auttaa, jos jatkossa meinaa tulla epävarmuuksia. Saa nähdä.
 
Stiffie- siellä on sitten sellainen erittäin liikkuvainen tyyppi kyseessä :) Itse alkuun meinasin huolestua kun löysin äänet aina samasta kohtaa,mutta nyt kun oon kokeillut silloin tällöin niin aina eri paikassa, on pikkutyyppi alkanut liikkua enemmän . Nyt en doppleria enää niin käytäkään kun varsinkin iltaisin tuntuu jo ihan selvästi liikkeitä, pari kertaa jo hentoja potkujakin :) Mutta eihän se kaikille tuokaan laite sovi, mutta ite oon saanut sillä mielenrauhan,väliin on pitänyt pitkään etsiä että on saanut äänet kuuluviin mutta aina ne lopulta on löytänyt. Ja joo, ei ne niin selvästi kuulu kun neuvolassa ,mutta kuuluu kummiskin :)
 
Kävin hammaslääkärillä pitkään jatkuneen pahoinvoinnin takia ja lopputulos oli huomattava eroosio alahampaissa, joille ei voida tehdä mitään raskausaikana vaarantamatta sikiötä. Kuulemma myöhemmin paikataan. Hammaslääkäri kertoi, että ennen oli sanonta, että yksi hammas yhdestä lapsesta. Nice.
 
Stiffie- siellä on sitten sellainen erittäin liikkuvainen tyyppi kyseessä :) Itse alkuun meinasin huolestua kun löysin äänet aina samasta kohtaa,mutta nyt kun oon kokeillut silloin tällöin niin aina eri paikassa, on pikkutyyppi alkanut liikkua enemmän . Nyt en doppleria enää niin käytäkään kun varsinkin iltaisin tuntuu jo ihan selvästi liikkeitä, pari kertaa jo hentoja potkujakin :) Mutta eihän se kaikille tuokaan laite sovi, mutta ite oon saanut sillä mielenrauhan,väliin on pitänyt pitkään etsiä että on saanut äänet kuuluviin mutta aina ne lopulta on löytänyt. Ja joo, ei ne niin selvästi kuulu kun neuvolassa ,mutta kuuluu kummiskin :)

Olisko se todella sitten sitä että tyyppi karkailee dopplerin alta? Neuvolassa kuunneltu kyllä vasta kerran, mutta silloin hää pysy kiltisti paikallaan ja terkkari totes, että taitaapi nukkua parhaillaan. :rolleyes:
 
Millä viikoilla olit kun neuvolassa kuunneltiin? Mulla siis rv 12-15 löyty sydänäänet aina melkein samasta kohtaa,mutta nyt on aina eri paikassa joten tyyppi selvästi alkanut liikkumaan <3
 
Meillä olisi ensi viikolla 9.päivä lääkärineuvola ja rakenneultra oisi 28.12. Mitähän tuola lääkärineuvolassa oikein tehhään? Hirveesti jännittää aina nuo neuvolassa käynnit ko mullei oo ollu mittää oireita. Mahakaan ei oo kasvanu ja viikkoja on 17.
 
Mulla neuvola lääkärissä siis ensin perus neuvola käynti, paino, pissa näyte yms. Sit lääkäri jutteli hetken aikaa, teki nopean sisätutkimuksen (katsoi ettei ole alkavia tulehduksia , ja tunnusteli että kohdun suu on kova ja kiinni) ja sitten nopeasti ultrasi vatsan päältä ja saatiin nähdä pikkuinen. Mitään mittoja tai muuta ei vauvasta ottanut, sydänääniä kuunneltiin hetki ja nähtiin vauva ruudulta ja sit käynti oli siinä.
 
Millä viikoilla olit kun neuvolassa kuunneltiin? Mulla siis rv 12-15 löyty sydänäänet aina melkein samasta kohtaa,mutta nyt on aina eri paikassa joten tyyppi selvästi alkanut liikkumaan <3

Juurikin viime viikolla eli 17+6. Noh, ylihuomenna on taas neuvola, ensimmäinen lääkärin tsekkaus.
 
itse olen myös huomannut kun doppleria käyttänyt että aiemmin on kuulunut sydänäänet aina samasta kohti (vasemmalta ihan häpyluun vierestä) mutta nyt pari päivää sitten kun kokeilin niin saikin jo doppleria siirtää reilusti oikeaa lonkkaa kohti ja alkuun siis kuului tuolta "normaalista" kohdasta minkä jälkeen siirtyi :grin nyt menossa rv 14+6
 
Onko täällä muuten muita jotka ois joutunut hommaamaan jo äitiysliivejä? Itse oli pakko ostaa kun tavallisista rintaliiveistä ei löydy enää kokoja(ennen raskautta kuppikoko e) ja niissä yleensä niin ohutta se kangas että nännit näkyy läpi . Äitiysliivit on nyt alkuun tuntunut aika epämiellyttävältä päällä mutta eiköhän niihinkin totu.
 
Takaisin
Top