Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on eka neuvolalääkäri käynti asta joskus rv 24 tietämillä jos osallistuu nuihin sikiöseulontoihin. Jos ei osallistu niin neuvolalääkäri ultraa joskus rv12 aikoihin..
 
Simbah, kaksi neuvola käyntiä on jo takana, mutta sain aja neuvolan lääkärille, kiitos silti ^^
Vavavoom ja pikkumammutti, sisätutkimus.. en ole koskaan käynyt edes gynellä, jännää. Toivottavasti osaan olla jännittämättä turhaan. :)
 
Kotimittarilla mittailtu arvoja koko viikko aina aamulla(paastoarvot),aamupalan,lounaan sekä päivällisen jälkeen ja arvot pysyneet reilusti alle rajojen :) Ensi viikolla vähennetään päiviä viidestä neljään mittauspäivään ja sitten sen jälkeen taas katsotaan jatkoa. Aika helpottunut olo että pienillä muutoksilla saatu arvot pysymään siellä missä pitää.

Täällä siis tänään 17+2 ja ekat hennot potkut tunnettu pari päivää sitten,aika hurjaa :) 28.12 olisi sitten rakenneultra,jännittää. Siinä välissä yksi perusneuvolakäynti :) Aika menee kyllä hurrrrjann nopeaa, nyt pitää siis nauttia tästä raskaudesta. Vaikka tuota mahaa tuossa jo on omasta takaa ihan reippaasti,tänään se oikein pullahti näkyviin, kohta ei enää salailla raskautta keneltäkään :D
 
Misu91 mulla kans sokerit hyvin olleet rajoissa. Parinä pvänä viikossa on noita samoja mittauksia tehnyt ja oon ollut yllättynyt mitdn ne onkin ainakin toistaiseksi pysynyt hyvin ja reilusti alle rajojen. Oon jopa herkutellut ja sillä kokeillut miten sokrut nousee eikä siitäkään arvot ole ylittyneet. Ehkä tää niin paha nakki ei ollutkaan. Toki raskauden edetessä voi tilanne vielä muuttua mut nyt tyytyväinen tähän:)

Mulla nyt 17+6 apua parin tunnin päästä jo 18+0 :O ja tällä viikolla kans selkeitä liikkeitä oon tuntenut, nyt jo oikeestaan päivittäin. On se hurjaa. :)
 
Täällä toinen neuvola takana, joka oli samalla neuvolalääkäri. Kiva oli kuulla sydänäänet (syke 150), ja tietää että siellä se minityyppi edelleen porskuttaa :) Itselläni vaan on ollut rpari päivää ytmihäiröitä, jotka on mulle entuudestaan vieraita :eek:
Lääkäri epäili että olis hyvälaatuista/normaalia raskauden aikana, mutta lähetti kilpirauhaskokeisiin ja sydänfilmiin, ja tulokset sitten kuulen ensiviikon alusta..
 
Mulla oli rv12-14 tienoilla kans rytmihäiriöitä ja ihmeellisiä sydämentykytyksiä,mut kuulemma kuuluvat asiaan ja nyt ei oo enää ollut hetkeen sellaisia :)
 
Minulla neuvolasta sanottiin, että älä odottele liikoja, kun nykyään neuvolalääkäri ei tee enään edes sisätutkimusta.. Siitä kun ei ole todettu olevan mitään hyötyä.
 
Kattilainen,mitä sä yleensä syöt iltapalaksi ja mitkä sun paastoarvot on, ja minkä mittainen sun paasto on ? Meillä ohjeistettiin että pitää olla vähintään 10 h. Mulla pysynyt paastoarvokin siis rajojen alla mutta joka aamu nyt ollut vähän korkeampi kun edellisenä. Mietin, että onko iltapalalla kuinka vaikutusta asiaan tai sillä moneltako sen iltapalan syö, ja olisiko paastoarvo alhaisempi jos paasto ei olisi niin pitkä.
 
Mulla iltapala yleensä pari leipää ja tee. Paastot ollut tosi matalia 3ja 4 välissä oikeestaan kaikki.

Radissa yöpaasto ei liian pitkä sais olla koska se nimenomaa voi nostaa paastoarvoja, niin hullulta kuin se kuulostaakin. Eli toisin kuin normi diabeteksessä jossa aamupaastoja saa alemmaksi pidentämällä paaston pituutta niin radissa on toisin päin eli lyhyemmällä paastolla on myönteisiä vaikutuksia aamun paastoarvoon.

Mulla kyllä paastot on liian pitkiä. Joskus jopa yli 12h mut sillon onkin sit tosi nälkä ja sokerit matalat. Oon huono pitää säännöllistä ruokarytmiä. Ja toki yksilölliset erot vaikuttaa että mikä arvo narahti rasituksessa. Itselläni ei paastoissa ollut mitään vaan nimenomaa aterian jälkeisissä sitä nousua saattaa tulla mut jonka tähän asti oon saanu pidettyä täysin normiluvuissa.:)
 
Minulla neuvolasta sanottiin, että älä odottele liikoja, kun nykyään neuvolalääkäri ei tee enään edes sisätutkimusta.. Siitä kun ei ole todettu olevan mitään hyötyä.

Tässä on vissiin sitten paikkakuntakohtaisia eroja, koska mulle (Hki) sanottiin neuvolassa, että nimenomaan tekee. Siksi mies ei tule ko. kerralla mukaan, koska totesin, että ei oo ehkä mitenkään kiinnostava kerta. :D
 
Kiitos. Aattelinkin,et kokeilen lyhentää vähän paastoaikaa sitten jos ne alkaa uhkaavasti tästä vielä nousta ja lähentyä raja-arvoa. Ei kai sillä paaston pituudella oo väliä vaikka ois vähän alle 10 h jos sitten arvot on hyvät ja sen jälkeen syö aamupalan ja edelleen arvot pysyy hyvinä. Pitää neuvolassa ensi kerralla jutella vähän tarkemmin tästä vielä. Mut toki toivon, että ei nousisi rajojen yli vaan nyt saisin pysymään hyvinä. Löysin netistä monenmoista vinkkiä mitä syödä illalla,pitää testata niitä ja kattoo mikä toimii,vai toimiiko mikään.
 
Odette, helsingissä minullekkin sanottiin että siitä luovuttiin. Eli neuvolakohtaista ilmeisesti vielä. Ymmärsin kuitenkin että siitä tullaan kaikkialla vielä luopumaan, mikä mielestäni on harmi. Se on kuitenkin aika informatiivinen mtä lääkäri tutkimuksellaan voi todeta.
 
Enpä oo tuollaista kuullutkaan,että sisätutkimusta ei tehdä kun siitä ei oo hyötyä?!!?? Täälläpäin ainakin tehdään ja mielestäni se on hyvä,tsekataan ettei oo alkavia tulehduksia,katotaan et kohdun suu on sellainen kuin pitääkin yms.
 
Nimenomaan Misu91! Minusta on ainakin todella harmi ettei sitä tehdä. Mietinkin voinkohan vaatia sitä.. On aina turvallisempi olo, kun saa varmistusta että kaikki vaikuttaa hyvältä.
 
Muokattu viimeksi:
Ajattelis,että se on sellainen asia et sitä voi vaatia. Kun kyllä itte ainakin haluun tietää et paikat on kiinni siihen asti ku pitääki :D
 
Mullakaan ei tehty, koska alkuraskauden ultrassa yksityisellä tehtiin... Tosin lääkäri kysyi, että haluanko silti hänen tarkastuksen tekevän.
 
Ei sisätutkimusta tarvi tehdä välttämättä, lääkärin vastuulle se jää tekeekö vai ei ja millä perusteilla. Lääkäri pystyy olosta ja oireita toteamaan tarviiko tutkimusta tehdä. Mulle ei tehty kun ei ollu kipuja, vuotoja tai muutakaan häikkää.
Sisätutkimus on aina ns. kajoava tutkimus johon liittyy riski esim. tulehdukseen, koska siinä mennään ihmisen sisään ja tutkimus ei oo steriili.
Mulle oli ihan ok ettei sitä tehty nyt rv15 lääkärineuvolassa.
Myöhemmässä lääkärineuvolassa on ehkä perusteltumpaa tehdäänkö tutkimus, esim saadaan tietää kohdunsuun tilanne...
 
Täällä keski-suomessa neuvolalääkäri noin rv 26 joka kuuluu laajaan terveystarkastukseen ja siinä lääkäri katsoo kohdunsuun tilanteen ja tekee sisätutkimuksen.
 
Odette, helsingissä minullekkin sanottiin että siitä luovuttiin. Eli neuvolakohtaista ilmeisesti vielä. Ymmärsin kuitenkin että siitä tullaan kaikkialla vielä luopumaan, mikä mielestäni on harmi. Se on kuitenkin aika informatiivinen mtä lääkäri tutkimuksellaan voi todeta.

Oho, no onneksi meidän neuvolassa tehdään! Mä vielä erikseen kysyin, kun ei ollut hajuakaan, että miten lääkärikäynti eroaa normineuvolasta (ja pohdittiin, että onko sellainen, että miehen kannattaa tulla mukaan). En keksi miksi se lääkärikäynti sitten tarvitaan, jos ei siellä tehdä mitään muuta kuin mitä th tekee normaalilla käynnillä... Aion kyllä pyytää, jos ei lääkäri meinaakaan tehdä. Mua ohjeistettiin, että ennen lääkärikäyntiä pitää itse ottaa verenpaine, paino ja tehdä virtsan sokeritesti. Että jos lääkäri ei tee sisätutkimusta, niin mihinköhän se n puoli tuntia sitten menee...?
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top