Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos on ikää 32v ja ennen raskautta vähän ylipainoa mut ei muita rasitteita niin millä viikoilla silloin joutuukaan sokerirasitukseen?
 
Varmaan vähän riippuu paikkakunnasta. Täällä ainakin on useita eri tapoja tullut vastaan. Keski Suomessa kaikki menee viim. keskiraskaudessa rv 24-28.
Poikkeuksena alle 25v joilla ei rasitteita tai riskitekijöitä tai alle 40v uudelleen synnyttäjät joilla bmi alle 25 eikä edellisessä raskaudessa ollut sokerien kans ongelmaa eikä muita rasitteita niin näiden ei tartte käydä ollenkaan.
Ja ne jotka jo alussa joutuu käymään niin käy uudelleen tolloin rv 24-28 ellei raskausdiabetes diagnoosia tule jo ekalla kerralla.

Olikohan tarpeeks sekavasti selitetty. :D

Muoks. Eli vastaus että luultavasti tuo keskiraskauden rasitus ellei neuvolassa ole ekalla kerralla ssnottu muuta. Toki en satavarma ole koska jossain päin suomea kai vähän eri tavalla nää menee .
 
Kattilainen, samoilla fiiliksillä täälläkin mennään, ärsyttää ihan tosi paljon! Oon kuiteski aina hyvällä omallatunnolla esim. viikonloppuna tai juhlissa herkutellu ilman sen kummempia rajotuksia koska arkisin minun syöminen on tosi terveellistä. Eikä siis ylipainoakaan ole, ja nyt vko 16 mennessä on jopa yks kilo vähemmän painoo kun ennen raskautta. Mutta toivon että kotimittauksissa arvot ois kohdillaan niin ei sitten tarviis syömisiä juuri muutella :) mikähän tuohon paastoarvoon vaikuttaa eniten? Nää sokerien vaihtelut on toki yksilöllisiä juttuja eikä kaikkien kroppa reagoi samalla tavalla eri ravintoaineisiin eli täytyy vaan kokeilla esim. erilaisia iltapaloja ja eri mittaisia yöpaastoja. Terkka sano että joillakin liian pitkä paasto (12 h) aiheuttaa verensokerin nousua aamulla.
 
No näinpä. Iltapalalla varmasti suurin vaikutus aamun paastoarvoihin. Jos kovin hiilaripitoinenja. Esim. Leipäpainoitteinen, voi se aamun arvoissa näkyä. Sellainen tuntuma mullaki on että yön paasto ei kovin paljoo yli 9h sais/kantsis olla. (mut ite ainakin nukun 12h jos vaan onnistuu niin en todellakaa aio alkaa herää syömään:D)
Ja sama mulla että paino edelleen miinus puolella lähtötilanteeseen verrattuna -1-2kg joten painon nousukaan ei voi olla vaikuttamassa arvoihin. Huoh. No ei auta kun alkaa opettelee elää tän diagnoosin kanssa eikä tehä liian isoo numeroo siitä, ehkä sitä sillein pärjäis ja jaksais.
 
Mitä siitä siis seuraa jos sokerirasitustestin arvot on huonot? Mulla kans testi eessä kun bmi on 27 ja vähän pelottaa kun oon aika paljon sokeria syönyt kun oikea ruoka ei oo mennyt alas :/ plussatestin jälkeen tullut kuitenkin paino alas yli 5 kiloa mut mahtaako ees vaikuttaa mitenkään :D

Meillä on rakenneultra rv 20+0 eli 31.12., niin saadaan toivottavasti juhlittavaa uudeksi vuodeksi ^_^
 
no nyt rupes vähän jännittämään tuo alkuraskauden sokerirasitus itteäki, itse pitäis se vielä varata mutta näillä näkymin onnistun vasta tuolla 13+ viikolla käymään
 
Simbahh, en osaa sanoa vaikuttaako sokerin syöminen mitenkään arvoihin, mutta esikoisen kohdalla ainakin sitä karkkia tuli naposteltua KOKO AJAN ja grillipöperöä viikottain ja normaalit oli arvot sekä 'alkuraskauden' (18+5) sokerirasituksessa, että loppuraskauden (28+0)
BMI silloin 35.

Minusta se johtuu ihan äidin kehosta, kuinka se reagoi sokeriin. Meillä on sukurasitetta ja minulla reipasta ylipainoa, jonka takia menenkin sokerirasituksiin sekä alkuraskaudessa, että loppuraskaudessa. Valmiiksi jo kauhistuttaa jos radi tulee, mutta tämä olisi ehkä viimeinen lapsemme, niin seuraavaa raskautta ei tarvitsisi sillä tavalla pelätä...
Olen ymmärtänyt, että jos radi puhkeaa kerran, niin se on sen jälkeen jokaisessa raskaudessa.
 
Joo ei ne puputetut ruuat niinkään vaikuta vaan juurikin tuo naisen kehon toiminta raskaushormonien ja insuliinin tuotannon suhteen jotka joillakin siis muuttuu hormonien myötä.

Jos arvoissa on häikkää niin tosiaan raskausdiabetes diagnoosin saa koko loppuraskauden ajalle. Siitä alkaa sokerien mittaukset aamuisin ja tunti ruokien jälkeen sekä ruokavalio ohjauksella ja siihen kiinnittämällä huomiota yritetään saada arvot pysymään aisoissa. Hankalissa tapauksissa jos ruokavaliolla ei onnistu ja arvot jatkuvasti yli rajojen kotimittauksissa niin sit on lääke-/insuliinihoito mahdollisuus.
Tärkeää kuitenkin hoitaa koska radilla vaikutusta sikiön kasvuun ja kukaan meistä ei varmaan mitä superjättiläistä halua. :D toki muitakin vaikutuksia sikiöön on.
Automaattisesti kaikissa raskauksissa ei radia ole jos yhsessä on ollut mut riski on toki suurempi "sairastua" uudelleen. Ja myöhemmin nyös riski 2. Tyypin diabetekseen on ilmeisesti suurentunut radilaisilla.
 
Mullahan on aina, siis ei-raskaanakin, ollut paastoarvot korkeita. Mittaillut olen aina silloin tällöin ja varsinkin raskaana ja koska muissa arvoissa ei ollut mitään vikaa niin ei sille (radille) sitten mitään oikein tehty. Käskivät vähän tarkkailla syömisiä, jos arvot meinaavat kohota. :rolleyes: Jännä sikäli ettei sen enempää ole koskaan tullut nalkutusta... BMI on kuitenkin lapsesta asti ollut tuota... no sen viimeisen kohdalla. :sorry: eli "x tai yli".

Mullakin ensi viikolla se sokerirasitus, hui. :nailbiting: Piikit eivät ole ystäviä.
 
Ihan lukossa huomista ultraa ootellessa. En halua puhua kellekään, itken vaan. Tuntuu että huomenna on sitten kaikki ohi ja hiipuu viimeinen toivon kipinä kun katsotaan taas tyhjää ruutua...
 
Maikhi, tsemppiä ja yritä ajatella positiivisesti. Kaikki hyvin ellei toisin todisteta. Jännää se on ja varsinkin odottaminen on tuskallista mut huomenna jo saat nähdä tilanteen ja toivottavasti pikkuisen:)
 
MaiKhi Hyvin se menee, aiempi ultraaja vaan ei oo osannu hommaansa. Ja toivoma, että sullois sama ultraaja mikä mulla ko se oli kyllä aivan mahtava.
 
Voi MaiKhi! Täällä on peukut pystyssä ja sormet ristissä, että saatte huomenna niitä kaikista parhaita uutisia ultrassa.

Sitten siitä sokerirasituksesta... Minä en joudu alkuraskaudessa siihen vaikka esikoinen olikin iso syntyessään (4885g). Loppupäässä joudun. Esikoisestakin kävin , mutta arvot olivat juuri sellaiset kun pitääkin. Nyt olen vähän himmannut karkin syöntiä, mutta en kyllä oikein usko sillä olevan vaikutusta masukin kokoon.
 
Mies onneks vei mun ajatuksia muualle aloittamalla lumisodan. Toivotaan mh-! Sielläkin on töissä varmasti monenlaisia... Mies tulee ens viikon neuvolaan mukaan sit, jos on vielä tarvetta mennä. Aiko kieltää ultrat ja sydänäänten kuuntelut :D
 
Vähän täälläkin alkaa jännittää, ku huomenna on nt-ultra :) Vaikka en ookaa kauheesti miettiny mitään suuntaan tai toiseen, ni kyl sitä vaan alkaa vähä jännätä, mitä siellä näkyy (toivottavasti näkyy) :cat: Mä oon muutenki yrittäny olla pohtimatta mitään "ylimääräsiä" mitä jos-skenaarioita. Ja mies onneks kyl sit osaa rauhottaa, jos on tarvis, se ku ajattelee kaikki tämmöset jutut aina järjellä eikä niinkään tunteella :D Meidän ajatusmaailma on muutenkin aika stressaamaton ja mahdollisimman vähän suunnitellaan mitään etukäteen. Kuten ei tätä raskauttakaan oltu mitenkään suunniteltu, vaan meillä on ollut oikeestaan koko seurustelun alusta asti (4v.) ajatuksena, "tulee kun on tullakseen". Nyt oli kyllä hyvä aika tulla kun elokuussa mentiin naimisiin ja syyskuussa sitte plussa :D
 
MaiKhi Hyvin se menee, aiempi ultraaja vaan ei oo osannu hommaansa. Ja toivoma, että sullois sama ultraaja mikä mulla ko se oli kyllä aivan mahtava.

Mimmonen kuvan laatu oli muutes laitteissa? Saiko siitä maallikko mitään selvää?
 
Hyvin saapi selvää ja antaa kuviaki vielä sitten mukaan. Mulleki anto vissiin olikohan peräti 5 kuvaa. Monelta sulla on se aika?
 
Takaisin
Top