Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli se tilanne edellisessä raskaudessa, että nt-ultrassa löytyi niin massiivinen turvotus, että ultraava kätilö ja myöhemmin myös lääkäri ihmetteli, että sikiö oli vielä hengissä. Eipä kovin paljon rohkaissut jatkamaan raskautta. Kannattaa miettiä mitä tilanteita ihmisille voi tulla eteen. En ikinä ole sanonut, että se päätös olisi helppo. Päinvastoin, se oli elämäni vaikein päätös vaikka tiesin tekeväni oikein syntymätönta lastani sekä jo olemassa olevia lapsiani kohtaan. Istukkapunktiossa, samoin kuin lapsivesi, on kyllä keskenmenon riski. Se on 0,5-1%. Epävarmassa tilanteessa mielestäni ihan kohtuullinen riski otettavaksi. Eikä siihen ole pakko osallistua vaikka seulontaultriin osallistuisikin.
Sitten haluaisin muistuttaa vielä muistuttaa sinua han_sunen, että kromosomipoikkeavuuksiakin on monen tasoisia. Meillä se oli aiheuttanut suuret kehityshäiriöt.
Tiedän lähipiiristäni myös sellaisen tapauksen, että lievästi kohonneesta riskistä huolimatta saivat terveen lapsen. Mutta he kävivät lisätutkimuksissa ja tekivät vasta sitten päätöksensä. Lisätutkimusten tulokset kun eivät olleet yksiselitteiset, he päättivät pitää lapsen ja katso kuinka käy. Heillä kävi hyvin.


Siis, juu toki ymmärrän toisten vanhempien päätöksen! Saatoin kuulostaa turhan jyrkältä tuossa vastauksessani, pikaisesti kun sen kirjoitin! :) mutta tosiaan omalla kohdallani jäisin aina miettimään, että teinkö oikein vai väärin, joten itse emme sen vuoksi osallistuneet!

Toki ymmärrän niitä vanhempia, jotka haluavat säästää lapsensa kaikelta siltä kivulta, jota sairaus voisi syntymän jälkeen lapselle aiheuttaa! Tässä ollaan mielestäni tosi isojen asioiden äärellä ja sen takia onkin niin hyvä, et nää on oikeasti jokaisen itse päätettävissä ja muiden ympärillä pitää sitä kunnioittaa! :)
 
Hui hai!
Nt-ultra takana ja todella uskomaton fiilis. Siellähän se loikoili, heilutteli ja potki. Kaikki hyvin! Mies oli mukana ja meitä molempia pelotti kyllä niin paljon, ettei varmaan hengitetty koko ultrauksen aikana :hello2
Hyvä oli myös se, että ne riskiluvut laskettiin siinä heti, kun toiset täällä ilmeisesti joutuu niitä viikon verran odottelemaan. Ei siis kohonneita riskejäkään ollut :) Kuvittelin, että tänään olisi ollut rv 12+0 edellisen ultrauksen perusteella (se laskettiin punktiosta edit. ei tietenkään punktiosta vaan siirrosta), mutta tämä täti laskikin kuukautisista ja ollaan "vasta" 11+4 viikoilla. Sikiön mitat vastasivat prikulleen noita viikkoja.
Aivan sama, kunhan kaikki ok!
 
Muokattu viimeksi:
Sen varaan ei kyllä kannata laskea, että nla-täti automaattisesti ehtisi lapsia vahtimaan, sehän riippuu ihan siitä onko hänelle varattu esim. muita asiakkaita siihen väliin.
 
Meillä onneksi on pieni neuvola niin meillä silloinen neuvolantäti vahti poikaani kun kävin jälkitarkastuksessa. Hän oli vaan sanonut seuraavalle asiakkaalleen, että kohta on teidän vuoro. :joyful:
 
Minullakin oli jälkitarkastukseen mennessänk esikoinen mukana ja siellähän oli kolme neuvolatätiä odottelemassa josko tarvittaisiin apua, niin he voivat kyllä katsoa pojan perään :D
No hän oli tyytyväisenä istuimessa sen aikaa, kun jälkitarkastus tehtiin.

Tuossa 10+1 ultrassa mies ja poika olivat mukanani, mutta nt- ja rakenneultraan ei lapsia saa ottaa. Siitä oli ehdoton määräys jo ohjeissakin ja ymmärrän kyllä :)
 
mites se nyt oli sen sikiöseula verinäytteen kans, saiko sillon aamulla juoda esim kahvia:think005
 
itse en ainakaan ole löytänyt sen tarkempia ohjeita, pitää huomenna kävästä ne antamassa ja sitten joutuukin vielä lähes 2viikkoa nt ultraa odottelemaan:meh:
 
Moi Kyfi86! Mietin ite samaa kun kävin niissä verikokeissa seulontaa varten, menin varmuudelta paastona sinne.. enkä hölmö tajunnu ees kysyä paikan päällä että oisko pitäny.. huoh ku ei mitään muista :D
 
Mulle silloin sanottiin, et saa syödä ja juoda normaalisti. Ne aineet mitä tutkitaan on veressä, vaikka söisi tai olisi syömättä. :) Näin mulle sanottiin.
 
Ei niihin verikokeisiin tarvinnut mitään erityisiä paastoja. Ne keskipissa -näytteet piti olla yli 4 tuntia pissailematta.
 
Mulla on huomenna taas neuvola, käytiin siis just tiistaina lääkäri-neuvolassa. No neukkatäti soitti sit käynnin jälkeen perään ja pyysi jos tulisin uudestaan. Kuulemma tarvis saada vauvan sykkeet kuulumaan ja jos ei huomenna kuulu ni sit pääsen ultraan. Eilen jotenkin huolestutti et jos jokin onkin hullusti, mutta nyt en enää osaa sitäkään jännittää. Meillä siis ei lääkäri saanut eilen sydänääniä kuuluviin, istukka eessä ja ilmeisesti vauva luikki pakoon dopplerin alta...
 
Ei niihin verikokeisiin tarvinnut mitään erityisiä paastoja. Ne keskipissa -näytteet piti olla yli 4 tuntia pissailematta.

Pitääkö sinne nt-ultraan viedä pissanäyte verikokeen oton lisäksi? Mä luulin että ne purkit annettiin sokerirasitusta varten o_O
 
Ensviikon slussa olis rakenneultra. Mitäs siellä tehdään? (Ultrauksen lisäksi) ja tehdäänkö ultra alakautta vai vatsan päältä? Jännittää taas jo ihan kauheesti vaikka mini tuolla meuhkaakin päivittäin
 
Ei nt-ultraan pissuja tarvi viedä. Ekalla neuvolakäynnillä saa muovipussukan matkaan, jossa on kuppi ja pari putkiloa pissalle. Niitä tarkoitin. Seulonnat on erikseen. :)
 
Takaisin
Top