Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mielen kiinnosta, jos ei osallistu seulaan (esim. nt-ultra) niin pääseekö ultraan lainkaan?
 
Pääsee ultraan mut siellä ei mitata niskapoimua. Nämäkin tosin valinnaisia. Rakenneultrahan kuuluu myös tavallaan seulontoihin niin voi valita että haluaako siihen kuitenkin mennä vaikkei olisi osallistunut muihin seulontoihin ja niskaturvotusmittaukseen. Saa kuitenkin mahdollisuuden nähdä pikkuisen:)
 
Ultrassa eilen kaikki hyvin :) Ultraaja oli aivan ihana, selitti koko ajan mitä näkyy ja tosiaan ultras vattan päältä ilman mitän ongelmaa. Toukka nyt vaan oli vähän laiskempaa sorttia ja oli sitä mieltä, että hän haluaa nukkua ja ultraaja ei meinannu saaha mittoja millään ko oli niin kippurassa koko ajan vaikka koitti heiluttaa, että ois vähän asentoa vaihtanu. Ja oli tosiaan aivan ihana ko selitti koko ajan, että täällä on hänen käsi ja tuolla alla on toinen jne jne.

mh- 12+5
 

Liitteet

  • DSC_0012 – kopio.JPG
    DSC_0012 – kopio.JPG
    279.9 KB · Katsottu: 43
Me oltiin äskön miehen kans neuvolassa. Ensin oli hoitaja-vastaanotto jossa otettiin paineet, paino ja hemoglobiini (joka muuten rautakuurin takia noussut 115->127!!!!) Painoo tullut jo 5kg, eli nyt on oikeesti katottava mitä suuhun pistää ja lähettävä lenkille/uimaan (tämä siis oma ajatus, neuvolatäti/-lääkäri eivät oikeen maininneet asiasta mitään??)
Sitten lääkärille, jossa lääkäri ei nähnyt tarvetta tehdä sisätutkimusta, kun ei mitään vuotoja tms ongelmia ole ollut. Sitten... yritti dopplerilla sydänääniä kuulumaan, ei saanut kun pari iskua vauvan sykettä... :( istukka plokkaa kohdun täysin, niin ettei sykkeitä saanut kuunneltua ja vauva on vielä niin pieni ja sillä on tilaa liikkua että luikertelee sit dopplerin alta sujuvasti pois. Istukan tasainen virtaus kyllä kuului ja lääkäri erotti ihan pienet pätkät vauvan sykettä. Oli tosi ammattitaitoinen lääkäri ja sano ettei nyt kannata huolestua ja että voidaan tulla uudestaan kuunteluttamaan ääniä jos halutaan. Jäi hyvä mieli neuvolasta, eikä mua huolestuta mitenkään, ajateltiin miehen kans että kun rakenneultra on jo kk päästä ni ei meijän tarvi ylimäärästä aikaa varata niitten sydänäänien takia.
Viikkoja nyt siis 15+2
 
Meillä oli se tilanne edellisessä raskaudessa, että nt-ultrassa löytyi niin massiivinen turvotus, että ultraava kätilö ja myöhemmin myös lääkäri ihmetteli, että sikiö oli vielä hengissä. Eipä kovin paljon rohkaissut jatkamaan raskautta. Kannattaa miettiä mitä tilanteita ihmisille voi tulla eteen. En ikinä ole sanonut, että se päätös olisi helppo. Päinvastoin, se oli elämäni vaikein päätös vaikka tiesin tekeväni oikein syntymätönta lastani sekä jo olemassa olevia lapsiani kohtaan. Istukkapunktiossa, samoin kuin lapsivesi, on kyllä keskenmenon riski. Se on 0,5-1%. Epävarmassa tilanteessa mielestäni ihan kohtuullinen riski otettavaksi. Eikä siihen ole pakko osallistua vaikka seulontaultriin osallistuisikin.
Sitten haluaisin muistuttaa vielä muistuttaa sinua han_sunen, että kromosomipoikkeavuuksiakin on monen tasoisia. Meillä se oli aiheuttanut suuret kehityshäiriöt.
Tiedän lähipiiristäni myös sellaisen tapauksen, että lievästi kohonneesta riskistä huolimatta saivat terveen lapsen. Mutta he kävivät lisätutkimuksissa ja tekivät vasta sitten päätöksensä. Lisätutkimusten tulokset kun eivät olleet yksiselitteiset, he päättivät pitää lapsen ja katso kuinka käy. Heillä kävi hyvin.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä ensimmäinen lääkärineuvola takana,ja hyvin meni :) Lääkäri oli ihan mukava,mutta käynti kesti 10 min ja kaiken teki tosi nopsaan,ettei oikeein ite pysynyt perässä mitä tapahtui. Sisätutkimuksen teki, ei tulehduksiin viiittavaa,kohdunsuu sellainen kuin pitääkin. Nopeasti ultrasi vatsan päältä ja siellä se pieni porskutteli menemään <3 Viikkoja siis 14 +6. Seuraava neuvola rv 19 ja rakenneultra rv 22.
 
Mä olen kaikissa kolmessa raskaudessa käynyt seulat yms paitsi nyt tässä kaksosraskaudessa ei sitä veriseulaa pysty ottaa kun ei tiedä että kumpi sitten hälyttää.

Ja mä myönnän että en halua eikä olisi resursseja hoitaa vammaista lasta. Työssäni olen nähnyt paljon eriasteisia kehityshäiriöitä ja minä olen itsekäs enkä halua tietentahtoen itselleni sellaista lasta. Tietenkään mikään ei ole varmaa kuin epävarmuus joten jos näistä kahdesta vauvasta vaikka toisella olisi jotain syntyessään pitäisi tilannetta miettiä uudelleen. Mutta mikäli jotain olisi ilmennyt jossain näistä raskauksista minun tapauksessa keskeytys olisi ainut oikea päätös vaikka vaikea se varmasti olisi.
 
Osallistuin seulontoihin ja pelotti, että jos joku onkin vialla, että onko musta tekemään päätöstä. Mutta tunnen itseni ja mieheni niin hyvin, että mikäli lapsellani olisi sellainen vakava kehityshäiriö, jonka johdosta hänen elämänsä olisi kivulias ja/tai raskas meille ja lapselle ja saisimme sen tietää, niin pohtisimme asiaa yhdessä, että mikä on parasta. Joka tapauksessa haluan tietää, sillä olisi se päätös mikä hyvänsä, niin olisimme ainakin valmistuneet. No, ultrassa oli kaikki hyvin (nt 1,32, ikäriski 1:1200 ja riskiluku 1:99000), rakenneseulaa jännitetään sitten seuraavaksi.

Neuvolalääkäri on perjantaina, miehellä on opiskelupäivä, mutta halusi ehdottomasti mukaan, vaikka sanoin kyllä, ettei tartte. Mutta kiva, että haluaa olla mukana + mun tukena ja turvana. Eka raskaus kun on, niin mukavaa, kun on joku, jonka kanssa ihmetellä kaikkia näitä juttuja. :)
 
Itsekkin tiedän tapauksen jossa rakenneultrassa "selvisi" että vauvalla olisi sydämessä pahoja rakenne vikoja ja tarvitsisi suuria leikkauksia lukuisia kappaleita jos edes hengissä tulisi pysymään. Ehdottomat suositukset lääkäreiltä oli että raskaus keskeytettäisiin. No, eipä vanhemmat suostuneet keskeytykseen ja saivat täysin terveen lapsen joka on jo pitkälle toisella vuodella.. nämä on niin karuja tapahtumia että pistää todella miettimään..
 
Ps. Onnekseni keslustelu on pysyny asiallisena puolesta ja vastaan. Joskus näillä mielipideasioilla on tapana kärjistyä palstakirjoittelussa ihan mielettömiksi.. kiinnosti vain että löytyykö kanssaihmisiä jotka ei sinänsä pidä tärkeinä nuita seulontoja kun tosiaan suurinosa niissä kuitenkin käy..
 
Meille ei kukaan antanut suositusta suuntaan tai toiseen vaan nimenomaan painotettiin sitä, että päätös on yksin meidän. Ehkä tuollaisessa tilanteessa kun ollaan jo 20+ viikoilla ja rakenteita katsellaan tarkemmin, voisi meilläkin olla päätös toinen. Yhdellä ystävälläni oli juuri vähän aikaa sitten tilanne, että heidän syntymättömällä vauvallaan todettiin sydämessä vikaa. He tiesivät asian ja olivat valmistautuneet siihen, että synnytyksestä vauva kiidätetään tutkittavaksi. Nyt heillä on suloinen terve vauva. Sydämen pieni toimintahäiriö korjaantui itsestään syntymän jälkeen.
 
Olipas ihana viesti! Sait hymyn huulilleni ja sydämeni täyteen rakkautta ja ylpeyttä tästä omastakin raskaudesta! <3 Hienoa, että teillä oli kaikki hyvin np-ultrassa, meillä se on vasta reilun 1vkon päästä edessä...
Voi kun ihana kuulla, MaLinn! Toivon sydämestäni, että teilläkin kaikki on hyvin np-ultrassa.

Itse vielä vähän varuillani odottelen, josko tulee soittoa (nyt siis tiistai-iltapäivä, ja perjantaina np-ultrassa sanottiin, että alkuviikosta tulee soitto, jos on jotain riskihäikkää).

Kätilö kertoi, että jos tulisi tieto mahdollisesta riskitilanteesta, tehdään lisätutkimuksia nimenomaan NIPT-verikokeella, ei lapsivesipunktiolla, jossa on pienenpieni keskenmenon riski, joka voi olla suurempi, kuin sitten loppujen lopuksi se riski, että sikiöllä olisi mitään vakavasti vialla. Näin siis kätilö sanoi meille. Itse koin tuon aika lohduttavana tietona. Olin jo itsekin päättänyt heti raskauden alkuvaiheessa asioita googlaillessani, että jos tulee tarvetta, haluan mennä nimenomaan NIPT-testiin, en punktioon. Että menen vaikka yksityiselle hoitamaan sen (vaikka varmasti kallista siellä on). Kunnes sitten lisää googlatessa huomasinkin, että NIPT on tullut myös julkiselle puolelle käyttöön HUS:n alueella tämän vuoden alusta. Ja neuvolassakin sitten kertoivat, että näin on (mutta että myös punktioitakin tehdään edelleen, jos tilanne niin vaatii).

Itseäni jännitti tämäkin virstanpylväs, kun ikää on jo 41v., lasta yritetty pari vuotta, ensiraskaus nyt kyseessä ja tädilläni siinä neljänkympin korvilla tuulimunaraskauden jälkeen varsinaisessa ensimmäisessä oikeassa raskaudessaan todettiin juuri tässä np-ultraseulonnassa, että sikiö on vakavasti kehitys- ja kromosomihäiriöinen ja raskaus keskeytettiin (he saivat sittemmin kaksi tervettä lasta kyllä).
 
Minä kävin juuri eilen siinä NIPT-verikokeessa. Tuloksia odotellessa... Niitä tehdään HUS:n alueella ja TAYS:in alueella ja vielä käsittääkseni jossain muuallakin (olisiko ollut Jyväskylässä?). Siis kunnallisella. On vaan tosiaan niin uusi juttu, että jos siinä löytyy jotain niin se pitää varmentaa vielä istukka/lapsivesinäytteellä. NIPT ei kelpaa Valviralle keskeytyslupaan. Näin siis minulle on asia selitetty juurikin TAYS:ssa. Meillä ei tällä kerralla ole juurikaan riskiä, mutta edellisen raskauden takia saamme kaikki seulat, mitä haluamme. olisimme siis päässeet vaikka istukkapunktioon, mutta suosittelivat NIPT-testiä koska siinä ei ole keskenmenon riskiä (on normaali verikoe). NIPT-kokeesta voidaan määrittää hyvin luotettavasti 13-, 18- ja 21-trisomiat ja niiden lisäksi määritetään sukusolut (turnerin varalta). Saamme siis tietää varmaankin jo ensi viikolla kumpi meille on tulossa... :nailbiting:
 
Aikaisemmissa raskauksissani kätilö ja lääkäri ovat sanoneet, että np-ultrassa näkee jo selvästi, jos vauvalla on jotain vakavia kehityshäiriöitä, mitä kromosomiseulonnoilla tutkitaan. Toki ne verikokeet varmistavat ultrasta saatua tulosta... Olen aivan varma, että riskiluvut ovat mitä parhaimmat, kun np-ultrassa kaikki oli teillä niin hienosti! Älä enää jännitä! <3
 
Huomenna olisi eka lääkärineuvola.Mietin et voisinko ottaa nuorimmaisen mukaan kun ei saada hoitajaa siksi ajaksi ja ukkokin tekee reissutyötä ja menee huomenna vähän kauemmaksi töihin?Onko kukaan muu ottanut lasta\lapsia mukaan lääkärineuvolaan?
 
Itellä ei kokemusta(kun ei vielä lapsia ( mutta tänään siellä monella muulla oli lapsia mukana .
 
Ite kyllä joudun käymään esikoisen kanssa omat neuvolat. Ekat kaks aikaa on varattu peräkkäin: ensin pikkuneitin neuvola ja sitten seuraava aika minun äitiysneuvola..
 
Minulla on hyvin useasti ollut lapset mukana neuvoloissa! Onhan uusi vauva heidänkin juttu! :) Neuvola on koko perheen tukipaikka, että sinne melkeinpä kuuluu lapset mukaan (ellei halua välillä omaa aikaa, kuten minä :D). Lääkätineuvolan aikaan oma neuvolatäti on vahtinut vanhempia lapsiani esim. sisätutkimuksen ajan.

...eriasia on ultrat. Jotkut ultraajat ovat ehdottomia työrauhastaan, eivätkä jousta tippaakaan ohjeissaan. Np- ja rakenneultrat ovat ainoat, joihin hankimme vartavasten lapsille hoitajan.

Minun mielestäni sisarukset neuvoloihin mukaan, jos siltä tuntuu! :) niin ja onhan siinä kaikille ohjelmaa, kun neuvolan lelut ja leikkipaikka on NIIN siistejä! :D
 
Takaisin
Top