Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
MaiKhi, sen neuvolatädin saa vaihtaa. Ja jos et häneen luota, tai vaikka vaan ei kemiat kohtais, niin suosittelen tätä vahvasti.

Kenenköhän kautta vaihtoa vois kysyä? Täällä on vaan yks niin voisi kysyä voiko joku muu terkka tarkistaa mun ja vauvan vointia, mutta asia pitäs hoitaa ettei nykyinen kuule asiasta, jos ei onnistukaan. Sitä kotkaa ei uskalla suututtaa...
 
Sokerirasituksessa joutuu juomaan pariin otteeseen sellaista makeaa, monen mielestä aivan kamalaa, litkua ja otetaan verinäytteet. Verinäytteet otetaan kun menee ladraan (paasto), tunti ensimmäinen litkun jälkeen ja vielä tunti toisen litkun jälkeen.
Tuolta löytyy kunnollinen ohje: http://www.laboratorio.fi/ohjekirja/nayta.tmpl?sivu_id=193;setid=5799;id=10629
Neuvolasta kyllä sittne ohjaavat oikeean aikaan siihen, jos pitävät tarpeellisena.
Aijaaa!! te puhutte sellaisesta kokeesta joka tehdään vasta viikko 20?? Ihmettelin että ei mulle tehty sellaisen... :) :)
Kiitti!!
 
Tuli kirje, jossa sanottiin, että sikiöseulonnan tulos on normaali eikä ole kohonnutta riskiä. Hieno juttu. Tavallaan olisin halunnut tietää kuinka paljon tulos oli, mutta ehkä parempi näin. Nyt voin huokaista ja alkaa asennoitua tunnetasollakin siihen, että minusta tulee keväällä äiti-ihminen :)

Jossakin luki (ihanan eksaktia) influenssarokotuksesta, että ei ole riittävästi tutkittua tietoa vaikutuksista ensimmäisellä kolmanneksella ja sen takia ei suositella otettavaksi silloin.
 
Nt-ultra aikaistui päivällä, eli huomisaamuna sinne! Viime päivien vähäisten oireiden takia ennustan unetonta yötä murehtien tyhmiä asioita joihin en pysty edes vaikuttamaan :'D
 
Sain kuin sainkin ajan nt-ultraan. 17.11. olisi siis edessä, eli vielä vajaa 2vko odotettavana (silloin ultran perusteella 13+1).
Muistelin, että joku olisi käynyt ennen rv 12+0 nt-ultrassa pitääkö paikkaansa?
Minulle tuo täti sanoi, että viikkoja pitää olla vähintään 12+0 ja enintään 13+6, mutta papereissa luki 11+0 -13+6 viikoilla?!

Lisäksi laski, että minulla olisi laskettu aika 25.5.? Eikös se vaikuta kuinka pitkä kierto on?

Kylläpä pisti päätä sekaisin :wacky:
 
Mulla oli vu mukaan nt- ultra 11+6 mut muuttuikin sit siellä 12+4.
Musta se juurikin 11-13 paikkeilla pitää olla jos seulontoihin haluaa osallistua. Pelkän ultran kyllä voi mennä myöhemminkin jos ei kromosomiseuloihin halua varmasti osallistua. :)
 
Tänään aamulla oli vihdoin nt ultra. Viikkoja lääkärineuvolan varhaisultran perusteella piti olla 12+0 ja la:n 19.5 mutta pieni oli kirinyt ja tänään siis 12+6 ja la 13.5! Olipa mahtava kokemus nähdä se pieni massussa :) siellä se vilkutteli meille, taisi mieskin hieman herkistyä :) niskaturvotusta 1.0mm ja kaikki näytti olevan ok tällä hetkellä. Seulojen tulokset saadaan ensi viikolla, hui! Rakenne uä aika saatiin myös, on 23.12. Nyt sitten saa jännittää millainen joululahja saadaan :)
 
Muokattu viimeksi:
No sillä itsekin mietin, että jos ultra onkin 13+1 laskujen mukaan, niin mitä jos se heittääkin viikolla eteenpäin, niin eihän ne seulonnat enää onnistu?! Ei kai se muuten olisi niin tarkka?
 
Mulla on huomenna seulontauä ja silloin viikkoja kasassa neuvolan mukaan 11+0. Se on ensimmäinen mahdollinen ajankohta siihen ultraan. Mulla ainakin lapussa luki kanssa, että viikoille 11+0-13+6 pitäisi se varata. Mulla on aikaisemmissa raskuksissa heittänyt la 5-6 päivää niin silläkin uskalsin ottaa ajan heli 11+0 kun jos on samanlailla kasvanut kun aikaisemmat niin on jo melkein 12+ viikko menossa. No huomenna se selviää. :nailbiting:
 
Mulla on huomenna seulontauä ja silloin viikkoja kasassa neuvolan mukaan 11+0. Se on ensimmäinen mahdollinen ajankohta siihen ultraan. Mulla ainakin lapussa luki kanssa, että viikoille 11+0-13+6 pitäisi se varata. Mulla on aikaisemmissa raskuksissa heittänyt la 5-6 päivää niin silläkin uskalsin ottaa ajan heli 11+0 kun jos on samanlailla kasvanut kun aikaisemmat niin on jo melkein 12+ viikko menossa. No huomenna se selviää. :nailbiting:

Täällä myös nt ultra huomenna... Hirvittää, jännittää..
 
Kenenköhän kautta vaihtoa vois kysyä? Täällä on vaan yks niin voisi kysyä voiko joku muu terkka tarkistaa mun ja vauvan vointia, mutta asia pitäs hoitaa ettei nykyinen kuule asiasta, jos ei onnistukaan. Sitä kotkaa ei uskalla suututtaa...

Hmm.. Luulisin että samasta paikkaa kun mistä varasit neuvola aikaa alkuunkin? En tiedä tästä muuta kuin sen, että se on mahdollista. Harmi ettei minusta tämän enempää nyt ole apua. :/

Lisäys: Ainakin helsingissä on tuo keskitetty ajanvaraus mihin voi soittaa kysyäkseen vaihtomahdollisuutta. En sit muualta tiedä.
 
Neuvola varattiin suoraan neuvolatädiltä :( eli eipä linkkiä olla. Kunhan asiakassuhde häneen päättyy niin annan osastanhoitajalle palautetta.
 
Onko kenelläkään muulla jäänyt vähän turha olo neuvolakäynneistä? Toinen takana nyt, ja taisin saada siitä irti vaan sen että pahoinvoinnista huolimatta olen lihonnut. :hilarious:
 
Meillä lopputarkastus siellä ja muuten synnytyksen jälkeen tulee lapsineuvolan hoitaja.
 
Muokattu viimeksi:
Onko kenelläkään muulla jäänyt vähän turha olo neuvolakäynneistä? Toinen takana nyt, ja taisin saada siitä irti vaan sen että pahoinvoinnista huolimatta olen lihonnut. :hilarious:

No voi kuule... nytpä mie pääsenki "lempiaiheeseeni"... esikoista aloin odottamaan 2.2013 ja siitä lähtien siis ahkeraan on neuvolassa asioitu; äitiysneuvolat plus lapsen omat neuvolat on ollu joka kerta ihan yhtä tyhjän kanssa ellei oo jotain konkreettista kuten rokotteet laitettu... no osittain johtuen ehkä siitäkin että raskaus sujui normaalisti ja lapsikin on kasvanut hyvin eikä ole ollu ongelmia ihon/vatsan/kehityksen tms kanssa... mutta jotenki aina kotiin lähtiessä on sellanen olo että tulipa käytyä mutta saiko tästä oikeasti joku jotain...?! Enkä nyt osaa välttämättä sanoa mitä olisin neuvolalta oottanu mutta ei nuo turhat käynnit yhtään edesauta sitä kun muutenkin suhtaudun neuvolaan semmosena paikkana jossa erotellaan hyvät/huonot äidit/perheet ja suolletaan kaukenmaailman suosituksia asiasta kuin asiasta vaikkei käytännössä toisinkasn tekeminen oo lapselle pahaksi... plus se että jos raskaudessa tai syntyneen vauvan kanssa on ongelmia niin neuvolasta en koe apua saavani... lääkäriin ja äitiyspolille sitä aina ohjautuu apua saamaan... huh... olen avautunut...! Kiitos ja anteeks, mutta vastasin ku kysyttiin
 
e385e9cb13a8a0057340c81eb798db8a


Tänään käytiin ultrassa ja pakko sanoa etten kyllä muista koskaan nähneeni mitään niin ihmeellistä ja ihanaa kuin tyypin siellä pyörimässä ja riehumassa.

Viikkoja 12+0.
 
Takaisin
Top