Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viime syksynä otin rokotteen kun tuo esikoinen oli syntymässä, halusin hälle suojan ettei vastasyntyneenä saisi mitään ylimääräistä tautia... nyt en sitten oikein tiedä mitä rokotteen kans tekis. Uudelle vauvalle rokotesuoja ei ole niin selvä peruste nyt kun syntyy vasta keväällä eikä nyt kun influenssa aalto jyllää... tuon esikoisen vuoksi voisin rokotteen ottaakin jotta en tartuttaisi ainakaan itse... vai saako noin pieni oman rokotteen...?! En tiedä rokottaisinko vaikka saisikin... toisaalta pidän turhana rokotteena jo näin "isolle vauvalle", kun sairaudet eivät enää ole niin hengen vaarallisia... toisaalta noiden onfluenssien jälkitaudit on aika kovia...
Eli hiton moista mietintää nyt tiedossa 18.11. Neuvolaan asti...
 
Piti vielä omaan paatostukseeni lisätä, että minulla itsellä on astma ja sen lisäksi kotona lapset 11kk., 2v. ja 4v. Silti en ota nytkään influenssarokotetta. (Meillä kyllä kaikki normi rokotteet on otettu. Eli en ole rokotteita missään nimessä vastaan.)

Kerron tämän vain siksi, jos jonkun päätöstä helpottaa kuulla eri ratkaisuja. :) Itsekin olen näitä asioita miettinyt aivan hirveästi.
 
P-jet, Yli puolivuotiaat vauvat /lapset saavat itsekin rokotteen vanhempien halutessaan ja alle 3 vuotiaiden perheenjäsenet ovat kaikki oikeutettuja ilmaisiin rokotteisiin. :)
 
Maikhi: mulle neuvolan tädiltä ton vielä kertoi, kun kysyin, et miten mun rokotteen kanssa. Ihan hyvä, et kysyin, niin ei ehdittäis työkavereiden kanssa vielä rokottaa toisiamme
 
Valtavat erot käytännöissä tässäkin, kyllä luotto yhdenmukaiseen terveydenhuoltoon hiipuu. :(
 
Niistä lasten rokotteista vielä sen verran, että nyt on käsittääkseni ensimmäistä kertaa mahdollisuus saada alle kaksi vuotiaille nenäsumutteena se rokote. Eli joudu pistettäväksi, jos vanhemmat eivät halua. Meillä kyllä poika saa piikin kun sai jo viime vuonnakin. :)
 
Joo nenäsumutteet on tullu ja ihan käteviä ovat mut ikähaarukka vain 2- alle 3vuotiaat. Harmi siis ettei ihan pieniä voi piikeiltä säästää. Mutta onneksi ne ei kauaa sitä muista. :) terveisin n 10 rokotetta päivässä pistävä terkkariopiskelija:D
 
Joo ihan pienillä on onneksi lyhyt muisti. :) Meillä on neuvolassa kehuttu poikaa kun on niin hienosti antanut aina piikittää. Yksi rokote, joka kuulemma muutenkin on yleensä se pahin, aiheutti itkun, mutta muuten on vaan ollut sellainen närkästynyt ilme. :joyful: Isot meillä onkin sitten neulakammoisia, että heidän kanssaan saa käyttää lahjontaa, että rokotukset ottavat. Tosin heillä on myös niin kova suojelimisen tarve pikkuisia kohtaan, että ihan silläkin jo ottavat, että voivat suojella pikkuveljeään (ja siskoaan, joka asuu heidän äidin luona). :happy:
 
Tää alkaa jo panikoimaan nt-ultraa joka siis ens viikon maanantaina. Miten te jotka ootte jo siellä käyneet niin onko se ollu tällä tyylillä, että ultraa pelkästään ja kattoo että kaikki on ok vai kyseleekö tietoja, oloja yms vai?
 
Mulla ainakin esikoisen kohdalla juteltiin ensin ja kyseli vointia ja perustietoja ja sitten ultrasi ja selitti kokoajan mitä näkyy ja sitten kun oli mittaillut ja tutkinut sikiön niin se syötti kaikki tiedot sinne koneelle ja juteltiin siinä samalla taas ja sitten sain riskiluvun. Jännityksellä odotan perjantaita: mulla on silloin nt-ultra. Onneksi varasin sen niin ajoissa, että sain aamun ekan ajan. :nailbiting: Silloin pitäisi olla tosin vasta 11+0. Tosin ar-ultrassa alkio vastasi viikkoja niin ei kai hirveästi pitäisi ainakaan pienempi olla. Esikoisen kohdalla oli sama tilanne ar-uä:ssa ja sitten nt-uä:ssa siirrettiin laskettua kuusi päivää taaksepäin. Oli kasvanut hyvin siinä välissä. :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: mh-
Mh- mullakin ensi maanantaina Nt-ultra. Ja kyllä jäskättää täälläkin! Mutta eiköhän kaikki ole hyvin. :happy:

Noista rokotuksista.. en ajatellut ottaa. En yleensäkkään sairastele pahemmin ja jos parin päivän flunssa tulee, niin tulkoon. Meillä siis ei ole ennestään lapsia, eikä mitään sairauksia, joten jätetään ruiskeet sikseen. En halua ottaa kehooni mitään ulkopuolisia aineita, vaikka niiden turvallisuutta kuinka vakuutellaan. :confused013Jokaisen oma päätös, itsellä päätin näin.
 
Onko kukaan odottajista kärsinyt kohonneesta verenpaineesta?Mulla on joka raskauksissa ollut jollain tavalla kohonnut verenpaine mutta koskaan ei ole tarvinnut asialle tehdä mitään.Myönnän heti jännittävän kun verenpaineen mittaus alkaa.viime neuvola käynnillä oli verenpaine 137\90 joten tänään ostin verenpainemittarin kotiin että voin mittailla rauhallisessa ympäristössä.
 
Nt-ultran tyyli riippuu aika paljon varmaan kätilöstä. Minulle sattui aika suoraviivainen malli, joka laski raskausviikot, kysyi onko ollut pahoinvointia (ei reagoinut mitenkään kun vastasin) ja sitten ultrattiin. Hän oli ensin pitkään hiljaa ja alkoi sitten selittää, että kuunnellaan sydän, tuossa näkyy vatsalaukku ja aivojen molemmat puoliskot, nenäluu on kehittynyt, niskapoimun saa hyvin mitattua, sormet erottuvat hyvin yms. Tämän lisäksi hän kommentoi nätisti sekä asiaankuuluvasti pienen liikkumista näytöllä. Sen jälkeen tiedot koneelle ja seuraava. Aikaa meni n. 15 minuuttia. Yleisfiilis oli tehokas, ammattimainen ja hyvä :)
 
Mua ärsytti lääkärin ultraus kun se ei näyttäny juuri mitään ellei kysyny eikä ees sydäntä kuunnellu. Näky vaan jumputus niin se riitti sille siitä.

Ja verenpaineesta, mulla matalat. Pari pvä sit mittasin ja näytti 87/60. :D vähän turhan matalat kun huimaa. Saa nähä pysyykö tollasina vai alkaako nousta jossain vaiheessa.
 
Tosta influenssarokoteesta: en oikein ymmärrä miksi neuvolassa olis suositeltu ettei ennen rv 12 sais ottaa? THL:n sivuilla on kohta jossa todetaan että kausi-influenssarokotetta suositellaan kaikille raskaana oleville raskauden vaiheesta riippumatta. Rokotus voi suojata lasta sekä raskauden aikana että syntymän jälkeen.
 
Minäkään en ole kuullut ettei sais jossain kohtaa raskauden aikana ottaa.
Olisko siinä se että jotkut voi ajatella ettei ekan kolmanneksen Aikana ylipäätään mitään ylimääräisiä juttuja.. En tiedä. :)
 
Nooh, minä ainakin luotan mihin tahansa enemmän kuin tuohon omaan neuvolatätiin. Jos jotain ongelmia tulee niin oon kyllä ihan neuvoton, että minne voin soittaa :(
 
MaiKhi aina oman synnytyssairaan äitipolille voi soittaa ja kysellä sieltä, jos on epävermuutta. Varmasti vastailevat. Minä olen ainakin saanut täällä TAYSista aina tosi hyvää palvelua. Ja kun minulla oli vähän niitä ikäviä käyntejä siellä tässä välillä niin nyt kun on uusi raskaus ja jos perjantain nt-ultrassa on kaikki hyvin niin pääsen siiehn NIPT-testiin niin sieltä soitti taas sama kätilö, joka oli ensimmäinen kontakti kun oli ne ikävät asiat menossa. Eli siis tämän hirmu epäselvän sepustuksen pointti oli, että äippäpoli on aina hyvä paikka kysellä. :)
 
Meillä siitä influenssa rokotteesta neuvolassa paasattiin ja tarjottiin kanssa oikeen koko perheelle samalla ilmaseks kun olen raskaana. Koskaan ennen sitä ei ole tollain mainostettu saatika vielä tuputettu muillekkin perheenjäsenille (tää on siis jo neljäs raskaus)... Minä en aio kyseistä rokotusta ottaa enkä antaa lapsillenikaan. Enkä siis ole vastaan kaikkia rokotteita, esim jäykkäkouristus yms.. "vanhat" rokotteet kyllä annetaan lapsille.
 
Jääny häiritteen, missä on lukutoukka???? Ei oo kuulunu eikä näkyny sen ekan ultran jälkeen kertoon miten kävi. Vai onko mulla menny jotain ohi?
 
Takaisin
Top