Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pikkuhiljaa olen alkanut luottamaan, että vauva on ihan oikeasti pysymässä tuolla masussa. Eka neuvola oli rv9. Sydän ääniäkin hoitaja yritti innoissaan etsiä, mutta eipä saanut vielä kuuluviin. Muuten oikein mukava käynti. Sokerirasitukseen kuulemma joutuu täällä kaikki yli 25-vuotiaat, mutta onneksi se on vasta joskus kuukausien päässä.:inpain: Inhottaa ajatuskin...

Eka ultra yksityisellä oli liian aikaisin ja toinen käynti rv6-7. Silloin kaikki näkyi olevan kunnossa. Kävin viikko sitten taas ultrassa, rv10+3-6, sillä kysta löydöksen takia minua ultrataan useammin. Samalla näkyi pieni ihana vauvan alku, joka pui nyrkeillään :love017 . Nyt sitten reilun viikon päästä olisi virallinen NT-ultra n.rv 12+ jotain. Ihanaa kun mieskin pääsee ensimmäisen kerran näkemään pienen. Laskettu aikakin tarkentuu varmemmaksi.

Pahoinvointiakin on ollut ensimmäisen kerran tällä viikolla ja flunssaa pukkaa myös päälle. Mutta henkisesti tuntuu olevan jotenkin rennompaa kun viikot alkaa lähestyä "turvallisia viikkoja" ja keskenmenon riski pienenee koko ajan. Voimia ja ilon hetkiä muillekkin tuleviin ultriin! :happy:
 
Jos oksentaa sokerirasituksessa ne litkut ulos ei arvoja voi ottaa enää sen jälkeen luotettavasti ja se joudutaan tekemään joku toinen päivä uudestaan, eli kannattaa kyllä pidätellä viimeseen asti jos tulee huono olo. Mulla kanssa sokerirasitus ens viikolla. Neuvolasta sanottiin et eka 12-16 viikolla ja jos siinä kaikki ok niin uudestaan loppu raskaudessa.
 
Mulla oli eka neuvola 7+2 ja seuraavaksi neuvola 12+2 ja nt-ultra vasta 13+2... kauheen kauan pitää odotella tuota ultraa! näyttää melkein kaikilla muilla olevan toinen neuvola vasta nt-ultran jälkeen, mutta mulla on aiemmin o_O muista neuvoloista ja lääkäreistä en sitten vielä tiedäkään... :shy:
 
Ja täällä Seinäjoella siis ultrataan/kuunnellaan sydänäänet ekalla neuvolakäynnillä,aika huippupaikka :)
 
Ensimmäinen neuvola oli rv 8+1. Siellä käytiin lähinnä vain meidän sairauksia, täyteltiin tietoja ylös ja varattiin verikokeita ja muita aikoja. Nt-ultra oli rv 12+1. Seuraava neuvola ensi viikolla, jolloin olis rv 14+2. Sen lisäks on varattu ajat jo lääkärille rv:lle 18+3 ja rakenneultra rv:lle 20+6. Sokerirasitus vasta rv 24-28.
 
Ompa paljon eri käytäntöjä. Esim. mua ei laitettu alkuraskaudesta sokerirasitukseen, vaikka ylipainoo on ja sukurasitetta löytyy. Neuvolan terkka sano et jos tulee diabetes oireita ni sit varataan mut muuten ei tarvi käydä kun rv20 jälkeen sokerirasituksessa. Perusteli sillä et sokeriaineenvaihdunta alkaa raskauden loppupuolella vasta häiriintymään ja et sillon voi sit radi tulla, et tyypillisesti arvot on ihan ok alkuraskaudessa.. varmasti yksilöllistä..
Meillä lääkärineuvola rv15 jolloin lääkäri kuuntelee sydänäänet ♡
 
Nuppunen mainitsi hyvän asian!
Tosiaan älkää oksentako sitä litkua pois, itsellä se onneksi jäi pelkästään siihen yökkimisasteelle ja sain kaiken pidettyä sisälläni.

Katsotaan miten tällä kertaa vaikuttaa..

Sinne nt-ultraan pitäisi varata se aikakin.. Minulla tosin ei ole yhtään kiirus, kun haluaisin päästä rv 12 asti ja sen jälkeen. No maanantaina sitten varailemaan..
 
Meillä sokerirasitukseen joutuu rv 12-16 jos omalla äidillä dm2. Muuten normaalisti vasta. Sillon 24+ viikoilla.
Varasin oman rasituksen mahdollisimman myöhäiseksi rv 15+ viikoilla toivoen että olo olisi parempi ja litkut pysyis sisällä. Eniten jännää se kun paastolla pitää sinne mennä että miten sen kestää kun ei saakaan aamulla syödä. Vajaa pari vko olis koetukseen aikaa.
 
Meillä on ainakin eri määrä käyntejä riippuen siitä onko ensiodottaja vai ei. Esikoista odottaessani kävin joka kuukausi neuvolassa ja pari lääkäri käyntiäkin oli. Nyt on paljon harvemmin käyntejä. Mulla eka käynti oli tosi aikaisin, joskus 5+, ja nt-ultra on tasan 11+0. Seuraava neuvola on jotain 14-15 viikolla. Sokerirasitukseen joudun vasta 26+ viikolla. Ikä, ylipaino ja esikoisen korkea syntymäpaino laittaa minut riskiryhmään.
 
epistä... ja minä joudun sokerirasitukseen alkuraskaudessakin kun MUMMOLLA 2.tyypin diabetes ja toki ikääkin jo lähemmäs 30 mutta muuten oonkin ite ihan normipainonen:angry3
 
Sama juttu kuin Kyfi86. Joudun myös ar sokerirasitukseen vaikka paino aivan normaali. No meillä tosin diabetestä molemmin puolin sukua.
 
Nykyään neuvolan suosituksissa on, että kaikki yli 25 vuotiaat. Alle 25 vuotiaista sitten ne,joiden bmi on yli 25, tai lähisuvussa on diabetes
 
Täällä pääsääntönä se että kaikki yli 25v menee sokerirasitukseen. Esikoisesta kävin ja arvot ei lähelläkään mitään rajoja. Nyt toisen kohdalla hieman kyseenalaistin "pakollisuutta" ja alle 25 painoindeksi, alle 30v ikä ja pienikokoinen esikoinen sekä minun ja miehen vanhemmilla kun ei oo diabetesta niin vois näyttää siltä ettei neuvola laita lähetettä. Jos nyt jostain syystä koittavat laittaa niin vahvadti mietin kieltäytyväni turhista verikokeista kun neulat on niiiiiin hirvitys jo itsessään plus tulin todella huonovointiseksi niistä litkuista... ja hos/kun oma olo on hyvä niin en näe syytä testeihin.. en koe kieltäytyväni vauvan kustannuksella..
 
Eipä ne ketään siihen voi pakottaa menemään. Minulle itselleni se vaan ei ole mitenkään erityisen iso juttu niin menen siihen kyllä. Ainoa mikä siinä harmittaa on se odottelu... Ei minulla esikoisen aikaan mitään niissä arvoissa ollut, mutta ei se tarkoita etteikö nyt voisi olla. Painoakin kun on tullut lisää...
 
Mä nautin esikoisen raskausaikana suunnattomasti sokerirasituskokeesta. Ensinnäkin se litku oli ihan ok makuista eikä aiheuttanut mitään oloja, toisekseen sai palkka juoksevana istua labran odotusaulassa ja lukea!! Mulla oli silloin just kesken Cassandra Claren Mortal Instruments ja olin todella onnellinen kahden tunnin lukutauosta...
 
Hei!! Minkälainen tutkimus on toi sokerirastuskokee?? (olen espanjalainen ja on paljon juttuja mistä mä en ymmärrä) Olen 39, ja mulle on vain tehty verikokeet ja virtsakokeet. Huomenna 12+2 on ultra.
Luen mitä olette kirjoittaneet että ennen 30v tai enne 25v pitais tai ei pitäis tehdä sen...mitä jos on yli 35?!?
Kiitos <3
 
Sokerirasituksessa joutuu juomaan pariin otteeseen sellaista makeaa, monen mielestä aivan kamalaa, litkua ja otetaan verinäytteet. Verinäytteet otetaan kun menee ladraan (paasto), tunti ensimmäinen litkun jälkeen ja vielä tunti toisen litkun jälkeen.
Tuolta löytyy kunnollinen ohje: http://www.laboratorio.fi/ohjekirja/nayta.tmpl?sivu_id=193;setid=5799;id=10629
Neuvolasta kyllä sittne ohjaavat oikeean aikaan siihen, jos pitävät tarpeellisena.
 
Sokerirasitus kuuluu kaikille yli 25-vuotiaille. Laboratoriossa juodaan reilusti sokeria sisältävä neste, ja sitten istutaan ja odotetaan pari tuntia. Alussa, ja lopussa sitten otetaan verikokeet.
 
Sokerirasituksessa joutuu juomaan pariin otteeseen sellaista makeaa, monen mielestä aivan kamalaa, litkua ja otetaan verinäytteet. Verinäytteet otetaan kun menee ladraan (paasto), tunti ensimmäinen litkun jälkeen ja vielä tunti toisen litkun jälkeen.
Tuolta löytyy kunnollinen ohje: http://www.laboratorio.fi/ohjekirja/nayta.tmpl?sivu_id=193;setid=5799;id=10629
Neuvolasta kyllä sittne ohjaavat oikeean aikaan siihen, jos pitävät tarpeellisena.

Minulla kyllä oli näin:
12h paasto, labraan, jossa ensin verikoe. Sen jälkeen kylmää sokerilitkua noin pari desiä.
Istumaan odotustilaan (ei saa kävellä, syödä, kuntoilla tai nukkua-> eikä oksentaa). 1h litkun juomisesta otetaan verikoe-> takaisin istumaan. 2h litkun juomisesta toinen verikoe, jonka jälkeen voi painua kotiin, syödä, kuntoilla, oksentaa yms :)

Eli siis vain yksi litku juodaan ja katsotaan miten kroppa reagoi siihen. :)
 
Saattoi sitä litkua tosiaan joutua juomaan vain kerran. On jo niin pitkä aika mun käynnistä ja väsymys muutenkin heikentää muistia. :joyful:
 
Takaisin
Top