Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei neuvolassa ultrata, dopplerilla kuunnellaan sydänäänet eikä sitäkään tehdä eka kerralla. Hoitaja sano syyksi just sen, että silloin ei vielä välttämättä kuulu ja turhaa stressiä vaan tulee sit siitä. Ihan fiksua sekin, mä tiedän, että vaikka itse oon rationaalinen, niin sellaisessa tilanteessa vähän väkisinkin huolestuttaisi.

Ultraa maltoin odotella, ultrassa kyllä sitten jännittikin ihan hirveesti, että oonko mä vaan uneksinu koko jutun. Ihan hurjalta tuntui kyllä nähdä pikkuinen. Varmaan siksi maltoin odotella, kun mun ajatuksena on olla murehtimatta asioita, jotka ei oo mun päätettävissä & ajattelin, miten ennen siitä lapsesta sai tietoa vasta, kun liikkeet alko tuntua ja lapsen näki vasta sen synnyttyä. Saattoi jopa olla helpompaa niin, mutta ultra kyllä helpotti itseäni siinä mielessä, ettei oo "turhaan" oireillut ja toivonut. :)
 
Hassua miten erilaisia neuvolat on. Mulla menossa ensimmäinen raskaus ja neuvolantäti kerto jotenkin tosi suppeesti kaikken ja mistään sydänäänistä ei ollut puhettakaan. Lähinnä listas lisää aikoja lääkäriin ja neuvolaan jne. Lopuksi kysyi onko jotain kysyttävää. "No joku noin miljoona ihmetyksen aihetta, jotai en osaa edes pukee sanoiks, kun just vasta itellekki selvis tämä raskaus"! Ehkä ens kerralla osaan jotain kysyäkin kun on itse ensin tutkiskellut.
 
Millä viikoilla teillä on neuvolat? Mulla oli eka vko 6+1, nt-ultra (sisälsi pikaisen lääkärintarkastuksen) 12+1, toinen neuvola on vasta 15+2. Lääkärineuvolaa ei taida sit erikseen ollakaan?
 
Mulla oli eka ultra rv 9+4,nt -ultra oli 12+0 ja seuraava neuvola on 14+6 jossa on sekä siis normineuvola + lääkäriaika samassa. Sit rakenneultra rv 21, en tiiä onko siinä välissä sit mitään.
 
Mulla oli eka neuvola 8+3 muistaakseni ja sitten seuraava 16+4. Lääkärintarkastuskin on, mutta olikohan se sitten ehkä viikolla 18 ja myöhemmin vielä toinen kerta :)
 
Onneli84, mulla oli eka neuvola 9+6, nt-ultra oli 12+4 eriksee sairaalassa ja seuraava neuvola vasta 17+6 :D aika pitkä aika varttua! En tiedä sitten onko lääkäri sillo tokassa neuvolassa käymässä vai miten.
 
Tota lääkäriä ihmettelin, kun olen lueskellut, ettei lääkärintarkastukselle ole tarvetta keskiraskaudessa. Jos siis kaikki sujuu normaalisti. Ja ilmeisesti sen on aika moni kokenut turhaksi käynniksi.
 
Ensimmäinen neuvola oli 8+6, lääkärin tarkistus ultralla + pikainen neuvola 10+0 (jossa varmistui että on 10+1), nt-ultra välillä 11-13+6 (en ole vielä varannut) ja seuraava neuvola 15+4. Ru joskus n. rv 20 tietämillä.
 
Mulla eka neuvola 8+2, nt ultra 11+3, toinen neuvola (terveydenhoitajan aika) 13+3, ensimmäinen sokerirasitus 14+1 ja neuvolalääkäri 16+1.
 
Tänään meillä oli toinen neuvolakäynti, 12+6 viikot. Koitettiin kanssa niitä sydänääniä, mutta eivät suostuneet kuulumaan. Näkyivät kuitenkin laitteessa ihan hyvin. Oiskohan mulla liikaa rasvaa edessä tai taas se istukka siinä... :rolleyes: Mutta ensikerralla varmaan jo kuuleekin. Pienen pitää varmaan vaan vähän kasvaa. :smug: Sokerirasitukseen pitäisi varata aikaa! :confused: Millään jaksaisi.
 
Ensimmäinen neuvola oli rv 10+2, siellä kuunneltiin myös sydänäänet.
Tänään, eli rv 11+5 oli nt-ultra.
Toinen neuvolakäynti on rv 14+2, silloin varataan aika neuvolalääkärille.
Rakenneultra on joskus tammikuussa.
 
Sitruunahappo, mille viikoille teillä sanottiin sokerirasituksen olevan?
Minulle sanottiin niinkin helposti kuin "nt-ultran jälkeen, mutta ennen seuraavaa neuvolaa"...
 
Mullekin annettiin vaan lappu että varaan ite ajan, 12-16 viikolle kanssa. Ei se taida niin tarkkaa olla milloin menee, kunhan menee. :) Tylsää kyllä tulee olemaan, pari tuntia labran odotustilassa... :shifty: Mitähän tekemistä keksisi...
 
Mulla oli eka neuvola rv9+? Sit nt-ultra rv12+4. Seuraavaksi on lääkärineuvola rv15 ja terkan neuvola sit rv20+ viikolla (terkka puhu kela-neuvolasta, eli käydään kai tukia yms läpi) sit rakenneultraan on meillä jo aika 17.12 sillon on viikkoja 21+?
 
Minua vähän hirvittää jo valmiiksi tuo sokerirasitus!
Edellisessä raskaudessa kävin joskus muistaakseni ennen rv 20 sokerirasituksessa ekaa kertaa. Toisen kerran sitten loppuraskaudessa.
Toisessa kaikki arvot oli fine, mutta silti se aiheutti kamalaa oloa niin, että kävin vessassa yökkimässä ja minulle varattiin jo sänkykin olojen takia, jotta pääsen pitkäkseni.
Kylläpä oli hehkeää!

Nyt toivon että menee kivuttomasti..
 
Takaisin
Top