Neuvola, ultrat ym.

No onpa tyhmää.. Ja eihän näillä viikoilla vielä pitäiskään ultrata vatsan päältä... Olis kyllä ollu reilua ottaa selville sen laitteen käyttö enneku alkaa räpeltää! Murrr!!
 
Kuulostaa MaiKhi kurjalta toi sun käynti! :/
Täällä olis maanantaina nt-ultra, kyllä jännittää! Sitten vasta uskon, että tosiaan masuasukki on oikeasti olemassa. Menis nämä päivät äkkiä..
 
Täällä äitiyspolin ultrassa kaikki mallikkaasti :) Kätilö sanoi että niskaturvotus oli niin olematon että sitä ei kannata ees mainita(jokatapauksessa sen halusi mitata vaikka en veriseulaankaan osallistunut). Viikot vastasi 12+0 eli juuri nappiin. 4.5 nyt sitten la tämän mukaan. Pikkuinen ei siellä halunnut vaan millään kääntyä että ois saanu mitattua kunnolla. Täti yritti heilutella alavatsasta että heräisi ja kääntyisi mutta ei millään. Sitten pyysi mua yrittämään ja pikkutyyppi käänty heti :D Se on tää äidin auktoriteetti niin vahva heti alussa :Heartred :D Jos nyt uskaltaisi jo vähän nauttia tästä raskaudesta eikä vaan pelätä.
 

Liitteet

  • Ultra rv 12.jpg
    Ultra rv 12.jpg
    105.5 KB · Katsottu: 49
  • 3 d kuva.jpg
    3 d kuva.jpg
    59.7 KB · Katsottu: 46
Ihana pieni siellä ♡ Otettiinko ultra vatsan päältä vai alakautta?
 
Sanoi että yleensä ottaa kummastakin mutta alakautta otti ensin ja se sitten riitti.
 
Minut ultrattiin vatsan päältä jo rv7. Ja esikoisen nt-ultra myös rv12.
 
Mä oon kaks kertaa käynyt jo ultrassa (5+4 ja 7+0), kierukkaraskauden takia haluttiin eliminoida kohdunulkoisen raskauden mahdollisuus. Ekalla kerralla ei voinut ihan varmaksi sanoa että onko se pieni piste alkio vai ei, mutta tokalla kerralla näkyi jo pienen sydämen lyönnit ja saatiin varmuus siitä että kyseessä on normaali raskaus :Heartpink

6.11. on edessä nt-ultra, vähän jännittää että paljonko on pikkuinen reilun kuukauden aikana kasvanut.
 
eka neuvola käyty ja kyllä, edelleen tämä eka käynti itsestäni aika turha jaarittelu kerta:meh: seuraava aika joskus rv 15-16 ja nyt sitten odotellaan nt ultra-aikaa. hempat ja verenpaineet hyvät, paino noussut jo 2kg normaalista:sour: :laughing002 niinkuin joku tässä tai jossain toisessa ketjussa sanoikin niin minustakin aika hölmöä että miksi ei voi ultrata jo aiemmin kun se kuitenkin olisi mahdollista vaan pitää odotella tuonne nt ultraan saakka:angry2 nyt rv 8+2
 
Otetaanko Suomessa muuten ekalla neuvolakäynnillä verikokeet? Täällä ultrataan heti ekalla kerralla alakautta ja otetaan pissanäyte ja monta putkiloa verta. En tajunnut kysyä että mitä kaikkea sillä tutkitaan mutta kai se on pieni verenkuva ja onko toksoplasmoosia tai vihurirokon vasta-aineita.
 
Ekalla neuvolakäynnillä sain ite lähetteen hepatiitti ja hiv testeihin ja sit katottiin jotku veriarvot jotka voi vaikuttaa vauvaan. Samalla saa lähetteen siihen veriseulaan jonka tulos sitten nt-ultran tuloksen kanssa antaa sen riskiarvon siihen down-syndroomaan. Ite en osallistunut siihen. Pissanäyte jätetään joka kerta neuvolaan tullessa josta katotaan jotkut arvot(en muista mitkä :D ). Sokerirasitukseen täytyy mennä ylipainon ja pco taustan takia jo rv 12-16 ja sit uudelleen myöhemmillä viikoilla.
 
Ekalla käynnillä rv 8+3 ultrasi vatsan päältä,mutta sanoi että jos ei näy niin sit alakautta. Vatsan päältä kuiteski löytyi heti pieni :Heartred
 
Kävin yksityisellä ultrassa 6+0 koska aiempi raskaus v.-11 päättyi keskenmenoon n.rv.6-7. Ultrassa näkyi pieni alku ja sydämen syke ja rv tarkentui 6+3. Ultraus tehtiin alakautta.

Ensimmäinen neuvola oli rv 10+0, siellä perustestit ja labralähete verikokeisiin. Kokeiltiin myös dopplerilla kuunnella pikkuisen sykettä, kovin hyvin ei saatu kuulumaan niin, että olisin itse tajunnut mistä on kyse mutta mies ja neuvolantäti kuulivat kyllä.

Nyt odotellaan ultraa mikä on viikon päästä, rv 12+2, ehkä sitten jo uskaltaa luottaa siihen että kaikki on hyvin ja minusta tulee äiti ja meistä tulee perhe :love017
 
Täällä käyty tänään neuvolassa verikokeissa ja viemässä pissanäyte. Kuunneltiin sydänääniä ja sieltä lopulta löytyikin vahvat äänet ja vauvalla pulssi 165. Voi että miten hyvältä se tuntui! ♡
Kovasti neuvolantäti yritti rauhoitella että keskenmenon riski pienenee koko ajan ja nyt näyttää jo todella hyvältä kun viikkoja kasassa 10+0. Taas voi vähän huokaista helpotuksesta ja odottaa nt-ultraa joka on 6.11. Pari viikkoa pitäisi jaksaa vielä odottaa!! Sitten pääsee mieskin näkemään mikä siellä mahassa kasvaa.. :)
 
Mulla myös on nt-ultra 6.11.! :) Tosin mulla on silloin viikkoja vasta 11+0...
 
Käytiin tänään siinä niskaturvotus ultrassa. :smug: Olihan siellä tosiaan jotain! Oikein liikkuvainen yksilö. Oli oikeastaan tosi mielenkiintoinen käynti verrattuna edellisten lasten vastaavaan. :D Edellisen lapsen kohdalla koko homma kesti ehkä 3 minuuttia, kun oli valmiiksi oikein päin. Tämä ei meinannut millään kääntyä niin että niska näkyy. :) Pikkuiset sormetkin erottuivat tosi hyvin. :Heartpink Pitänee skannata nuo kuvat niin pysyvät hyvinä ja saa sitten tulostettua myöhemmin sukulaisille.
 
Tiistaina (10+2) oli ensimmäinen neuvola.
Sydänäänetkin onneksi löytyivät, syke 165 ❤️ Kyllä sitä jo kolme viikkoa hermoiltiinkin vieläkö löytyy elämää.
Kävin rv 7+2 yksityisellä tarkistamassa että vatsassa varmasti oli joku, vieläpä oikeassa paikassa. Aiempien vuosien turhien yritysten jälkeen olin jo sopeutunut ajatukseen, etten saisi enempää lapsia. Ennestään minulla on 12- ja 14-vuotiaat tytöt.
Oli uskomaton tunne nähdä pieni pitkulainen olento, jonka sydän sykki hurjasti, syke oli silloin 130. En ollut uskoa olevani oikeasti raskaana. Vieläkin on vaikea uskoa asiaa todeksi, ehkä ensi viikon perjantain nt-ultran jälkeen helpottaa.
 
jäinpähän neuvolan tiimoilta miettimään noita lisäravinteita, eli syöttekö mitään muuta kuin mammavitskua?
 
Mä popsin multivitan raskaus ja imetys -vitamiineja sekä multitabsin raskaus omega-3 kapseleita, mites muut?
 
Kyfi86, syön sitä Multivitan raskaus ja imetys vitamiinia. Kysyin neuvolassa tarvitseeko muuta, niin ei kuulemma tarvitse, kun tuo kattaa niin hyvin kaiken :)

Olen yrittänyt syödä nyt enemmän vihanneksia, salaattia, hedelmiä ja marjoja, niin sieltäkin saisi vitamiineja (ja kuituja!) :)
 
Muokattu viimeksi:
lähinnä nyt mietiskelin tuota vehnänalkioöljyä kun sen mainitsin niin alkoi sitten sitä listaa näyttää että näistä pitäisi saada:rolleyes: kalaöljyjä en edes ottanut puheeksi kun niistä edellisen kerran tuli noottia(vaikka olivatkin raskausajan) ettei oikein niitäkään saisi syödäo_O toisaalta vehnis kuitenkin on kasviöljyä niin sitä nyt kuitenkin ajattelin käyttää(tosin en taida jatkossa mainita siitäkään sen enempää:smiley-ashamed005)
 
Takaisin
Top