Neuvola, ultrat ym.

Eka raskaus, ikää minulla 41v., nyt viikot 9+0 ja käytiin tänään mieheni kanssa ekalla neuvolakäynnillä. Ihan ok, mutta ei kovin ihmeellinen käynti. Juttelua ja sitä iänikuista taistelua kilpirauhasarvoista ja kr-kokeiden ottamisesta, joka julkisella puolella on niin helkutin jähmeetä aina... Osasin siihen kyllä varautua ja nyt odottelen TH:lta tietoa, kun "pitää lääkäriltä ensin kysyä, mikä on käytäntö, otetaanko tuota kolmatta kr-testiä meidän kautta". Argh. Kyseessä muutaman euron verikoe.

Sokerirasitukseen kuulema joudun menemään iän takia (joskus viikolla 23 tai jotain).

Painoa oli tullut jo plussauspäivästä 3kg... Turvotusta vissiin lähinnä, tai ainakin tuntuu, että on kuin ilmapallo.

Sydänääniä ei suostunut edes kokeilemaan (ei kysyttykään, kun arvasin vastauksen aiheesta googlailtuani), sanoi, ettei todennäköisesti saada kuulumaan kuitenkaan, niin ei edes yritetä. Nyökyteltiin vaan, että ookoo.

Kysyi, onko mulla jo äitiyskortti, olenko käynyt jo muualla mistä olisin sen saanut, sanoin, että ei ole äitiyskorttia, mutta en ehtinyt jatkaa, että ollaan jo käyty jo yksityisellä varhaisultrassa viikolla 7+2, kun hän hetiperään tuumasi, että: "Hyvä, monet vaan kiirehtii ja hätäilee heti yksityiselle ultraan, vaikka se on kyllä ihan turhaa." - Ööh, meidän mielestä se ei ollut ollenkaan turhaa, koska itse pelkäsin kovasti, jos onkin tuulimuna tai raskaudenulkoinen. Enkä ikinä unohda sitä hetkeä, kun näimme ultrausruudussa alkion ja sen sydämenlyönnit!! Lisäksi gyne tutki minut ja kertoi faktoja, kuten että kohtu on jo vähän suurentunut, kuten kuulema jo siinä vaiheessa kuuluukin olla, vaikka toki osa vatsasta on turvotusta (mutta että raskausvatsakin on jo tullut vähän esiin).

Tutulleni aikoinaan selvisi vasta siinä viikon 12-14 ultrassa, että se olikin tuulimuna. Miksi ihmisiä pidetään kolme kuukautta epätietoisuudessa, tai niin, että monet tietenkin iloitsee raskaudesta ne monet viikot, vain saadakseen tietää vasta joskus viikolla 12-14, että ei siellä ole mitään oikeaa alkiota edes ollutkaan alunperinkään... Kun kerran nykyteknologialla asia pystytään hyvinkin näppärästi selvittämään jo aiemmin. No, vilkaistiin vain toisiamme mieheni kanssa eikä sanottu mitään, että ollaan jo siellä ultrassa käyty. :-D

Seuraava käynti viikolle 16, eli marraskuun loppuun. Esitteitä tms. konkreettista tietoa saatiin tosi vähän. Sanoi, että kaikki sellainen on jäänyt pois. Apteekista voi hakea Vau -kirjan, se on kuulema tosi hyvä. Netistä kuulema löytyy joku "Meille tulee vauva" -teos ;-)

EDIT: Raskaudenulkoinen = kohdunulkoinen ;-) Nytkö se jauhopäisyys jo alkaa... Tosin ei kai ihme, oon ollut ihan järjettömän väsynyt. Kuulema täysin normaalia tässä vaiheessa raskautta, joten ei siinä sitten mitään... Toivottavasti Hb on kunnossa, etten "turhaan" ole kanttuvei.
 
Ensimmäinen neuvola oli 7.10 ja jutustelun, lappujen täyttelyn lisäksi otettiin pissanäyte(puhas), verenpaine (hyvät lukemat kuulema) ja hemoglobiini (sekin oli oikein hyvä). Ja varailtiin aikoja ym.
Eilen kävin verikokeissa (seulonnat, 3 putkiloa) ja viemässä vielä pissanäytteen (ei tulehdusta).
TÄNÄÄN aamulla oli aika neuvolaan sydänäänten kuunteluun (nyt tilanne n. 10+2). Noh, siinä alettiin kuuntelemaan, mutta ei ääntäkään. Pyöritellään ja haetaan, mutta ei ääntä. Tuntuu että purskahan pian itkuun.. Tuli puheeksi että mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, että johtuisko se siitä ettei vielä kuulu. Jatketaan hakemista, ei ääntä. Neuvolantäti laittaa toosaa isommalle ja jatkaa etsimistä, ei ääntä. Vedet jo valuu silmistä.. Kokoajan mulla oli tunne, että pitäis kuunnella pikkusen enempi oikealta puolen, mutten sanonut mitään. Kuin ajatuksesta tätsy siirtää kuuntelua oikealle ja sieltä.. TU TUM TU TUM TU TUM! :blob6
Voihan onnenkyyneleet ja naurunpyrskähys! Ja heti samantien se pikku rontti karkas jonnekki -vaatimaton ujopiimä :Heartbigred
Mutta saatiinpahan varmistus että kyllä siellä vauva on! :hello2
Vajaa 2 viikkoa ja sitten ois nt-ultra -voihan odotus!

Esikoistaan odottava 33v mammarainen :P
 
Sydänäänet on parhautta :Heartred juurukin siitä sytstä, että ne ei välttämättä kuulu, täällä kuunnellaan vasta 11-12 viikoilla. Ihan hyvä vaan, ei haittaa mua :) mä en oo vieläkään varannut ekaa nlaa.. Jospa tänään sais soitettua :)
 
Meillä kuunneellaan sydänääniä vasta toisella käynnillä, joka on nt-ultran jälkeen. Silloin ainakin tietää, että jotain pitäisi kuulua. Lisäksi meidän neuvolassa on niin vanha se laite, että... Mutta hyvin sillä esikoisen pauke kuului. Neuvolantäti joutui laittamaan hiljaisemmalle aina sitä kun meidän jätkä meinasi tulla kaijuttimista läpi. :joyful:
 
Tänne tuli vihdoinkin kutsu nt-ultraan, vielä pitää malttaa odottaa 26. päivään saakka!! Sitten kun sinne saakka pääsee, niin voi todeta, että totta tämä on! :D ihana lukea muiden neuvola/ultrakäyntejä täältä :)
 
No minä sain eilen kanssa varattua ajan sinne nt-ultraan. Otin ensimmäisen mahdollisen päivän ja vielä pitää odottaa 6.11. asti... Nyt on siis 8+0 ja silloin pitäisi olla 11+0. :) Jotenkin vaan veikkaan, että silloin ollaan jo pidemmällä...Esikoisestakin ar-ultra vastasi viikkoja ja sitten nt-ultrassa siirrettiin kuusi päivää aikaisemmaksi laskettua. Vähän jännittää miten nyt käy.:nailbiting:
On kyllä kiva kuulla muiden ultra kuulumisia ja kokemuksia. Niiden avulla jaksaa odottaa omaa vuoroaan ja uskoa kaiken olevan hyvin.:)
 
Neuvolasta kotiuduttu ja kaikki arvot hyvät (tosin minusta se oli hieman koholla normaaliin nähden)
Ensi viikon tiistaina (10+0) ensimmäiseen ultraan, jossa varmistetaan raskauden kesto. Samalla kertaa verikoeseulonnat ja varataan aikaa nt-ultraa.
Sain paljon materiaalia mukaan ja nyt kun äitiyskorttikin on, niin tämä tuntuu paljon todellisemmalta!
Jännittää silti odottaa ensi viikon tiistaihin asti.

Tänään 8+6 :love7
 
Vielä puolitoista viikkoa nt- ultraan, jännää jännää. :)
 
Mulla olis nt-ultra perjantaina. Ar-ultran oon käyny joten tiedän raskauden alkaneen kuten pitääkin ja että yks pieni on kehittymässä. Toivottavasti edelleen asiat on kuten pitää eikä nt-tutkimuskaan toisi huonoja uutisia.. jännän äärellä taas kerran :) tai no kaiken aikaa toukokuuhun saakka.. tänään rv 11+6
 
Mulla olis ultra huomenna! Viime kerralla spontaani vuoto alkoi päivää ennen ultraa... Kamala päivä, kun jokaista mahan muljahdusta pelkää! Mutta leuka pystyyn, rinnat pörhölleen ja huomista kohti!
 
Neuvola huomenna, hirvee stressi ja jo viimeöiset unet meinas mennä sen takia. Paikallinen ylipainohysteerikko neuvolatäti varmaan mielessään nylkee tuota sikiötä ulos musta, kun sinne meen. Yritä tässä nyt saada ittes kovetettua ettet koko käyntiä vaan itke :sad001
 
MaiKhi, tsemppiä. Tiedän tuon tunteen tosissani ja sen takia otinkin sen heti ovesta sisään astuessani puheeksi.
Sanoin siis suoraan, että ylipainoni huolettaa kovasti tässä ja olen päättänyt kokeilla rd-ruokavaliota. Pyysin vielä erikseen materiaalia siitä. Paino näytti 1kg enemmän kuin kotona aamuisin pelkässä t-paidassa, mutta tosiaan olin vasta syönyt ja minulla oli vaatetta päällä aika reippaasti :)
Hyvin se menee! :happy093.
 
Mäkin tiedän ton tunteen!! Ei helpommasta päästä ja varsinkin ku tuntuu et joidenkin mielestä ylipainoinen äiti on pahin hylkiö koko ihmiskunnassa! Tsemppiä neuvolaan! Otat vaan ite asiallisen linjan ja koitat pitää pään kylmänä! :)
 
Meillä on onneksi ollut tosi mukavia neuvolantätejä. Vaikka olenkin ihan reippaasti kerännyt ylimääräisiä kiloja, ei minua ole alettu siitä syyllistämään. Kun olen itse heti sanonut, että on vähän päässyt kertymään ylimääräisiä kiloja niin eivät ole siitä sen isompaa numeroa tehneet. Koitan itse vähän hillitä makean syöntiä ja muutenkin napostelua. Sillä pärjäsin edellisenkin raskauden. Viimeksi tuli noin +15kg ja pari viikkoa synnytyksestä olin jo takaisin lähtöpainossa. Tosin minulla vauva painoi jo melkein sen 5kg, että... :sorry: Ja ei, sokereissa ei ollut mitään moitittavaa. Minulle vain tuli iso vauva ja kasvu on pysynyt saman suuntaisena koko ajan (+2 tai +1,5 käyrällä mennään). :)
 
On kyllä tympeetä jos joutuu ahistumaan neuvolakäynneistä tommosten takia.. Onneksi itelle sattu mukava neuvolatäti joka ei maininnut mitään mun liikakiloista. Vuosia oon painanu 70kg. Kesän aikana kerty 5kg lisää..hups.. Ja nyt neuvolakäynnillä paino oli noussu jo 80kg:n. Mutta täti sano vaan että se on ihan normaalia että varsinkin alussa paino nousee humahtaen. Meinasin tuumata että ne on nää tissit mitkä painaa! Kasvanu niin julmetusti ja painavat niin että hartiat on jumissa :P
 
Ymmärrän tukasi Vavavoom! Ei siinä muu auta kun lähteä liivi ostoksille ja hommata kunnolla tukevat ja leveäolkaimiset. :)
 
Täällä on kans tissi ongelma :D Ukko eilen tuumas, että saat lähtiä liiviostoksille ko ne ei enää pysy siellä missä pitäis. :oops:
 
Mua ehkä hieman ahistaa se että lihoan ja kroppa muuttuu, kun oon laihuttanu 15kg.. Jotenki nyt jo ahistaa ku ei enää mee kiinni housut jne. Vaikka tiedän että se on vaan hetkellistä. Mulla tullu kiloja aiemmista raskauksista 12, 10 ja 9. Kaikki on jääny aina laitokselle, toivottavasti ei tuu nytkään enempää ja jäis kaikki laitokselle :D
 
Takaisin
Top