Neuvola, ultrat ym.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oho, on kyllä kuntakohtaisia eroja. Täällä Hgissä ainakaan mun neuvoloissa ei taatusti senkään takia pääsisi noin usein, koska ei yksinkertaisesti ole aikoja. Kaikki eivät pääse edes harvemmin tai joutuvat "väärillä" viikoilla, koska ei ole tilaa.

Kyllä mullakin muistaakseni oli esikoista odottaessani loppuraskaudessa joka viikko lopussa neuvola. Silloin oli muutenkin paljon enemmän käyntejä. Nyt olisi kyllä ollut ihan turhaa käydä useammin kun ei oo ollut mitään erikoista. :)
Sellainen juttu vielä tämän päivän ä-poli käynnistä, että vaikka mulla oli viikko sitten neuvolassa hb vaan 103 niin tänään kätilö sanoi siitä, että ei ole heidän näkökulmastaan vielä liisn matala. Eli siis onko tämä tulkittava niin, että neuvoloissa on eri raja-arvot kuin polilla?! Onhan se siis ihan hyvä, että neuvolassa puututaan ajoissa laskeviin arvoihin, mutta kun minä ainakin olin jo omista arvoistani vähän huolissaan. Vaikka siis tämän päiväisen perusteella ei olisi kai sitten tarvinnut olla...

No siis onhan toi matala ts. synnytystä varten kyllä suositusarvot ovat 110 rajan yli ts. tuo raja on raskausajan anemiaraja. Vaaraa se ei vielä aiheuta, se raja on 80, mutta siis tietysti mitä korkeampi, sen parempi, jos menettää runsaasti verta synnytyksessä. MUTTA tossa pitää ottaa ehkä se huomioon, että jos ja kun se neuvolan testi otettiin pikatestinä sormesta, se on usein matalampi kuin ns oikea arvo (verikokeessa), koska mukaan tulee helposti kudosnestettä ym. Eli voi olla, että kätilö laski tuon mukaan ts. ajattelee/tietää, että oikea on todnäk korkeampi, esim siellä 110 kinttaalla tmv. :)

Joo ja oon kyllä nyt jo viikon ottanut rautaa purkista ihan joka päivä. Maha ei vaan oikein tykkää siitä... Ja mulla on siis muutenkin aina melko matala hb. Jos joskus tulee 130 paikkeille tulos niin se on jo ihan hurjan hyvin mulle. Yleensä siis on siellä 120-125 ollut.
Lisäys. Ja joo pikatestinä sormesta on neuvolassa mitattu. :)

Onko sulla tablettimuotoista vai nestemäistä? Mulla itselläni ei oikein vatsa kestä Retaferia tmv, mutta nestemäistä on mennyt ongelmitta pari pulloa raskauden aikana, myös tyhjään mahaan. Lopetin raudan tuossa viikko, pari sitten, kun mulle sanottiin, että voi lopettaa ts. arvot toiv. pysyvät synnytykseen asti siedettävinä. Ja toki noita arvoja pitää verrata just ns normaalitasoon, että siihen nähden jos pikatesti antaa 103 ja oikea on lähempänä 110, niin on jo aika lähellä sun normitasoa. :)

Niin ja kiitos sinulle Odette kun selität näitä juttuja täällä. :) Itse kun en näistä mitään tiedä niin on kiva kun joku joka tietää kertoo.

Eipä kestä - kiva, jos on apua. Ja siis eri neuvoloissa ja sairaanhoitopiireissä tuntuu olevan kyllä TODELLA paljon eri käytäntöjä, ohjeistuksia, rajoja ym. Itse tarkistelen näitä aika paljon kansallisista suosituksista (esim Käypä hoito), jos on epäselvyyttä.

Joo, eri käytäntöjä todellakin on. Vauvan pää ei ollut vielä viikko sitten kiinnittynyt, mut ei mua varoiteltu olemaan vaakatasossa, jos vedet menee. :/

Täällä Jyväskylässä on ollut neuvolakäyntejä loppuraskaudessa viikottain ja nyt oli kaksi käyntiä viikon aikana, muistaakseni 40+5 ja 41+3. Ja huomenna 41+5 siis yliaikaiskontrolli sairaalalla. Yksi ja ainoa lääkärikäynti sen sijaan oli helmikuussa, automaattisesti ei ole koko- tai synnytystapa-arviota.

Hgissä ensisynnyttäjälle kaksi lääkärikäyntiä, mun osalta kumpikin turhia ts. olis riittänyt pelkät normineuvolat. Ei myöskään mitään koko- tai synnytystapa-arviota automaattisesti (luulen, että nekin mun osalta turhia). Musta on hyvä, jos pääsis lääkärille tai ekstraultraan tai -arvioon, jos on ongelmia, mutta tällasissa "normaaleissa" raskauksissa vähempikin kyllä riittäisi ts. olisin omalta osaltani vapauttanut resurssit heille, joilla on huolia tai vaivoja, mutta mulle olis riittänyt ihan tavalliset neuvolakäynnit ja sellanen seuranta.

Mä olisin kaivannut täs lopussa koko/ synnytystapa-arviota (helsinki) kun oon niin pienikokoinen ja lonkkien kanssa ollut ongelmia harrastuksen parissa kun on niin jäykät. Mut en saanut lähetettä kun ei oo mitään erikoista ollut raskaudessa. Nyt kun vikassa neuvolassa pompsahti vielä toi sf mittakin niin hieman hirvittää :confused: ja mieskin on mua reilusti isompikokoinen, 25cm pidempi. Mut ei voi kun toivoo et mahtuu syntymään. Neuvolakäyntejä muuten on ollut mun mielestä tarpeeks. Molemmat neuvolalääkärit oli pettymyksiä kun ne oli lähinnä sellasia sisään ja nopeasti ulos käyntejä, eikä oikeestaan tutkittu mun mielestä kunnolla...Eniten harmittaa et oon joutunu käymään yksityisellä rv8 kun oli emättimen bakteeritulehdus ja verenvuotoa sekä rv17 lähtien rv21 saakka kun silloin alkoi supistelut, kohdunkaulan lyhentyminen ja oli uudestaan emättimen bakteeritulehdus eikä julkisella puolella huomioitu mitenkään.

En tiedä olisko Hgissä nyt resurssipulaa, mikä vaikuttaa lähetteisiinkin, koska tuntuu, että monessa muussa kunnassa pääsee helpommin jonnekin tarkistuksiin. Niin tai näin, ei pitäis joutua käymään yksityisellä, jos kerran tietyt asiat pitäis hoitaa julkisella.

Toisaalta NKL:n ja Kättärin rempat valmistuvat jossain vaiheessa, mikä ainakin tilallisesti parantaa tilannetta. Tosin pieniä synnytysosastoja suljetaan samalla (todnäk Porvoo ym), mikä tuo noihin kahteen ja Jorviin lisää väkeä...

Säästöjä, säästöjä... Tässä vaan taas säästetään ihan väärästä paikasta ainakin mun mielestä. Täällä on kanssa kovat säästöpaineet niin on vähenetty palveluita täällä syrjässä. Ylöjärvellä on sellainen kummallinen ajatus päättäjien keskuudessa vallallaan, että kaikkien pitäisi muuttaa keskustaan tai vähintäänkin ihan sen tuntumaan. Ei kaikki sinne mahdu eikä varsinkaan halua. Meillä on onneksi ollut aktiiviset kyläyhdistykset ja omassa pienessä koulussamme vanhempainyhdistys. Koulu meinattiin lakkauttaa, mutta eipä sitten onnistuttu siinä. :) Lapset on mun mielestä aina väärä säästökohde. Oli lapsi sitten vielä masussa kasvamassa tai jo sen ulkopuolella.

Neuvolassa käyty taas.
Hb oli kahdessa viikossa noussut reippaasti, kiitos Obsidanin! Suosittelen myös muille tuota kapselia!
Eli Hb viimeksi 108 -> nyt 136!
Painoa eli turvotusta tullut 600g/vko eli 1,2kg viime kerrasta. Pissa puhdas, sydänäänet 138.
Sf-mitta 36cm.
Verenpaineet olivat nousseet nyt oli 132/88, 134/92 ja 128/87. Elättelen toiveita, että tarkottaisi synnytyksen lähenemistä kuten esikoisen kohdalla teki.:grin

Edit. Niin ja tänään rv39+1

Oon kanssa tota obsidania syönyt viime neuvolasta asti ihan joka päivä. Silloin oli tosiaan hb 103. Toivottavasti on seuraavaan käyntiin noussut kunnolla. Ootko frozenflower ottanut yhtä kapselia päivässä? Mulla kun on nyt menossa rv 38+5 ja jos ei poika tuu kohta ulos niin käynnistetään rv 40+3 (eli 30.5.). Haluaisin siis synnytystä silmällä pitäen nostaa arvot taas kuntoon. (Mulle hyvä arvo on yli 120...)

Joo jelppis, yhtä kapselia vain otin. Aiemminhan otin retaferia kaksi tablettia päivässä ja silti vain laski kokoajan. Siksi oli yllätys että obsidan auttoi noinkin helposti.
Tärkeää vain kuulemma on, että sitä ei ota ruuan kanssa samaan aikaan, vaan tyhjään mahaan ja veden kanssa. Tuo kapseli kuulemma aukeaa vasta suolistossa, jonka takia ei pitäisi aiheuttaa myöskään pahoinvointia :)

Mulle muuten sanottiin maanantaina neuvolassa, että synnytystä ajatellen hb ~120 on tosi hyvä arvo. Että 130 on ehkä hitusen liian korkea jopa. :o loppu selitys meni vähän ohi, mut miksiköhän näin, tietääkö joku? Mulla siis itellä ollut 130 ja kahella viimesellä laskenu 125 lukuun.

Mulle muuten sanottiin maanantaina neuvolassa, että synnytystä ajatellen hb ~120 on tosi hyvä arvo. Että 130 on ehkä hitusen liian korkea jopa. :eek: loppu selitys meni vähän ohi, mut miksiköhän näin, tietääkö joku? Mulla siis itellä ollut 130 ja kahella viimesellä laskenu 125 lukuun.

No ensinnäkään 130 ei todellakaan ole liian korkea arvo. Yleensä liian korkeana pidetään jotain 145-150 arvoja, muistaakseni 146 on sellanen, jossa aletaan kiinnittää asiaan huomiota. Liittyy siihen, että mitä korkeampi Hb, sitä huonommin veri virtaa verrattuna matalampaan Hb-arvoon (veri on tavallaan paksumpaa). Tämä taas lisää esim. veritulpan riskiä ja voi aiheuttaa ongelmia synnytyksessä (esim. istukan verisuonet osin tosi pieniä), kun raskaana ja synnytyksen jälkeen veritulppariski muutenkin korkeampi. Siksi esim. suositellaan, että jos ei Hb ole matala tai laskussa, ei odottava äiti alkaisi omatoimisesti syömään rautalisää "varmuuden vuoksi".

Hb voi olla labroissa joskus tavallista korkeampi myös sen takia, että nesteytys ei ole kunnossa ts. elimistö on vähän "kuiva".

Niin tai näin, tuo 130 ei tosiaan vielä ole mikään vaaralukema tutkimustiedon perusteella, vaan ihan normaali. :)

Takaisin