Neuvola, ultrat ym.

Joo niihän se tosiaan oli! Nyt muistu mieleen toi veritulpan riski, kun valaisit asiaa! Olin jotenki järkyttyny ku sano et "aika korkee 130" (kaikki muut th:t sanonu et tosi hyvä) ni pääs sit loppu menee ohi selityksestä.

Onneks meillä on täällä sut Odette, ku osaat valaista aina näitä juttuja. :wink :)
 
Mukavaa, jos voin olla avuksi. Tässä itsekullakin on muutenkin riittämiin pohdittavaa, että musta kenenkään ei pitäis joutua sen lisäksi stressaamaan vielä turhasta/vääristä tiedoista. :)
 
Täällä yliaikaisuuskontrolli takana ja kotona nyt sitten vaan odotellaan! Supistukset alkoivat tänään aamulla itsestään noin puoli 8, jonkin verran kipeitä ja ovat tulleet koko aamupäivän 5-10min välein. Pienellä mahassa kaikki hyvin, syke ja virtaukset ok, painoa näyttäisi olevan ultran perusteella 3200g. Kanavaa vielä 1cm jäljellä, paikat kiinni mutta pehmenneet.
Nyt siis kotona niin kauan kuin vaan kipujen puolesta kärsii, viimeistään huomenna aamusta synnärille. Jännittävää!
 
Tuleeko tähän ketjuun myös synnytyksen jälkeiset neuvolat? Enihau: Meillä oli pojun kanssa eka oikea neuvola tänään (viime viikolla oli vain tikkien poisto ja painokontrolli). Paino oli noussut viidessä päivässä vain 70g. Th totesi kielijänteen liian kireäksi ja varasi ajan kättärille sen katkaisuun. Sen pitäis helpottaa myös imetyskipua. Aika on onneks jo ylihuomenna, siihen asti pitää antaa lisämaitoa 6-8 kertaa päivässä 20ml ennen imetystä, että saatais paino kunnolla nousuun. Vähän harmittaa kyllä, kun just on päästy täysimetykselle parin päivän sisään. Th:kin oli iloinen täysimetyksstä, mutta nyt pitää tehdä näin vauvan parhaaksi kuitenkin :/ kehui kuitenkin pojan erityisen jänteväksi; vatsalleen laitettaessa nostaa pään ylös ja katselee ympärilleen. Selällään ollessa pyörii hissukseen napansa ympäri. Ikää siis tosiaan 12 päivää :D
 
Dee, on tosiaan jäntevä poika! :D

Voisiko auttaa, jos pumppaisit omaa maitoasi pojalle ja juottaisit sitä? Antoiko th sellaista mahdollisuutta laisinkaan?
 
  • Tykkään
Reaktiot: Dee
Ei keskusteltu siitä kyllä tosiaan. Sama asia kai se ois kuin korvikekin, sais poika vaan helpommin ravintoa. Mietintään :) eihän toi onneks oo kuin kaks vrk. Mä herun vähän huonosti pumpulle, siks kehtuuttaa.
 
Plaah, ei mitään edistystä sitte edellisen lääkärikäynnin. :banghead: Edelleen sormelle auki ja kanavaa jäljellä sentti pari, eikä vieläkään kunnolla kiinnittyny. Painoarvio 2,9. Teki "vähän" rajummin sisätutkimuksen, josko edistäis, mutta eipä tässä muuta ko pingviini kävelyä eilisestä lähtien ko alapää niin jumalattoman hellänä. Oli semmonen vanhempi naislääkäri ja tuntu, että itku ja huuto pääsee ko ihan tunteella meni runnomaan.
 
Mua alkoi melkein naurattamaan tiistaina kun mulle lääkäri myös suoritti astetta rajumman sisätutkimuksen. Lisäksi kun kyseessä oli opetustilanne niin hän selitti ja näytti opiskelijoille mitä teki. Ja siis lääkärin kommentti mua alkoi melkein naurattaan. Pyöritteli ja aukoi siis sormiaan tuolla alapäässä ja totesi mun ilmeestä, että on kyllä ihmeen rauhallinen ilme äidillä. Sitä sanoessaan lääkäri näytti oikeasti yllättyneeltä. :D Ilmeisesti yleensä on melko tuskaisia ilmeitä. Mulla vaan on niin korkea kipukynnys ja oon tottunut tuohon alapään ronkkimiseen, että ei se sillain niin sattunut. (Meillä siis on takana icsi hoitoja kunnes mies korjattiin.)
 
Mullehan se sillon aiemminki lääkärikäynnillä teki sisätutkimuksen vähän reilummin, mutta kerto kuitenkin mitä teki ja koska, eikä muutenkaan ollu niin kauheeta tuskaa vaikka epämiellyttävältä tuntuki, mutta tuo eilinen oli jotain ihan järkyttävää. Ja lääkäri oli muutenki vähän sillä mielin, että mitä nopeampaa saa minut pihalle sieltä niin sen parempi. Muutenkaan mikään helläkätinen ollu, vattassaki mustelma ko se ultralla runno.
 
Tänään oli viimenen neuvola. Ei taaskaan mitään ihmeellistä niin kuin ei ole ollut koko raskauden aikanakaan. Pissa puhdas, paineet ok, hemoglobiinikin on palautunut yli 120 ja mukulan sykkeet noin 150 kuten aina. Eikä mitään merkkiäkään että haluis syntyä seuraavan viikon aikana. Seuraava kerta on sitten ensi keskiviikkona äippäpolilla jolloin tulee sitten viimeistään häätö yksiöstä :)
 
Viimenen neuvola käyty. Luulin et ois antanu viikon päähän ajan, mut ei näköjään. Oli "pikakäynti", kun piti saada aika aamulle ja tää oli ainoo mahdollinen, joten saatiin 30min aika 60min sijaan.

Tällä kertaa oli taas mukana "harjoittelija" tosin tää harjottelija on ollut viimeiset 20v lastenneuvolan puolella ja sitä ennen äitiysneuvolan, joten hänkin oli opettelemassa asioita uusiksi.

Oli ehkä neuvolakäynneistä tähän mennessä paras ja kivoin, kaikilla oli hauskaa. :D ja sain palautetta et oon kuulema tosi pirtee ja oikein säteilen ilosta! Hassua kuulla. :)

Ehdittiin tekee vaan normi jutut ja kaikki oli ok. Pissa puhdas, verenpaineet mulle vähän korkeet, mut normaalit muuten, paino oli laskenu maanantaista 1,3kg, sf-mitta pienentyny maanantaista 36cm > 34cm. Vauva oli kovasti unilla ja kun sydänääniä yritettiin kuunnella niin työnsi vaan peppua anturiin. :D tää th sanoi et vielä heiluu pää kun napakasti liikuttaa ja maanantaina toinen th sanoi että tiukasti on kii. :eek: tuli pienoinen pettymys tästä tiedosta..
 
Teillähän on pitkät neuvolakäynnit :eek: täällä kestää yleensä 15-20min :D
Oho, ehtiikö noin lyhyellä tehdä kaikki tarpeelliset?! :D kuulostaa tosi lyhyeltä, kun tänään toi 30min aika tuntu siltä et just ja just kerkes kaiken. Tai ehkä me vaa käytetään kaikki aika kaikkien asioiden pölisemiseen. :D
 
Oho, ehtiikö noin lyhyellä tehdä kaikki tarpeelliset?! :D kuulostaa tosi lyhyeltä, kun tänään toi 30min aika tuntu siltä et just ja just kerkes kaiken. Tai ehkä me vaa käytetään kaikki aika kaikkien asioiden pölisemiseen. :D

Yhteensä menee ehkä 30min kun käydään ite mittaamassa ennen varsinaista aikaa verenpaine, paino ja pissatesti. Mun neuvolaterkkari ei kyl oo mitään puheliasta sorttia :D
 
Mulla meneepä ehkä vartti. Tosin johtuen omasta taustalta, kun oon itekki terkkariks opiskellut. Eli lähinnä mittaukset vaan katotaan.
 
Meillä käynteihin varataan vissiin tunti, mut en tiedä onko tuossa mukana kans kirjausaika. Nyt loppua kohden on selkeästi lyhentynyt, viimeksi meni 30 minsaa, vaikka oli sekä th että harjoittelija. Tehokkaamminkin pystyisi kyllä asioita hoitamaan, mutta toisaalta näin ensimmäistä odottaessa on ollut ihan kiva, että erityisesti alkupään käynnit olivat kiireettömiä, kun oli paljon kysyttävää ja juteltavaa. Nyt ei oikein ollut enää kuin omien mittausten (paino, virtsatestit, verenpaine) raportointi ja sit kyseltiin peruskuulumiset, kuunneltiin sydänäänet ja sf-mitta. Ja sit heippa. :grin Et ei enää oo mitään pohdittavaa, vaan lähinnä "no...katsotaan nähdäänkö kahden viikon päästä", että tässä vaiheessa juttelut on juteltu. :cool:
 
Kyllä mulla aina menee vaikka kuinka ja kauan neuvolassa. :) Vissiin on jotain 30-60 min aikoja, mutta kun on pieni neuvola niin saa aina venyttää käyntiä, jos seuraava ei oo ihan heti perään tulossa. Mulla aina riittää juttua. :D Oon taas kysellyt kaikkee esikoiseenkin liittyvää siellä samalla. :)
 
Takaisin
Top