Neuvola, ultrat ym.

Jos siis niskasta on nikama "pois paikaltaan" tai paha lihasjumi niin silloin aineenvaihdunta ei välttämättä pelaa kropan ja pään välillä. Silloin tulee noita omituisia olotiloja ja päänsärkyjä. Mulla se aiheuttaa pahimmillaan pahaa huimausta ja siihen päälle noin 12h oksentelua. Ootan vaan ite et sais muksun ulos vattasta et pääsee taas rusaututtamaan ruodon suoraksi.
 
Oho, oisko se sit sellasta.. Voihan se ollakkin, kun tosiaan yön jälestä alko ja onhan mulla muutenki ongelmaa aina hartioiden kanssa. Ihmettelen vaan, kun nyt ei sit kuitenkaan tuntunut et ois jumissa/kipeät niinku yleensä. Liekkö sit niin lievästi ollut, että ei aiheuttanut mitään hartiasärkyjä. :) mies hierokin mun hartioita tossa päivällä, mut ei kyllä sillon auttanu mitään. Varmaan se sauna sit autto!
 
Rv39+6 neuvola tänä aamuna. Tällä kertaa koko käynnin piti sama th opiskelija kuka oli viimeks. Ihan mukava nainen, mun ikänen suunnilleen, ehkä vuoden tai pari nuorempi. Vähän outoo oli, kun takaraivossa ajatus että hän on opiskelija, mutta toisaalta onhan heidänkin jotenkin opittava. :)

Kaikki oli ok, taas meni samaa rataa kaikki lukemat. :grin hypin melkein riemusta seinillä siellä, kun paino oli sama kuin viimeksi, 89,0kg!! Ei yhtään nousua kahden viikon takaiseen. :) verenpaineet huiteli taas 132/84, hb 125 niinku viimekski.

Vauva heräsi, kun mahaa kopeloitiin. :rolleyes: sanoinkin ennen kun alkoi tunnustelemaan, että taitaa olla vielä unilla, kun ei ole liikkunut yhtään. Tähän tuli mukaan myös meidän oikee th ja kovasti nauroi kun alkoi maha kuplimaan.
Pää oli tiukasti kiinni, mut ei ollu laskeutunu vielä. :shifty:

Seuraava neuvola on jo tän viikon perjantaina, rv40+3. Ensi maanantaille ei saatu aikaa neuvolaan, kun oma th on koulutuksessa. Piti kuitenkin aika saada, että sitä kautta saataisiin aika yliaikaskontrolliin joka täällä tehdään rv41+3. Tooooivottovasti ei menis sinne asti enää...
 
Mulla oli viimeksi kanssa se opiskelija yksinään siihen asti, että alettiin kuunteleen sykkeitä ja mittailemaan masua. :)
Huomenna mulls on aika siihen synnytyksen käynnistyksenharkintaan. Siinäkin kutsussa luki, että saattaa olla opiskelijoita mukana tutkimassa. Eipä se mua oikeestaan haittaa. Eipä noita juttuja voi pelkästa kirjasta opetella. Oon ollut monesti opiskelijoiden "armoilla. :)
 
Heippa vaan kaikille ketjua seuraaville, vielä hyppään keskusteluun mukaan :D Foorumia olen täältä taustalta seuraillut varmaan syksystä, mutta nyt alkaa kaivata jotain paikkaa johon avautua ja saada vertaistukea. Ja ensikertalainen tosiaan asialla :D

Täällä viimeinen äitiysneuvolakäynti takana, laskettu aika oli ja meni 6.5. eli 10 päivää sitten... Nyt siis menossa rv 41+3 eikä mitään merkkiä että kamua kiinnostaisi ulkoistautua mahasta. Paino viime viikon keskiviikosta hieman pudonnut, nyt 81kg tasan eli ekasta neuvolasta +17kg. Hb 128, ilman lisärautaa selvitty koko raskausaika. Verenpaine ennallaan, muistaakseni 117/74, ei nousua havaittavissa. Kamun sykkeeksi merkattiin 134, hieman oli alkuun uninen, mutta heräili siinä tutkittaessa. Sf-mitta 32,5cm.
Edelliseen käyntiin verrattuna terkkarin mielestä hieman laskeutunut ja pääkin heilui mahdollisesti vähemmän, joten pientä toivoa, että olisi valmistautumassa syntymään...
Mikäli tänään tai huomenna ei lähde itsestään tulemaan, niin sairaalalle yliaikaiskontrolli keskiviikkona 41+5. Kyseessä Keski-Suomen keskussairaala. Muualla asuva kätilöystävä sanoi, että heillä käynnistellään kaikki yliaikaiskontrolliin tulevat, tämä toki sairaalakohtaista ja terkkari puhui siihen malliin että jos kaikki ok, niin voivat vielä laittaa kotiin pariksi päiväksi odottelemaan...

Vaikkei enää montaa päivää ole odottelua ja yrityksenä nauttia "vapaudesta" vielä vikat päivät, niin kyllähän tässä jo alkaa turhauttaa ja toivon että keskiviikkona laitettaisiin homma alkuun :D Myös kyselijät alkavat turhauttaa ja tuon keskiviikon tai mahdollisen käynnistyspäivän pidän kyllä sukulaisilta visusti salassa... Olisi varmaan pitänyt jo heti alkuun sanoa vaan että laskettu aika on toukokuussa ja pimittää tarkka päivämäärä :D
 
Heippa vaan kaikille ketjua seuraaville, vielä hyppään keskusteluun mukaan :D Foorumia olen täältä taustalta seuraillut varmaan syksystä, mutta nyt alkaa kaivata jotain paikkaa johon avautua ja saada vertaistukea. Ja ensikertalainen tosiaan asialla :D

Täällä viimeinen äitiysneuvolakäynti takana, laskettu aika oli ja meni 6.5. eli 10 päivää sitten... Nyt siis menossa rv 41+3 eikä mitään merkkiä että kamua kiinnostaisi ulkoistautua mahasta. Paino viime viikon keskiviikosta hieman pudonnut, nyt 81kg tasan eli ekasta neuvolasta +17kg. Hb 128, ilman lisärautaa selvitty koko raskausaika. Verenpaine ennallaan, muistaakseni 117/74, ei nousua havaittavissa. Kamun sykkeeksi merkattiin 134, hieman oli alkuun uninen, mutta heräili siinä tutkittaessa. Sf-mitta 32,5cm.
Edelliseen käyntiin verrattuna terkkarin mielestä hieman laskeutunut ja pääkin heilui mahdollisesti vähemmän, joten pientä toivoa, että olisi valmistautumassa syntymään...
Mikäli tänään tai huomenna ei lähde itsestään tulemaan, niin sairaalalle yliaikaiskontrolli keskiviikkona 41+5. Kyseessä Keski-Suomen keskussairaala. Muualla asuva kätilöystävä sanoi, että heillä käynnistellään kaikki yliaikaiskontrolliin tulevat, tämä toki sairaalakohtaista ja terkkari puhui siihen malliin että jos kaikki ok, niin voivat vielä laittaa kotiin pariksi päiväksi odottelemaan...

Vaikkei enää montaa päivää ole odottelua ja yrityksenä nauttia "vapaudesta" vielä vikat päivät, niin kyllähän tässä jo alkaa turhauttaa ja toivon että keskiviikkona laitettaisiin homma alkuun :D Myös kyselijät alkavat turhauttaa ja tuon keskiviikon tai mahdollisen käynnistyspäivän pidän kyllä sukulaisilta visusti salassa... Olisi varmaan pitänyt jo heti alkuun sanoa vaan että laskettu aika on toukokuussa ja pimittää tarkka päivämäärä :D

Jos synnytystä ei päätetäkään käynnistää, niin yleensä lääkärit ovat tehneet hieman roisimman sisätutkimuksen ja "pyöräyttäneet" sormella kohdunsuuta, jotta saisi aikaan kypsymistä ja mahdollisesti jopa nopeuttaisi käynnistymistä
.
Näin siis parilla tutullani tehty yliaika kontrollissa ja synnytykset käynnistyneet seuraavan vuorokauden aikana. :)
Tsemppiä lähestyvään synnytykseen!
 
Joo ihan totta, että ei niitä kirjoista opita, vaan käytännöstä. :) oon ajatelkutkin että jos sattuu olee joku opiskelija kun oon synnyttämässä, niin mun puolesta saa tulla mukaan synnytykseen, ellen sitten jossain vaiheessa synnytystä koe tarvitsevani rauhaa ja kaikki mahdolliset vaan pois salista. No, jää nähtäväks. :)

Kyselin muuten jotain suuntaa antavaa arvioo painosta th:lta ja sanoi että hänen mielestään käsikopelolla tällä hetkellä ~3700g, mutta kuitenkin arvio vain. Sanoi että tuskin ainakaan alle 3500g poitsu ois, sen verran kookkaalta tuntui kuitenkin.
 
Mullakin oli tänään vika neuvola ennen la:ta ja mukana taas harjoittelija joka teki alkuun perusmittaukset yksin ja sit normi th tuli mukaan loppukäynnistä. Nyt rv 39+1. Musta tuntuu et maha vaan kasvaa ja niin se sf mittaki pompsahti edellisestä mittauksesta: 32,5cm, nyt 35 cm. Vauvan pää on aikalailla kiinnittynyt mut vähän antaa myöden. Maha ei oo vieläkään laskeutunut... Painoakin mulle on tullut nyt 650g / viikko!! Ja taas sanoivat et maltillista painon nousua vaikka musta tuntuu et nyt lopussa oon kerryttäny kiloja huolella... Yhteensä nyt 11.7kg. Hemoglobiinia ei mitattu, verenpaine oli 112/71. Vauvan syke 135 ja asento RT2, mikä se on koko ajan ollutkin. Kovasti sanoivat et kaikki mallillaan. Vähän kyselin kun valkovuoto on niin vetistä et voiko olla lapsivettä mut ei hirveesti ottanu kantaa. Todennäköisestihän on valkovuotoa mut silti epäilyttää kun yhdellä tutullakin tihkutti lapsivettä vain noin teelusikallisen kerrallaan..vaikeehan siitä on sanoo sit et kumpaa.
 
Tänään itselläni oli myös neuvola. Nyt rv 38+2. Kaikki kunnossa, maha on vähän laskenut ja vauvelin pää tuntui melko alhaalla. Mulle varattiin viime kerralla jo pari seuraavaa aikaa terkkarille eli seuraava olis 40+2 viikoilla. Terkkari huikkasi että eiköhän me vielä silloin nähdä, johon totesin että toivottavasti ei! :D Kyselin vauvan koosta ja yllättäen sainkin arvion, eli nyt veikkaili noin 3.3 kilosta eli laskettuna aikana olis 3.5kilonen. Passeli olisi :Heartred
 
Odotellaan täällä juuri miehen kanssa, että päästään kokoarvioon. Onneksi oltiin ajoissa kun täytyi vielä etsiä oikea paikka. Taysissa kun on ollut se vesivahinko... Alhaalle piti ilmottautua, mutta kerroksiin lähetettiin tutkittavaksi...
 
Viimeinen neuvolakäynti ennen LA:ta (tänään 39+0). Vauva on kuulemma edistynyt viime kerrasta (2 vkoa sitten) mukavasti eli nyt on pää kuulemma ihan keskilinjassa (jee!). Ei ole vieläkään kiinnittynyt ts. heiluu vähän, ja edelleen ohjeena, että jos menee vedet, pitää mennä vaakatasossa sairaalaan. Ei välttämättä ambulanssilla, vaan esim tilataksilla, mutta vaakatasossa niin kauan, kunnes pää kiinni. Th epäili, että ei kyllä enää siirry pois tuosta keskilinjasta, koska siihen on nyt vähitellen mennyt. Seuraava aika varattu viikolle 41, mutta toivotaan, että ei silloin enää nähdä (ainakaan ilman vauvaa). :wacky:

Sydänäänet 130-140, verenpaine taas hieman korkeahko aiempiin lukemiin nähden (tais olla 126/80), mutta sokeri ja proteiini puhdas ts. th sanoi, ettei ole mitenkään huolestunut noista paineista, vaikka nyt noussut. Sf tais olla 34 eli ollaan käyrällä.

Että nyt ei sitten muuta kuin odotellaan... :nailbiting:
 
Nyt on tutkittu... Painoarvio tällä hetkellä 4100g ja sovittu käynnistys 30.5, jos ei sitä ennen ole syntynyt. Lääkäri totesi paikkojen olevan sillä mallilla, että saan mennä suoraan saliin ja kalvojen puhkaisuun. Teki kyllä ronskimman kautta sisätutkimuksen, että se kypsyttäisi paikkoja. :)
 
Hoh jännä.. meil on loppuraskaudessa viikon välein vielä terkkari. On ollu nyt rv36 lääkäri ja perus neuvolat 37, 38 ja tällä viikolla 39 jne..
 
Meillä ei kyllä oo, mutta toisaalta en koe tarvettakaan, et mun kohdalla resurssien hukkaa. Varmaan pääsis näytille, jos olis joku ongelma, että nyt kun kaikki on nyt niin ok, kuin tässä vaiheessa voi olla, niin ei auta kuin odotella...
 
Mullakin oli se perus neuvolalääkäri silloin 36+ viikolla ja th käynti on joka toinen viikko. Mulla on varattuna käynti neuvolaan ens maanantaiksi ja käyn kyllä silloin siellä. Se varmaankin jää kyllä sitten viimeiseksi käynniksi. :)
 
Täällä myös kerran viikossa neuvola näin loppuraskaudesta ja tänään varasin juuri huomiselle ajan. Vaikka kyllä toivoisinkin ettei sinne tarvitsisi mennä :grin
 
Meillä kans kerran viikossa loppuraskaudesta. Tosin tällä viikolla on kaks kertaa, eilen oli ja perjantaina uudestaan. :rolleyes: Perjantaina saankin ajan sitten yliaikaiskontrolliin... Liekkö sinne asti pitkittyy koko homma. :lurking:
 
Takaisin
Top