Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo, ymmärrän. Meillä ei onneks vaihtoehtoja, kun ei ole autoa käytössä, joten jos ja kun voin olla kotona mahd. pitkään, taksi on oikeastaan ainoa vaihtoehto. Tai sitten ambulanssi, riippuen tilanteesta.
 
Sokerirasituksessa kaikki oli reilusti alle viitearvojen ja maanantaina neuvolassa sormesta mitattuna hyvä lukema. Th ei ollut asiasta ollenkaan huolissaan ja painotti sitä, et kerrasta ei ole syytä paniikkiin. Ensi maanantaina on aika, jossa katsotaan pissa. Aika tosiaan oli maanantaiaamuna ja tietenkin olin vetänyt koko äitienpäivän kaikkea imelää. Mä olin iteki ihan rauhallinen asiasta siihen asti, kun tämä yksi nainen sai minut paniikin valtaan. :D
 
Käytiinpä jo tänään TAYSissa, kun liikkeet olleet tosi vähäiset eilisestä illasta asti. Reilu puoli tuntia käyrillä..sykkeet hyvät ihan niinku aiemmin ja saatiinpa yks pienoinen supistus käyrille näkyviin, ite tosin en tuntenut mitään. :D Ultrassa käytiin kattomassa viä vauva ja istukka..ja kaikki oli paremmin kuin hyvin, tämä siis varmasti syy siihen miksi neiti siellä niin hyvin viihtyy. Ultralla tehtiin myös painoarvio, joka oli karkeasti 3400g. Eli eipä siellä mikään kovin iso neiti majaile..toki arvio on aina arvio eli saa nähdä minkä kokoinen oikeasti on. Tuntuu vain niin kovin pieneltä, kun on jo rv41+3. Ja eipä muuten ollu vielä mitään muutoksia tapahtunut, kun sisätutkimuskin siinä tehtiin eli saa nyt nähä onko sieltä oikeasti omin avuin ulos tulossa. Toki täytyy toivoa, et ronskimman sisätutkimuksen takia lähtis paikat lyhenee ja avautuu ettei siihe käynnistykseen tarvis mennä.
 
Meiltä sairaalalle on matkaa 61km, ja jos kerta miehellä mennyt taksireissuun 23km matkalla 50€, niin eipä oikeasti käy edes mielessä soitella taksia.

Huomenna kun on aamusta se aika äitiyspolilla ja mahdollisesti käynnistys, niin olen vähän miettinyt mihinhän tuon auton tunkisi. Varmaan suosiolla jätän kauemmas sairaalalta, kun se MKS parkkipaikkahan on nyt remontin alla ja ihan paljaana. Muutoin siinä ympärillä onkin niitä paikkoja, joko kiekollisia (2h) tai maksullisia. Kun tarpeeksi ajoissa lähtee, niin se 1km varmaan sujuu ihan ok :D
 
Joo, no täällä Hgissä vähän eri asia, kun sairaalaan vähän lyhyemmät etäisyydet. Meiltä kotoa ehkä jotain 20 min toiseen ja toiseen 30 min, yöllä nopeamminkin. :) Ts. taksi ihan mahdollinen, eikä parkkipaikkoja tosiaan ole, erityisesti kun NKLn vieressä edelleen Lastensairaalan työmaata ja osa tuosta sairaalastakin remontissa.
 
Mä toivon et lähtö tulis yöllä ni ehkä saiski sen auton sinne :D tai sit mies heittää mut ovelle ja lähtee ite ettii autopaikkaa.
 
Meillä meni sopivasti noi parkkiasiat autolle. Mentiin siis sairaalaan viiden jälkeen perjantaina, ajettiin svo:n oven viereen 30min paikalle (taysissa siis synnytin) sit mies kävi siirtämässä auton ennen kuutta pitkäaikaisparkkiin, jossa auto oli pe-su. Mutta koska parkki on viikonloppuna ja kuuden jälkeen ilmaista niin maksettiin vaan pe alkavan tunnin maksu (auto siis maksulliseen parkkiin vähän ennen kuutta) Koko viikonlopun parkkimaksu oli hurjat 50senttiä :)

Muutenkin ollaan naurettu että poika ajotti syntymänsä hyvin. Mies pysty oleen koko pe päivän töissä, sai ns. 2 ylimääräistä isyyslomapäivää (la ja su) kun poika synty pe ja virallisesti isyysloma alkoi maanantaista. Esikoiselle oli viikonlopuksi hoito jo etukäteen sovittu, joten siitä ei tarvinnut murehtia ja mies pustyi jäämään potilashotelliin öiksi... ja sit tosiaan toi parkkimaksu :D
 
Silloin 2,5 viikkoa sitten viimeksi lääkäri aiheutti suurta huolta vauvan kasvun ja koon suhteen.

Nyt käytiin katsomassa uusiksi kun lääkäri ultrasi ja vauvan kroppa & pää olivat sopusuhtaiset.
Mahan päältä tunnustellessa lääkäri totesi, että ei kyllä tosiaan ole mikään pieni, mutta ultralla katsottuna oli noin 3100-3200g. Eli ei paha.
Tänään siis 38+2.

Kohdunkaulaa jäljellä 3cm mutta pehmeä. Sormelle auki.
Vauva ei ole vielä laskeutunut, mutta lääkäri kuulemma kutitteli vauvaa päälaelta, jonka pitäisi käynnistää kehon omaa hormonituotantoa. Normaalia kuulemma jos verta tulee ja tulihan sitä rusehtavaa vuotoa hieman.
Lääkärin veikkaus, että ei vielä ole pitkään aikaan syntymässä. Radin takia yliaikaiskontrolliin kuitenkin rv 41+2 jos ei ole vielä syntynyt silloin. Ei tarvitse edes varata aikaa, kunhan kävelen paikanpäälle :o
Verensokereitakaan ei kuulemma tarvitse mitata laisinkaan enää. Sen verran hyvänä pysynyt :)
 
Mikähän ihme mulla siellä neuvolassa nostaa paineita.. Kotona ku oon mittaillut niin on lukemaa 107/58 ja neuvolassa 135/85 lukemia nykyään, vaikka ihan rento olo ja oon saanut istua siinä yleensä 20-30min ennen mittausta. Aluks ei ollut mitään tällaista, mut nyt kolme vikaa neuvolakertaa ollut aika korkeella.

Saa nähdä mitä maanantaina on, kun on (toivottovasti viimenen) neuvolakäynti.
 
Mittaatko eri aikaan päivästä? Osuuko esim syömiset eri tavalla mittausajankohtiin nähden?
Aamulla oon mitannut sekä kotona että neuvolassa ja kummassakaan en oo syönytkään ennen mittausta. Kotona myös katellu huvikseen päivällä ja illalla lukemia, niin päivällä 115/65 lukemia ja iltasella 125/70 lukemia. Tietty jos ollu rankka päivä niin silloin on iltasella ollu lähempänä 135/75.
 
Mulla on alkanut paineet vaihdella nyt melkoisesti, et olen ajatellut sen kuuluvan tähän loppuvaiheeseen. Tähän asti olen saanut ihan loogisesti matalia arvoja, mutta nyt kotonakin on alkanut tulla korkeampia arvoja. Nyt aika lailla 120-130 välillä olevia yläpaineita ja alapaineet 80-90 välillä. Jopa peräkkäisillä mittauskerroilla voi olla esim 125/83 ja sit 108/72, 110/74. Normaalisti ei tosiaan heittele noin. Luulen, että turvotus osin vaikuttaa korkeampiin lukemiin, mutta en tiedä painaisko vauva kans nyt enemmän isoja suonia, et vaikuttaa paineidenvaihteluun. No, niin kauan kuin ei hyppää 140 yli ja ole muita oireita, ei huolta. :)
 
Joo voihan se olla et kuuluu tähän loppuraskauteen.

Täällä kyllä nyt mennyt olo ihan hirveäks, päänsärky pysy panadolilla iltapäivään asti kurissa, mut nyt ei sekään enää auta. Tuntuu et olo heikkenee kokoajan. Hitto soikoon. :/ mitähän tääkin nyt sitten on.. Pitää varmaan soitella äitipolille, koska mulle sanottiin neuvolasta viimeks et jos tulee päänsärky mikä vaan jatkuu, niin pitäs soittaa. Oottelen nyt vielä muutaman tunnin ja jos ei lopu/pahenee niin pitää soittaa.
 
Voi ei, kannattaa tosiaan soittaa, jos ei mene Panadolilla ohi. Ilm. raskausmyrkytyspäänsärky esim. on just sellanen, joka ei normilääkkeillä tokene. Onko sulla mitään vatsakipuja?
 
Sain kuitenkin panadolilla säryn pois, mut jäi sellanen jyskytys päähän, ihan ku joku moukarilla hakkais. Tosi inhottavaa. Ja olo muutenki tosi tokkurainen ja ihmeellinen. Kuumeen mittasin niin normaali, paineet normaalit edelleen, kun vähän kuumeinenkin olo. Eikä mitään kipuja missään muualla onneks. :)

Taidan soitella ja varmistaa huomenna äpolilta et onko normaalia jos jatkuu kun on tosiaan kestänyt nyt jo koko päivän. Vaikutti se panadoli kuitenkin nyt edes sillä, että vei sen hirveän säryn pois.
 
No kannattaa varmaan nyt seurailla ja jos huono olo jatkuu yöllä, soittaa jo ennen huomista. Toivottavasti olo pian kohenee!
 
Rosmarinaa... Kuullostaa siltä että sulla on niska/selkä jumissa. Mulla tulee samanlaisia olotiloja silloin. Eli hoidoksi lämpöä ja venyttelyä, niin ja laita mies hieromaan niskat :)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top