Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Näillä näkymin viimeinen neuvola takana. Ei varattu enää uutta aikaa laisinkaan, vaan jos ensi to ei käynnistellä, niin sitten varaan uuden ajan seuraavalle viikolle.

Paino oli laskenut 600g viikossa samoin Hb 114-> nyt 108.
Olen ottanut päivittäin 2x Retafer, joten nyt tuli pieni hoppu saada arvoja ylös ja pitää kokeilla jotain uutta. Itse en pääse enää apteekkiin, mutta pyysin äitiäni käymään apteekissa puolestani ja hän tuo joko nestemmäistä rautaa tai Obsidan kapseleita.
Sf-mitan pyysin erikseen, että ottaisivat, kun viimeksi eivät ottaneet. Nyt oli 34,5cm eli ollaan tipahdettu yläkäyrälle sieltä plus-käyrältä.
Vauvan syke oli 170, mutta eivät kommentoineet sen kummemmin. Katsottiin ultrallakin päätä ja siellä vauva vilkutteli käsi naaman edessä :)
Verenpaineet oli 125/85.

Streptokokki oli muuten negatiivinen! Odotin sen olevan positiivinen, kun esikoista odottaessa oli positiivinen.

Nyt odotellaan ensi torstain äitiyspolin käyntiä :nailbiting:
 
Mulla viikko sitten (37+1) sf-mitta oli 29cm, ja tänään painoarvio tuon 2700g.

Oliko sulla mh- vauva kiinnittynyt jo lantioon sillon viikko sitten? Mulle sanottiin pienen sf-mitan yhdeksi syyksi silloin se, kun vauvan pää on niin alhaalla jo lantiossa ja valmiina tulemaan ulos :D vaikkakin pienempänä kuitenkin kasvaa, vastasi suunnilleen viikkoja 34-37 :eek:

Ei puhunu sillon kiinnittymisestä mitään, eikä eilisellä käynnilläkään ollu vielä kunnolla kiinnittyny, mutta hyvin alhaalla jo molemmilla kerroilla. Mulla ei pituutta kauheasti ole ja vatta on vaan suoraan tuossa eessä ja vielä muutenki oikein puskee jaloilla tuohon navan kohille,niin onko tuo ihmekään, että yhtäkkiä sitten pomppas sinne yläkäyrille.
 
Nyt oli meilläkin sf mitta lähteny kasvuun. 35cm ja rv38+1. Nyt menee keski- ja yläkäyrän välissä, kun vielä 8vk sitten meni yläkäyrän yläpuolella.

Pää oli kiinnittynyt vihdoinkin! Ja tiedänkin milloin on kiinnittynyt, kun silloin tuntu niin julmettua painetta lantiossa ja alapäässä ja vauvan liikkeet vähentyneet sen jälkeen.

Painosta ei kukaan sanonut mitään vaikka oli noussut taas. Nyt neuvolan vaaka näyttää jo 89kg, +1200g/vk.. :( oma muutamaa kiloa vähemmän, n. 86kg. Hb laskenut 130>125, turvotusta niiiiin paljon joka puolella et th päiväili kanssa :D verenpaineet taas nousseet, nyt oli 133/84 ja sen takii seuranta kotona. Virtsa kuitenkin puhdas. :) sanoi kuitenkin et jos tulee jotain päänsärkyä, näköhäiriöitä tai että verenpaineet nousee 140/90 niin heti soitto synnärille.

Mulla ollut tää th viimeks tammikuussa ja nyt tuntu et oli ihan eri ihminen! Niin mukava ja ystävällinen, puhelias ja todella kiinnostunut muustakin kun siitä kuinka paljon painan.

Edit. Strepto oli nega. :) vein perjantaina näytteen ja helpotukseks tuli sit nega tulos.

Niin ja mulla oli kans harjottelija mukana! Varmaan tää toukokuu joku työssäoppimis kuukausi.

Mulla on noussu verenpaineet normaalista n. 120/alle80 ensin jopa 154/87 (lääkärikäynti, mittasi vaan kerran) ja viimeks saatiin kolmannella mittauksella terkalla 133/86. Tällä viimeisellä kerralla myös katottiin pissanäyte joka oli puhdas. Mulle terkka vaan totes, että jos seuraavalla käynnillä (nyt pe) on noussu paineet edelleen niin sit kysellään lääkäriltä mielipidettä! Mullahan ei oo kotona verenpainemittaria jotta voisin niitä seurailla.. Jäin nyt vaan miettimään, että entäs jos arvot olis nyt yli ton 140/90, tosin mulle ei sanottu että pitäis huolestua, kun nimenomaan ettei parit korkeemmat lukemat oo niin justiin ja että verenpaine nousee normaalistikin raskauden lopulla!
 
Minä sain esikoisen aikaan neuvolasta lainaksi mittarin kun oli paineet koholla. Tosin eipä ne enää kotona olleet. :) Tässä raskaudessa ei ole ollut tarvetta kotimittailuun, onneksi.
 
Joo no mulle annettiin raja-arvoks toi 140/90, koska silloin ne olis neuvolassa mitattuna korkeammat. Pitää alkaa aamuisin mittaamaan, en oo pitkään aikaan kotona mitannut niin innolla odotan, et mitä ne on huomenna aamulla. Voi olla et ei oo läheskään noin korkeita lukemia. :)

Edellisellä kerralla neuvolassa (oli eri neuvola ja eri th) sano et hyvät lukemat ja oli 128/80. Sanoi myös et nousee loppua kohden. Tällä kertaa tais huolestua enemmän tuon kamalan turvotuksen takia, mut ei kuitenkaan mikään paniikkitila oo. :D

Kerro sitten Yösade mitä lukemat oli perjantaina. :)
 
Neuvolassa tai lääkärissä mitatut arvot voivat olla korkeammat ihan jo jännityksestäkin, erityisesti yläpaine. Jos on poikkeuksellisen korkeat, pitäis mitata hetken kuluttua uudestaan niin, että mittauksen kohde on istunut ihan hiljaa paikoillaan pidemmän aikaa ja päässyt vähän rentoutumaan. Jos vielä pelkää/odottaa korkeampia lukemia, voi ns valkotakkiverenpaine olla aika lailla korkeampi kuin ns normaali. Itse ostin kotiin mittarin ja mittailen ennen neuvolakäyntiä just sen takia omassa rauhassa, että usein menin vastaanotolle kiireessä, juoksin portaat ylös ja vähän jännitin eli arvot ihan mitä sattuu. Sanoisin, että jos ei terveyskeskuksessa ole mahdollisuutta mitata itse (tai saa esim mittaria lainaksi keltään), kannattaisi pyytää toista mittausta, että näkee muuttuuko mihinkään. Alapaineen nousu on ongelmallisempaa, mutta toki kokonaisuutta katsotaan aina.
 
Tänään kotona mitattuna 119/63. Mikähä ihme se mulla yhtäkkiä vetässy neuvolassa paineet niin korkeelle. En koe jännittäväni, mutta kai mä sit jännitän... :D
 
No useinhan neuvolassa jutellaan kaikenlaista, tulee liikehdittyä ym, eikä mulla ainakaan mitattu niin, että olisin istunut 10-15 min ihan paikoillani rauhassa sitä ennen. Ja kun aloin jo etukäteen jotenkin miettiä, että onkohan sydänäänet ok ja mitäköhän verenpaine tänään on, mittausvaiheessa olin kuitenkin vähän hypertilassa, vaikken mielestäni jännittänyt (terkka kiva ym). Eli mulla ainakin tollanen ihan normaali ylivireys selitti asiaa, kotipaineet ovat olleet järjestään ihan supermatalat (mittari luotettava, antaa miehelle korkeampia lukemia ts ei pitäis olla rikki).
 
Mulla on aina ollu lääkäritarkastuksissa korkeet verenpaineet ja niitä on joskus siellä jopa ääneen ihmetelty, mit neuvolassa meillä on semmonen huone mihin mennään ite mittaamaan, niin siellä ollu aina hyvät. Mittaan vielä aina kolme kertaa.
 
Joo, meillä kans sellanen aulapiste, mutta ei oo kovin rauhallinen. Ohjeistuksen mukaan pitäis ottaa pari mittaa (välissä muistaakseni 30s tai 1min) ja laskea niistä keskiarvo, mutta viimeksi mun kaksi arvoa oli niin lähekkäin, että otti suoraan toisen.

Huolestuttavaa on (siis mietin ihan omallakin kohdalla), että uusimpien tutkimusten mukaan ns valkotakkiverenpaine ennustaa hieman korkeampaa sydäntautisairastuvuutta ts. jos verenpaineet nousevat kovasti esim lääkärin mittaamana jännityksestä, vaikka "oikeasti" olisivat matalat ja hyvät. Mutta tuohon toki vaikuttaa moni muukin asia, sydäntaudeissa paljon muitakin riskitekijöitä ts. pelkkä valkotakkiverenpaine ei ratkaise mitään. :)
 
No nyt on taas mittailtu ja tokalla kerralla saatiin taas ihan ok lukemat eli 127/89. Alapaineet vähän alle 20 nousussa ekasta mittauskerrasta mut ei oo kuulemma liikaa vielä. Muutenkin voi olla, että kun asiaa tietty jännitin ja viime yönä nukuin TODELLA huonosti (olin onnistuneesti täältä lukenut kun joku sattu kirjottaa että huonosti nukutun yön takia saattaa kohota verenpaineet niin eikös se illalla tullu mieleen ja sit ajatteli että täytyykin siis nukkua nyt hyvin niin tuloksen tietää.. :D) niin ne vaikutti. Uskoisin kotona saavani alhaisempia lukemia, jos vaan mittaria löytyis.. No mut viikon päästä sit taas uudestaan :D pissanäyte kuitenkin edelleen puhdas, eikä mitään muitakaan raskausmyrkytyksen oireita oo ollut :)
 
Kävin masentumassa neuvolassa. :D Ei antanu mitään toiveita, et tämä täältä vielä hetkeen syntyis... Ja sitte oli vielä virtsassa sokeria, mut sormesta mitattuna onneks normaali. Viikon päästä pitää mennä antamaan uusi näyte. Onko muilla käyny vastaavaa? Sokerirasitukset oli silloin normaalit. Jotain positiivista oli kuitenkin, painoa on tullut yhteensä yhdeksän kiloa. :) Ei onneksi vielä kymppi paukkunu rikki, vaikka pelkäsin.
 
Tänään oli viimeinen neuvola ennen synnytystä. Tulis nyt se saakelin yliaikaiskontrollin aika..viime tiistaina laitettu TAYSiin lähetettä eikä vielä tänäänkään postin mukana tullut kirjettä TAYSista. Tänään siis 41+1, joten eiköhän se aika oo sitten viimeistään perjantaina. Ja oon kyllä päättänyt, että kun TAYSiin pääsen niin en sieltä pois lähde ennen kuin vauva on syntyny.
 
HanDe: kiva tietää,. Et taysissa on hidasta toimintaa. Tota mäkin pelkään, et menee yliajalle ja kutsua ei edes tuu. Mitä jos soittaisit sinne ja kysyisit, et koska pääset. Joskus noi lähetteet meinaa hukkuu myös matkan varrelle.. Työnkin puolesta asiasta kokemusta on..
 
Täytyy nyt viä odottaa huomisen postia, jos se sieltä tulis. Jos ei huomennakaan tuu nii täytyy sit soitella sinne suuntaan..olin vaan jo niin varma, että tänään se kutsu tulis. Alkaa hermo mennä tähä jatkuvaan odotteluun..
 
Mulle tuli yllättävän nopeeta Taysista aika kokoarvioon. Meni varmaan noin viikko lähetteen laittamisesta, että tuli aika. Toivon vaan, että en joudu sitten odottelemaan aikaa yliaikaiskontrolliin. Tosin kun mun esikoinen oli melkein 5kg niin tuskin antavat tämän mennä paljoakaan yli...

Niin ja tänään oli neuvola. Muuten kaikki oli ok, mutta hempat oli laskenut lisäraudasta huolimatta. Nyt oli hb 103... Käskivät nyt sitten ottaa rautaa joka päivä ja mielellään c-vitamiiniä mukaan. Sf-mittakin oli vähän laskenut, mutta niin on vauvakin. Ei vielä ole kiinnittynyt, mutta pää on jo alhaalla.
Ensi viikolla on aika taysiin ja parin viikon päästä on sitten taas neuvola. Jos eivät päätä taysissa, että vauva otetaan aikaisemmin ulos... :)
 
Jeps, mut viikkoki on jo mun mielestä pitkä aika päästä, jos yliaikaiskontrolliin on menosta. Kun neuvolasta se laitetaan vasta 40+ viikolla. Ite pelkään suurikokoiset vauvaa sen verta paljon, että vaadin kyllä päästä heti..Tää oli siis 3,5kg jo kolmesta viikko sitte.. Tai sais arvio, niin en takuulla odota kauaa, jos yli alkaa menee :S
 
Eniten ittee lähinnä mietityttää istukan toiminta. Vatsan päältä tunnusteltuna vauva tuntuu kuuleman sopusuhtaselta, joten se koko ei nyt ainakaan vielä mietitytä. Tosin enpä oo saanu mitään kokoarvioo, että tiedä sit mitä se sopusuhtanen tarkottaa. Mut tosiaan viimesin ultra on rakenneultra joulukuussa ja lääkärilläkin oon käyny viimeks joskus maaliskuun lopussa. Eli ei oo mitään käryä kohdunkaulan tilanteesta saati sitten istukan kunnosta sun muista. Asiasta kyllä mainitsin neuvolassa, että ressaa nuo asiat. Vastaukseksi sain vaan sen, että kyllä siellä kaikki on hyvin, kun vauva siellä näinki kauan viihtyy. Mutta eipä se paljoa lohduta, kun aina on kuiten mahollisuus, että siellä joku olis huonosti. Varmaan ihan turhaan ressaan näistä asioista, mut kai se on ihan normaalia ensisynnyttäjälle.
 
Eniten ittee lähinnä mietityttää istukan toiminta. Vatsan päältä tunnusteltuna vauva tuntuu kuuleman sopusuhtaselta, joten se koko ei nyt ainakaan vielä mietitytä. Tosin enpä oo saanu mitään kokoarvioo, että tiedä sit mitä se sopusuhtanen tarkottaa. Mut tosiaan viimesin ultra on rakenneultra joulukuussa ja lääkärilläkin oon käyny viimeks joskus maaliskuun lopussa. Eli ei oo mitään käryä kohdunkaulan tilanteesta saati sitten istukan kunnosta sun muista. Asiasta kyllä mainitsin neuvolassa, että ressaa nuo asiat. Vastaukseksi sain vaan sen, että kyllä siellä kaikki on hyvin, kun vauva siellä näinki kauan viihtyy. Mutta eipä se paljoa lohduta, kun aina on kuiten mahollisuus, että siellä joku olis huonosti. Varmaan ihan turhaan ressaan näistä asioista, mut kai se on ihan normaalia ensisynnyttäjälle.
Voithan soittaa äitipolille että oisko mahollista käydä tarkistuttsan paikat? :) ite ainaki sain mielenrauhan, ku viikko sitten kuuli että kanava on hävinny ja sormelle auki, kun olin miettiny jonku aikaa et mikä tilanne on :D nyt taas haluttais tietää että onko supistukset avannu paikkoja lisää, mutta perjantaina on aika uudestaan sinne :)
 
Voishan sinne soitella, mut täytyy ehkä viä odotella siihen huomiseen, jos sais sen yliaikaiskontrolli ajan viimeistään perjantaiks. Jos ei nii sit en kyllä jaksa odottaa ens viikkoon. Mielenrauhaa tässä todellakin kaipaisin..kohta on kaverit ja mies hulluuden partaalla tästä mun ressaamisesta. :D
 
Takaisin
Top