Neuvola- ja ultrakuulumiset

Älä Ninni88 välitä. Itellä tuli nyt parissa viikossa melkein neljä kiloa painoa eikä varmasti syömällä. Olen radin ruokavaliolla vaikka radia ei olekaan. Sokerit on täydelliset. Tuo neste vain kertyy ja kertyy.
 
Ninni ole armollinen itsellesi! Tylsää noi painosta huomauttelevat terkkarit, just siskon kanssa juttelin, kuinka meidän neuvoloissa ei ikinä painosta sanota mitään. Vaikka kilahtais 20kg rikki.. Muista antaa kropan levätä myös synnytyksen jälkeen! Ei mitään hampaat irvessä kivuista huolimatta toimintaa, siinä vaan rikkoo itsensä. Eikä kannata panikoida, jos imetys ei tiputa painoa, se ei ollenkaan toimi kaikilla niin. Terveellistä ruokaa ja paljon vettä on jo aika hyvin, jos niihin ekoina kuukausina pystyy.
 
Jep Ninni, yritä olla stressaamatta painosta, vaikka varmasti helpommin sanottu kuin tehty. Vauvan synnyttyä nauti pikkuisen tuoksuttelusta, painon ehtii hoitaa sitten myöhemminkin :)
 
Mulla paino alkoi tippua vasta 6 kk imettämisen jälkeen, joten älä ota siitä paineita. Aluksi on niin kiinni vauvassakin, että muu kuin vaunulenkki on hankala järjestää. Tai mulle oli.

Mä olin äitiyspoliklinikalla tänään, rv 36+2. Kohdunkaula auki 2 cm ja puoliksi pehmeä. Kanavaa jäljellä n. 1 cm. Painoarvio 2,7kg. Edelleenkään ei tiedetä sukupuolta. Ihan kivaa kun se on yllätyksenä. Tiukkaa dieettiä tulee edelleen noudattaa raskausdiabeteksen suhteen. Nyt on supistellut koko illan kovin ehkä siitä sisätutkimuksesta johtuen.
 
No joo..kyllähän sitä koittaa olla armollinen mut ei se aina vaan oo niin helppoa. Ja varsinkin kun aina on toi paino ollu jotenkin keskeinen asia mun elämässä, kiitos kouluterveydenhuolto ja ehkäisyneuvola ja nyt neuvola.. :meh:
Ehkä mä nyt selviän tästä neuvolan "arvostelusta" taas ja teen asialle sit ajan kanssa jotain.. :wink
 
Kiitos, Kia!:) Mulle kuuluu sellaista että menin aamulla ysiksi synnytysvuodeosastolle, ja jo 9.30 oli ballonki toosassa :grin Oli kyllä ihana gyne, selitti kaiken tosi hyvin ja kyseli ballonkia laittaessaan koko ajan että "ei kai suhun nyt vaan satu", ja "sano heti jos yhtään sattuu niin pidetään taukoa" ja "kyllä se varmasti hyvin tästä lähtee" ym huolehtivaista ja tsemppaavaa. Kohdunsuu oli samanlainen kuin toissapvänä eli tosi takana ja täysimittainen mutta ihan pehmeä ja sormelle auki. Eli ei tosiaan voinu heti kalvoja puhkasta mutta koska oli jo pehmeä niin toivoa on että antaisi hyvin myöten ballongille. Laitto ei sattunu yhtään, vähän oli vaan epämiellyttävää niinkuin nyt voi kuvitella. Heti sen jälkeen alkoi supparit napakoitumaan, ja samaa meininkiä yhä. Tulee epäsäännöllisesti mutta tiheästi 4-10 min välein, ja sattuu vaihtelevan paljon. Välillä sattuu niin vähän et voi vaan olla ja odottaa, ja välillä pitää puuskuttaa ja keinutella lantiota (mikä auttaa tässä vaiheessa varsin hyvin). Kova paineen tuntu alapäässä koko ajan ballongin takia, ja se tekee kans istumisen lähes mahdottomaksi, oon nyt lähinnä seissyt nojaten juttuihin ja välillä maannut kyljellä kun selkä väsyy.

Ihan hyvin pärjään siis ainakin vielä, mut olisin kyllä toivonu et ballonki olis jo tullu pois niin olisin tuurilla päässy vielä tänään kalvojen puhkaisuun. Nyt näyttää siltä (ellei se tunnin sisällä tuu pois) että joudun kärvistelemään huomisaamuun asti ja sit vasta kalvot rikki, kun ei ne yötä vasten synnytystä ala käynnistää. Mut paras puoli tässä oli se, että pääsin heti ballongin laiton ja käyrien oton jälkeen kotiin! Sain ohjeet miten toimia eri tilanteissa ja oon nyt köllötelly kotona koko päivän. Verraten edelliseen synnytykseen voin sanoa että kivut kestää paljon paremmin kotona, missä on jotain muutakin tekemistä kuin odottaa seuraavaa supparia, ja mies on täällä koko ajan mun kanssa. Esikoinen vietiin nyt jo mummolaan hoitoon ettei sen tarvi katella kun kärvistelen. En kuitenkaan pystyis yhtään keskittymään siihen nyt.

Eli sellaista, näyttää vahvasti siltä että tää päivä ja yö mennään enemmän tai vähemmän kivuliaiden suppareiden kanssa ilman että homma todella lähtee vielä käyntiin, ja huomenna sitten kalvot puhki. Oon kuitenkin toistaiseksi yllättävänkin hyvillä mielin ja positiivisella asenteella :happy: Toivottavasti luomukärvistelijöilläkin lähtee synnytys käyntiin ja saatais vauvat syliin nopeasti!
 
En tiennytkään Pixieg että ballongin kanssa pääsee vielä kotiin. Mutta hyvä niin. Nythän sulla voi asiat edetä yhtäkkiä nopeastikin. Koko ajan tapahtuu oikeita juttuja eikä niinku meistä useimmalla vaan haaveita ja tuskastumista kolotuksiin + niiden kyttäilyä :joyful:. Sinä SYNNYTÄT!
 
Äh ja pöh, supparit lopahti täysin klo 16 jälkeen, sen jälkeen on ollut vaan ihan mun normeja harkkasuppareita :grumpy: Ballonkikaan ei ole vielä tullut ulos. Huomenaamulla meen sit takasin osastolle ja se poistetaan ellei oo siihen mennessä tullut itsestään, ja sit katotaan et voiko puhkasta kalvot vai tarviiko vielä kypsytellä cytoteceillä. No, kun kerran ennen aamua ei voi tehdä kumminkaan mitään, niin pitäis kai olla tyytyväinen ettei oo kipeitä suppareita niin et saan nukkua kunnolliset unet. On vaan niin kärsimätön olo et miksei se nyt voi lähteä käyntiin?! Mulla on vissiin vastahakonen kohtu tai jotain kun esikoisesta oli ihan sama juttu :arghh:

No toisaalta voin olla tyytyväinen siihen kuinka tänään pärjäsin silloin kun oli niitä kipeitä suppareita, tää päivä meni varsin hyvässä hengessä kuitenkin. Aamulla uusin voimin taistoon :grin

PS. Agape, ballonki on katetri jonka päässä on vedellä täytettävä pallo. Palloja on joko yksi tai kaksi. Mun ballongissa niitä on kaksi, joista toinen ujutettiin sormituntumalla tyhjänä kohdun puolelle kohdun sisäsuun ja sikiökalvojen väliin, ja toinen just kohdunsuun ulkopuolelle emättimeen. Sit molempiin ruiskutettiin letkua pitkin 80 ml vettä. Letku teipattiin reiteen. Ne vedellä täytetyt pallot ärsyttää mekaanisesti kohdunsuuta että se kypsyis paremmin. Kun ballonki liukuu itsestään pois paikoiltaan, kohdunsuun pitäis olla noin 3 cm auki.
 
Ihan hirveä harmitus. Vauva on kääntynyt takaisin perätilaan ja magneettikuvauksen tyly tuomio on, ettei mitään asiaa perätilasynnytystä kokeilemaan. Mitat niin pienet, että jopa normisynnytys kyseenalainen, mutta koska yhden jo raivotarjonnassa synnytin, saisin tätäkin kokeilla jos vaan kääntyy.

Mutta vasta viikon päästä perjantaina käännösyritys polilla, koska heillä ei ollut antaa aikaisemmin aikoja!

Mutta nyt olin sormelle auki, mutta vauva oli korkealla ja kanavaa paljon jäljellä. Viikko sitten paikat olivat kiinni, joten tää jomottelu on siis avaavaa jomottelua. Lääkäri sanoi, että on mahdollista, että synnytys käynnistyy spontaanisti nyt lähipäivinä. Nyt pitäis ottaa vaan iisisti.

Kyllä äsken itku pääsi. Harmittaa harmittaa harmittaaaaaa
 
Neuvolakäynti ohi (40+0). Paineet koholla, kuten aikaisemminkin neuvolassa. Proteiini vieläki 1+. Sain pissatikkuja mukaan ja niillä testailen kerran päivässä, ja jos plussat lisääntyy, yhteydenotto synnärille. Paino oli noussut parissa viikossa maltillisesti, n. 404g/vk. Torstaina seuraava aika ellen ole synnyttänyt/synnyttämässä sitä ennen. Torstaina laittavat vissiin lähetteen yliaikakontrolliin synnärille jos mitään synnytykseen liittyvää ei tunnu tapahtuvan.
 
Neuvolalääkärikäynniltä kotiuduin juuri. Viikkoja siis 37+3.Kaikki oli ok. Ultrattiin pitkään ja lääkäri nauroi mun mahan muodolle kun vauva lymyilee oikealla kyljellä ja näinollen vasen puoli on ihan tyhjä..:D Sf 36, lapsivettä normaalisti. Painoarvio ~2800g, Vauva on todella alhaalla, mutta ei kiinnittynyt. Lääkäri sanoi tämän tarkoittavan sitä ettei synnytys ole käynnistymässä vielä lähiakoina, mutta mä en oo kyllä kuullu tollasta lausuntoa keneltäkään koskaan aikaisemmin? Mun käsityksen mukaan vauvat voi kiinnittyä vasta synnytyssalissakin? Sisätutkimuksen mukaan paikat pehmeät, 1cm auki, mutta pituus sen 3cm. Mulla ei kyllä ole mikään kiire synnyttämään, että sen puolesta ei haittais vaikka muutaman viikon antaiskin odotuttaa itseään. Kuulosti vaan niin omituiselta toi lääkärin kommentti.
 
Juu Calmari, kiinnittymättömyys ei kerro mitään siitä syntyykö vauva tänään vai kolmen viikon päästä :)

Taisin juuri toiseen ketjuun kirjoittaa, että esikoinen kiinnittyi noin 2h ennen syntymäänsä. Sitä edelsi 11h synnytyssalia :D
 
Mulla vaavi oli ny neuvola käynnillä kokeiltaessa niin hyvin kiinnittynyt että jotain kai tuo on saanut aikaseksi eilisellä pään puskemisella lantioon. Melkein mikään istuva asento ei ollut mukava. Kuitenki sanottiin että korkeintaan 2vk viel odottamista.
Sf mitta oli ny pienentynyt sentillä kahden viikon takaiseen (nyt 33cm).
 
Mulla kans neuvola takana. Nyt on muistaakseni 37+4, tickeristä senkin näkis :D LA on siis ensi viikon torstaina 15.10 ja varattiin neuvola-aika keskiviikolle. Jos mitään ei tapahdu ennen sitä niin silloin varataan aika käynnistykseen siitä seuraavan viikon perjantaille tai maanantaille. Toivotaan nyt että lähtis itsestään syntymään!

Kaikki oli hyvin ja vauva on edelleen hyvin lähtökuopissa kiinnittyneenä. Paino ei ollut noussut viime kerrasta, mikä on omasta mielestäni suoranainen ihme tällä herkkumäärällä mitä oon syönyt :D Syke ja oma verenpaine oli kans hyviä. Ihanaa et voi sanoa jo et ens viikolla on laskettu aika!! Pitkä matka kuljettuna helmikuusta :)

Muokkaus, niin nyt on JO 38+4!
 
Muokattu viimeksi:
Täällä käytiin lasketun ajan kunniaksi aamusta sairaalalla syta-kontrollissa. Paikat mukavasti pehmenneet ja auki, lupaili että tällä viikolla syntyy ihan itsellään. Lapsivettä normaalisti, asukki voi hyvin. Vähän yllättyneeltä lääkäri kuulosti, kun otti mittoja ja totesi että onpas pitkät luut. Samaa sanoivat jo rakenneultrassa raajoista. Paino arvio nyt siis 4,2kg, mutta sanoi, että eiköhän se hyvin sieltä tule, kun ei ole paksu vaan pitkä. Mua jotenkin alko naurattaa, kun mietin, että minkälainen honkkeli sieltä tulee ja mistä se on ne pituusgeeninsä perinyt. :D
 
Tänään sain kahden viikon odottelun jälkeen ajan synnytystapa-arvioon lyhyellä varoitusajalla.
Neuvolalääkäri arvioi silloin viime käynnillä vauvan kasvavan yläkäyrällä. Tänään sit ultraaja koplas ensin mahaa päältä päin ja oli sitä mieltä että 3,2-3,5kg maksimissaan. No aloitti mittailut ja neljän eri mittauksen jälkeen tulos oli joka kerta 2,4kg, eli alakäyrillä mennäänkin sit todellisuudessa. Virtaukset ok, lapsivettä normaalisti, sydän ja aivot ja kaikki muu kunnossa. On vaan pienikokoinen. Totesi että mulla vaan on kaikki vauvamaha ns. esillä ja edessä, niin siks maha ja vauva vaikuttaa isolta ja sf mitta iso.
Lähdin hyvin hämmentyneenä.
Kaikki on siis hyvin ja pitäis kai olla tyytyväinen ettei ole jättivauva, mutta jäi jotenkin huoli siitä että onko kaikki oikeasti ok.
Kahden viikon päästä kontrolliaika ellei vauva ole syntynyt. Puhui että mikäli vauva ei ole kasvanut niin voidaan harkita synnytyksen käynnistämistä.
Että tällaista täällä..
 
Takaisin
Top