Neuvola- ja ultrakuulumiset

Kylläpä painoarviot heittää! Mulla oli esikosta arvio 2,6 kg siinä rv 33 ja nyt tästä 2,7 kg rv36. Esikoinen painoi 3 kg ja syntyi hieman yli lasketun ajan. Jos painoa tai vauvan kasvua tulisi se n. 200 g viikossa niin tuo kyllä heitti myös jonkun verran, muttei paljoa. Tsemppiä Minkki! Eiköhän sieltä ihan pärjäävän kokoinen vauva tule jo kuitenkin :)
 
Tänään oli neuvola. Paino noussut noin kilon viikkoon, viimeks kun ei ollut ollenkaan noussut niin nyt tasoittui. Verenpaineet alkanut nousemaan, mittauksissa 158/91 ja 153/97. Perjantaille otettiin sit kontrolliaika. Pitäis kuulemma yrittää rauhoittua..
Stressaa vaan kaikki mahdollinen.
 
Täälläkin tänään neuvola, 38+0... Painoa ei juurikaan ollut tullut ja kaikki muutenkin kunnossa. Terkka arveli ettei seuraavalle varatulle kerralle tarvis mennä, vaan vauva olis kahden viikon sisällä syntynyt. Epäilen :D
 
Neuvolassa käyty tänään, eka kerta sitten lasketun ajan ylityksen. Kaikki hyvin, sydänäänet laukkasivat väliä 130-150 ja liikkeet aina vaan vilkkaat. :) Viime kerralla (2vkoa sitten) sama terkkari pystyi vielä kääntelemään päätä vaikka typy syvällä onkin ollut, mutta tänään ei enää onnistunut joten vauva kiinnittynyt siis alas. Sf mitta 32. Kuulemma vaan ootellaan nyt rauhassa, typy sirona tulossa ja viikon päästä seuraava neuvola jos sitä ennen ei olla synnärillä tositoimissa. Kuulemma mitään tarvetta yliaikaiskontrolliin ei tässä vaiheessa ole. Pissi ja paineet kunnossa (RR 129/89) ja vasta ensi vkon neuvolakäynnin jälkeen sitten soiteltaisiin itse kuulemma jatkoista synnärille.
Kovasti toivotaan tietty että alkais luomusti tapahtua vaan nyt pian :)
 
Laittoivat polille perjantaiksi "hyvinvointikontrolliin", koska painoni tai sf mitta ei ole muuttunut kahteen viikkoon. Että tarviikohan tässä olla jostain huolissaan kun kaverilla kuitenkin vahvat sykkeet ja liikkeitä saan päivälaskennassa sen 10...
 
Hyvähän se on tarkistuttaa, mutta en olis huolissani, Megara. :)

Mites muilla, joilla on kohdunsuuta 'manipuloitu' sisätutkimuksen yhteydessä. Tuliko veristä/ruskeaa vuotoa kuinka kauan sen jälkeen tai tuliko ollenkaan? Ajattelin pitääkö tässä ruveta huolestumaan, kun toimenpide oli maanantaina ja edelleen tulee ruskeaa vuotoa, koostumukseltaan kuin valkovuoto, mutta ruskean sävyistä. :eek: Muuten kaikki on ollut normaalisti.
 
Mulla oli viime viikon torstaina neuvolalääkäri ja sisätutkimus. Verinen, ruskeansävyinen vuoto alkoi lauantaina ja kesti kolme vuorokautta, kunnes loppui. :)
 
Mulla pysyi paino ja sf myös samana joku kolme viikkoa ennen synnytystä. Olisi pitänyt mennä 40+0 ylimääräiseen sf-tarkistukseen, mutta vettä alkoi valua ja lapsi syntyikin 39+1. Poika painoi vain 2847g eli hyvä, että pääsi näin kohdun ulkopuolelle kasvamaan. Uskoisin että kaikki kumminkin on hyvin kohdussakin, jos liikkeet tuntuu.
 
Neuvolakäynti ohi, pikainen sellainen. Viikkoja 40+3. Vauvalla kaikki kunnossa. Verenpaine poikkeuksellisesti ihan ok (131/91), pissa puhdas (ollut vissiin väärä hälytys se 1+). Maanantaina seuraava käynti ellen TAASKAAN ole synnyttämässä/synnyttänyt siihen mennessä. Viikon kuluttua 15.10. yliaikaiskontrolliin aika.
Alkaa kärsivällisyys loppua tähän odottamiseen :meh:
 
Meillä oli tänää kokoarvio. 3026g ja noin 50cm oli vauvan koko nyt ja kuulemma mun lantiolla ei synnytyksen pitäis tuottaa mitään tuskaa :rolleyes: kohdunkaulaa oli 3cm viel jäljellä ja auki alle sentin. Lekuri vaan totes et saa syntyä sit ku haluaa kun tänää lähti viikko 38 käyntiin :cool: paineet oli mitä aikaisemminkin ollut 145/84 ja painoa oli tullu ny vaan 900g viimekäynnistä lisää :)
 
Eilen oli synnytystapa-arvio :) vauva oli tietämättä kääntynyt pää alas päin (thank god!!) ja oli hyvin jo kiinnittynyt lantioon! Kyllä helpotti stressi. Kysyin lääkäriltä, että eihän vauva enää käänny. Lääkäri epäili, että tuskin kun on kiinnittynyt. Kohdunkaula oli lyhentynyt 2 cm, mutta kiinni. Painoarvio vauvalla nyt noin 3 kg (rv37+). Arviona että LA:na olisi jonkun 3,5 kg.
 
Viimeinen neuvola(41+0) takana yhtenä kappaleena. Kaikki muuten ok, paitsi verenpaine pentele taas hieman koholla. (enkö mie koskaan opi että jännittämisellä ei pääse pitkälle.)
Torstaina yliaikakontrolli synnärillä (silloin 41+3). Sillon selviää alkaako ne käynnistämään silloin samana päivänä vai odotellaanko viikonlopun yli. Voisin kylläki jäädä sinne rauhottelemaan tätä mun verenpainetta, jos muu ei auta.
 
Muokattu viimeksi:
Jännää miten eri tavoin nämä yliaikakontrollit määrätään. Itelle viime ke neuvolassa 40+3 sanottiin vaan että vkon päästä, eli ylihuomenna, uusi neuvola-aika jonka jälkeen sitten tarpeen mukaan itse soitellaan synnärille.
 
Meilläkin ensinmäinen yliaikaiskontrolli synnytyslaitokseen rv 41+5. Siihen asti mennään neuvolan tarkkailussa.
 
Jotain hyvää sentään tästä kasvaimesta, nimittäin on päässyt kahteen ylimääräiseen ultraan! Ensimmäisessä ultrassa rv 35+2 oli kaikki tosi hyvin ja vauva oli keskikokoinen. Paria viikkoa myöhemmin rv 37+0 ultraaja sanoi vauvaa sirokokoiseksi ja että lapsivettä on aika vähän, mutta kuitenkin normaalin rajoissa. Vähän alkoi jännittämään kun noin paljon arviot heitti parin viikon sisällä, mutta eipä tuo ultraajakaan huolestunut niin en sitten minäkään sen isommin. Tällä viikolla vielä oma neuvola ja ensi viikolla sektioon. :eek:
 
Joskus taisin mainita että täällä yliaikaiskontrolli tehdään 41+4 ja siinä aletaan miettiä käynnistystoimenpiteitä, oli pyhä tai arki. Saattaa päästä vielä kotiinkin, mutta usein porukka jää kuulemma synnärille :wink
 
Meillä aikaistettu yliaikaiskontrolli takana, nyt siis 41+0. Käyrällä oltiin 20min, sai jopa kolme supistusta tallennettua, itse luokittelisin ne todella hentoisiksi. Kohdun suu 2-3cm auki, mutta kanavaa vielä jäljellä. Vauvalla sykkeet hyvät, samoin virtaukset, lapsivettä hyvä määrä, painoarvio oli 4,3kg.
Perjantaina uusi kontrolli, jolloin todennäköisesti käynnistellään, mutta sormet ja varpaat ristissä toivon, että jotain tapahtuisi ennen sitä. Käynnistys/leikkaus aiheuttaa mulle niin kylmiä väreitä.
Niin ja aikaistettu kontrolli sype-suunnitelman takia, muuten olisi todennäköisesti ollut vasta 42+ viikoilla, kun kaikki mennyt hyvin. :)
 
Kävin tänään 38+0 polilla hepatoosiriskin takia. Arvot olikin laskenu normaaliks mut labra taas edessä koska kutinat on pahentunu. Muakin jäi hämmentämään iso ero kokoarvioissa. Tasan kaks viikkoo sitten ultralla mitattiin 2500g ja tänään 3431g. Kuulostaa hurjalta varsinkin kun omasta mielestä maha ei tunnu eikä näytä kasvaneen paljoakaan tällä välin, ja edellinen arvio osui paremmin omiin oletuksiin. Minä ja mies kun ollaan molemmat synnytty siroina ja aina oltu siroja. Kyselin kokoarvioitten suuresta erosta ja kai se sitten vaan johtuu eri lääkärien mittaustavoista ja vauvan kasvupyrähdyksestä. Huolissaan ei tarvi kuitenkaan olla. Arvioitahan ne molemmat vaan on.

Lääkäri oli mun makuun liian itsekseen työskentelevä, oli vaikee saada siitä mitään irti. Sisätutkimus oli nopee ronklaisu, kohdunsuu kuulemma takana, enkä edelleenkään tiedä mitä se oikeestaan tarkottaa. Jäi semmonen olo että turha odottaa vauvaa vielä vähään aikaan syntyväks. Ultrasta ei selittäny mitään ja väläytteli ruudulle päin semmosia katseita välillä et mulla hypähti sydän kurkkuun ja meinasin lähtee käskemättä juoksemaan kohti leikkaussalia. Onneks kätilö oli sydämellinen ja helposti lähestyttävä niin sain kyseltyä askarruttavia asioita. Ja vauva voi siis hyvin kaikin puolin. Potkiskeli sykeantureita minkä kerkes :)
 
Takaisin
Top