Neuvola- ja ultrakuulumiset

Mun verenpainemittariin käskettiin vaihtaa uudet patterit :grin! Neuvolassa oli normaalilukemat.

- Muuten olin revetä siellä ja repesinkin. Mun oma täti on lomalla ja nuori sijainen ei oikeen osannut kaikkea. Asiat hukassa, kysyi kolmeen kertaan raskausviikot ja kaikkea ihan itsestäänselvää alkoi selittää raskaudesta - ja mua alkoi hymyilyttää jo kait silloin. Sitten hän ei löytänyt kunnolla sydänääniä, kuunteli lopulta napanuoran vonkunaa, eikä löytänyt vauvan päätä, haki ultran eikä löytänyt silläkään päätä, haki toisen terkan (joka löysi pään heti sekä käsin sekä koneella), ja lopuksi ilmoitti että mun sf- mitta on 38 cm :woot:! Siinä vaiheessa purskahdin nauruun. Pahinta oli, etten saanut hihitystä loppumaan. Todettiin sitten yhdessä jotain hormoneista ja tunnekeskuksen aineenvaihdunnasta, hih, ja pääsin ulos sieltä. Siis apua että oli tukalaa!
 
Hei onko tuo verenpaineen nousu tavallista loppuraskaudessa?

Oon lähdössä parin tunnin kuluttua neuvolaan tarkistamaan pissan ja muut systeemit ylimääräiselle käynnille. Tuli niin huono olo ja kun mittasin paineita tulee aina vaan korkeita lukemia, 155-160/89-96... Neuvolan lukemat on seilanneet 113-124/52-70. Nyt myös syke mulla 90 tuntumassa. Johtuuko verenopaineesta vai toisinpäin?
On kuulemma normaalia et kohoaa loppuraskaudessa. Mun täytyy pulssia nyt tarkkailla kun levossakin vetelee yli satasta . Hormoneista kuulemma johtuu kohonnut syke ja rytmihäiriöt. Painokin oli noussut 2 viikossa 2kg! Ilmeisesti turvotusta kun ruokahalu on ollut hakusessa viikon ajan. Voisin vaan juoda ja syödä rahkaa ja hedelmiä. Liha ällöttää
 
Jos on normaalia verenpaineen nousu, niin missä menee sen normaalin ja epänormaalin raja?
 
140/90 on se normaali raja. Voi olla hieman tuotakin isommat luvut, kunhan ei ilmene muita oireita: päänsärkyä, näköhäiriöitä ja valkuaista.
 
Nyt tuli vastaus neuvolasta. Proteiinit yhdellä plussalla. Pitänee lähtä synnärillä käymään.
 
Mulla oli viime viikolla kanssa proteiinit yhdellä plussalla ja sen jälkeen tietty panikoiduin, ja verenpainekin näytti mulle huikeita arvoja (120/87, mutta mulla on koko raskausajan ollut yläpaine +-100 ja alapainekin alle 80). Tokalla mittauksella sain yläpaineen laskemaan 108, alapaine pysyi samana. Lääkäri oli onneks kuitenkin sitä mieltä että ei tarvitse vielä huolestua! Meen kuitenkin huomenna varmuuden vuoksi käymään mittauksessa ja tsekkaamassa pissan, kun seuraava neuvola on vasta viikon päästä.. Muuten vauva voi hyvin ja kasvaa kuulemma hienosti keskikäyrällä :Heartred.
 
Soitin synnärille ja selostin tilanteen korkeasta/heittelevästä verenpaineesta ja 1+ prot. pissatestistä(itku kurkussa ja tippa linssissä tietenki).
Oireet kuulemma senverran lievät ja pahempia oireita ku ei ole(mulla ei pahaa päänsärkyä, ei turvotusta, ei vannemaista kipua), niin ei tarvi mennä käymään. Saan toki mennä jos kovin huolettaa. En tiedä mitä ajatella.

Mie olisin enemmän kuin onnessani jos lukemani olisivat tuon 120/87.
 
Käy ihmeessä pimmi näytillä, kun asia on jatkuvana stressinä sinulle. Jos kaikki näyttäs olevan ok, ehkä saisit vähän rentouduttua raskausmyrkytyspelkosi kanssa. Proteiinia erittyy herkemmin virtsaan raskauden loppupuolella muutenkin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kia
En tiedä osaisinko rentoutua kovin pitkäksi aikaa. Olen aina tämmönen "stressi magneetti" jos on vähänkään aihetta. Nyt vedän suklaata nassuun ja mähöän sohvalla (ja juoksutan aviomiestä )
 
Muokattu viimeksi:
Noniin nyt on käyty neuvolassa ja polilla ja on huoleton olo! Hepatoosi on niin lievä ettei vaadi mitään hoitoa mutta seurataan tiiviisti. Raskausmyrkytyksen oireitakin on mutta pissa oli puhdas joten ei hätää, oireita pitää vaan seurata tarkkaan. Lääkärin käsituntumalla vauva on laskeutunut eikä enää päätänsä pysty nostamaan eli pysyy rt:ssä. Kohdunkaula 3cm mutta taaksepäin kallistunut niin lääkäri ei ylettynyt kokeilemaan kohdunsuuta. Rakenteitteni puolesta kuulemma alakautta mahtuu loistavasti. Hyvä hyvä. Sf 30.

Polilla oli ihanaa nähdä vauva pitkästä aikaa ultrassa, vaikka olikin niin iso jo että vaati lääkärin selostusta että hahmotti ruudulta mitään. Rv 36+0 ja kokoarvio 2500g. Laskettuun mennessä tasaisella kasvulla vähän alle 3500g. Sopii mamalle oikeen hyvin!! Sukupuoltakin rohkenin kysyä kun se niin on mietityttänyt. Hyvä näkymä saatiin, ei ollu viime kerran jälkeen kasvattanut ulokkeita eli selvä tyttö edelleen! Sydänkäyrässä saatiin herätellä pitkään kun pieni oli just nukahtanu ultrauksen jälkeen.

Nyt on niin helpottunut olo kun kaikkiin kysymyksiin vastattiin ja kaikki on hyvin! Kahden viikon päästä sit uus käynti.
 
Kia, minkäs verran sinulla on sitten ikää kun sanottu ettei anneta kauheasti mennä yliajalle? Minulle sanottiin niin joskus ihan alkuraskaudesta ja nyt ei ole ollut enää sittemmin mitään puhetta. Kai tässä vähän tuskastuneena odottaa typyn syntymää, niin ihmettelin vaan kun seur neuvola on 40+3, että sielläkö vasta sitten jostain käynnistelystä keskustellaan ja kuinka nopeasti ylipäätään sellaiseen sitten pääsisi. Meillä toki typy arvioitu 3000g LA ja rampattu ylimääräisissä ultrissa jätättäneen sf mitan vuoksi jne.. Mutta ensisynnyttäjä ja ikää jo 37vee niin yleensähän tässä ei kovin anneta kait yliajalle mennä..?
 
Siis olen 43 v. ja esikoisen sain 36 vuotiaana. Silloin olisi saanut mennä vaikka yliajalle. Syntyi muutama pv ennen laskettua.

Nyt mulle jo heti alussa sanottiin että tää on sitten riskiraskaus ikäsi vuoksi ja tarjottiin myös jatkuvaa seurantaa äippäpolilla, mutta laiskuuteni vuoksi siitä kieltäydyin. Nyt sitten käytättivät äippäpolilla. Siellä annettiin seuraava aika päivää ennen laskettua, jolloin kohdunsuun tilanne katotaan ja mietitään se käynnistys. Tämä siis vaikka saman lääkärin mukaan kaikki arvot ja vauvan tilanne olleet "erinomaisia" koko raskauden ajan. En tiedä missä ikäraja sitten menee... Ymmärsin että ikäiselläni kaikki mahdolliset synnytysriskit sekä vauvan riskit ovat tilastollisesti suuremmat, ja tämä jokin sääntö että ei yliajalle anneta mennä.
 
Verenpaine mittarithan pitäis laittaa kalibroitavaks laitevalmistajalle/maahantuojalle n. 2v. Välein. Eikä sen pitäis maksaa mitään. omronilla ostokuittia vastaan ainekin näin.
Kalibroinnilla pidetään huolta siitä että mittari näyttää oikeat lukemat.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kia
Voi perätila! Nyt ipana on sit vissiin kääntynyt loppumetreillä, 37+1. Sydänäänet kuului navan yläpuolella ja neuvolassa kopeloivat aika kauan. Keskiviikkona ultraan. Voi tämäkin vielä!!
 
Mulla lukee papereissa koodi, muu riskiraskaus, eikä näy papereissa sanallisesti mistä olisi kyse. Oletan kyseessä olevan iän, kun neuvolasta taidettiin asiasta mainita ensimmäisillä käyneillä muitten tutkimusten yhteydessä. Ikää siis tuli elokuussa 40.
 
Siis olen 43 v. ja esikoisen sain 36 vuotiaana. Silloin olisi saanut mennä vaikka yliajalle. Syntyi muutama pv ennen laskettua.

Nyt mulle jo heti alussa sanottiin että tää on sitten riskiraskaus ikäsi vuoksi ja tarjottiin myös jatkuvaa seurantaa äippäpolilla, mutta laiskuuteni vuoksi siitä kieltäydyin. Nyt sitten käytättivät äippäpolilla. Siellä annettiin seuraava aika päivää ennen laskettua, jolloin kohdunsuun tilanne katotaan ja mietitään se käynnistys. Tämä siis vaikka saman lääkärin mukaan kaikki arvot ja vauvan tilanne olleet "erinomaisia" koko raskauden ajan. En tiedä missä ikäraja sitten menee... Ymmärsin että ikäiselläni kaikki mahdolliset synnytysriskit sekä vauvan riskit ovat tilastollisesti suuremmat, ja tämä jokin sääntö että ei yliajalle anneta mennä.

Kia, okkei :) NIin, joidenkin tietojen mukaan kaikki yli 35-vee esikoisensa saavat lasketaan riskiraskauksiksi, mikä kuulostaa vähän hassulle nykyään kun entistä vanhempina nämä esikoiset saadaan. Joten taitaa tuo käsite olla jo vähän vanhentunut :D
 
Minä olen 39, vauvaa synnyttäessä mahdollisesti 40, eikä kukaan ole missään vaiheessa maininnut, että olisi riskiraskaus. Neuvolakortissakin lukee, että "normaali raskauden seuranta".
 
No niin, äitipolilta kotiuduttu. Vauvan kokoarvio nyt (rv 38+2) oli jo 3900g, ja istukka oli varsin kalkkinen (lisää siis todennäköisyyttä että istukan toiminta pettää), lapsivettä yhä liikaa, mutta ylimäärä oli suht lievä. Näistä syistä sovittiin nyt käynnistysaika ylihuomiselle. KÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄK :nailbiting::nailbiting::nailbiting::wtf::yuck::dead: Kohdunkaulaa oli vielä 3 cm jäljellä, mutta oli sormelle auki ja ihan pehmeä (gynen sanoin "sitä saa oikein sormella täältä keräillä ja kaapia":p), joten torstaina aamulla lähdetään ballongilla kypsyttelemään. Kaula sais siis mielellään hävitä ennen ko päästään kalvot puhkaisemaan. Nyt kyllä ronkittiin oikein kunnolla kohdunsuuta ihan tahallaan, siinä toivossa että se ehkä hiukan kypsyis vielä ennen ylihuomista. Tuntui kivalta :meh: Mutta en valita, kun edessä on ihan kohta se kunnon kipumaraton.

Voi apua apua ja vielä kerran apua! :nailbiting: Juurikin käynnistykseen joutumista oon koko ajan pelännyt, kun se oli niin järkkyä viime kerralla :hungover: Mutta pitää yrittää nyt asennoitua niin että tällä kertaa kaikki voi mennä paljon helpommin, ja pitäisikin mennä, kun olen nyt uudelleensynnyttäjä. Ja hyvä puoli tässä on ehdottomasti se, että tiedän nyt vauvan olevan viimeistään lauantaina sylissä, eipähän tarvi kärvistellä sinne 42 asti :wink
 
Mua jännittää huominen käynnistäminen. Viimeksi lekurissa ei suunniteltu mitään kun lekurin mielestä käynnistys ei ollut varma ja sitten mulle soitettiin kotiin ja käskettiin tulla 30.09. En tiedä puhkaistaanko kalvot ja mitä sen jälkeen. Mulla on paikat kypsynyt ja viimeksi auki 2 cm. Eniten pelkään sektiota ja pystynkö synnyttämäæn ilman kipulääkkeitä. Miten sulla meni edellisenä kertana Pixieg? Kestikö kauan ja olivatko kivut ihan kauheita? Tsemppiä torstaille!
 
Takaisin
Top