Neuvola- ja ultrakuulumiset

Kuuluukos mun tänne vielä lastenneuvolasta kirjoitella vai pitäiskö aloittaa uusi ketju?

Neuvolan painosuositus keskosilla ois 150g viikko niin meiän poju olikin vetänyt käyrät koville ja painoa oli 10:ssä päivässä tullut 290g! Huippua! Sain myös ihanaa tukea imetyspäätöksestäni. Hän sanoi että välttämättä se että käytän nyt korviketta niin sen tarve ei tule lisääntymään...mikä on sitten ihan eri mielipide mikä oli imetyksen tuella asiasta...hmm. Eli ei tarkoita sitä että joudun seuraavat 6kk antamaan korviketta kun lapsi tottuu siihen. Melkeen sentin oli taas kasvanut ja paino nyt tosiaan 2,6 jotain kg. :) Mä osaan. :)
 
Tänään kävin taas sairaalassa lääkärin ultrattavana. Vauvan kokoarvio nyt n. 4kg.. Eikä vieläkään mitään merkkejä että olisi tulossa kohtapuoliin ulos. Kaikki "oireetkin" loppuneet, viimeksi supisteli kunnolla muistaakseni melkein pari viikkoa sitten. Kätilö tosin sanoi, että voisi hyvinkin olla tyyntä myrskyn edellä tämä "oireettomuus" :)
On kyllä jännä juttu, kun ensin sai tosissaan pelätä ettei vauva vaan liian aikaisin tule maailmaan ja nyt kun hän saisi jo tulla, niin mitään kiirettä tunnu olevan.
21.10 aika hyvinvointikontrolliin, silloin ehkä mahdollisesti käynnistellään. Toivon todella, että käynnistyisi itsestään jo reilusti ennen sitä!
 
Mulla tänään neuvola, painoa oli tullut kilo hurjasti lisääntyneen turvotuksen vuoksi! Vauva voi hyvin ja muutenki kaikki arvot ok. Edelleen jatkan kuitenkin verenpaineen seurailua sekä pissan stixillä kahtomista, koska oli silloin pari viikkoa sitten raskausmyrkytysepäily. Seuraava neuvola ens vkon ke, jolloin jo 39+5. Tosin neukkutädin kans toivotaan, ettei enää tarvis mennä sinne ko vasta vauvan kans seuraavan kerran. :D

Eiliset kippeet supistelut jätti jälkeensä tosi tiukalta tuntuvan alavatsan ja alaselän.
 
Tosiaan tänään äippäpolikäynti. Vauvan koko rv 38+2 on 3100g. Pitkään ultrattiin ja kaikki oli kunnossa muuten, mutta lapsivettä oli vähänlaisesti. Käyrille mentiin ja lääkäri oli siihen tyytyväinen. Passitti kotiin ja nyt pitää verenpainetta tarkkailla + muita raskausmyrkytyksen oireita. Kohdunsuun tilanne ei ollut muuttunut ja verensokeriarvot hyvät, pissakin ok. Oma paino ei ole noussut yhtään koko raskauden aikana.
 
^Ei oo noussut paino, pakko nyt kysyä että oliko liikapainoa? Kivan kokoinen vauva sulla :) Mielenkiinnolla odotan milloin synnytät ja katsotaan kuinka paljon nyt tulee ikäeroa vauvoille :grin
 
On lievää ylipainoa ja raskausdiabeteksen vuoksi onkin suotavaa ettei paino paljoa nouse. Kaveritkin ihmettelee kuinka kiloja ei tule. Esikoisen odotuksessa tuli viisi.
 
Ok Leina. Sitten kun saat vauvan ja imetys jos onnistuu niin hoikkenet varmaan paljon. Mä laihdun imetysaikana muutaman kilon, nyt noussut n 12 kg joka ihan hyvä mulle. Sokerit heittää välillä, mutta vauva on todennäköisesti keskikokoinen taikka sitä pienempi. Sf-mitta oli viime neuvolakäynnillä 32. Hb noussut 122 sieltä 110 tuntumasta jossa se on koko ajan ollut.
 
Hohhoi.. Tän aamun neuvolassa taaaaas keskustelua siitä et Miks paino nousee noin paljon. Jumalauta alan tän seuraavan viikon vesidieetille nii ei tarvii russuttaa sit ens viikon torstaina.. Paino noussut siis kuudessa päivässä 1,4kg ja se oli melkein maailmanloppu terkkarille.. Sanoin et söin illalla pitsaa nii laitettiin turvotuksen piikkiin tällä kertaa. Mut silti. Aina jää paha mieli ku tuolta lähtee vaikka kuinka koittais laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :sad001 Jos joskus saan toisen lapsen nii sillon sit syön virallisperseellisesti ja pidän ruokapäiväkirjaa..
Verenpaine oli vieläkin samoissa 140/84 lukemissa missä se on ollutkin mut siitäkin oltiin huolissaan ja ensviikolla kontrolli sen takia. Phuoh. Jotenkin alkaa kyllästyttyään tää syynääminen ku mikään ei oo "normeissa".:crybaby2

Muuten vauvalla kaikki jees, on tullut alaspäin mut ei kuitenkaan viel kiinnittynyt. Sydän löi kunnon rytmit.:cool:
 
Meikällä on painoa tullut reipas 20kg ja lopuksi vielä turvotus päälle. Ja olen noudattanut rd-dieettiä, vaikka sokerit kunnossa. Verenpaineet on melkein tapissa ja tuo sun 84/140 kuulostaa ihan ok tulokselta vielä. Riippuu niiiiiiiiin paljon siitä vastapuolesta mikä on se maailmanlopun raja. Koita kestää! Tiedän miten paljon se ottaa päähän kuunnella.
 
Kotiuduin juuri neuvolasta, samaa settiä kuin aiemmin. Verenpaineet oli hieman nousseet (n. 138/88), mutta omasta mielestä johtui ehkä kävelyvauhdista kun olin hieman myöhässä.. Terkka ei kuitenkaan reagoinut siihen mitenkään ja eihän toi kyllä oo vielä ilmeisesti liian korkea. Pissassa proteiinit jo kolmatta viikkoa vähän koholla, mutta ei siitäkään tullut sanomista. Paino noussut viikossa melkein 2 kiloa :wideyed: En kyllä tiedä että mihin se on mennyt ja mistä se on tullut.. Syytän siis aamupalaa. Ens maanantaina on viimeinen neuvolakäynti ja jos sinne menen niin perjantaille varataan käynnistys. Tulis nyt ennen sitä!
 
Tulee tosi kurja fiilis teidän puolesta kelle neuvolassa jäkätetään painosta, varmaan nostattaa osiltaan verenpainetta jo stressi pelkästään siitä että saa taas kuulla napinaa terkalta jos ei kerran muita oireita ole... hmph..
mullakin paino noussut nyt loppuviikkoina lähemmäs kilo/ vko tahtiin, turvotusta uskoisin suurimmaksi osaksi olevan.. kokonaisuudessaan n. 13 kg tullut.
 
Neuvolasta kotiuduttu:)
Nyt menossa rv.39+6
Reilussa kahdessa viikossa painoa tullut 2 kg, verenpaineet ed. kerran 111/67 ja nyt 131/83!:rolleyes: Verrattiin edelliseen raskauteen ja sano et mulla paino&rr pompsahti silloinkin viime metreillä. Typy niin alhaalla että kohta jo kuulemma pilkistää :joyful:
supistuksiahan mulla ei oo kuitenkaan ollu, joten seuraava aika olis viikon päästä. Oli kuulemma varannu siihen mulle iltapäivälle kotikäynti ajan jo:p mut sovittiin et nähään vielä aamulla normi neuvolassa ellei tyttö suunnitelmiaan muuta.
 
Help!
Lääkäri soitteli ja kertoi että sappihapot noussut 40. Taas jankkasi kuinka tärkeetä liikelaskenta, kun sikiöllä saattaa sydän pysähtyä.. Voi v@ttu suoraan sanottuna.. Huomenna uudet verikokeet ja sitten polille pe. Tuli kauhea huoli ja oon niin väsynyt tähän että kokoajan saa olla toisesta huolissaan ja lääkärit eivät ota seurantaan yms.
Mitä mieltä.. Marssinko illalla synnärille ja kerron huoleni (liikkeetkin vähentynyt huomattavasti)
Vai valvonko 2 yötä huolissani ja mietin että mitä jos..

Pää hajoo :sad001

Muoks. Enkä tiedä ottavatko yhtään sen enempää tosissaan jos itkien sinne meen.. Käynnistys suunniteltu ensiviikon lopulle.. Mutta jotenki sitä miettii mielessään et jos onki liian myöhästä.. Nyt siis 38+3
 
Mä marssisin sinne, kun kerta lääkäri vauvan sydämen pysähtymisellä pelottelee! Ja itket sinne, että oot jo niin poikki jatkuvasta huolesta ja haluut sinne nukkumaan käyrille... Ei ole kyllä nyt reilua tollanen lääkäriltä, vaikka pitäähän sitä kertoa miten vakavasta asiasta on kyse.
 
Lisamarie; inhottava puhelu lääkäriltä! Miten kukaan voi olla kotona rauhallisin mielin tuommosen tiedon jälkeen :sad001 toivottavasti sait/saat synnärillä apua!
 
Jei Lisamarie! :) Oletko siis yön sairaalassa tarkkailussa? Hyvä, että huolesi otettiin tosissaan. Ja, kun vauvakin reilusti täysiaikainen, miksi ottaa turhaa riskiä ja odotella ensi viikkoon. Ja paikkojen kypsyydestä päätellen vauvakin valmis mielestään syntymään (ja ehkä olis syntynytkin ennen alkuperäisen suunnitelman toteutusta).
 
Takaisin
Top