Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eka neuvola viime viikon to 7.11, jolloin rv oli 7+1 (nyt 7+5). Tunnin keskustelut ja sain lähetteen labraan (aika 27.11), ajan nt-ultraan (12.12.) ja lääkärille aika 19.12. Me osallistutaan seulontaan.
Paino oli noussu kesän alimmasta painosta jo 2 kg. :D sitä se teettää ku huonon olon takia on tullu syötyä ihan mitä sattuu (varsinki iltasin ku tuntuu et kaikki yököttää).

Muokattu viimeksi:
Näköjään jäikin kirjoittamatta viime torstain kuulumiset, kun pääsin nt-ultran jälkeen pidennetyn viikonlopun lomalle...

Eli torstaina nt-ultra, sieltä löytyi pikkuinen vauveli, jolla vaikutti kaikki olevan hyvin. :) Vastasi tuolloin viikkoja 11+2, joten laskettu aika siirtyi nyt virallisesti toukokuun puolelle ollen 27.5. Mutta virallisesti kuuluisinkin siis sittenkin toukokuun odottajiin...

Muokattu viimeksi:
Pysy vaan satsuma* täällä kesäkuisissa:) Mulla oli tänään eka neuvola ja siellä vierähti 1,5h! Viikkoja nyt 9+5. Keskiviikkona seulonta verikokeet ja nyt odotellaan kutsua nt-ultraan. Sokerirasitus tehdään sitte kun pahoinvointi hellittää. Terkka oli ihan jees. Vähän ärsytti kun puhu jo mulle niinku olis diabetes diagnoosi tehty ja sen takia kun olen ylipainoinen. Ekassa raskaudessa 2000 mulla on todettu RD. Kahdessa muussa raskudessa ei ole ollut. Joulukuussa sitte lääkärineuvola. Ai niin tärkein.. Sydänäänet kuului

Meilläkin oli tänään neuvola ja mieskin pääsi mukaan kun on vapaaviikolla :) kuuli hänkin sydämen jumputuksen <3 menihän siellä tunti kun on niin puhelias neuvolantäti. Tämä päivä (ainakin tähän asti) on mennyt jopa vähillä oksennuksilla joten jospa se tästä pikkuhiljaa :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Varhaisultra täälläkin takana, ja hyviä uutisia :) 1,78cm pitkä vauvanalku löytyi ja sydän hakkasi höyryjunan lailla <3 Mitan mukaan nyt rv8+2, ihan niinikuin kuuluikin oviksesta laskettuna (menkoista olis 8+6). Nyt vaan kasvatellaan kumpua :D

Meillä on ollut aika kivikkoinen alku. Viikko positiivisesta testistä alkoi vuoto ja kävin ultrassa -> keskenmeno. Seuraavana päivänä olin kuitenkin ihan varma että masussa edelleen joku asustelee. Niinpä yhteyttä neuvolaan jonka kautta pääsin verikokeeseen ja raskaushormoonitaso oli niin korkea että pääsin ultraan uudestaan. Siellähän se pieni oli ja sydämen sykekin näkyi niin selvästi<3 Tänään oli ensimmäinen neuvola, viikkoja 10+0 ( varmistuu oikeat viikot vasta np-ultrassa) menkkojen mukaan viikkoja pitäisi olla jo 11+6, mutta ilmeisesti masussa oli kaksi ja sen takia vauva on pienempi mitä kuuluisi. Sykekin kuului heti ja huiteli 170 :)<3 Liikkeitäkin olen jo tuntenut mikä on todella outoa näin varhaisilla viikoilla. Esikoisestakin tunsin melko aikaisin, mutta välillä mietin että onko nämä niitä haamupotkuja vai voinko ihan oikeasti ne jo tuntea ? :o

Huh, Petukka, rankka kokemus mutta onneksi kaikki nyt hyvin!

Mä olen vielä tulkinnut mahan myllerrykset haamupotkuiksi, tiedä sitten...

Mulla tuntuu kans jotain haamupotkuja, mutta tuntuvat tosi ylhäällä eli muistoja vaan viimekerrasta =) Esikosta tunsin liikkeet kyllä vasta joskus rv 20 tienoilla eli en todellakaan odota mitään tuntuvan vielä ennen tammikuuta.. Äskön kävin lääkärissä ja sieltä saatiin kanssa sykemittariin lukemaksi 160 =) Eli jotain elämää sieltä yksiöstä löytyy!

Mulla on kans ollu jotain pieniä tuntemuksia alamahalla, mutta oon järkeilly että liikkeitä ne ei voi olla vaan vaikka ilmaa ennemmin :) Mä oon molemmissa aikaisemmissa raskauksissa tuntenu liikkeet vasta rv 17-20 eli aika myöhään, enkä odota nytkään tuntevani aikasemmin. Riippuu tietty siitä missä istukka on, aikasemmin olla aina edessä.

Pitää tulla tännekki kertomaan tän aamun ulrasta. Siellähän se pieni möykky oli kasvanu tasasesti. Eli viikoilla 8+0 mennään ultran mukaan, menkoista laskettuna 8+3. Ja sydän löi vahvasti <3 Ja saatiin jopa kuva mukaan, eihän siinä näy tietystikkään ku pieni möykky, mutta tietääpähän kaiken olevan kunnossa.
Huomenna on eka neuvola.. huh.. ahdistaa jo valmiiksi keskustelu mun painosta. Ihan ku en ite tietäis olevani ylipainonen, nii sitte pitää vielä kuunnella saarnaa siitä.. :confused: Mutta puhelimessa se neuvolatäti kuulosti mukavalta, että jospa se ei kovin alkais saarnaamaan. Ja ne verikokeet.. kääks.. :smiley-angry003

Ihanaa, tänään tuli kutsu NT-ultraan joka on 28.11. Kaksi viikkoa odotella vielä:) Me osallistutaan seulaan ja verikokeet otettiin eilen. Nyt kädessä valtava mustelma muistona.

Tänään eka neuvola. Heitin laskuri antais mulle lasketuks 30.6, mut odotellaan ultran virallista. Ei kuulemma laske muun ku 28päivän kierron mukaan. Parin vkon päästä labraan ja ultra-kutsua odotellessa...

Voih, mä en malta oottaa ekaa ultraa! Maanantaina se vihdoin koittaa :happy093Otettiin kans se laajempi seulonta, eli samalla meen sitte verikokeeseen. Ei enää millää malttais oottaa, mutta pianhan se koittaa!

Mulla oli eka neuvola keskiviikkona ja siellä myös pitäydyttiin tuossa LA 30.6.14. Hyvä että täällä on mun lisäksi muitakin perän pitäjiä. :) Oli kiva neuvolatäti. Ei saarnannut mistään ja oli hyvin maalaisjärkinen. Neuvoi kylläkin ottamaan rauhallisesti liikunnan kanssa, koska km takana näillä viikoilla. Sanoi, että 12 vko jälkeen voisi olla huolettomammin, koska silloin sikiö on jo kunnolla kiinnittynyt paikoilleen. Eli taas vähän ristiriitaisia ohjeita. Jossainhan sanotaan, että 1. kolmanneksella voi tehdä kaikkea mitä ennen raskautta ja 2. kolmanneksella vähän jo kevennellen. Neuvolatäti sanoi, että nyt on sen verran herkkää aikaa, että kaikki kyykkypunnertamiset ja hyppelyt pitäisi jättää pois. No, ne on kuuluneet mun normaaliin treeniin (otsasuoni pullottaen), joten tuo tarkoittaa sitä, että mä en todellakaan voi jatkaa kuten ennen raskauttakin, vaan on kevennettävä reilusti.

Pihla, ehkä kannattaa jostai muualta varmistaa ennen ku yhtä neuvolatätiä uskoo... Hassua miten ristiriitasta tietoa on tullut asiasta! Mulle sanottii just nimenomaa, että ihan normaalisti vaa urheilua. Onko toi sun neuvolatäti taas yks niistä joka uskoo että urheilu voi aiheuttaa keskenmenon? :confused:

Mulle on myös sanottu aina että voi harrastaa normaalisti niitä lajeja joita on harrastanut ennen raskauttakin. Jos siis raskaus on ns. normaali. Sitten kuulemma rv16+ ei enää kannattaisi kovia vatsarutistuksia tehdä, tai liikkeitä joissa joutuu olemaan vatsallaan. Varmaan jokainen joutuu hidastaa jossain vaiheessa, mutta jos kaikki on sujunut normaalisti, niin kyllä itse liikkuisin oman voinnin ja jaksamisen mukaan. Uskon että liikunnasta on enemmän hyötyä kun haittaa.

Itse olen lähinnä juossut tai muuten lenkkeillyt ennen raskautta. Eilen pitkästä aikaa kävin lenkillä ja kyllä teki hyvää! :) Nyt jaksaa taas käydä kun alun huonot olot ja väsymykset alkaa helpottaa :)

Mulla oli toisessa raskaudessa TODELLA pahoja liitoskipuja loppuajasta. Viimeinen kuukausi meni panacodin voimalla pakkolevossa. :( nyt neuvolantäti kehoitti aloittamaan uimisen jo heti alussa ja välttämään kovin venyttelemistä. Ja kaikkeni aion tehdä ettei samanlaista vaivaa tule :)

Oksentelu on vaan jatkunut :( nyt tuntuu ettei noista rannekkeista ole enää apua. Jospa tämä joskus helpottaa :) jännä miten tytöt eivät ole yhtään ihmetelleet mun oksentelua ja väsymystä. Eilenkin meidän viisivuotias pesi hampaita vessassa peilin edessä ja minä samalla laatotan pönttöä ja tyttö jutteli mulle ihan niitä näitä :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

No sanotaanko nätisti, että en usko että ko. neuvolatäti itse kauheasti liikuntaa harrastaa... Joten voihan hänellä olla vähän eri kanta kuin vaikka liikunnallisella kollegalla olisi. Ei sanonut suoraan, että urheilu aiheuttaisi keskenmenon riskiä, mutta kuitenkin neuvoi liikkumaan, rauhallisesti ja normaaliin verrattuna kevennellen. Kyllähän sitä helposti niin käy, että jos treenatessa ei pahalta tunnu, niin sitä vahingossakin innostuu tekemään vanhaan tahtiin, kun ei vaan yksinkertaisesti sillä hetkellä muista koko raskautta. :D Ei kylläkään ole samanlaista intoa liikkua kuin ennen, en tiedä johtuuko siitä että kroppa jarruttelee, vai siitä että mieli jarruttelee, kun ei oikein tiedä mitä uskaltaa tehdä.

Tää ei nyt suoranaisesti liity urheiluun vaan työhön (vanhainkoti; nostoja, asukkaiden kaatumisia jne) neuvolatäti sano et työllä / itse ei varsinaisesti voi aiheuttaa keskenmenoo. Mut jos tulee vuotoo tms, niin sit levolle, voi olla esim istukka huonosti kiinni jne. Myös ihan myöhemmässä vaiheessa. Sit levon myötä tilanne korjaantuu ja normi elämä jatkuu.
Meilläkään ei taida neukkutäti harrastaa liikuntaa, ja huvitti ku sano et sit synnytyksen jälkeen vaunulenkillä yms et saat ittes taas kondikseen. Jep. Enää en ainaka usko siihen ku sanotaan et syö mitä vaan, kyl imetys kuluttaa. Nimimerkillä +6kg edellisestä raskaudesta.

Tänään aamulla käytiin ekassa ultrassa. Pikkunen vastasi täysin viikkoja (11+4) niskaturvotus oli vähäistä (0,6mm) ja pituus oli 4,7cm :) kaikki hyvin ja täällä onnelliset vanhemmat!! Töissä on vielä pidettävä mahd. pitkään salassa koska mulla on kokoajan niin lyhyitä työsopimuksia (1-2viikkoa kerrallaan..). Toivotaan, että saisin pidemmän sopimuksen ennenku joutuu paljastamaan. :) onneks maha ei oo juurikaan kasvanu.. :p

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin