Olin maanantaina neuvolassa rv 39+2. Paino noussut tasan kaksi viikkoa aiemmin olleesta neuvolakäynnistä 400 g, turvotus + (nyt ollut ekoja kertoja vähäistä turvotusta sormissa ja aamuisin silmissä viimeisen viikon aikana), verenpaine 111/78, pissa ok, hemoglobiini 110 (laskenut 131:sta parissa kuukaudessa, joten kävin hakemassa rautaa), sf-mitta 32 ollen sama kuin kaksi viikkoa sitten (eri mittaaja), vauvan syke 146.
Tää oli nyt toinen kerta tän raskauden aikana, kun sf-mitta on kahden neuvolakäynnin välillä pysynyt samana. Ekan kerran se oli viikkojen 33+5 - 35+3 välillä ja nyt siis 37+2 - 39+2. Kun itse katselen vatsaani peilistä, niin se pönöttää ihan yhtä ylhäällä kuin aina ennenkin. Mitään laskeutumista ei havaittavissa, vaikka alakerrassa kyllä tunnen, että vauva on hivuttautunut melko alas. Ekat tuntemukset siitä oli muistaakseni jo joskus huhtikuussa n. 30. viikolla, kun alkoi se ikävä peräsuolipaine, joka liittyy kyllä ainakin osaksi peräpukamiin.
Äitiyspolikäynneillä, joita mulle ehti milloin mistäkin syystä tulla kolme ylimääräistä, vauva on arvioitu max. vähän keskikäyrän alapuolella olevan kokoiseksi (rv 37+4 3000 g), mutta omat tuntemukset sen perusteella kuinka se mun kohdun tuntuu täyttävän on, että se olis keskimääräistä isompi. Toisaalta sillä yllättäen oli tilaa kahtena yönä kääntää kylkeä niin, että maanantaina ennen neuvolaa huomasin sen potkivan vasemmalle puolelle (jonka terveydenhoitajakin totesi), vaikka se on pitkään potkinut vain oikealle. Tiistaiaamuna se sitten oli taas palannut "normaaliin" asentoonsa.
Huomenna la ja heinäkuun puolella ens ke olis seuraava neuvolakäynti. Saapa nähdä, "pääsenkö" sinne vai en. Kun nyt toivottavasti viikonloppuna saadaan vanha asunto luovutuskuntoon ja maanantaina palautettua avaimet, niin sitten olisin kyllä ihan valmis synnyttämään koska vaan.