Neuvola ja ultrakuulumiset

Yliaikaiskontrolli on joka paikassa 41+5 ja siellä mietitään käynnistystä, aika usein alkavat aika pian käynnistelemään. Kättärillä kun itse oli kakkosta odottaessa siellä kontrollissa, niin olisivat alkaneet jo samana päivänä käynnistämään, mutta on aivan täynnä koko laitos, niin jouduin odottamaan seuraavaan aamuun ja sitten päästiinkin suoraan saliin ja tipalla käynnistettiin.
 
Neuvolassa tänään käyty:

- Paino noussut tämänkin mukaan maltillisesti.
- Tunnusteli vatsaa ja sanoi ettei hänen mielestään tunnu isolta, ja että vauva olisi jäämässä alle sen 4kg, ainakin jos syntyy ajoissa.
- Vauva ensimmäistä kertaa luultavasti nukkui, kun syke oli vähän tasaisempi, mitä yleensä
- RT-tila edelleen, onneksi, koska pari kertaa on muljahtanut niin, että oon sen pelännyt pyörähtävän (sattunut muuten perhanasti o_O)

- Verenpaine 118/69
- Turvotus +
- Proteiini lievä +
- Hemoglobiini 109 (pitää alkaa ottamaan lisärautaa, joka toinen päivä)
- Sf-mitta 33 cm (vauva oli kyllä työntänyt itsensä niin eteen tyrkylle, että th:kin nauroi mun toispuoleiselle vatsalla :grin )
- Lapsivesi normaali

- Pieni masennus iski, kun th antoi ajan vielä yhdelle neuvolakäynnille 40+0, ja tajusin että saatan tosiaan joutua tulemaan vielä takaisin tämän mahani kanssa..
 
Itsellä meni ensimm raskaus tuonne yliaikaiskontrolliin 41+5, oli tosi kovakourainen tutkimus, ihan tarkoituksella irroitella vähän kalvoja tms..ja auttoihan se:grin, alkoi synnytys itsekseen seuraavana aamuna ja syntyi 42+0 kun olisi käynnistykseen ryhdytty. kuulemma varsin yleistä että saadaan hommaa käyntiin kunnon sörkinnällä:rolleyes:..
 
Eilen neuvola 38+4. Eipä juuri muutoksia edelliseen kertaan. Sf sama kuin 2 viikkoa sitten eli 33. Verenpaine korkeampi kuin yleensä (121 / 73) varmaan johtui suuren suuresta kahvista ennen neuvolaa... viime kerralla ei mitattukkaan hb:tä kun viikolla 34 oli noussut 116:sta, nyt olikin hb tippunut 98:aan. Eipä tarvitse enää ihmetellä jatkuvaa väsymystä ja yleistä ahdistusta ja jaksamattomuutta, no rautaa vaan naamaan jospa auttaisi. GBS-näyte negatiivinen. Seuraava neuvola olisikin ensi viikolla laskettuanapäivänä 19.6. sitä odotellessa...no toivottavasti ei tarvitse enää mennä :p
 
Täällä yliaikaiskontrolli 10vrk la:n jälkeen. Eli 41+3. Mulla se osuu juhannusaattoon, niin th meinasi, että soittelee heti alkuviikolla sairaalaan, jos vaikka pääsisin jo ennen tuota näytille. Kuulemma muuten laittavat ajan automaattisesti vasta juhannuksen jälkeen... Toivon kyllä kovasti, että ei tarvii enää ensviikkoon odotella! Olis ihan kiva olla jo juhannuksena vauvan kanssa kotona!

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulle nyt lähete laitettu ja kuulemma TODENNÄKÖISESTI tälle viikolle. Toivotaan, kun maanantaina olis jo 42+1. Mutta nyt siis 41+2 ja paino oli sama kuin kaksi viikkoa sitten, verenpaine oli huvä ja pissa puhdas. Nyt oli taas sf-mitta noussut hieman, mutta alakäyrällä menee. Edelleen syvällä lantiossa odottelee vaan lähtölupaa. Eli kaikki kunnossa paitsi äidin hermot.
 
Neuvolassa käyty.
Rv 38+2
Paino 700g/viikko(liikaa tullu)
Pissa ok
Verenpaine 111/65
Hb 123(laskenu edellisestä 133:sta)
Sf-mitta 34,5cm (35cm viimeks)
Turvotus +
Rt(terkka kyseli miulta miten päin on ollu, ei vissiin ite tienny vaikka kuinka kokkeili)
Syke 160-170

Tosiaan, oli oma terkka poissa ni oli joku nuorempi ja ei kyllä paljo muita kyselly tai jutellu ku otti vaan tarvittavat kokkeet. Ja oma terkka ei huomauttele painosta, jos ei oo mittää 1,5kg/viikko tullu.. Ni nyt kyllä sai kuulla siitä senki eestä. Ihme käynti. Seuraavaa aikaa en saanu, soitella kuhan on vauva syntyny, ni sovitaan kotikäynti.


Sent from my SM-C105 using Vau Foorumi mobile app
 
Noniin nyt on käyty neuvolassa painoa taas viikossa turvotuksen takia 91->94kg ja tosiaan turvotukset ++, pisassa protskut +, vauvan sykkeet 140 tasolla, npää niin syvällä ettei sitä tunne ja ei muutenkaan kuulema saanut heiluteltua eli tyyppi lienee kiinnittynyt, paineet 126/92 syke 114 Eipä varattu enää ollenkaan käyntiä neuvolaan vaan otan yhteyttä kun vauva on syntynyt, tänään siis 37+3. Mä tosiaan olin taas ei omalla terkkarilla tänään ja hän sit kysy et onhan mua infottu muutoksista, ihmettelin et mistähän muutoksista, no se kerto että mun oma th jää lomalle, jonka tiesinkin, mutta heti sen perään se jää vuorotteluvapaalle ja multa vaihtuu kokonaan terkka :D Oikeesti paras uutinen pitkään aikaan :)
 
Täälläkin oli neuvola 40+2, kaikki hyvin, pää kiinnittynyt, sf 31 (kasvanut viimevkosta 0,5cm-vauva kyllä selvästi saa nyt kokoa-on polvea ja jalkaa jokapuolella:grin), pissa puhdas ja painoa +400g/vko(yht tullut n 16kg, tasaiseen tahtiin..). paine kotimitt 117/77, eli ihan hyvä.
syke 130-140
meillä ei hb:ta olla mittailtu enää, nyt voi turvotuksetkin laimentaa tulosta merkittävästi

yliaikaiskontrolliin aika äitipolille 19.6, ottavat siis tarkastukseen ennen juhannusta, vaikka onkin sitten vasta 10 päivää yli-käynnistykseen ei varmaan ennen juhannusta kuitenkaan jos sinneasti mennään. eipä tässä sitten kun odotellaan vaan:)! vointi hyvä ja mieli korkealla! meille tulee pian vauva:grin, alkaa mieli ymmärtää pikkuhiljaa..
 
Täällä neuvola takana tänään 41+1 perjantaiksi lähete sairaalaan jossa katsotaan koska ruvetaan käynnistelemään, mahdollisesti jo tuolloin. Tässä on kyllä kokopäivän nyt tullut "aalloissa" kuukautiskipua muistuttavia kiristyksiä lantion seudulle, tyttö varmaan pelästyi lähetettä ja päättää tulla itse ulos :grin Näin ainakin toivottavasti.
Tarkastuksessa ei mitään poikkeavaa, th toivotteli hyvää loppuviikkoa ja ensi kerralla nähdäänkin sitten täällä kotona vauvan kanssa :rolleyes:
 
Olin maanantaina neuvolassa rv 37+2 ja tänään äitiyspolilla tsekkauttamassa sen lapsiveden. Kaikki ok, vaikka terveydenhoitajakin käsin tunnustelemalla oli maanantaina sitä mieltä, että lapsivettä olisi vähän. Jospa nyt saisi olla loppuraskauden "rauhassa" ylimääräisiltä tutkimuksilta.

Painoa oli tullut maanantaina edellisestä neuvolakäynnistä pari viikkoa aiemmin melkein kaksi kiloa lisää :eek: Osasin kyllä odottaa tuntuvaa painonnousua, kun olin koko viime viikon mökillä miesystävän äidin ruokinnassa. Itse kauhistelin sitä terveydenhoitajalle, mutta kun painnonnousu on raskauden aikana kokonaisuutena ollut maltillinen (tähän mennessä n. 6,5 kiloa lähtöpainosta), niin ei se terkka siihen sen kummemmin puuttunut. Verenpaine oli 112/71, sf-mitta 32, pissat puhtaat ja vauvan syke 136. Painoarvio vauvalle tänään ultrassa oli joitakin grammoja vaille 3 kiloa.

Sain vielä neuvola-aikoja juhannuksen jälkeiselle maanantaille ja raskausviikoille 40+4 ja 41+4. Se nyt antoi niitä aikoja, kun kuulemma menevät näin kesäaikana niin nopeasti. Toivon, että silloin 41+4 ei sentään enää tarvitsisi mennä. Heinäkuun puolelle saa synnytys kyllä mieluusti mennä, jos saisi muuton alta pois tässä kesäkuun puolella.
 
Neuvolassa käyty aamulla (rv 38+6). Paino noussut puolentoista viikon aikana vain 140 grammaa ja verenpaineet ok. Hemoglobiini otettiin viimeksi, joten nyt ei tarvinnut. Sf-mitta oli pudonnut 0,5 eli vauva on ilmeisesti laskeutunut yhä syvemmälle lantioon. Saa nähdä tuleeko sittenkin juhannusvauveli :dance008
 
Olin maanantaina neuvolassa rv 39+2. Paino noussut tasan kaksi viikkoa aiemmin olleesta neuvolakäynnistä 400 g, turvotus + (nyt ollut ekoja kertoja vähäistä turvotusta sormissa ja aamuisin silmissä viimeisen viikon aikana), verenpaine 111/78, pissa ok, hemoglobiini 110 (laskenut 131:sta parissa kuukaudessa, joten kävin hakemassa rautaa), sf-mitta 32 ollen sama kuin kaksi viikkoa sitten (eri mittaaja), vauvan syke 146.

Tää oli nyt toinen kerta tän raskauden aikana, kun sf-mitta on kahden neuvolakäynnin välillä pysynyt samana. Ekan kerran se oli viikkojen 33+5 - 35+3 välillä ja nyt siis 37+2 - 39+2. Kun itse katselen vatsaani peilistä, niin se pönöttää ihan yhtä ylhäällä kuin aina ennenkin. Mitään laskeutumista ei havaittavissa, vaikka alakerrassa kyllä tunnen, että vauva on hivuttautunut melko alas. Ekat tuntemukset siitä oli muistaakseni jo joskus huhtikuussa n. 30. viikolla, kun alkoi se ikävä peräsuolipaine, joka liittyy kyllä ainakin osaksi peräpukamiin.

Äitiyspolikäynneillä, joita mulle ehti milloin mistäkin syystä tulla kolme ylimääräistä, vauva on arvioitu max. vähän keskikäyrän alapuolella olevan kokoiseksi (rv 37+4 3000 g), mutta omat tuntemukset sen perusteella kuinka se mun kohdun tuntuu täyttävän on, että se olis keskimääräistä isompi. Toisaalta sillä yllättäen oli tilaa kahtena yönä kääntää kylkeä niin, että maanantaina ennen neuvolaa huomasin sen potkivan vasemmalle puolelle (jonka terveydenhoitajakin totesi), vaikka se on pitkään potkinut vain oikealle. Tiistaiaamuna se sitten oli taas palannut "normaaliin" asentoonsa.

Huomenna la ja heinäkuun puolella ens ke olis seuraava neuvolakäynti. Saapa nähdä, "pääsenkö" sinne vai en. Kun nyt toivottavasti viikonloppuna saadaan vanha asunto luovutuskuntoon ja maanantaina palautettua avaimet, niin sitten olisin kyllä ihan valmis synnyttämään koska vaan.
 
Takaisin
Top