Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolalääkärissä tuli käytyä ja 35+2 paino masuasukilla oli 2621g. Eli ei mikään kauheen iso vaavi ole varmaan tulossa. Painoa ei oo tullu edellisen käynnin (34+0) jälkeen kuin 800g. Hassua kun poikia odottaessa olin tässä vaiheessa jo valtava.. Ainakin siltä tuntui.
Paikat oli vielä kiinni ja kohdunkaulan pituus 2,5cm. Osa asioista meni hieman ohi kun pötkötellessä paineet laski niin alas, että tuli huono olo. Mutta kaikki oli ultratessa ihan ok.

Noista neuvolakäynneistä. Itellä oli nyt 9.käynti ja seuraava vasta viikolla 38. Huomaa kyllä, et käyntejä on paljon vähemmän kuin poikien aikaan (syntyneet 2010 ja 2012). Eli kaikesta tingitään.. Tosin kaikki on ollut ihan ok, että ei niin haittaa vaikka käyntejä ei oo ollutkaan useammin.

Nyt on tullut alaselkäkivut vaivaksi ja muutenkin kipuja alkaa jo aikas usein olla. Vielä pitäisi jaksaa kuukausi ellei mene yli.

Kokoarviossa käyty tänään. Viikot 36+4 ja arvio oli hurjat 3800g! :eek:

Pää ei ole vielä kiinnittynyt ja kohdunsuukin oli vielä käsittääkseni kypsymätön (yhdelle sormelle auki tai jotain, jos kuulin oikein - ei kirjoittanut mihinkään ylös). Lapsivettä on ihan reippaasti ja siksi kai vauva pääsee edelleen liikkumaan terhakkaasti.

Ensi viikolla on KTG-käyrä maanantaina ja uusi kokoarvio perjantaina. Jos näyttää siltä, että paikat ois paremmin kypsynyt ja vauva asettunut, niin voi hyvinkin olla että käynnistetään jo silloin. Tosin lauantaina on pojan kevätjuhlat, joten ajattelin tuossa tapauksessa pyytää käynnistystä vasta maanantaille. Tuskin se sitten enää on niin päivän päälle.

Nyt vaan hyviä vinkkejä miten vauvan saisi uomiinsa ja paikat kypsymään...

Tänään tuli käytyä viimeisessä lääkärineuvolassa. Viikkoja kasassa 35+5. Oli tosi pikainen käynti. Vauva oli kuin olikin rt (neuvolatäti ei ollut viime perjantaina aivan varma asiasta), sydänäänet olivat hyvät. Paikat olivat jonkin verran kypsyneet, kohdunkaulaa jäljellä 1 cm ja kohdun suu 1 cm auki.

Ihmettelin, että en saanut minkään näköistä painoarviota, mutta kai se tehdään sitten vaan, jos on jotain normaalista poikkeavaa? Samaten kai synnytystapa- arvio? Ei ollut siitäkään mitään mainintaa. Kaipa kaikki sitten ihan normaalisti on ja vauveli pystyy tulemaan alakautta, kun ei ole mitään puhetta ollut muusta.

Itseä tässä vaan vähän jännittää, että jos sieltä tuleekin joku jättivauva, joka ei mahdukkaan alakautta syntymään tai, että paikat repeää pahasti. Toisaalta en silti usko, että vauvasta kauhean isoa tulee, kun ollaan miehen kanssa molemmat aika pieniä. Hope so...

Mulla ois perjantaina synnytystapa-arvio, sillon on viikkoja kasassa 34+5, kovasti jännittää et saanko koittaa alakautta vai en ja toisaalta se et jos saan koittaa alakautta niin sovitaanko käynnistyspäivä jo kun viimeksi jo sanottiin et ei mennä laskettuunaikaan saakka, et vauva tulee ulos ennen sitä jollain keinolla :)

Mulla ekaa odotellessa lääkäri vaan kokeili siinä tarkastuksen yhteydessä tuosta päältä, että on kuulemmq tilaa tulla ja niinhän siellä oli

Mulla oli tänään perusneuvolakäynti. Viikkoja on nyt 34+4. Vauva oli yhä raivotarjonnassa, onneksi. Kun terkka tunnusteli vauvaa, niin tajusin, kuinka kipeinä mun paikat oikeesti onkaan. Nivuset ja oikeastaan koko vatsa. Vauva on kuulemma jo laskeutunut, mutta ei ilmeisesti vielä kokonaan. Paljon on ollut ns. sukkapuikkokipuja, eli tuntuu siltä, kuin joku tunkisi välillä sukkapuikkoa mun alapäähäni. Ei kovinkaan miellyttävää. Etenkin paljon liikkuessa näitä kipuja ilmenee.

Perjantaina olis sitten labrassa streptokokkinäytteenotto. Paljon tuo synnytys myös mietityttää, mutta eipä sitä voi kukaan etukäteen ennustaa, että kuinka selviän kipujen kanssa ja onko synnärillä niin ruuhkaista, että pääseekö kaikki edes saleihin synnyttämään. Toivottavasti ainakin anestesialääkäri saadaan kivunlievitystä varten paikalle ajoissa.

Neuvolalääkärissä käyty rv 36+0. Kaikki vissiin ihan kunnossa. Lääkäri oli joku ekaa kertaa ilmeisesti neuvolan puolella hommissa, kun ei (muka) edes kohdunkaulalle ylettäny. Joo, mä yllän sinne itekki.... Lääkärin mukaan kai se sitten kiinni on ja kanavaa jäljellä, vaikka mulla on niitä verisiä vuotoja ollut. Tosi raivostuttavaa. Vauva selkeesti laskeutunu lääkärinkin mukaan ja sf-mitta oli pysynyt samassa kuin neljä viikkoa sitten. No, se tunari ei osannu ees tunnustella vauvaa mahan päältä ja "varmaan on raivotarjonnassa, kun potkujakin tuntuu ylös" o_O Nii, mut tuntuu niitä alaskin... Turvotus ei tämän lääkärin mukaan ole edes paha, vaikka paino noussut viikossa KOLME kiloa! Mulla ei mee enää ees muut kuin crocsit jalkaan! Onneksi kokonaispainonnousu oli kuitenkin vain 600g tai 700g/vko. Just kun olin niin tyytyväinen, että vain muutama hassu kilo tähän mennessä kertyny.... Paineet hieman koholla, mutta reilusti normaalin rajoissa vielä. Kilpparikontrollissa alko olee arvot taas vähän viturallaan, mutta ei kuulemma tarvetta puuttua lääkitykseen. Tekis mieli mennä yksityiselle noin paskan käynnin jälkeen :sad001 Mistään kokoarviosta ei mitään käryä, kun ei lääkäri osannut ees ultrauskonetta käynnistää. Sf-mitan mukaan reilun kokonen, mutta en itse siihen usko. Edellisissäkin raskauksissa mennyt yläkäyrällä tuo mitta, mutta kuitenkin pienet lapset syntyneet. Onneksi oli sentään kampaaja piristämässä iltapäivällä :)

Kiva Zeni tuo sun lääkäri :) Tuollaset käynnit on niin turhauttavia kun jää epävarma olo kaikesta!

Mä kävin tänään pyörähtämässä neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä kun on tuntunut niin hiljaselta. Pyysin samalla lähetteen painoarvioon ja sain sen sf mitan perusteella. Nyt vaan jännään, että kuinka nopeesti/hitaasti aika tulee ja ehdinkö vielä sinne. Ja joudunko vielä käymään näytillä ennen sitä jos paikat oikeen tuntuu oirivan ja matkaa se 100km. Esikoisen syntymäviikkoihin 1 päivä!

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Jos sulla Zeni on kiva neuvolantäti, niin soita sille ja valita lääkäristä. Mäki kerran nyt kävin lääkärillä saikkuasioissa, niin se sitten ei tehnykkään muuta kuin kirjotti sen saikkulapun. Oli kans joku ns alottelija. Seuraavassa neuvolassa täti sitten ihmetteli, että mitä siellä lääkärillä tapahtu ja minä sanoin, ettei mitään niin oli aivan pöyristyny ja laitto mulle uuden ajan eri lääkärille.
Persikka, täällä esikoisen syntymä viikkoihin kaks päivää. Vähän jännää. Pitäsköhän hakea jo pinnis varastosta? :)

Täälläpäin ei tosiaan ainakaan tehdä minkäänlaisia koko- tai painoarvioita (tai synnytystapa-arvioita) automaattisesti, ainoastaan jos ilmenee jotain kautta tarvetta.

Mua on kyllä alkanut ahdistaa jos tämä menee paljon yliaikaiseksi. Jos painoarvio on +4000 g laskettuna-aikana, niin ei kovin paljon toivoisi menevän yli...

Neuvola 33+6: kiitos sairastetun vatsataudin paino vieläkin -1kg edelliskäynnistä, muutos/vko -280g.
Sf 31 (+4cm)
Paineet 100/60
Leukkarit +++, pitäis siis viedä näyte labraan...toisaalta toivon? josko oliskin pissatulehdus, joka selittäis nää menkkaolot ja muutkin epämääräsyydet alapäässä...(joita tuntuu siis vain hetkittäin mutta kuitenkin)

Lääkärineuvolaa ei enää ole, ei siis painoarvioo eikä paikkojen kattomista. Toki jos jotain erityistä tulee niin sit varataan mutta muuten ei mitään.

tänään oli nla-lekuri rv 35+2, paikat pehmenneet ja kaulaa jäljellä 1-2cm, vauva edelleen rt. Verenpaineet, sykkeet ja liikkeet hyvät. Nyt vaan jännätään meneekö laskettuun asti...

Täällä tehdään kaikille viikolla 36+ lääkärin tarkastus, jossa ultralla katsotaan painoarvio ja tarkistetaan paikat. Minusta tuo on ihan loistava juttu, kun muutenkin on jännittävät ajat niin kiva vähän tietää missä mennään.

Tänään siis 36+4, painoarvio normaali melkein 3 kg, vauva oli laskeutunut ja kiinnittynyt. Kohdun kaula oli kadonnut ja pehmeä, että kai tässä pitäis alkaa orientoitumaan jo synnytykseen...? Ukko on lähdössä viikonlopuksi kännäysreissulle ja minua vähän jännittää jäädä yksin tytön kanssa :/. Ja kun täältä tuota matkaakin on synnärille. Muutenkin kuulosti, että kaikki ovat nyt jossain reissussa.

Miukkius, tosi kiva että teillä toimitaan noin :)
Itse pääsen sinne äitiyspoliklinikalle kokoarvioon tän diabeteksen takia. Muuten olisi "vain" seuraavaksi ollut neuvolalääkäri, jolta ei ainakaan viimeksi mitään arviota saanut, mutta enpä luottaisi muutenkaan, kun ei siellä neuvolassa ei ultraakaan ole.
Esikoinenkin arvioitiin ihan väärin, mutta silloin ei tätä diabetesta tarkkailtu niin tarkkaan.

Pikkasen kyllä jännittää, että mikä on vauvan tilanne, kun oli puhetta, että jos on viikkoihin nähden isompi niin sitten käynnistetään.. :oops:

Pitäsköhän hakea jo pinnis varastosta? :)

Itse just kärräsin kyseisen kapistuksen varastoon:grin, saa nyt poistua talosta koko vehjes, ikinä ei oo ollut käytössä mutta aina vaan pitänyt yrittää sitä jossain "vaaterekkinä" säilyttää.
Meillä kun nuo vauvat on järjestäen menneet perhepedissä, aina seuraavan vauvan tuloon asti-ja silloin onkin jo ollut normisängyn aika (ja nyt ajattelin olla jo etukäteen viisas, enkä edes kuvitella pinnasänkyä käyttöön:)). säästyy taas tilaa. saa tämä viimeinen (knokknok) vauva olla sitten teiniksi asti äidin vieressä:grin..

Tää kävi nyt uudemman kerran sokerirasituksessa, kun kokoarvion tehnyt lääkäri oli sitä mieltä, et kokeillaan nyt, vaikka arvot olikin ollut omien mittauksien mukaan hyvät.

No nyt sentään pysyi litku sisällä ja saatiin verikokeet otettua. Saas nähdä mitä ne tulokset sanoo....

tänään oli neuvola 37+1 ja kaikki ok. Nyt oli eka kerran paino noussu ja heti puoli kiloa viikossa:oops: Nyt vaan ootellaan koska synnytys alkaa. Ens viikolla taas neuvolaan ja 2.6. äitipolille.

Noo, täällä 39+2 neuvola ja paino noussut viime viikosta... öh... 800 g. Liekö sitten helleturvotusta vai kostautuiko helleviikolla syödyt jätskit... :p

Muuten kaikki ok, ens viikolla sitten uudestaan ellei pääsis synnyttämään ennen sitä (toiveajattelua...).

Täällä myös helle(?) näkyy reippaana turvotuksena...omien mittausten mukaan olis yli kilo tullut nyt viikossa- jalka on rankan näköinen:confused:- yritän nyt litkiä vettä hulluna, jos helpottais turpoomiseen. koska muuten ei kyllä muutoksi syömisesä ollut- loputkin suolat vielä pois niin tulee hauska loppuaika. varsinainen grillikausio_O..

Takaisin