Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä takana toivottavasti viimeinen lääkärikontrolli KOKSissa. Viimeisessä kohdunkaulan kontrollissa huomattiin vauvan toisen munuaisaltaan olevan hieman laajentunut sillä hetkellä, joten lääkäri halusi yhden kontrollin vielä viikolle 36. Nyt siis tämä käyty ja pienen munuaiset on ihan niin kuin pitääkin. Tekipä kokoarvionkin samalla ja arvio nyt 3100g vk 36+4, keskikäyrällä mennyt koko ajan. Tosin vertasin edellisen painoarvioihin, niin on nämä kaksi arvioitu tismalleen saman kokoisiksi samoilla viikoilla ja kakkonen painoi syntyessään 3090g vk 38+3. Mielenkiinnolla siis odotan mitä tällä kertaa oikeasti on tulossa.
Vatsanahka on nyt vaan tosi hellänä, kun lääkäri survoi sillä ultrakapulalla tosi kovaa :sad001

Sydän- ja kokokontrolli takana.

Sydän terve näillä näkymin.
Paino nyt 3.4 kg --> laskettuna aikana rapiat 4 kg, eli ei tarvetta käynnistää koon takia.

Auki kahdelle sormelle eli odotellaan vaan, yliaikaiskontrolli 41+3 jos ei ala kuulua sitä ennen.

Hyviä uutisia kaikilla ultrista, hieno kuulla :)

Itellä meinaa koko ajan lisääntyä lievä ahdistus, kun niitä ultria (tai muitakaan tutkimuksia) ei ole... :( Yritän ajatella positiivisesti, että johtuu siitä, kun mitään epäilyä ongelmista ei ole, mutta samaan aikaan en voi olla miettimättä, että mistä ihmeestä niitä epäilyjä toisaalta pääsisi heräämäänkään tällä menolla. Nimim. kolme neuvolaa edelleen takana, seuraava yli viikon päässä - jos sinne asti ehdin ennen synnytystä.

Meinasin viime viikon lopulla jo varata ajan yksityiselle, mutta sain sitten hillittyä. Yritän välttää hysteriaa ja ylipäätään vain mennä tilanteen mukaan. Kun ei mistään kuitenkaan ole koskaan takeita.

Sen sanon, että jos joskus olen tilanteessa, jossa pääsen vaikuttamaan äitiysajan terveydenhuoltoa tai seurantaa koskeviin asioihin, tuon ajatukseni (ja huoleni nykytilanteesta) taatusti esille.

Mulla onneksi tosiaan toi kaveri ultraillut nyt kolmesti tässä loppuraskauden aikana. Viimeksi oli sen normi kahden lisäksi loppuraskaudesta kokoarvio radin takia. Nyt tosiaan kaveri lähinnä kokoa katsellut ja toki samalla asennon, sydämen ja lapsiveden määrän, mutta ei siis muuten ole rakenteisiin enää puuttunut. Mutta sulla kyllä ollut surkean vähän käyntejä! Mäkin olin yllättynyt kuinka vähiin ne on nyt alle kahdessa vuodessa pudotettu. Toki useammin olisi ollut, jos jotain erityistä seurattavaa. Tiedä kyllä sitten mitä sen pitäisi olla, että seurattaisiin tiheämmin...

Itse olen käynyt joka toinen viikkoa neuvolassa ja joka toinen viikko KOKSissa viikolta 20 lähtien. Minulla tosin on taustalla kohdunkaulan heikkous, joka huomattiin kun esikoinen syntyi keskosena. Sen jälkeen olen kyllä molemmilla kerroilla ollut aika intensiivisessä seurannassa (kolmas tulossa). Eipä sekään aina kivaa ole ollut, koko ajan sai jännätä syntyykö vauva ennenaikojaan. En edes tiedä minkälainen normaali raskaus tai sen seuranta olisi. Mutta nyt siis kuitenkin ollaan taas voiton puolella :), kohta 37 viikkoa! :grin:grin:grin

Mulla oli alkuviikosta rv 36 lääkärikäynti ja oli kyllä aika tyhjän kanssa... No sen streptokokkinäytteen otti, mikä tietenkin hyvä juttu. Mutta kun yritin kysellä koko-/synnytystapa-arviota, niin ei tämä nuori lääkäri tiennyt niistä mitään, eikä osannut edes sanoa missä tilanteessa sellainen olisi syytä tehdä. Itse olen pienikokoinen ensisynnyttäjä, niin sillä mietityttää tuo asia... Lääkärin mukaan kypsymisen merkkejä ei kohdunsuulla juuri ollut, mutta tällä viikolla tullut nyt ensimmäisiä kunnollisia harjoitussupistuksia, niin jospa siellä pikkuhiljaa alkaisi jotain tapahtumaan. Vaikka mikäs tässä vielä odotellessa, kun selkävaivoja lukuun ottamatta vointi oikein hyvä :)

Mulla takana kans neuvola rv 35+2. Ja Kyfi, olen ihan samoissa mietteissä, kun ei ole ollut kunnon ultria enää rakenne ultran jälkeen ja olen myös miettinyt, että pitäskö käydä yksityisellä. Tänään neuvolan täti sentään ultras itse, kun epäili vauvan asentoa, mut eihän Se muuta osannu katsoa, kuin sydämen sykkeen ja asennon. Että ei auttanu mun huoliin. Eikä ollu muuten puhetta synnytystapa tai kokoarviosta. Toisin sanoen, vissiin pitäs olla tyytyväinen, että kaikki normaalisti. :)
Mähän oon kyllä käyny jo neljästi lääkärillä, mutta ovat vaan kattoneet paikat, kun mulla supistelee niin paljon ja esikoinen synty vähän liian aikasin. Iik! Tänään muuten viikko esikoisen syntymä viikkoihin! Oon kyllä päättäny pitää tämän neitin vähintään 38 viikolle sisällä. ;)
Sain nyt Libero ja Pamppers boxit, mutta eikö ois pitäny olla myös Ainu boxi? Ootteko sellasta saanu?

Ainulta sai ainakin 2012, mutta en tiiä saako enää... Mä oon saanu vasta Liberokassin, että kai se Pampersin korruptiolahja tulee sit laitokselta... Se Ainun paketti oli kyllä melko turha, siellä oli jotain esitteitä vino pino ja pieni tuttipullo ja olisko ollu joku pikkumyssy. Täällä meillä sai sillon -12 myös Zalekualta pienen paketin jossa oli myssy, töppöset ja tumput, se oli aika ihana :Heartblue

Nii joo, sen Ainun lootan sai ainakin sillon vasta kun nla täti tuli kotikäynnille synnytyksen jälkeen, että ehkä se tulee nytkin vasta sillon?

Niin justiisa. Mäkin olin vähän pettynyt saamisiin, jotkut sukat ja olihan nuissa kosteuspyyhkeitä ja vähän vaippoja. Itse olin vaan suunnitellu, etten ostais tutteja varulta (esikoinen ei syöny), kun kaveri oli saanu boxeista tutin. Mutta sainpa syyn käydä taas vauvatarvikehyllyllä ja nyt löytyy söpöt nalle puh tutit varulta. :grin

Häh, mä oon nyt iha pihalla näistä korruptiolahjoista. Onks Pampers Baby Box se sama, mikä haetaan Lasterntarvike-ketjun liikkeestä ja eikös tuon Liberokassin saa synnäriltä? Haluun tietty kaikki ilmaisroinat tännehetisassiin :p

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Mä en kans tiiä mikä on normaali seuranta raskaudessa kun molemmat ollu riskiraskauksia. Tässä toisessa oon käyny lähinnä tuolla naikkarilla ja neuvoloita ei ole juurikaan ollut vaikka NKL väki on sanonut koko ajan et pitäs niitäkin olla ja ovat sinne jopa soittaneet ja kyselleet että mistä tuulee... nyt oon viimesen 3 viikkoa kävässy neuvolassa kerran viikossa koska naikkarilta jyrähdettiin siihen suuntaan aika kovaa, tosin neuvolasta th yritti aluksi et antaa mulle vaan verenpainemittarin kotiin ja käyn kusemas purkkiin omatoimisesti, mutta sille tehtiin selväks et ei se nyt vaan ihan niin mene. Tohon teho seurantaan mennessä olin ehtiny käymään neuvolassa tän raskauden aikana jopa 3 kertaa ja naikkarilla vissiin jonku 6 tai 7 kertaa. Sillon ku odotin esikoista niin oli eri neuvola ja meininki siellä oli ihan toisenlaista ja sillon käyntejä oli huomattavasti useammin.

Lahdessa sai Liberokassin jo rakenneultran yhteydessä..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Noi korruptiolahjat on just sitä miltä ne kuulostaa, isot vaippa (yms)valmistajat haluaa koukuttaa asiakkaat heti syntymästään:grin!
Jakavat meillä yleensä synnärillä boxit/kassit synnyttäneille, joskus uupunut varastosta niin on neuvolatäti tuonut kotiin. parivaippaa/mainosvaate ja hillitysti mainoksia:p, voi käyttää vaikka sytykkeeksi..
itseä kyllä ihmetyttää miten tehokkaasti ovat jalkansa systeemiin saaneeto_O

Nimenomaa, hillitysti mainoksia, korkeintaan yks keräyspaperilaatikollinen :wink Liberokassissa on yleensä ollu joku lelukin, mutta muuten tosiaan muutama vaippa ja joku vaate. Ja rasvoja sellasia matkapakkauksia on ollu. Paitsi meillä, kun aina saadaan sellanen jossa on öljyä, ja meillä ei sitä mee. Nytkin oli iso purkki Liberokassissa... No, oon mä joskus kynsinauhoja niillä öljynny ja taidettiin kerran esikoisen päästä poistaa karstaa sillä....

Gemini, tämmösen saa ainakin netistä tilaamalla ja Lastentarvike-liikkeestä hakemalla: http://babybox.fi/

Nuista muista en sitten itekään oo varma, mutta mielestäni ainakin sisko just sai sen iki-ihanan neonvihreen Libero-kassin synnäriltä ja tämä siis pk-seudulla. Kait senkin vois tilata netistä, ilmeisesti tästä: http://www.libero.fi/system/not-member/?ReturnUrl=/fi-fi/Liberokerho/

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Hei, nyt tulikin mieleen, että taisin saada jonkun pienen lilan laukun Naistenklinikalta lähtiessäni :p

Voisi kait sitä noita ilmaisjuttuja hyödyntää, jos eivät mitään sitoutumista vaadi mihinkään..? :rolleyes:

Takaisin