Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei mullekaan oikein ikinä selvinnyt mun epparin syy. Kun ponnistusvaihe kuitenkin oli alle 30 min, eli ei mitenkään pitkittynyt mutta ei kuitenkaan liian nopeakaan. Ja mulla tosiaan repesi vielä vähän lisää sen leikatun lisäksi. Parani ihan ok, mutta olisi kyllä kiva selvitä tällä erää vaan nirhaumin, toki siinä ponnistaesa taas ihan sama mitö tehdään, kunhan lapsi saadaan ulos :)

Mä olen laittanut kaikkiin kolmeen synnytystoivelistaan, että en halua eppari vaan mielummin luonnollisen pienen repeämän, mutta toki tilanteesta riippuen viilto tehdään jos tehdään. Olen ymmärtänyt, että luonnolliset repeämät paranevat nopeammin ja paremmin, vaikka ovatkin kätilölle kurjempia paikata ja voi tosiaan revetä täysin hallitsemattomastikin. No epparia ei tehty kummassakaan synnytyksessä, eikä tullut myöskään repeämiä, vaikka esikoinenkin syntyi käsi poskella. Toisesta muksusta tuli pieni nirhauma, mutta ei siihenkään tarvinnu tikkejä, eikä se tuntunut missään. Jos kätilö ei olisi kertonut nirhaumasta, en olisi edes tiennyt sellasta saaneeni. Neljä tuntia synnytyksestä istuin sängyn reunalla syömässä aamupalaa ja vakuuttelin vuodeosaston hoitajalle, että juu, olin se minä joka hetki sitten osastolle kärrättiin ja äsken synnytin :grin. Ja ponnistusvaiheet on ollu ekasta 18min ja tokasta 4min, että vauhdikkaasti tämä jälkimmäinen tuli. Ponnistuksesta mun piti vielä jotain sanoa.... Ainiin, mun kohdalla piti ainakin paikkansa tän toisen kohdalla, että kun sanottiin ettei saa ponnistaa, niin en vaan voinut olla ponnistamatta! Kroppa ponnisti vauvan itse ulos, vaikka mä yritin vaan hengittää ja olla. Ehkäpä siitä tuo pieni nirhauma tuli...

No voin vaan kuvitella kuinka kauheaa ja vaikeaa se on olla ponnistamatta jos ponnistuttaa tosi paljon. Varmaan tuntuu vielä pahemmalta kuin jäätävä kakkahätä. :grin

Mä sain muuten muistaakseni ponnistaa ihan omaan tahtiini, mut kerran tuli käsky lopettaa hetkeksi ja silloin oli napattu napanuora vauvan kaulanympäriltä pois. Mua enemmänkin ohjattiin ponnistaan siten kuinka tuntuu eli ei käsketty vaan vetään täysiä vaan omia fiiliksiä kuunnellen.. Mut mä ponnistin vaan sen 9min ja se oli niin menoa että mulle ois voitu sanoa varmaan mitä vaan niin ois ollut pakko ponnistaa. Kätilö yritti ohjata mua pois siitä puoli-istuvasta asennosta ja ois halunnut mun ponnistavan jotenkin muuten, mut homma oli jo niin pitkällä etten pystynyt enää vaihtaan asentoa. Siinä hetkessä ei kyllä kukaan vielä tiennyt kuinka lujaa lapsi on tulossa ulos..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Onko täällä sellasia jotka on ponnistanut jakkaralla tai kontillaan? Mä ite haluisin jakkaralle ja muutama kaveri on siinä ponnistellut ja pelkkää hyvää oon siitä kuullut ja en muista et heillä olis tullut pahemmin repeämiäkään. Ylipäätään kiinnostais kuulla kokemuksia muista ponnistus asennoista kuin siitä puoli-istuvasta, itse en missään nimessä halua niin ponnistaa

Mä oon ennen pitänyt ajatusta muista asennoista kuin puoli-istuvasta jotenkin outona, mutta sit kun luin että ponnistusvaiheessa pitäsi vääntää sitä isoa kakkaa, niin muutin mieleni. Kyllähän ainakin näin ajatuksen tasolla se kakan vääntäminen istuen / kyykyssä tai kontillaan kuulostaa luonnollisemmalta kuin puoliksi makaavasta asennosta.

Mä oon ymmärtäny et puoli-istuvassa ponnistetaan ns. ylämäkeen et siinä ei häntäluu pysty joustamaan samoin ja vauva painaa nimenomaan pahemmin välilihaan kun pystymmässä asennossa painaa vähemmän

Mä ensin ponnistin kyljellään, jonka pitäisi olla kätilön mukaan myös helöä alakerralle mutta mulla tosiaan ei onnistunut siinä. En muista mikä oli vialla, taisi sykkeet vauvalla heiketä siinä tms ja pyydettiin siihen puoli-istuvaan.

Mä muuten kävin tänään neuvolassa ja kyl sil tädillä joku hiton asenne ongelma vaan on tai sit se on tosi työhönsä kyllästynyt.
Pissa oli tällä kertaa puhdas paineet vaan 128/84, sf 31cm, turvotukset ++, vauvan sykkeet 142, ja turvotuksen vuoksi viikossa paino noussut tasan 2kg! Kovasti olivat sitä mieltä et tyyppi on tosi alhaalla ja ei saa päästä kiinni, ihan kuin oli viimeksikin, vähän tuo vihjaili et saattas tulla piakkoin, mutta enpä usko ja ainoo ohje turvotukseen oli et juo vettä. Naikkarilla kun viimeks kävin tollasen äkkiturvotuksen vuoksi niin käskettiin rajottaa juomista kun tosiaan janottas koko ajan ja kummasti juomisen rajottamisella ne turvotukset katoskin :) Nyt vaan tosiaan pukannu takas valitettavasti, mutta oon mä tainnu taas juodakin ihan hirveesti, taitaa olla korkeet sokerit kun janottaa tai en oikein muutakaan keksi.

Mä ponnistin esikoista alkuun jakkaralla ja haluan ponnistaa nyt myös..se sopi mulle ainakin tosi hyvin ja mies pystyy hyvin tukemaan siinä istumalla takana. En tiedä miks täällä ei vissiin ensisynnyttäjän anneta ponnistaa siinä loppuun asti (?)ja mäkin siirryin sit loppuajaks puoli-istuvaan sängylle..
mutta nyt en tiedä miten haluisin kun mullahan se ponnistusvaihe viimeeks pitkitty ja jouduttiin käyttää imukuppia ja tekemään eppari vaikka kätilö sanoikin et ei sitä tee ku äärimmäisen harvoin..ja ilmeisesti mulla myös häntäluu jotenki murtu/viottui koska oli ainakin vuoden kipee synnytyksen jälkeen jos joutu kauan istumaan. Mutta luotan kyllä ite siihen kätilön ammattitaitoon jos ite ei löydä hyvää asentoa, kyllä ne sit ehdottelee..

Mun käsittääkseni puoli-istuvaa/selinmakuuta suositaan kätilöiden työasennon vuoksi:grin, eikös? onhan sinä varmaan tehokkainta hoitaa hankalaakin tapausta. selkäkin säästyy ja työikä pitenee..
mä oon jokaisen ponnistanut juuri siinä perinteisessä asennossa, vaikka joskus muitakin toiveita etukäteen esittänyt. tilanteen tullen kuitenkin ollut ihan sama miten oon, kunhan saadaan ulos..kolmosta tein seisaaltaan ihan ponnistamiseen asti-siiryin sitten sängylle kätilön toiveesta. mutta siihen seisoen olis mennyt varmaan luontaisimmin. nyt ei oikeen mitään toiveita oo asian suhteen, katsotaan miten jaksetaan, pystyssä haluaisin pysyä, mutta jos voimat hupenee siirrytään suosiolla mammimaan.. ja ajattelin olla itsekäs ja tehdä just niinkun parhaalta tuntuu-olkoot sitten vaikka pöntölle ponnistaen, saahan sen itsekin kiinni kopattua:p!

Itse ainakin aion pyytää tällä kertaa jakkaraa ainakin kokeiltavaksi. Neuvolatädin kanssa juttelin jakkarasta ja sanoi, että sitä kannattaa kokeilla supistusten aikana jo, jos vaikka ei tunnukaan kivalta. Ilmeisesti siinä ei voi ponnistaa mahdottoman pitkään, kun aiheuttaa turvotusta alapäähän ja vaurioiden tullessa voi silloin vuotaa verta enempi. Mutta kätilö neuvoo kyllä milloin voi mennä ja milloin syytä tulla pois. Itsellä esikoinen syntyi monen tunnin työn jälkeen kiireellisellä sektiolla ja kakkonen perinteisessä puoli-istuvassa. Kakkosen kohdalla minua ei olisi saanut kirveelläkään ylös sängystä vaikka kätilö yritti ehdottaa kontilleen menoa. Hyvä, että miehen kanssa saivat minut edes puoli-istuvaan asentoon :grin. Nyt kuitenkin meinasin hengailla pystyssä ja ponnistaa jakkaralla, että mukkelo tulisi mahdollisimman vaivatta ulos. Konttausasentoa en uskalla kokeilla, kun en tiedä miten jalat jaksavat kantaa, kun en niitä ole tässä raskauden aikana kauheesti käytelly eli lihakset kyllä ihan surkastuneet vuodelevon takia..

Nyt taas supistelee koko ajan, tuskin menee kauan et tää on maailmas

Onpa jännittävää, kun teillä alkaa vauvat osoittamaan jo ulkoistumisen merkkejä :)!

Mulle doula sanoi tuosta pystyasennossa vuotamisesta, että siinä hommassa vuotaa kuitenkin, siinä asennossa se vuoto vain tulee ulos paremmin eikä vasta jälkivuotonona.

Synnytystapa-arvio takana ja saatiin ekaa kertaa raskauden aikana kokoarviokin ja hui, rinsessa on jo 3046 g. Minkähänlainen jötkylä se on, jos meinaa tuolla masussa vielä sen 5 vkoakin majailla. Mutta joo, hyvin on tosiaan siellä jo asemissa ja paikat kypsymässä et josko se tuliskin tässä jo ennen laskettua. Vähän kyllä vielä ahistaa kaikki tekemättömät siivoushommat ja se pirkuleen sairaalakassikin on vielä pakkaamatta :p

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Mullakin on synnytystapa-arvio nyt takana. :) Ja tämä on kuulemma keskikokoinen tapaus, nyt n. 2800g (rv 35+3) ja varmaan ehtii 3.5-kiloiseksi. Ja pää on jo hyvin laskeutunut, eikä varmaan enää vaihda asentoa. Samaten ei kuulemma kohdunsuulla ollut tapahtunut vielä minkäänlaista muutosta! Olin jotenkin odottanut, että se olisi kypsynyt tai lyhentynyt kun harjoitussuppareita on ollut niin paljon, mutta ilmeisesti siellä meinataan vielä pysyä ihan kauankin.

Olin odottanut, että lantion ja synnytyskanavan kokoa mittailtaisiin jotenkin tarkkaan, mutta lääkäri teki vain nopean sisätutkimuksen ja totesi että lantionkaarta on sen verran että pitäisi mahtua isompikin vauva. Kai se sitten sen osasi jotenkin katsoa noinkin.

Muokattu viimeksi:
Käsikopelolla ne sen lantion koon kaiketi yleensä tunnustelee, sit jos on PT vauva ja suunnitellaan alatiesynnytystä niin sillon mun ymmärtääkseni otetaan magneettikuva

Multa otettiin esikoisen kohdalla röntgen-kuvat lantiosta, vaikka oli ihan oikein päin. Siitä on jo tosin sen 9 vuotta.

Mulla oli myös keskiviikkona neuvolalääkäri. Tosiaan vähän käsikopelolla kokeili ja vastaukseksi sain epämääräsen eiköhän se täältä ulos mahdu... Juu, toivotaan niin.

Tosin muutenkin se lääkäri oli sen olonen, että mahollisimman äkkiä nyt vaan alta pois ja seuraava asiakas sisälle. Ärsyttäviä tollaset. :/ No, sain sentäs vähän koko arviota. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Neuvola 36+2
Paineet 123/76
Pissa puhdas
sykkeet 140-160
Sf mitta 31 arveli että vauva on laskeutunut kun mitta sama kuin pari viikkoa sitten
RT
painoarvio tehtiin äitipolille rv 35+5 2,5kg.
Eli kaikki hyvin ja ensi viikolla uusi neuvola käynti:)

Takaisin