Mulla oli toissa perjantaina kontrollikäynti äitiyspolilla, kun sitä edeltävällä käynnillä (jossa tsekattiin, oliko istukka siirtynyt pois kohdunsuun edestä, oli siirtynyt) todettiin vauvan kasvavan alemmalla kasvukäyrällä kuin mun aiemmat lapset, niin halusivat sitten tarkistaa sen kasvun vielä. Koin sen käynnin hätävarjelun liioitteluna, ja sitä se olikin, kun ihan hyvin oli kasvanut, ja nyt se meni melkein keskikäyrällä, eli siirtynyt käyrälläkin hivenen ylöspäin (viimeksi lähempänä alakäyrää). Tuolla yhdellä käynnilläkin ne ehti saada silti kaksi eri painoarviota (heittoa tosin vain parisataa grammaa), kun vauvan vaihdettua asentoa sen "rajat" näkyivät selkeämmin lapsivettä vasten, niin sai tarkemmin mitattua. Painoarvio silloin viikolla 33+6 oli siis 2119 g. Mulla itselläni ei ollut mitään huolta vauvan kasvusta, kun selkeästi sen on huomannut siellä kasvavan, eikä oman tuntuman mukaan ole mitenkään erityisesti vanhempia lapsia pienemmän oloinen. Välillä on jopa tuntunut, että olisi isompi.
Eilen (rv 35+3) oli sitten loppuraskauden neuvolalääkäri. Mun painonnousu oli 233 g/vko, verenpaine 105/68, pissa ok, sf-mitta 30,5 cm ja vauvan syke 135. Vauva raivotarjonnassa, kuten on ollut jo pitkään. Sf-mitta oli sama kuin edellisellä neuvolakäynnillä terveydenhoitajan mittaamana, ja käsin tunnustelemalla lääkäri oli sitä mieltä, että lapsivettä olisi jotenkin normaalia vähemmän (tuolla viime äitiyspolikäynnillä sitä oli vielä normaalisti). Lääkäri yritti tarkistaa asiaa neuvolan surkealla ultralaitteella, eikä saanut sillä kovin isoja alueita lapsivettä näkyviin. Nyt on sitten epämääräinen tilanne, kun lääkäri sanoi laittavansa viestiä äitipolille ja kysyvänsä, olisiko lapsiveden määrä syytä käydä tarkistuttamassa siellä. Suoraa lähetettä en saanut. Lääkäri sanoi vain, että jos pitää käydä, ne antavat mulle sieltä ajan joko soittamalla tai kirjeellä, ja jos ei tarvitse mennä, neuvolalääkäri soittaa mulle. Mitään soittoa ei ole tullut. Huomenna on helatorstai, sitten perjantai, ja viikonloppuna olisi tarkoitus lähteä mökille viikoksi monensadan kilometrin päähän. Täytynee perjantaina soittaa neuvolaan ja kysellä tilannetta.
Rasittava tilanne silti. Menee mökkiviikko pipariksi, jos joutuu sinä aikana järjestämään itsensä sinne äitipolille. Ja mulla itselläni ei siitä lapsivedestäkään ole suurta huolta, kun ei sitä musta ainakaan ulos vuoda niin että huomaisi, ja vauva liikkuukin reippaasti. Rupesin kyllä sitten myöhemmin miettimään, kun lääkäri kysyi, että olenko huomannut itse mitään muutosta sen viime äitiyspolikäynnin jälkeen, että tässä jossain välissä kyllä aika yhtäkkiäkin kohtu on alkanut tuntua erityisen ahtaalta. Mutta toisaalta niinhän se tässä loppuvaiheessa alkaa joka tapauksessa tuntua. Eihän siitä äitiyspolikäynnistä mitään haittaakaan olisi, ja ihan mielelläni sinne menisin, mutta nyt harmittaa, jos se sotkee meidän lomasuunnitelmia. No, ehkä se asia sitten perjantaina selviää.
Ja kuitenkin vauvan kannalta on hyvä, että täällä Suomessa meillä on niin laadukas äitiyshuolto, ja mieluummin puututaan liian herkästi kuin jätetään puuttumatta.