Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvola ja lääkäri takana 36+6. Paineet edelleen hyvät ja painoa tullut kolmessa viikossa kilo, onneksi ei enempää. Sf mitta 33. Sisätutkimuksessa haivaittua : paikat pehmeät, yhdelle sormelle auki ja kaulaa noin sentti jäljellä. Hieman voisi vauva vielä laskeutua...no jotain sentään jo tapahtunut :) Kahden viikon päästä seuraava neuvola, jännä nähdä vieläkö sinne tarvisee mennä :) nyt vaan odotellaan...

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Mullakin oli taas neuvola. En tiedä paljonko paino nousi, mutta oli se kyllä taas noussut (ja herkuttelulinjalla ollaan kyllä mentykin), tosin ei terkka sitä kommentoinut mitenkään. Kaikki ihan kunnossa, tosin verenpaine on pysynyt edelleen korkeampana kuin mitä oli raskauden alussa (115/70), taisi olla 130/75, mutta ei kuulemma hälyttävää.

Ens kerta olisi kahden viikon päästä, ja th tuumi ettei välttämättä tarvi tulla jos syntyy sitä ennen. :) Sanoi, että oli kuitenkin yllättävän nopeasti lyhentynyt kohdunkaula viime torstain synnärikäynnillä senttiin (siitä viikko aiemmin oli ollut vielä 3cm neuvolalääkärissä), niin voisi edetä synnytys nopeastikin. Vaikka eihän sitä tietenkään tiedä. Olen kyllä vähän niin kuin päättänyt, että poika syntyisi ensi viikon alussa.

Mulla oli toissa perjantaina kontrollikäynti äitiyspolilla, kun sitä edeltävällä käynnillä (jossa tsekattiin, oliko istukka siirtynyt pois kohdunsuun edestä, oli siirtynyt) todettiin vauvan kasvavan alemmalla kasvukäyrällä kuin mun aiemmat lapset, niin halusivat sitten tarkistaa sen kasvun vielä. Koin sen käynnin hätävarjelun liioitteluna, ja sitä se olikin, kun ihan hyvin oli kasvanut, ja nyt se meni melkein keskikäyrällä, eli siirtynyt käyrälläkin hivenen ylöspäin (viimeksi lähempänä alakäyrää). Tuolla yhdellä käynnilläkin ne ehti saada silti kaksi eri painoarviota (heittoa tosin vain parisataa grammaa), kun vauvan vaihdettua asentoa sen "rajat" näkyivät selkeämmin lapsivettä vasten, niin sai tarkemmin mitattua. Painoarvio silloin viikolla 33+6 oli siis 2119 g. Mulla itselläni ei ollut mitään huolta vauvan kasvusta, kun selkeästi sen on huomannut siellä kasvavan, eikä oman tuntuman mukaan ole mitenkään erityisesti vanhempia lapsia pienemmän oloinen. Välillä on jopa tuntunut, että olisi isompi.

Eilen (rv 35+3) oli sitten loppuraskauden neuvolalääkäri. Mun painonnousu oli 233 g/vko, verenpaine 105/68, pissa ok, sf-mitta 30,5 cm ja vauvan syke 135. Vauva raivotarjonnassa, kuten on ollut jo pitkään. Sf-mitta oli sama kuin edellisellä neuvolakäynnillä terveydenhoitajan mittaamana, ja käsin tunnustelemalla lääkäri oli sitä mieltä, että lapsivettä olisi jotenkin normaalia vähemmän (tuolla viime äitiyspolikäynnillä sitä oli vielä normaalisti). Lääkäri yritti tarkistaa asiaa neuvolan surkealla ultralaitteella, eikä saanut sillä kovin isoja alueita lapsivettä näkyviin. Nyt on sitten epämääräinen tilanne, kun lääkäri sanoi laittavansa viestiä äitipolille ja kysyvänsä, olisiko lapsiveden määrä syytä käydä tarkistuttamassa siellä. Suoraa lähetettä en saanut. Lääkäri sanoi vain, että jos pitää käydä, ne antavat mulle sieltä ajan joko soittamalla tai kirjeellä, ja jos ei tarvitse mennä, neuvolalääkäri soittaa mulle. Mitään soittoa ei ole tullut. Huomenna on helatorstai, sitten perjantai, ja viikonloppuna olisi tarkoitus lähteä mökille viikoksi monensadan kilometrin päähän. Täytynee perjantaina soittaa neuvolaan ja kysellä tilannetta.

Rasittava tilanne silti. Menee mökkiviikko pipariksi, jos joutuu sinä aikana järjestämään itsensä sinne äitipolille. Ja mulla itselläni ei siitä lapsivedestäkään ole suurta huolta, kun ei sitä musta ainakaan ulos vuoda niin että huomaisi, ja vauva liikkuukin reippaasti. Rupesin kyllä sitten myöhemmin miettimään, kun lääkäri kysyi, että olenko huomannut itse mitään muutosta sen viime äitiyspolikäynnin jälkeen, että tässä jossain välissä kyllä aika yhtäkkiäkin kohtu on alkanut tuntua erityisen ahtaalta. Mutta toisaalta niinhän se tässä loppuvaiheessa alkaa joka tapauksessa tuntua. Eihän siitä äitiyspolikäynnistä mitään haittaakaan olisi, ja ihan mielelläni sinne menisin, mutta nyt harmittaa, jos se sotkee meidän lomasuunnitelmia. No, ehkä se asia sitten perjantaina selviää.

Ja kuitenkin vauvan kannalta on hyvä, että täällä Suomessa meillä on niin laadukas äitiyshuolto, ja mieluummin puututaan liian herkästi kuin jätetään puuttumatta.

Aika erikoista meininkiä ailiina! Kyllä luulisi että olisi ollut yksinkertaisempi vaan suoraan laittaa jatkotutkimuksiin kun jättää odottamaan epätietoisena:confused005?
Toivottavasti pääset pian selvyyteen tilanteesta.

ja paljon voimia muuttoon ja kaikkeen muuhun mitä tuolla toisessa ketjussa kerroit! Uskon vakaasti että vauvalle riittää että on rakastava ja huolehtiva vanhempi olemassa-
es tilanpuute ei vauvaa itseä kyllä vaivaa.
Itse meinaan mennä ihan minimivalmistautumisella tähän taas uuteen elämänvaiheeseen- vaatteita ja tavaraa haalin sitten tarpeen mukaan kun se aika koittaa.

Se ettei vettä muodostu lisää saattaa viitata istukan tiominnan heikkenemiseen. Mulla edellisessä raskaudessa istukka ei lopussa toiminut enää kun vanheni liian nopeasti myrkytyksen takia, seuraus oli ettei muodostunut enää vettä juur lainkaan, eikä vauva saanut enää ravintoa joten ei kasvanut. Synnytyksen aikana istukka sit irtos reunasta liian aikasin ja se oli yksi syy hätäsektioon. Lisäks kohtuun oli tullut joku tulehdus joka tarttui myös vauvaan ja vauva sai ekat 5vrk iv antibioottia muutaman kerran päivässä, en tiedä johtuiiko se siitä hyvin vähästä vedestä vaiko aikaisesta paikkojen aukeemisesta vai kaiken yhteissummasta.

Mulla on ens viikolla painoarvioultra. Tekeekö ne sen lisäksi sisätutkimusta tms vai onko se vaan niin, et katotaan ultralla mahanpäältä vauvan koko ja thats it ?

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Mulla ainakin katsottiin vain ultralla mahan päältä + itse kysyin voiko vielä kokeilla, että kuinka alhaalla vauva on ja sitten paljastui , että n jo kiinnittynyt :)

Ensi viikon neuvolalääkäriä odotan malttamattomana, että saan tietää onko alakerrassa tapahtunut mitään
:p

Mulla oli eilen painoarvioultra, pojalla kokoa arviolta 3300g (37+3) :). Mulla oli ensin sisätutkimus, sitten ultra, sit otti vielä sydänkäyrää, katto verenpaineen ja pissan. Ja kättärillä kävin :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

No höh, mäki kävin Kättärillä, mutta eipä mulle muuta tehty kuin ultrattu..
Taisi muutenkin lääkäri olla enemmän kiinnostunut musta kuin vauvasta, mikä ärsytti. Näki mun aikaisemmista tiedoista, että oon kärsinyt yhdestä harvinaisesta sairaudesta, niin siitä se jaksoi jauhata koko ajan.
Mieskin pyöritteli silmiään, kun se ukko vain lueskeli itsekseen jotain mun vanhaa sairauskertomusta. Me vaan istuttiin hiljaa ja odoteltiin.
Kehtas vielä hyssytellä mulle, kun koitin kysyä vauvasta.. o_O

No jopas hassua että noin erilainen ollut sulla Gemini kokemus kun mulla vaikka samalla laitoksella ollaan käyty :o

Mulla oli sellainen vanha mies, joka on varmasti jo eläkkeellä, mutta tekee hommia silloin tällöin, niin ehkä innostui sitten mun harvinaisesta sairaudesta, kun ei ollut tullut sen urallaan vastaan :grin
Mutta, pääasia on tietty, että kuitenkin se tärkein asia selvisi eli vauvan vointi ja istukan kunto :)

Niinhän se on :) laittoiko ne sullekin kontrollikäyntiä sieltä? Mulle ne varasi uuden ajan kahden viikon päähän, 39+4, en vaan ymmärrä syytä siihen kun kaikki mallillaan oli.

Tänään käyty uudelleen kokoarviossa. Tällä kertaa vauveli liikuskeli vähän hillitymmin, joten saatiin mitat vähän helpommin kuin viimeksi. Kokoarvio oli nyt jo 4,2kg, joten käynnistys sovittiin maanantaille.
Menen sairaalaan heti aamusta. Ensin otetaan käyrät ja sitten asetetaan ballonki kohdunsuulle. Mahdollisesti pääsen vielä sieltä kotiin. Se on vielä epävarmaa. Sairaalaan on kuitenkin matkaa sen reilu 40km...

Ai niin, olihan siinä taas se sisätutkimuskin alussa. Yhdelle sormelle ollaan auki, mutta kohdenkaulaa jäljellä vielä reippaasti.

Soitin tänään sekä neuvolaan että äitipolille ja sain selville, että mulle on varattu aika ke 11.6. tarkistamaan se lapsiveden määrä. Ne on lähettäneet kirjeellä tiedon siitä ajasta, mutta se ei ole vielä tullut. Hyvä, että soitin, kun sunnuntaina lähdetään sinne mökille. Ja saadaan olla siellä nyt siis se viikko rauhassa. Jos nyt pystyy olla murehtimatta sitä lapsiveden tilannetta. Vaikka en mä kovin huolissani ole, kun kaksi viikkoa sitten kaikki oli ultrassa ok, mitään ylimääräistä ei vuoda, raskausmyrkytyksen oireita ei ole vähäisimpiäkään, ja vauva liikkuu paljon.

Täälläki painoarviossa käyty, 3114g tän hetkinen painoarvio, rv 37+0. Sen lisäks, piti käyvä verikokeissa labrassa, tulla käyrille synnärille vauvan sydänäänien takia ja vielä tästä lähttee oman pään kuvauksiin niitten jatkuvien pääkipujen takia. Tämmöstä tännään. Ja miulla ei oo tosissaan paikat ku sormenpäälle auki ja kaulaa 2,5cm jälellä..

Sent from my SM-C105 using Vau Foorumi mobile app

mä tänään soitin synnärille ja kysyin et uskaltaako reissuun lähtä ni sanoivat et uudelleensynnyttäjälle ei merkkaa mitään vaikka olis 5cm auki jo monta viikkoa ennen synnytystä! Ei siis tarkoita et vauva tulis siltikään aiemmin :O pikkasen olin huuli pyöreänä...tosin silloin usein useampi synnytys alla, mutta paikat voi siis hyvinkin olla auki viikkoja tapahtumatta mitään. Ehkä mä sitten uskallan lähteä pääsykokeisiin :D

Sitä se mun anoppikin tuossa yksi päivä kertoili, kun oli ollut senttejä auki monta kuukautta eikä ne muuta tehneet kuin laittaneet liikuntakieltoon ja lasketun ajan tiennoilla sitten synnytti :)

Neuvola tänään 37+6 (Jee huomenna 38 rv!). Kaikki oikeastaan hyvin, vähän paineet koholla, mutta meinas, että voi johtua huonosti nukutuista öistä, ens yönä nukun kyllä hyvin! Murr.
Ehotti, että vois kokeilla paikat (kätilö koulutukselta), niin samapa tuo. Niin ei ollu kuulemma kaulaa enää, kuin joku 0,5 cm tai vähemmän ja ainakin sormelle auki. Pääkin oli kiinnittynyt ja Se tuntuukin pirun kipiältä. Eli ihan tulollaan on vauva. :) Mutta tosiaan, kunnon suppareita ei oo vielä näkyny, että mistäpä sen tietää, jos menee vielä viikkojakin. Mies kuulemma "tietää" nämä jutut ja kuulemma laskettuna päivänä syntyy. Ihan aina ei kyllä jaksa nuita "vitsikkään" miehen juttuja. :P

Takaisin