Mun kokemukset epparillisesta ja epparittomasta synnytyksestä:
Ekassa synnytyksessä tehtiin eppari. Se tapahtui paikallispuudutuksessa, mutta muuta kivunlievitystä mulla ei ollut voimassa enää siinä vaiheessa, ja ponnistus teki niin kipeää, että tuntui, että kuolen, minkä seurauksena runnoin väkisin sen lapsen ulos 9 minuutissa (ja huusin kuin olisi sikaa tapettu, itsekin kauhistuin sitä ääntä, mikä musta lähti). Seurauksena tikkejä 10 cm:n matkalta eppari ja emättimen puolen repeämä mukaanlukien. Mitään sulkijalihasvaurioita ei ihme kyllä tullut. Istua en voinut kuin renkaan päällä kolmeen viikkoon synnytyksen jälkeen. Mutta paranemisen jälkeen alakerta palautui ihan ennalleen, eikä vaikuttanut esim. seksituntemuksiin negatiivisesti.
Tokassa synnytyksessä ei tehty epparia, mutta välilihaan tuli ihan pieni, pinnallinen repeämä, jota ei oikein voinut edes tikata. Siitä tulikin sitten ikuinen riesa, ja se saattaa revetä auki ihan vaan seksinkin aikana (varsinkin, jos pitkä tauko) nykyäänkin. Olen gyneltä kysynyt, että voisiko sitä jotenkin korjata tekemällä siihen kunnon viillon ja kursimalla kasaan uudestaan, mutta ei kuulemma. Olisin mieluusti vaihtanut kyseisen vaivan eppariin, joka ehkä vaivaa alkuun, mutta paranee.
Parastahan tietysti on, jos välttyy sekä epparilta että tuollaiselta parantumattomalta repeämältä, mutta synnytyksestä nyt ei aina selviä ehjin nahoin. Tulevassa kolmannessa synnytyksessä mulle on oikeastaan merkityksetöntä, että tehdäänkö epparia vai ei ja repeääkö vai ei. Otan vastaan, mitä annetaan ja sen kanssa eletään sitten :) Ehkä salaa haaveilen sellaisesta, että tavalla tai toisella tulisi sellainen haava/repeämä, jonka korjauksen mukana se vanhakin vaiva poistuisi. Mutta luulen, että niin ei tule tapahtumaan. Ainakin se on eri kohdassa, mihin eppari tehtäisiin.
Niin ja sellainen tuli mieleen, että ehkä siinä ekassa synnytyksessä se eppari pelasti niiltä sulkijalihasvaurioilta.