Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä kun tuli testit puheeksi.. Mun pitää mennä muistaakseni viikolla 34-36 labraan johonkin testiin..
En siis tiedä mikä testi :D

Mulla se on ainakin se rhesus-seuranta (eli veriryhmä negatiivinen, tsekkaavat rutiinina kahdesti raskauden aikana, onko kehittynyt vasta-aineita).

Ja otetaas sama uusiks, koska osui sivun tokaksi (ja jää siksi mainosten jalkoihin...)

"Mulla se on ainakin se rhesus-seuranta (eli veriryhmä negatiivinen, tsekkaavat rutiinina kahdesti raskauden aikana, onko kehittynyt vasta-aineita)."

Hei, Kyfi toi se taitaa muuten ollakin! :p
Joku verijuttu ja jokin on mulla negatiivinen ja vauvalla postiivinen tai sitten se oli toisin päin.
En mää enää muista :grin

Täällä Oulunseudulla otetaan kans alapäästä jotku bakteerinäytteet. Otettiin jo viimeksi 2012 ja mulla oli se positiivinen ja siksi sain antibioottia synnytyksessä suoneen ja itseasiassa vauvakin sai vielä synnnytyksen jälkeen, kun oli muutenkin letkuissa. Lisäksi multa otetaan 36 rv verinäyte, mistä en tiedä mitä kattovat, mutta liittyy jotenkin maksa-arvoihin, kun viimeksi neitillä oli bilirubiinit koholla.

Miksiköhän en ole yllättynyt, että Helsinki ei noita bakteeri- yms näytteitä ota...

Unohtui tänään kysyä lääkäriltä, miten noiden verkossa olevien "näin sen pitäisi mennä" ja näin se oikeasti menee -käytäntöjen kanssa on - eli että miksi mua ei esim ohjattu aikanaan sinne sokerirasitukseen, vaikka Helsingin kaupungin neuvolasivuilla mainitaan

"Suurimmalle osalle ensisynnyttäjistä ja osalle uudelleen synnyttäjistä tehdään raskauden puolessavälissä kahden tunnin sokerirasituskoe, jolla etsitään raskausdiabetekseen liittyviä muutoksia verensokereissa." Jotenkin sitä kuvittelisi, että kun on jo, krhm..., "vähän" keskimääräistä vanhempi ensisynnyttäjä, se olisi edes jonkin sortin syy kuulua tohon 'suurimmalle osalle' -ryhmään.

Tai miksi puhutaan, että käyntejä on se 12 - 15 odottajan kunnon mukaan, kun todellisuus on lähempänä sitä viittä. En halua kuulostaa rikkinäiseltä levyltä, mutta kun toi vaan jaksaa hämmentää :)

No, unohtui kysyä, niin unohtui. Tuskin mä vastausta tuun saamaan, vaikka muistaisinkin kysyä, enkä etenkään yksittäiseltä lääkäriltä, jonka vika (tai työtä) toi ei missään tapauksessa kuitenkaan ole. Pitää vaan olla tyytyväinen, ettei mitään häikkää ole (*kopkop*), eikä toivottavasti tulekaan.

Mulla on nyt tähän mennessä merkattu äitiyskorttiin 8 käyntiä.

Yksi niistä on neuvolalääkärikäynti, kun paikat tarkistettiin.
Ja yksi ylimääräinen neuvolakäynti, kun radi todettiin ja piti hakea mittari ym.
Sekä sitten yksi on äitiyspoliklinikallakäynti, kun diabeteshoitajan luokse piti mennä tarkastamaan mun ruokapäiväkirja ja sokeriarvot.
Ja no loput käynnit on sitten olleet kait tätä perusneuvolaa.

Täällä kanssa testataan nykyään kaikilta se streptokokki, mutta ei se niin ollut vielä vuonna 2011 kun sain esikoisen. Nyt oli tulos negatiivinen. :)

Ja kokoarviota täällä ei ainakaan tehty vuonna 2011 automaattisesti kaikille, eikä sitä nytkään olisi tehty ellei tämä vauva vaikuttaisi paljon isommalta. En mä osannut ensisynnyttyjänäänkään kaivata kokoarviota...

No, eilen olikin sitten vähän jännempi päivä. Neuvolasta lähdettiin kiidättämään lasta hoitoon ja itse äitipolille tarkastukseen kun vauvan sykkeet liian matalat. Mähän siis sain niistä lähetteen tarkastukseen jo viime viikolla lääkäriltä, mutta tarkastusaika tuli vasta ensi viikon loppuun. Nyt kun sykkeet oli edelleen liian matalat, niin piti lähteä heti päivystykseen tarkastamaan ettei masussa ole hätää. Vähän jännitti, vaikka luotinkin silti siihen että muksulla on vaan matalat sykkeet.

Ensin sain ollan tunnin sydänkäyrillä ja sitten vielä ultrattiin. Sykkeet oli todellakin matalat, vaihteluvälit näytti heiluvat 80 -120 tasolla, kun yleensähän turvallisena pidetään yli 120. Lääkäri tsekkasi ja lopputulema oli että lääkäri piti näkemäänsä melko epänormaalina mutta kuitenkin kaikki kunnossa. Mitään näkyvää vikaa ei tässä huomattu. :Heartred Ensi viikon perjantain tarkastusaika on edelleen voimassa, tulee ilmeisesti joku spesialisti tsekkaamaan sekä tuon sydämen että sen vauvan koon. Vaikka tämän lääkärin arvion mukaan kyseessä ei kuitenkaan olisi mikään jättiläisvauva. Mutta tulipahan nyt tsekattua ettei ole mitään akuuttia hätää masussa. Ja hei, onnistuin pitämään sukupuolen edelleen salassa vaikka ruudulle vilkuilinkin välillä. Mehän ei siis olla haluttu tietää sukupuolta etukäteen. :grin

Ja neuvolassa noin niinkun muuten kaikki kunnossa.

37+3

Aika pitkän ajan päähän sait sen lähetteen, ainakin mun mielestä.. o_O

Mutta hyvä, että lähdit päivystykseen ja pääsit tarkistettavaksi, niin saa edes jonkunlaista mielenrauhaa:)

Hurjan matalalta kyllä kuulostaa,
meillä kans tällä vauvalla aika matalat sykkeet olleet, ihan sieltä alkuviikoilta asti- viimeksi vaihteli 119-126 välillä, samaa luokkaa ollut siis kuukausia. kyllä se vähän mietityttää, kun es edellisellä oli 140-160 ihan normisykkeet..
näin ne on yksilöitä joo_O?
terkka vaan sitkeästi sitä poikaa meinaa näillä sykkeillä, mutta en suostu uskomaan siihen teoriaan..vielä:wink

Mutta luottavaisin mielin vaan satsuma, jos kerran lääkärikin on sitä mieltä! onko vauva kuitenkin liikkuvainen masussa?

neuvolassa oli tänään nopea käynti, ei tarvinnut kuulemma pidempään istua siellä kun voin niin hyvin :D
103/68 paineet, hb 122, sf 29cm, sykkeet 130-150, liikkuvainen vauva :) painoa oli kyllä tullut 750g/vko *hups*

lambi, vauva kyllä liikkuu vielä masussa. :) On rauhoittunut huomattavasti, mutta taitaa jo johtua tilanpuutteesta. Mutta liikkeitä siis kuitenkin pystyn havannoimaan päivän mittaa. Ja liikkui se siinä kontrolliultrassakin. En suostu nyt ottamaan stressiä tästä asiasta, luotan siihen että kaikki on hyvin ellei sitten ensi viikon kontrolli jotain muuta osoita. Esikoisellakin kyllä oli matalat sykkeet, mutta ei todellakaan näin matalat...

täällä ei oo ollu mistään streptokokkitesteistä ees mitään puhetta o_O

jaha,kunnon huoltoaamu takana.oli ensin neuvola+neuvolalääkäri ja si viä äippäpolilla kokoarvioultra...ittellä kaikki arvot ok, ja tiedossa siro normaalikokonen tyttö ja lantiossa tilaa kuulemma hyvin tulla.oli jo kiinnittyny,ja alkaa paikat kypsyä ja olin jo sormelle auki :eek: mut sitähän ei tiiä silti tuleeko se ny vai juhannuksena vasta o_O samoin kokeili kuinka väliliha joustaa kun kammoon siihen eppariin joutumista,tällä hetkellä näyttäs ainakin siltä ettei tarvii :) kaikki hyvin siis ja voi olla silleen rauhallisin mielin synnytystä kohtaan :)

Mä taas en muistanut kysyä niitä strepton tuloksia... Ja meille kans lupailtiin siroa, mutta kuitenkin täysiaikaisena yli 3 kg tyttöä. Ostin siis tänään pari 50 cm bodya kirppikseltä lisää :) ja mä kans pyysin viimeksi välttämättämään tuota epparin leikkaamista viimeiseen saakka mutta niin vaan nipsivät silti lopuksi ja repesi spontaanisti vielä vähän lisää. Jotenkin nyt alkanut viimeisen viikon aikana se arpi vihottelemaan... Toivottavasti tällä erää selviää ilman. Painoa olin saanut tosiaan kerättyä jo 15 kg, mutta ilmeisesti vielä sallitun rajoissa, kun th siitä mitään sanonut :) nyt mittasi myös pitkästä aikaa hb:n ja oli uudestaan pudonnut mutta kuitenkin reippaasti vielä yli 120.

Minä oon miettinyt tota, että miksi se epparin leikkaaminen ois niin paha? Eikö se oo pahempi, jos paikat repeile "miten sattuu", kuin hallitusti? Vai mikä siihen on syynä?

Multa leikattiin esikoisen kohdalla, kun ei meinannut tulla ulos (oli iso pää ja tuli vielä nyrkki poskella) ja mulla ainakin parani tosi nätisti. Ei mitään tietoa arvesta tai, että ois koskaan mitään leikattukaan.

Mua itseeni pelottas et se olis ihan saakelin kipeä, tosin luulen et myös repeämät on kipeitä. Multa tota välilihaa ei edes saa leikata kun siin on riski et vauva sais haavan samalla, eli mun annetaan revetä jos oon revetäkseni, ei leikellä mitään. Öljyymiset on aloitettu jos sillä jotain vois estää et josko vaikka joustas paremmin sitte :) mä tosin en ees vielä tiedä miten saan synnyttää :D

Tänään neuvola ja kaikki muuten hyvin, mutta äippäpolille laittoivat lähetteen kun alapaine on välillä huitelee 90 ja päällekin. Välillä siis ihan normaalikin noin 77. Yläpaine pysyy sallituissa. Pissa oli yhdelle plussalla niin varmasti oli osa syy kontrolliin. No hyvä kun tutkivat:) Eikai tässä vielä tarvitse huolestua.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla

Hui, nythän jo varmaan pitäisi aloittaa välilihan öljyämiset ja venyttelyt! En ole taas ehtinyt perehtyä aiheeseen ollenkaan, mutta repeämät kyllä pelottaa sen verran, että meinaan kyllä kokeilla kaikki niksit niiden minimoimiseksi. :)

Mua kanssa kiinnostaisi tietää miksi välilihan leikkaaminen on monilla se ihan vihonviimeinen juttu? Toki hyvällä säkällä voi olla, että päätetään olla leikkaamatta ja sit ei tuukaan kuin pieniä nirhaumia, mut mä oon luullu et ne oikeat repeämät olis pahempi juttu kuin "hallittu" eppari. :eek:

Ja mua pelottais, että jos pyydän välttämään välilihan leikkaamista viimeiseen saakka, niin käykin niin että repeän paljon hankalammin ja jälkiparaneminen on vaikeampaa kuin epparista.

Takaisin