Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mulla neuvolan lääkäri mittas viikolla 18 et sf on 28cm ja oli sitä mielt et paikat on pehmeet yms, se oli oikeesti ihan kuutamolla ja tuntu et olin eka raskaanaoleva jota se on koskaan tutkinu, naistenklinikalla mun lääkäriä vaan nauratti kun pyysin et josko tsekkais et mikä meno alakerras oikeesti on ja siellähän oli kaikki ihan hyvin :) mä viel siltä neuvolan lääkäriltä kysyin et oletko ihan nyt varma tosta mitasta kun mä tunsin sillon ihan selkeesti et se korkein kohta oli jokusen sentin anavan alapuolella ja lekurin mielestä se oli 10cm navan yläpuolella :D se vissiin luuli et olin viimesilläni tai jotain...

Joo, "käsipelillä" mitaten ei saa niin tarkkaa mittaa, joten laitetaan perustulokseksi 3 jos pituus ainakin sen verran on. Sit tuo uä on ns. tarkka mitta ultralla mitaten.

Sykkeethän tosiaan laskee mitä pidemmälle raskaus menee, noin yleisesti ottaen. Toki hirveet vaihtelut riippuen siitä onko vauva touhuamassa vai nukkumassa vai miten. Eniten ne kai seuraa sitä, miten sykkeet kehittyy aikasempiin mittauksiin verrattuna, ja että sykkeissä pitää olla tietty vaihteluväli.

Esimerkiksi lääkäri tässä mun tapauksessa ei huolestunut niinkään siitä, että sykkeet oli alle 110 (perustaso ollut siinä 130) vaan vähän siitä, että asentoja vaihtelemalla ja vauvaa herättelemälläkään ei saatu sykkeisiin tarpeeksi vaihtelua.

Neuvolassa käyty, viikoja tasan 31+. Olipas oikein sh-opiskelijakin paikalla, joku nuorehko mies. Tuntu jotenki hassulta ku se vaan möllötti, "viralliset testit" teki. Paineet ok, hb 113, sf 27 (pari senttiä pienempi ku esikosta, pakko vertailla). Painoo onkin tullut nyt 700g/viikko, ja suositeltavaa kuulemma olis 500g...mikä toteutukin edelliskerralla. tyyppi taitanee olla pää alaspäin, toivottavasti myös pysyy.
Ja kirjoittipa terkka nyt mun vihkoon maininnan, kera huomiokynän, tästä 1.synnytyksen jälkeisestä masiksesta/uupumuksesta. Mikä siis todella vain omaa diagnoosia, mutta ihan kiva kait si kumminkin, jos joku sit tarkkailis mua.
Ärsyttää ku meillä ei ikinä merkata sykkeitä, ainut on lääkäri viikolla ~27, 147.

Tänään 35+4 ja oli tuo viimeinen lääkäri käynti. Ultrauksen mukaan painoarvio oli n. 2700 g. Sanoi että hieman alle 3500 g se olis sitten syntyessään. Vauva oli lääkärin mukaan pitkä jalkainen ja kapea/laihahko, että hyvä mulle, mutta ei se ainakaan äitiinsä sitten ole tullut. Niin tuumasi lääkärikin että taitaa olla tämä vauva isäänsä tullut noin ruumiinrakeenteeltaan :D Pientä vinoilua havaittavissa, mutta ei nyt herneitä nenään vetänyt.

Neuvolalääkäri takana tänään 35+3. Kohdunsuu kuulemma pehmeänä ja kiinni, käsikopelolla koitti, että pari senttiä löytyy vielä pituuttakin, tokaisi siihen perään, että sen verran ylhäällä ollaan vielä myös ettei täältä nyt ihan näillä hetkillä olla vielä ulos tulemassa. Tuli hyvä mieli kun pitkästä aikaa sisätutkimuskin tehty ja todennäköisesti tyttö jaksaa vielä kypsytellä itseään :rolleyes:

Ylimääräistä lähetettä ultraankaan ei tullut, ei ole kuulemma syytä hänenkään mielestä epäillä, että lapsi olisi jotenkin kookkaampi tapaus ja selkeästi RT.

Verenpaineetkaan ei olleet nouseet (105/78) vaikka vappuna metreittäin metrilakua :p

Mä täällä odottelen malttamattomana, että vauva alkaisi puuhastelemaan..
Ollut koko päivän aika hissukseen, mikä on viime viikkoihin verrattuna epänormaalia.

Ellei sitten säästele voimiaan yöhön... :)

Tai tuo päivin ja öin bilettäminen on alkanut painamaan.. :rolleyes:

Kai nuo masuvauvatkin tarvii välillä rauhallisempia päiviä voimia kerätäkseen :) Mulla on kans varsin aktiivinen tapaus masussa ja useamman kerran yössä herään hänen touhuihinsa. Nyt pitempää automatkaa tehdessä huomasin myös, että vauva ei yhtään tykännyt olla autossa ja oli oikein ekstra-levoton koko 4 tunnin matkan. Neuvolan täti sanoikin et on tavallista, että vauva ja kohtu reagoi auton tärinään. Nyt loppuaikana ei onneksi tarvi ajella puolen tunnin mökkimatkaa pidempiä matkoja.

Niinpä :)
Mä vaan alan oman tapani mukaan murehtimaan, vaikka ei syytä olisikaan, mikä on kyllä niin tyhmää.
Ja silloin kun tää touhuu, niin toivoisi rauhoittuvan, kun potkut sattuu :grin

Toka eli vika nla-lääkäri takana, kaikki mallillaan. Kohdunkaulaa sentti jäljellä ja kohdunsuu pehmeä, mutta kiinni. Vauva jo hyvin kiinnittynyt lähtökuoppiin. Kaipa se siellä sitten kohta puoleen alkaa valmistautumaan, kääk :eek:

Ens viikolla synnytystapa-arvioon synnärille, saispa sieltä jonku kokoarvionkin...

Nii ja tänään siis 37. viikko käyntiin...:smiley-bounce013

Sulla voi siis Skylar tulla pikkuinen minä hetkenä hyvänsä, jännittäää sun puolesta! :happy093

Musta synnytys ajatuksena tuntuu vielä jotenkin niin kaukaiselta, vaikka eihän sitä tiedä milloin sitä tyllerö päättää tulla :)

Nyt on neuvolassa käyty.

Paino noussut +670g/vko, mikä on kuulemma hyvä
Verenpaineet 119/75, oma syke 95
Turvotus lievä
Proteiini 1
Vauvan syke +145 ja vähän siellä jotain touhusi
RT-tila, pää alkaa olla lähestymässä oikeaa paikkaan, mutta vielä pystyy heiluttelemaan
Sf-mitta oli aluksi 28cm, mikä tarkoittaisi ettei ole ole kasvanut yhtään, mutta sitten mittasi toisen kerran toisesta kohtaa niin sai 29cm
Lapsivesi normaalimäärä

Mulla kun oli niitä liikkeiden suhteen hiljaisempia päiviä enemmänkin putkeen niin säännöksi tehtiin, että jos ei siinä liikelaskennassa tule viimeistään sitä 10 liikettä niin pitää soittaa sairaalaan.

Niin joo ja 36+ on se viimeinen neuvolalääkäri.

Niistä mun oudoista kivuista eli luultavasti supistukset, joita selässä tunsin saattoi olla ihan tuosta vauvan liikkumisesta aiheutuvaa, kun tosiaan vaikuttaisi siltä, että alkaa päätä jo laittaa kohdilleen pikkuhiljaa. Niin se on saattanut ns. laukaista noita supistuksia.

mulla on ens tiistaina oikeen kunnon syynäyspäivä,ensin neuvola,sitten lääkäri ja sen jälkeen meen viä äippäpolille ultraan kokoarvioon :p no parempi näin ettei tarvi niin usein si ympäri kyliä noissa rampata.

Mua niin ärsyttää, kun mun th, ei tehny minkäänlaista kokoarviota, että sen tekee sitten se neuvolalääkäri vaan..

Mutta kyllä toi on kiva, että kaikki vaan samalle päivälle niin ei tarvitse joka päivä hyppii jonnekin :p

Täällä eilen oli neuvola 34+2, kaikki muuten vallan mainiosti että jätkä vielä perätilassa ja sf-mitta oli huikeet 36cm. Kaks vkoo sitten oli 32cm ja mittaaja on sama, ens viikolle tulikin sitten kasvukontrollikäynti jos vaikka ois johtunu vaan vauvan asennosta. Jos ei, niin laittaapi sitten lähetteen ä-polille.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Onkohan tuo kokoarvio teidän mielestä kuinka tärkeä? Mulle, kun ei oo laitettu vielä lääkäri aikaa sitä varten. Seuraava neuvola ens viikolla 35+2 viikoilla. Pitäskö mun vaatia sitä? Viimeksi lääkäri sanoi, ettei tarvi enää käydä näytillä, mut ei tuoliin ees ultrannu. (meillä siis ultra lääkärillä käytössä) Tämä vauva vaikuttaa kyllä sopivan kokoselta ja edellinenkin oli pieni, ettei mua hirveesti huoleta.

Mulle siis on tärkeä, kun on tämä raskausajandiabetes ja esikoinen oli sen 4kg.
Mua ahdistaa se ajatus, että tämäkin on iso, kun esikoinenkaan ei ilman apuja tullut ulos...
Enkä mä haluaisi mitään sektiota.

Mulla ei oo vielä neuvolassa annettu arviota mutta kaveri ultrannut ja antanut painoarvion. Maanantaina olis taas neuvola, et josko siellä sanoo jotain. Oli eilen se streptokokkinäyte ja senkin tulokset sit maanantain.

Positiivinen neuvolalääkärikokemus: mukava, ei-leipiintynyt, rauhallinen nuori lääkäri, joka mm. "tunnusti" auliisti, ettei osaa antaa kovin varmaa kokoarviota, koska ei ole kertynyt vielä "kymmenien vuosien kokemusta". Arvostin todella paljon, koska niinhän se on, ei kokemusta voi esittää :) Usein lääkäreille tuntuu olevan tärkeämpää varmana ja oikeassa oleminen, eli toi oli todella virkistävää.

Muutenkin käynti oli positiivinen, ja olihan se mukava kuulla ne sanat 'jos vauva nyt päättäisi tulla, ei se enää olisi ongelma', koska ollaan jo sellaisilla viikoilla (36.). Toki toivottavampaa on, että ei tule, ja siihen tutkimuskin viittasi; ei merkkejä, että olisi ihan heti käynnistymässä.

Mitään näytteitä mulla ei oo määrätty, ei terkkarin eikä lääkärin puolelta - onko sulla Suspaus toi streptokokki ihan ns. perustutkimuksena, vai jostain erityisemmästä syystä?

Olen muutamien muidenkin postauksissa nähnyt erilaisia kokeita ohimennen mainittavan, samoin muistelen jossain HUSin sivuilla puhutun jostain loppuraskauden testeistä, ja mietin, pitäiskö mun kysyä asiasta jotain joltain... On aiemminkin nimittäin jäänyt muutamia käyntejä/testejä välistä ihan siksi, etten ole ite niiden perään älynnyt kysellä, eikä th ole muistanut sen enempää :)

Ainakin Taysin sairaanhoitopiirissä testataan nyt kaikilta. Vajaa vuosi itten tullut tämä käytäntö

Takaisin