Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun esikoinen kasvoi raskausajan -2SD käyrällä ja syntyi 38+0 painoi 2575g, viikkoa aikasemmin oli ultra jossa koko arvio oli 2800 ja risat mutta olikin sitten pienempi. Mulla ei myrkytyksen takia toiminut enää istukka niin ei saanut ravintoa tarpeeksi ja ilmeisesti siks oli niin pieni, tosin pieni tuo on vieläkin :) nyt 1v 7kk ja kuukausi sitten lääkärissä oli 76,5cm ja 8,7kg

Odecca, meidän neiti 1 v 6 kk neuvolassa 77,4 cm ja 9,7 kg. Että ei se meidänkään neiti mikään jättiläinen ole. :D Hauska, kun kavereilla saman kokosia, jos ei isompiakin yks vuotiaita. :) Itseasiassa, neitikin on jo 1 v ja 7 kk, miten tuo aika menee nuin nopeeta?

Ja meidän neiti oli 8 kuisena 10,5kg, vaikka ei syntyessään kuitenkaan mikään jättiläinen, vaan 3695g :) Niin ne vaan lapset kasvaa niin eri tahtii :)

brjo mä kattelin tuolta synnytyskertomuksista et on ollu aika samankokoinen syntyessäänkin, meillä tyttö syntyi 38+0 pituutta oli 46cm ja painoa 2575g :)
Me oltiin toissavikolla anoppilassa käymässä ja käytiin anopin naapurista hakemassa vaatteita tälle seuraavalle vauvalle, siel oli 7kk poika joka oli meiän tyttöä 4cm lyhyempi ja painoi reippaan kilon enemmän :D vähän kyl kattelin et on aika samankokosia lapsia ja oli pakko kysyä et minkä kokonen ja ikänen se poika oli ja kyllä yllätyttiin molemmat et olivat niin samankokoisia. Erona oli et toinen liikkui ryömien ja toinen juosten :D

Mun esikoinen, radityttöni, oli 1- vuotiaana vähän alle 9 kg ja 76 cm :)
Eli ei tuo oma radi, onneksi pahemmin vaikuttanut, kun luulin aikoinaan, että nyt hän joutuu olemaan ylipainoinen mun takia..:oops:

Viimeinen neuvola oli hänellä tässä kuussa ja pituutta kyllä löytyy, mutta paino menee vähän alakäyrillä.

Mulla oli kans esikoista odottaessa radi ja sokereita ei todellakaan saatu kohilleen millään vaan oli ihan liian korkeella koko ajan. Se sit aiheutti sen et ne korkeet sokerit vaikutti istukan toimintaan ja tuli raskausmyrkytys, istukka todettiin jo ultrissa pahasti kalkkeutuneeks ja vauva ei saanut enää kunnolla ravintoa, ultrissa todettiin ettei vauva enää kasvanut ja lapsivettä ei muodostunut enää lisää juuri ollenkaan, istukka oli myös kuulema lohkoinen, mitä lie tarkoittaakaan. Se mitä itse opin tuosta esikoisen aikasesat radista niin nyt koitan mitä vaan muuta paitsi insuliinia et sokerit pysyis tasasina ja jotta sen myötä istukka kestäis loppuun saakka.

Muistan kun oma serkkupoika oli puolivuotiaana ihan yksivuotiaan kokoinen, mutta ei vaan osannut liikkua kuin yksi vuotias niin siitä tiesi, että vauva on koostaan huolimatta :)
Nykyään hän on sellainen pitkä ja jykevä (jos niin voi sanoa :p) nuori mies.

Yksi ystävistäni (naispuolinen) on vauvasta asti ollut sellainen lyhyt ja pyöreähkö, mutta sitten siitä tulikin teini-iässä yli 170 cm pitkäkoipinen hoikkeliini, joka mua taputtelee joskus vieläkin kiusaksi päähän, kun itse jäin tappijalaksi :)

Että on se tosiaan jännä, näin kun lähtee omiakin ystäviä miettimään, että minkä kokoisia oltiin lapsina, niin ei sitä saanut kaikista mitään käsitystä mihin suuntaan se kehitys sitten loppujen lopuksi lähtee.
Nyt sitten ihmetellään välillä, että mites meistä tämmöisiä tuli :p
Eli sama se, mitä käyriä ne neuvolassa ja kouluissa laskee :grin

Mäkin jäin mun pituusarvioista yli 7cm lyhkäisemmäksi, perhana! :smiley-bounce022

Viimeinen lääkärineuvola takana, ja kuten arvelinkin ei pienintäkään edistystä ole tapahtunut. Miten olisi voinutkaan, kun supparit (myös harkkasupparit) on käytännössä kokonaan kadonneet. :rolleyes: Paineet hyvät, pissa puhdas ja painoa tullut lähes kilo viikossa. :oops: Sain tosiaan lähetteen vauvan koon tarkastukseen, kun on melko kookas tapaus ilmeisesti kyseessä. Lääkärin mielestä myöskään sykkeissä ei ollut nyt tarpeeksi vaihtelua ja ne oli melko matalat (109 -123) joten parempi tarkistaa nekin, ettei sitten istukan kanssa ole jotain häikkää... En (vielä) jaksa huolestua kuitenkaan, kävin matalien sykkeiden takia esikoisenkin kanssa kontrollissa mutta tuolloin kaikki ok. Joten toivottavasti tälläkin kertaa turha hälytys. Tuota äippäpolin kutsua voikin sitten joutua odottelemaan pari viikkoa, joten katsellaan rauhassa...

36+0 poks!

Jee, sulla jo hyvät viikotkin menossa! :hello2

Toivottavasti lähettäisivät sen kutsun mahdollisimman pikaisesti.

Mulla tosiaan kaveri tsekkasi istukankin perjantaina ja näytti kuulemma vielä ihan hyvältä. Toivottavasti sullakin jaksaa istukka pelittää loppuun saakka! Mä olin yllättynyt, että oli kohdunsuu jo himpan auki, koska tosiaan mitään kipeitä supistuksia ei ole ollut. Harjoitteleva lääkäri ei löytänyt multa lainkaa kohdunkaulaakaan :) kyllä sitä siellä kuulemma kuitenkin sen melkein kolme senttiä oli, sen verran pehmennyt vaan. Ja siis en muista kyllä ollenkaan esikoisesta, että pää olisi tuntunut itse kokeilless näin selkeästi! Ihan alhaalla tuntuu jo pää meinaan olevan. Tosin esikoinen kyllä keikkui tosi ylhäällä loppuun saakka, nyt taas selkeästi paine jo helpottanut tuosta kylkikaarien alta,

Tänään kävin ylimääräisessä neuvolalääkäritarkistuksessa kun tosiaan maha on kovettuu koko ajan, välillä on kovasti polttoja ja paineen tunnetta ym.

Pissa oli puhdas, verenpaine ja hemoglobiini hyvät. Painoa tullut vain noin 65g per vko. Edellis kerralla olikin kyllä sitten tullut 700g per vko :oops:

Viikkoja nyt 33+5
Kohdunsuu auki sentin ja kiinteä/pehmeä.
Kohdunkaula lyhentynyt viime mittauksesta 1cm, joka ei lääkärin mukaan ole näillä viikoilla vielä tarpeellista..
Mitähän tuo meinaa kun äitiyskortin kohtaan kohdunsuu pituus (cm) hän on merkinnyt 3 ja
perään kohtaan muuta huomioitavaa kirjoittanut uä 40mm. Edelliskerralla pituus kohdassa oli myös 3 ja perässä luki uä 50mm. Mitä tuo kolmonen sitten tarkoittaa ?!?!? o_O

Nyt on kaikki raskas homma kiellettyä ja uusi lääkäri 2vkon päästä. Jos aikaisemmin tilanne "pahenee" niin sitten katsotaan pitääkö mennä synnärille perusteellisempaan tarkistukseen.

Jotenkin tuntuu, ettei tässä laskettuun aikaan asti (taaskaan) päästä mutta kun nyt menis vielä muutaman viikon eteenpäin!

Niin ja vauvan sykkeet olleet ennen 150, edelliskerralla 140 ja nyt on merkitty 130 ..
Onko nää ihan ok?

Kyllä nuo sykkeet voi olla alhaiset, jos vauvalla on lepohetki menossa :)

Sullapa on nyt sitten tosiaan jännät oltavat...
Toivottavasti nyt pysyi siellä vielä!.

Mä en kyllä tiedä mitä tuo "uä 40mm" oikein tarkoittaa :think005

EDIT: Mulla oli yks neuvola kerta, jossa vauvan syke oli ollut 125 :)

Mun käsittääkseni tuo 3 mitattu sormilla ja uä 40/50mm katottu ultralla. Mulla ainoastaan nuita kolmosia.

Ja mustakin sykkeet oikein hyvät. Ja eikö ne sykkeet laske, mitä lähemmäs synnytys tulee? Mut muistaakseni 120-160 sykkeet hyvät. :)

elikäs kohdunkaulan pituuden voi mitata ultralla ja sillon se tulee milleinä, normistihan nuo mittaa käsikopelolla ja perään ultralla eli oisko tuossa kyse et käsin sai 3 ja unohti perästä cm ja tosiaan ultralla sen 4cm eli 40mm. Mulla on alle 3cm jälellä ja viikkoja nyt 31+2 ja ei tarvii olla huolissaan, esikoisenkin kohdallla alko jo lyhenee näillä main, siis omalla kohdallani ei siitä olla huolisssaan... Mulla ei ollu kaulaa enää lainkaan ja paikat pari senttiä auki jo tyyliin reilu viikko ennen synnytystä ja se pehmeneminen, aukeeminen ja lhentyminenkin alkoi ihan ajoissa, varmaan näil viikoilla millä nytkin oon ja vauva syntyi 38+0

Tai siis tarkotan, että mitä isompi /vanhempi vauva, sitä matalammat sykkeet.

Katsoin juuri, että edellisessä raskaudessa mulla on lääkäri mitannu käsin 29+5 kohdunkaulanpituudeksi 1cm ja et olis täysin pehmeä ja laittoi lähetteen sairaalalle, jossa mitattiin 31+3 ultralla pituudeksi 3cm.
Taitaa nämäkin mitat olla aika paljon kiinni mittajasta ja mittaustavasta.. mutta otetaan nyt kuitenkin varooksi ihan rennosti kun kovettuminen, poltot ja paine niin ehdottelee.

Takaisin