Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen vähän ihmetellyt, että mistä mä voin tietää, että onko supistukset vaarallisia / paikkoja avaavia vai ei. Mulla on alkanut nyt tulla kivuttomia supistuksia aina rasituksen yhteydessä, varsinkin kävellessä (mikä toisaalta ei kyllä edes ole mun mielestä kovin kummoista rasitusta, mutta silti eniten supistuksia aiheuttava "laji" o_O).

Neuvolalääkäri mulla oli rv 26-27 paikkeilla ja seuraavasta lääkärikäynnistä ei ole tietoa. Synnytystapa-arvioon mun pitäis saada jossain vaiheessa aika, vielä ei oo mitään kuulunut. Neuvolan terkka ei sörki paikkoja ja seuraava neuvolakäyntikin on vasta 21.5., jolloin on jo rv 34+5 (on tossa ennen kotikäynti, mutta silloin varmaan vaan jutellaan mukavia). Että koska mun paikat oikein seuraavan kerran tarkistetaan? :confused004
Kaippa kroppa sitten jotenkin hälyyttää, jos rasitusta tulee liikaa ja kaveri meinaa tulla pihalle ennen aikojaan. :confused013

Mulla on kivuttomia supistuksia ollut todella paljon ja ne ei ole tehnyt mitään eikä kyllä tehnyt esikoistakaan odottaessa, kipeet sen sijaan tekee ja on tehnyt nytkin. Mä oon kohta lähdössä kontrolliin katsastaa paineet ja pissat, kovasti koitti neuvolan ämmä mulle vänkää et sä voit aivan hyvin käydä itse ne oma pisteessä katsomassa ja millään ei taas sen jakeluun meinannu mennä et naikkarilta kävi käsky et th:n on mut tavattava face 2 face jotta voi arvioida turvotusta, tuntui olevan sille elämää suurempi ongelma...

Pihla: en usko, että on mitään hätää. Meikäläisellä vaan tuon esikoisen aikasuus johti useempiin lääkäri käynteihin. Ja mehän ollaan jo varmoilla viikoilla, jos vaikka teillä vauva päättäis haluta jo nyt ulos. Nyt jos vedet menis, niin kannattaa mennä ambulanssilla, että pääsee makuuasennossa. Mutta tosiaan, harjotussupistukset ei avaa paikkoja. Ja kyllä sen sitten tuntee, kun synnytys käynnistyy. :)
Mullakin kävely aiheuttaa suppareita, niin kuin vähän kaikki tekeminen.
Mä en muuten oo käyny synnytystapa-arvioinnissa ekan enkä tämän tokankaan aikana. En oo yhtään huolissaan synnytyksestä. Kätilöt osaa asiansa ja mä vaan teen mitä käsketään:grin.
Mullakin on muuten istukka edessä, oli myös ekassa raskaudessa. Ei ollu ongelmia. En oo kyllä ees aatellu,että vois tulla eteen synnytyksessä. Ultrataankohan synnärillä aina ennen synnytystä? Mulla viimeks ultrattiin, kun oli perätilassa.

Mulla ei ole koskaan ultrattu ennen synnytystä, joten ei todennäköisesti, jos ei ole mitään syytä, kuten perätila tai etinen istukka tai joku muu tiedossa oleva syy.

Ei mulla ainakaan esikoisen kohdalla mitään ultrailtu. En sitten tosiaan tiedä ultraako ne ns. poikkeustilanteissa.. ?

Pitäisi varmaan kirjata kaikki ihmettelyt ylös niin voisi pitää kyselytunnin seuraavalla neuvolakäynnillä, kun tuntuu että päässä taas liikkuu vaikka mitä :grin

etuistukkahan on ihan eri juttu kuin etinen istukka, mulla oli esikoisesta etuseinässä ja ei sillä ole mitään vaikutusta synnyttämiseen. Jos on etinen eli kohdunsuunpäällä kokonaan tai osittain niin se näkyy rakenneultrassa ja sen vuoksi tehdään myöhemmin erillinen ultraus jossa katotaan onko istukka siirtynyt kohdun kasvun myötä pois kohdunsuun päältä. Sillon kun on etinen ja se ei raskauden edetessä siirry on tehtävä sektio, koska ei sen istukan läpi tietenkään pysty synnyttämään.
Tulin just neuvolasta ja pissa yhdellä plussalla ja paineet koholla. Se terkka löi mulle mittarin käteen ja sanoi et mittaile paineita kotona, et se niistä naikkarin ohjeista ja käskystä tavata th face 2 face hitto mun teki mieli täräyttää sitä päin naamaa... niin ja sf-mitta ei ole kasvanut senttiäkään kuukauden takaisesta ja th:n mielestä mulla on paljon lapsivettä, naikkarilla kun olin sillon tiistaina niin ultrassa todettiin et ihan on normaali määrä ja tän th:n mielestä vauva tuntuu isolta jep jep ultrassa katottiin et pieni on 1521g oli ultran arvio...

Muokattu viimeksi:
Täällä oli taas keskiviikkona neuvola (34+1) verenpaineet pysyneet hyvinä 107/74 ja virtsassa ei huomautettavaa. Tarjonta pitäisi olla RT kuten jo viimekerralla hoitaja päätteli.

Seuraavaksi onkin neuvolalääkäri ensi perjantaina, olenkin vähän kaipaillut tarkempaa tutkimusta, viimeksi ollut lääkäri viikolla 9+3 (tämän jälkeen muuttui vielä laskettuaikakin eli oli jo aikaisemmalla viikolla). Lääkäri tarkistaa vielä mitä mieltä hän on tarjonnasta, jos pitää lähettää varmistukseen ultraan.:)

Vauvan kokokaan ei pitäisi olla mitenkään suuri, terveydenhoitaja sanoi, että voin jättää sokereidenkin mittailun jos siltä tuntuu, kun ei ole yhtään poikkeusarvoa ollut koko raskausaikana.

Aika tympeeltä vaikuttaa toi sun neuvolan täti :( Toivottavasti kaikki nyt kuitenkin on hyvin, ja kannattaa varmaan naikkarille olla yhteydessä, jos joku huolettaa, kun tuosta tädistä ei tunnu olevan mihinkään.
Mä taas pääsin ylimääräiseen ultraan, kun sf oli kuukaudessa kasvanut vaan sentin, ja neuvolan täti sanoi että vauvakin tuntuu kamalan pieneltä..no ultrassa kävin, ja poika oli iso, niillä viikoilla 400g keskivertoa isompi..että se niistä neuvolan tädin arvioista :)

Että mua raivostuttaa toi sun neuvolatätis, Odecca.. Siis ihan pistää sykkeen koholle, kun ajattelisin, että mun kohdalle tulisi tuommoinen. Mä vaatisin jo toista th:ta, kun en pystyisi luottamaan edes tuommoiseen "alan ammattilaiseen"...:smiley-angry002

Mielummin tosiaan yhteyttä suoraan sairaalaan niin kuin Akidi tuossa sanoikin.

Se on tosiaan hassua, kun kyseessä on toinen raskaus, niin paljon uusia asioita tullut opittua :)

Esim. limatulppakin oli mulle uusi juttu ennen kuin tänne eksyin, ja kohta mä varmaan alan metsästämään sitä :laughing014

Mäkin vasta toisen kohdalla kuulin limatulpasta :) Esikoisen kohdalla en tiennyt mistään mitään :D Tosin silloin ei ollut hienoja älypuhelimia, ainakaan meillä, enkä tietokonettakaan omistanut, niin ei tullut netissä roikuttua ollenkaan :D

Mäkään en oikein luota nuihin neuvolan täteihin, vaikka kuinka mukavia ovat. Musta on ihan kiva rupatella niitten kanssa, mutta ihmisiähän ne neki on, että ikinä tiiä kuinka puuta heinää välillä puhuvat. :) Harmi, kun sattuu ikävä täti, niitten pitäs muistaa, että asiakkaana on raskaana olevat naiset ja tehä niin ku me halutaan! Onneks mulle sattunu nyt kivoja tätejä, jotka totelleet mua. :grin Samaa mieltä, että uudestaan vaan yhteyttä, jos siltä tuntuu!

täällä takana pelkopolikäynti sen karmeen tutustumiskäynnin kompensoimiseks.oli kyllä hyvä käydä,vaikka maksaahan noi ylimääräset reisut sitten aina o_O ihan eri ote oli sillä kätilöllä,sain hyvin juteltua kaikesta mikä edelliskerralla jäi vaivaamaan ja tosi asiallisia vastauksia ja opin uuttakin :) mä kun en oo mikään "meen ja teen niinkun kätilöt sanoo" -tyypin synnyttäjä,päinvastoin :p:grin kävi mun kans tilatkin uusiks läpi ja kaikki ne vaihtoehtoset välineet mitä se edellinen eukko ei ees viittiny esitellä...tehtiin synnytystoivelista ja sain myös ajan sinne kokoarvioon,täällä se ei ainakaan kuulu perus neuvolatoimintaan ollenkaan.kiinnostaa kyllä,minkälainen möhkö sieltä on tulossa,kun lähisuvussa (isä ja sisko mm.) on yli viiskilosiakin :confused: mut huomattavasti paremmilla mielin täällä nyt :)

Hyvä, että sait sen kaiken tarvitsemasi tiedon ettei tarvitse pelätä, kun tietää vähän etukäteen jotain ja on joku joka mielellään selittääkin asioita :)

Mua on alkanut jonkun verran jännittää jo synnytys. Esikoisen kohdalla tapahtui niin paljon asioita, mitä en sillä hetkellä ymmärtänyt. Jälkeen päin sitten sain kuulla, että olivat olleet huolissaan esikoisen hapen saannista, jonka takia käytettiin esim. imukuppia. En kyllä siinä synnytyksen aikana tiennyt, mikä se imukuppi oli, kun kätilö sanoi vain että "nyt kokeillaan imukupilla".

Uskon kyllä, että nyt saatan olla vähän tarkkaavaisempi, että kuka tekee tai sanoo mitäkin, kun on tietoisempi asioista, jotka saattavat mennä vikaan..

Muokattu viimeksi:
Mulla on pelkopoli 2.5 aattelin et tarttee varmaan tehdä lista asioista, jotka hiertää niin ei jää mitään tärkeetä sanomatta

Mä kävin pe taas ultrassa ja 2267 g oli painoa 34+5 eli alakäyrällä, mutta eiköhän sieltä hyvän kokoinen nappula synny :)

Ehkäpä sulle tulee sellainen pieni ja siro pikkuinen sieltä :p

Mulla oli esikoisesta painoarvio 35+0 2500g ja alakäyrillä meni koko raskausajan, mutta silti sieltä se 4kg tuli :grin
Mun kohdalla ne arviot meni kyllä ihan päin pyllyä, vaikka ultrasivatkin mun radin takia.

Tässä raskaudessa ei ole painoarviota tehty vielä kertaakaan... o_O

Takaisin