Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä Odeccalle, kummallista touhua teilläpäin kyllä!

Kokoarviosta, ei sitä täälläkään tehdä kun aikasintaan 37 viikolla. Siis jos se tehdään, ei kuulu normaaliseurantaan, mutta jos itse sinne joudun (Tai pääsen, miten nyt haluaa tulkita...) niin lääkäri laittaa lähetteen rv 36+1 aikasintaan, jonka seurauksena aika menee aikasintaan rv 37 viikolle. Jos niitä niinkään nopeasti saa...

Mutta ainakin ymmärsin täällä puheista, että vaikka olisi tosi isokin tämä vauva, niin käynnistely tapahtuisi lasketun ajan tienoilla, ajatuksena ettei mene paljon yli... Ei siis vielä käynnisteltäisi esim tuolloin 37 viikolla. Niin tai näin, aika käy vähiin, enää vajaat 5 viikkoa laskettuun aikaan! :p

rv 35+1

Mä kävin ultrassa 31+5 ja saivat arvioksi 1700-1800 g ja oli kuulemma kanssa pienehkö tyttö, perjantaina meen uusiksi, niin josko olis kasvanut. Kun eihän nuo tyypit nyt ihan tasaisesti tuota massaa kerrytä.

Mulle on sanottu, että jos vauva vaikuttaa isommalta, mitä sen pitäisi olla niin ennen laskettua käynnistetään synnytys ja se tapahtuu juuri 37+ ja siitä eteenpäin :)

Mun pitäisi ensi viikolla ilmoitella d-hoitajalle, että miten mulla on mennyt sokeriarvot ja sen sitten hän päättää, että menenkö siellä käymään tarkistettavana. Yritän pyytää, että tarkistaisi vauvan koon, kun oon sitäkin nyt tässä alkanut stressaamaan ja stressaan jo muutenkin kaikenlaista...:bounce

Esikoisen kohdalla oli tarkoitus käynnistää, jos ei viimeistää laskettuna päivänä tule. Tyttö päätti onneksi tulla päivää ennen laskettua aikaa :)

Seuraava neuvola-aika mulla taitaakin olla tuossa kahden viikon päässä.

Mulla on nyt ollut neuvolat niin, että 2 viikkoa sitte, tänään, seuraava kahden viikon päästä ja siitä 2 viikkoa niin on lääkäri, että aika tiuhaan alkaa olemaan :)

No saa nyt sitten nähdä miten tämän tapauksen kanssa käy, olisi varmaan aika järkytys itselle jos päättäisivätkin käynnistellä jo rv 37. :grin Mutta en kyllä usko, kun koko ajan on vaan puhuttu ettei sitten annettaisi mennä yli lasketun ajan, ja toisaalta lähete kokotarkastukseenkin voi mennä jo tuonne yli 37 viikon.

Mutta täälläkin nyt alkoi tihenemään käynnit, viime ja seuraavan neuvolan väli 2 viikkoa ja seuraava väli 1 viikko, mutta ilmeisesti näin tiheään vain tuon kokoasian takia...

Mulla oli kyllä noin tiheään viimeksi ihan muutenkin. Olisiko peräti koko äittärin ajan ollut viikon välein...

Kuukausi sitten neuvolassa hb oli 112 ja suosittelivat rautalisän syömistä. Kävin sitte apteekista hakemassa. Tänään hb näytti 95. Tulin just kotiin ja katoin että toi rauta mitä ostin onkin vaan 25mg....Mitä merkkiä te syötte? Viikon päästä olis kontrollikäynti.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Retaferia (100mg), niitä löytyi kaapista, kun verenluovutuksesta saa aina paketin mukaan :) ei oo kyllä kovin vatsaystävällistä...

Ensimmäisessä raskaudessa söin Obsidan 100mg ja nyt suositeltiin samaa.

Mä söin kans Obsidan 100mg ku neuvolasta suosittelivat ja sillä hb hieman nousikin. Nyt oon syöny pari viikkoa Retafer 100mg enkä tiiä mikä tilanne täl hetkellä, ens viikolla neuvola.

Eipä ollut lääkärillä ihmeitä kerrottavana, kohdunkaula on pehmennyt, mutta ei lyhentynyt ja suu on sormelle auki. Eli ei mitään ole vielä tapahtunut. Sf-mitta sen sijaan pompannut alakäyrältä yläkäyrälle, mutta taisi vaan lääkäri ottaa sen verran löysemmällä mitalla ton :) painoa oli tullut, mutta ei kuitenkaan järkysti (600g/vko) ja paineet oli kunnossa. Menin fillarilla sinne ja on vähän vauhti hidastunut. Matkaa siis joku 3 km ja olin aivan rikki perille päästyä :D

No nyt on raudat hommattu, josko ne arvot tosta nousis :)

Mäkin oon syöny sitä obsidania koko raskauden ajan. Välissä oli hb 99 ja nyt 109, eli jatkuu raudan syönti. Mulle sanottiin, että raudan syönnin voi lopettaa 36 rv, kun sen jälkeen keho pitää itse huolen siitä ja käsitin, että vähentää vauvan keltaisuutta (bilirubiiniarvoja).
Mulla tänään 32+1 ja hirveesti harjotus suppareita ja paikat pehmenneet. Oli onneks vielä kaulaa jäljellä, enkä nyt ihan täys liikkumiskieltoa saanu. Mitenkäs muilla supistelee? Onko vaikuttanu paikkoihin?

Tarkistaako teillä th nuo paikat, että onko pehmenneet vai tekeekö sen vain neuvolalääkäri?
Itselläni on kerran tarkastattu neuvolalääkärin toimesta viikolla 26+

Mulla noita supistuksia alkaa tulemaan eniten silloin, kun teen jotain fyysistä vähän pidempää.
En sitten tiedä onko mitään kuitenkaan tapahtunut.

Mä oon käyny lääkärillä jo neljästi tarkastuttaan paikat. Mulla tosiaan supistelee paljon ja esikoinen synty vähän liian aikasin. Nyt lääkäri meinas, ettei enää kannata tulla, vaan antaa syntyä vaan, jos on syntyäkseen. :) Ja siis lääkäri aina määränny seuraavan tarkastuksen ajankohdan, kaippa ne on ollu huolissaan...

Käsittääkseni harjotussupistuksista ei pitäs paikkojen pehmetäkkää/aueta. Tai sitten toisilla vaikuttaa eritavalla. Mullakin supistelee enemmän fyysisten hommien jälkeen. Supistuksiin paras lääke on lepo ja runsas veden juonti ( 1 litra/7minuutissa).

Joo siis lääkäri vaan, mulla oli tänään se toinen, loppuraskauden, lääkäri. Ja ei tosiaan pitäisi kuin kipeiden suppareiden pehmentää paikkoja ja näillä viikoilla paikkojen kai pitäisikin plla pehmenneet

Nonnih, mulla ei sitten pitäisi olla mitään tapahtunut vielä, kun ei ole ollut mitään kipeitä, vaikka epämukavalta on kyllä tuntunut.. :)

Meillä oli tiistaina kontrolliultra ja istukka on hyvin noussut pois kohdunsuulta, joten sen puolesta voin alatiesynnyttää. Lääkäri teki myös sisätutkimuksen, jonka mukaan on yhä kohdunkaulaa n.4cm ja napakasti kiinni olen. Vauva oli pienoinen n 1400g, mutta kuulemma riittävän kokoinen. :happy119Tuolloin mulla oli siis rv 30+4.

Kiva kuulla Veganmun, että kaikki on hyvin :)

Raskauden alussa (ultrassa) mulle sanottiin, että mulla on istukka edessä, mutta ei tiellä. Mietin, että voiko raskauden aikana tilanne muuttua, että onkin synnytyksessä tiellä.. :oops:

Täytyykin parin viikon päästä koittaa muistaa neuvolassa kysyä asiasta. Esikoisen kohdalla istukka oli takana enkä oikeastaan osannut edes ajatella mitään tällaisia. Nykyään tuntuu, että on vähän huolissaan kaikessa, mikä on välillä aika uuvuttavaa..

Ärsyttää ettei mulla ole tuota painoarvioita tehty missään vaiheessa, vaikka on tämä radi... o_O

Takaisin