Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle sanottii viime neukku käynnillä et seuraavaks lääkärineuvola (29.4) ja tollon otetaan toi B-streptokokkiseula ja mrsa -testi.

meilläkin neuvolassa kaikki hyvin :) verenpaine alhainen mut siedettävä, hb alhainen mut siedettävä, vauva rt, sf-mitta 27,5cm eli mentiiin takas keskikäyrälle, paino TIPPUNUT 850g sitten viimekerran ja vauvan sydänäänet hyvät :) Kelpaa ;)

masunasukki, meillä on muuten sama sf-mitta ja katselin tuota sun viikkomittaria niin näyttäisi olevan sama LA myös :)Kiva, kuulla, että hyvin menee sielläkin :)

Neuvolassa käyty tänään. Aattelin, että paino ei ois niin kauheasti noussut, mutta olihan se:
Yli 6kg noin kuukaudessa! Eli reilu kilo per viikko. :sad001
Mitään roskaruokaa tms. ei voi syyttää, mutta kyllä tuo painon kasvattaminen onnistuu näköjään ihan normiruoallakin, kun on pakko vähän väliä syödä, ettei tule huono olo.

Jotain tarkistusta tuohon ruokavalioon pitää varmaan kuitenkin tehdä. Kuvittelin tehneeni sen jo viime neuvolakäynnin jälkeen, mutta vähän on päässyt lipsumaan.
Ja liikkua pitäs enemmän. Se ei vaan ole kauheen mukavaa enää tässä vaiheessa. Tuntuu, että kävellessäkin muttuu maha heti ihan pinkeeksi.

Muutenkin oli käyrät koholla.
Verenpaine oli normaali, vaikkakin korkeampi kuin viimeksi (silloin yläpaine huiteli jossain sadan korvilla, nyt oli 117).
Sf -mitta oli hujahtanut 33cm:n (viimeksi oli muistaakseni 26cm).
Virtsanäytteessä oli sokeri plussalla, muttei onneksi valkuaista.

Positiivista nousua oli tapahtunut onneksi puolestaan hemoglobiinissa, joka oli 127.

Uusi aika neuvolaan on varattu nyt kahden viikon päähän ja siellä sit päätetään laittavatko saman tien lähetteen painoarvioon. Todennäköisesti. :/
Vaikuttaa siis hyvin pitkälle siltä, että en tälläkään kertaa pääse lähtemään sairaalaan vasta synnytyksen luonnollisesti käynnistyessä, vaan se käynnistetään sairaalassa. Jippikayee... :crybaby2

Verensokerimittarin sain vielä kotiin ja tsekkailen sitä aina välillä. Olin ottanut parin päivän sokerit ylös tällekin neuvolakerralle ja kaikki arvot oli normaalit, mutta kuulemma hyvä tsekkailla kuitenkin varalta, kun kummiskin kyselevät sitä sitten sairaalassa.

Kävin painoarviossa ison sf mitan takia, mutta vauva oli ihan normaalin kokoinen, ennemminki pieni viikoihin nähden.

Meidän neuvolassa synnytystapa-arvio on kaikilla ensisynnyttäjillä, muilla jos jotain erikoista ja mulla kun on tuo radi sekä sf-mitta ollut yli käyrien niin synnytystapa-arvio tehdään äitiyspolilla keskussairaalassa. Hirvittää vain ku se on sitten vasta kun on 37+0 ja kun neuvolalääkäri puhu viime viikolla että painoarvio pitäis tehdä pikapuoliin...:confused:

Mulla oli nyt siis 32. viikko ja täällä kaikille tehdään vielä lääkärineuvola jonka tarkotus on kait se synnytystapa-arvio muistaakseni viikolla 36. Täytyy kyllä sanoa, että olen tosi tyytyväinen meidän neuvolan palveluihin, vaikka muuten tuo terveyskeskus ei ole kovin hyvässä maineessa. Aina pääsee ultraankin ja saa neuvolan tädin kiinni jos on jotain mielenpäällä.

Ihan normi neuvolaohjelmaan kuuluui tuo viikon 36 lääkäri, on se täälläkin, mutta siellä meillä ainakin vaan katsotaan onko paikat kypsyneet, vai vieläkö ollaan tiukasti kiinni, ei paljon muuta.

Mäkin saan todennäköisesti lähetteen kokoarvioon, koska neuvolassa todettiin viimeksi vauvan olevan "ainakin 3 kg". Joo, ei tarvitsisi olla...

Muuten kaikki arvot oli kyllä kohdallaan, sf-mitta taisi olla jotain 33cm (rv 34+1). Seuraava neuvola olis tosiaan lääkärineuvola viikon päästä.

Sullahan on sitten Satsuma tulossa jännät paikat, kun nehän tosiaan saattaa sitten haluta käynnistää aikaisemmin synnytyksen. Näin siis on ainakin mulle sanottu,jos näyttää siltä, että vauvasta on tulossa isokokoinen. Tai ainakaan ei anna mennä yli lasketun ajan.
Viime neuvolakäynnillä multa kovasti kyseltiinkin mun mielipiteitä käynnistämisestä ja mitä tunteita se herättää.. :)

Meidän mammaryhmässä oli yksi joka odotti kaksosia, sokerivauvoja kylläkin, mutta leikattiin sitten 36+0 ja toinen vauva oli vähän päälle 4kg ja toinen reilu 3kg :) Siinä on ollut vauvoja kerrakseen :D Ja minkähän kokoisia olisivat olleet, jos olisi leikanneet esim.40+0 vasta? :D

Ohhoh, ja vielä kaksoset! :oops:
Oon jotenkin aina ollut siinä uskossa, että kaksoset ovat yleisesti aina pienempiä :)

Mutta joo, näistä kun ei oikein koskaan tiedä. Esikoinen oli myös sokerivauva ja silti arvioivat, että olisi max. 3600g, mutta olikin sitten sen 4kg 53cm ja muistan kun kätilön suusta kuului "eihän tää mikään pieni ole". Pikkasen säikähdin, että mitä mä oikein oon synnyttämässä :rolleyes:

Mun esikoisen aikasessa ryhmässä oli kans semmonen äiti jolla oli 1 tyypin diabetes, hänen vauvansa leikattiin viikolta 34+jotain ja painoa pienellä oli tasan 4kg

Hei, onko kenellekään sanottu neuvolassa ettei tuoretta ananasta saisi raskauden aikana syödä :anyone

Mites olet Odecca tänään voinut? Varasitko aikaa??

Gemini, mulle tänään juuri neuvolassa sanottiin että kannattaa syödä tuoretta ananasta turvotukseen :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Okei, hyvä juttu :p

Mä nimittäin söin kokonaisen ananaksen tänään, oli muuten niin pirun hyvää etten vaan pystynyt lopettaa syömistä :grin, ja sitten kaverilta kuulin ettei ananasta saisi syödä raskauden aikana, mutta ite en muista sellaista kuulleeni.. :oops:

Mä oon tän päivän viettänyt naikkarin päivystyksessä. Pienellä on kokoa 1521g ja nyt on jotenkin saatava neuvola tajuamaan et mua tarvitsee seurata, tietoihin kirjattiin et nyt pitää käydä neuvolassa tarkastettavana kerran viikossa siihen asti et vauva syntyy tai vointi menee niin huonoks et pitää syntyä eli sektio tai käynnistys. Kävin siis punnaamassa itseni ja viime torstain jälkeen eli 5vrk aikana painoa tullut 4kg! Yritin soittaa neuvolaan, mutta sieltä ei kukaan vastannut ja takaisin soitto ei toiminnassa. Terveyskeskuksen puolelta pääsin soittojonoon ja sieltä jossain vaiheessa joku soitti ja laittoi th:lle tiedon mun voinnista, noh mulle soitettiin ja haukuttiin "pystyyn" kun en itse ole käynyt siellä mittaamassa paineita ja stixaamassa pissaa, kerroin et se on äitiysneuvolan duunia ja muistutin et naikkarilta on erikseen th:lle soitettu ja sanottu mun seurannasta ja kuinka se on ihan vituillaan ja et mua ihan oikeasti pitäsii seurata...
Naikkarilta kirjattiin nyt mun tietoihin et kerta viikkoon neuvolaan ja siellä on tavattava th, omaseuranta ei missään nimessä riitä. Jos mulle tulee päänsärkyä niin välittömästi naikkarille. Lääkäri oli tosi ihmeissään ja huolissaan tästä turvotuksesta kun tää on vain naamassa ja käsissä, pikkasen vatsalla ja ei lainkaan jaloissa, paineet ei ollut hirmu korkeat ja se nyt mättää yhtälössä. Paikat oli pehmenny, mutta ei onneks vielä auennut :) mitähän muuta, kirjottelen kun tulee mieleen.

Loistavaa Odecca! On se nyt jumalauta kumma, että sua aletaan tässä asiassa syyllistämään, kun pitäisi todellakin sen neuvolan pitää huoli siitä, että sulle on aina se seuraava aika varattuna.
MUTTA pääasia, että asia on nyt hoidossa ja sä saat sellaista palvelua kuin sun kuuluisikin saada :)

Ja pikkuisella kaikki hyvin?

Ihme venkoilua... Varmaan kurja käydäkin neuvolassa, kun tarvii kinata käynneistä ja seirannasta! Mulla on ylihuomenna lääkäri ja kaveri ultrailee taas perjantaina. Viimeksi oli tyttö hieman pienehkö ja sf-mitta himpan alle keskiarvon, mutta nyt on ainakin äiti kasvanut :D ja tänään kaupungilla huomasin mihin ne raskauskilot ovat kertyneet - selkään! Hirveät selkäläskit tullut.

Juu poitsulla on kaikki hyvin, mutta sais vielä jokusen viikon viihtyä masussa kasvamassa. Huomenna aamusta tarttee soittaa neuvolaan ja kertoa millanen viesti naikkarilta tuli ja jos se th lässyttää yhtään vastaan niin otan yhteyttä sen esimieheen ja hoidan asian sitä kautta. Tosiaan poitsu on kuulema pienikokoinen kun ottaa huomioon et mulla on radi, tosin niin oli esikoinenkin vaikka sillon sokerit ei pysyny millään hyvänä

Takaisin