Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä oli neuvola alkuviikosta, silloin rv31+6. Kaikki oli edelleen niinkuin pitääkin, omat verenpaineet 109/68, paino raskauden alusta edelleen yli 2kg miinuksella :)
Terveydenhoitaja arvio tytön olevan RT (kirjoitin ensin ET ja nyt naurattaa ajatus ET:n näköisestä vauvasta :grin )
Sf-mitta menee tasaisesti, ja ei ole odotettavissa mitään jättivauvaa, omasta suurikokoisuudesta huolimatta. kutakuinkin raskaus mennyt todella hyvin ja positiivisilla mielillä. Onnekas olo :rolleyes:

Täällä oli viime tiistaina neuvola 30+2. Sf-mitta nyt 29 että tasaisesti kasvaa, vauva viistossa pää alaspäin, neuvolatäti sanoi että erittäin vilkas vauva :D mua on nyt paljon supistellut kuukauden päivät, nytkin kun neuvolatäti vatsaa tunnusteli niin aina ku vähänki koski niin supisti. Sanoi vaan että toivottavasti pysyy viikolle 33 asti sisällä :o muuten kaikki on oikein hienosti, pissa puhdas, ei vasta-aineita veressä, verenpaine 123/75. :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Vitsi mulla on nyt viime raskaudestakin tuttu närästys alkanut isosti vaivaamaan. Nyt kolme yötä putkeen mennyt kipuillessa ja supistelee myös herkästi närästyksen myötä...

Hui Unajama, miten se th tuolla tavalla sua pelotteli.. Mä varmaan en itse pystyisi tuommoisen kommentin jälkeen olla miettimättä asiaa ja olisin koko ajan jossain lähtövalmiustilassa.. :oops:

Hyvä, että kaikki oli muuten kuitenkin hyvin :)

Mä oon jääny ittekseni miettimään kun mulla oli viimeksi neuvolakäynnillä leukkarit?!? tms vähän koholla tai jotain ja neuvolatäti kysyi vaan, että onko tuntunu, että olis pissatulehdus ja mä sanoin, että ei kyllä oo.. ja se oli sitte siinä? Näyttääkö nuo leukkarit vai mitkä lie siis vaan pissatulehduksen? :confused004

Nyt on neuvolassa käyty ja kaikki oli hyvin.

Sf-mitan mukaan ei vatsa ole kasvanut yhtään eli edelleen 27,5cm
Paino on noussut kolmessa viikossa tasan kilon, mikä oli ok.
Verenpaineet hyvät eikä virtsanäytteessä mitään.
Turvotus hyvin pientä.
Sydänäänet vauvalla hyvät.

Pitää vain tarkkailla omia tuntemuksia, kun on alkanut alavatsaan sattumaan liikkuessa ja välillä outoa jomotusta alapäässä.

Oli näköjään valinnut pääaiheeksi synnytyksen ja siihen liittyviä asioita, esim. mitä olen ajatellut kivunlievitykseksi, pelottaako synnytys millään tavalla, olenko ajatellut synnytysasentoa, onko mies tulossa synnytykseen ja kehotti alkamaan miettiä sairaalakassin pakkaamista valmiiksi.

Kolmen viikon päästä on jo uusi aika.

eilen ittelläkin neuvola.kaikki ok,ja ny ei onneks ollu tullu niin hirveesti painoo kun viimeks,vaan jotain 300g.joten palkittin itteni heti suklaamunkilla neuvolan jälkeen :grin sf-mitta 28cm,onks toi ny pieni vai ei (32+5 arvoks)?

sain myös lähetteen pelkopolille sen kauhujen synnäritutustumiskeikan takia,josko sais tilannetta hieman nollattua. :)

koska niitä kokoarvioita aletaan tehdä?olis ihan kiva tietää,minkä kokonen mötkö tua köllii et osais yhtään aatella,mitä on odotettavissa.

alavatsakipuja ja ns "sukkapuikkosupistuksia" on mullakin alkanu tuleen,johtuu oletettavasti siitä että vauva alkaa vihdonkin viihtyä pää alaspäin niinkun pitäskin.mulla seuraava aika jo ennen vappua.kai ne tästä siis tihenee ne käynnit.

Mäkin jotenkin yllätyin, että on niin nopeasti seuraava aika, mutta sitten tajusin, että eihän tässä enää montaa viikkoa ole laskettuun aikaankaan :eek:

Mulla ei ole kertaakaan vielä tehty mitään vauvan kokoarviointia ja 30+ menossa. Ihan vaan tän diabeteksen takia haluaisin, mutta kaitpa ne kokee sitten, että kun mun paino ja sf-mitta on ok niin ei ole mitään hätää. Mitta oli keskikäyrän ja yläkäyrän välissä.
Ensimmäisessä raskaudessa oli tehty arviointi viikolla 29 ensimmäisen kerran.

Heidi79, mun tietääkseni sun sf-mitta on ihan normaali. Itelläni oli ainakin ekassa raskaudessa sama mitta viikolla 33+ :)

Meidän neuvolassa ei tehdä missään vaiheessa normitilanteessa mitään kokoarviota. Osat terkoista kait tekee, mut meidän ei.. Tarpeen mukaan pääsee ylimääräiseen ultraan jossa sit arvioidaan.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kuuluuko synnytystapa-arviointiin kuitenkin ihan automaattisesti se vauvan koon arvio? :)

Täälläpäin ei oo edes automaattisesti mitään synnytystapa-arviota jos (ilmeisesti) neuvolalääkäri ei nää siihen erityistä tarvetta.. Tai en mä ainakaan esikoisesta käynyt.. Eli lähtökohtaisesti jokainen synnyttää alakautta ja vasta jos on jotain erityistä niin asiaan puututaan. En tiedä miten muualla Suomessa, näin Tampereella :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä asun täällä pääkaupunkiseudulla ja Helsingissä synnytän, ja oon ymmärtänyt, että täällä olisi automaattisesti se synnytystapa-arviointi. Jos joku toinen tietää paremmin niin kertokoon ihmeessä etten puhu omiani :p
Mä en oikeastaan tiedä edes tarkalleen, mitä kaikkea tuo arvioiti sisältää.. :oops:

Mä olen vantaalta ja mulle sanottiin et pääsen siihen synnytystapa-arviointiin radin takia. Ei vissiin muuten ainakaan meijän neuvolasta pääse? :o

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Unajama, asun myös eli ei sitten kait olekaan kaikilla tämä juttu.. :oops:
Mulla oli myös silloin ensimmäisessä raskaudessa diabetes ja nyt tässä raskaudessa. Eli sitten diabeteksen takia ollut puhetta, että meen siihen arviointiin, mutta oon ollut siinä uskossa, että kaikki raskaana olevat menee jossain vaiheessa loppuraskautta..:smiley-ashamed005

Minä asun Vantaalla ja RD-diagnoosi tuli taas, mutta ei kyllä tälläkään kertaa ole ollut puhetta mistään synnytystapa-arviosta, en edellisessäkään semmoisessa käynyt, vaikka oli RD-diagnoosi, ainoastaan kokoarviossa rv36. Nyt ei edes tosta kokoarviosta ole ollut puhetta, että en kai semmoiseen ole menossa tällä kertaa. Mutta ehkä ne katsoo, että kun sieltä on kolme tullut helposti ulos, niin kyllä se neljäskin tulee :) Mutta ei tosissaan ikinä Helsingissä ja Vantaalla asuessani ole ollut puhettakaan mistään synnytystapa-arviosta.

Olin eilen neuvolassa 32+0. Sain parasta kohtelua ikinä, kun oma täti oli sairaana ja nuori mukava nainen sijaisti! Se kysy, että huvittaisko mua kattoo ultralla, että hän vois hakee sen laitteen (!!). Minä että mikäpä siinä, jos sulla on aikaa. Joo, on mulla kyllä. Sitten tsiigailtiin miten päin tättärä mollottaa massussa. Suunta oli hyvä, poikittain köllötteli, mutta pää oli alamahassa. Ehkäpä siis matkalla jo oikeaan asentoon.
Ylläri oli lähete B-streptokokki seulaan, kuulemma tehdään nykyään kaikille. Onko teille muille sitten tehty tämmönen lähete? Kaipa varmuus on ihan hyvästä, mutta mulla ei siis mitään syytä epäillä sitä, ei supistele lainkaan tms. Täytyyhän sinne mennä, en vaan innostunu oikein siitä, miten kuvaili sen ottamista (pumpulipuikolla sekä emättimestä että peräaukosta, jee).

Miten mä en tiedä mistään mitään.. :oops:

Siis, mikä tuo B-streptokokkiseula oikein on?
Mä oon käynyt raskauden alkupuoliskolla, jossain gynetutkimuksissa ja siellä otettiin jokin näyte/viljely.

Siis mulla eka kierroksella tehtiin synnytystapa-arvio siinä vikalla lääkärikäynnillä. Kokeili siis vaan ihan tuosta päältä (vai sisältä, en muista) että lantiossa on tilaa. Ja taisi olla joskus 38 viikon seutuvilla, kun mulle th sanoi tuosta koosta ja totesi että tuntuu keskikokoiselta. Sen toki jo radin ultrauksen takia tiesin. En tiedä tekevätkö normaalisti kysymättä, varmasti antavat arvionsa viimeisen kuukauden aikana ainakin, jos kysyy.

Mä sain kans tuon streptokokkilähetteen viime kerralla ja pitäisi parin viikon päähän varailla se aika. Viimeksi ei tosiaan vielä ollut ohjelmassa, vissiin nyt vasta alkuvuodesta tullut.

Takaisin