Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos on taitava ja kokenut terkka niin ne saa kai aika useinkin käsikopelolla aika tarkkoja koko arvioita tehtyä.. Ultra on paljon epätarkempi kun ollaan riittävän pitkällä :) Mutta toivotaan, et nyt on terkka väärässä ja painoarvio ei ihan tuohon vielä yltäis!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Pihla - jos on sama niin se on sit saksalainen. Ja ite ku kävin siel ti niin sillä oli aivan törkee Ridge Forrester rappiolla parta :grin
Mutta siis mun neuvolalääkäri reissu 26+6 meni hätäsesti, mut ihan ok. Kaik pitäis olla kunnossa. Tosin tällä kertaa jäi HB ottamatta, muutoin normi neuvola systeemit päälle.

Hmm... Mulla on vissiin niin huono kasvomuisti uusien ihmisten kohdalla, etten muista yhtään oliko partaa vai ei. :D
Mulla ei myöskään mitattu hb:tä, ei kuulemma ollut tarvetta. Ja tosi hätäinen käynti oli mut kaipa siinä kaikki oleellinen tuli selvitettyä.

Yleensä sen ukon on nähny parta ajettuna, tai ainakin tosi lyhyellä sängellä. Ja aika liukuhihnameiningillä tehtiin, seuraava hyökkäs heti sisälle ku edellinen valmis (toki lääkärineuvola vain tiistaisin, ja sekin kait iltapäivä).
Ja edelleen, jos siis oltiin samassa paikassa :wink

Tänään neuvola rv30+5.
hb 123
verenpaine 117/68
paino +200g/vko
sf 28cm
syke 150
asento:rt
Eli kaikki kunnossa:) viikon päästä on sitte taas äitipoli käyntiä.

Haluan aiempin nurinoitteni vastapainoksi vähän kehua neuvolaa:

Th kysyi tänään - enkä oikein tiedä mistä kysymys tuli, koska en ite sanonut ensin mitään aiheesta - että 'haluanko samalle lääkärille kuin viimeksi, vai haluanko vaihtaa..' Joko kysymys tehdään ihan rutiinilla, tai sitten sillä on kuudes aisti, koska mielellänihän menen ehkä jollekin muulle, kuin uudestaan sille, joka viimeksi puhui vartin (pahaa) työstäni ja käytti "tutkimiseen" 5 min.

Edelleen kyllä vähän pohdituttaa kokonaisuutena PK-seudun käyntien määrä - ensisynnyttäjänä nyt 32. viikolla se huikeat 3 neuvolakäyntiä takana ja seuraava varattu toukokuun lopulle, eli viikolle 37. Jos huonosti käy, en ehi sinnekään, eli sitte olis 3 käyntiä koko raskauden aikana. Plus tietysti se 1,5 lääkärikäyntiä, joissa ei tosin oteta mitään testejä tms.

No, edelleen seuraan painoa ite ja on ne pissatikut kotona, eli oikeastaan verenpaine ja hg on ainoat, mitkä ei ole seurannassa. Ja verenpaineenkin saan varmasti käydä mittaamassa terveyskeskuksen aulassa, jos alkaa huolestuttaa, ainakin siellä näkyi olevan mittari.

Tänään oli lääkärineuvola. Verenpainetta ei saatu mitattua lainkaan:rolleyes: ei kahdella digitaalisella eikä manuaalisesti.. tiedäppä tuosta sitten missä mun paineet oli. Kotona kyllä sain mitattua. Noh hb oli 134 ja tuumas terkka et ku oli sama ku alussa et hyvin harvoin käy näin, enkä edes syö rautalisää. Sf-mitta oli iso ja lääkäri ei oli sijainen joka ei osannut tehdä painoarviota ni summaili, että painon, diabeteksen, ison sf-mitan ja ekan lapsen vuoksi laitta äippäpolille lähetteen ni tekevät siellä sitten arviot paremmilla laitteilla. Taitaa olla parempi niin kun en nyt hirveesti luota näihin meidän neuvolan sijaistaviin lekureihin:confused:

Mulla on tänään neuvola ja ajattelin itse kysyä lähetettä äitiyspolille painoarvioon. On se oman mielenrauhan kannalta kivempi kun tutkitaan paikassa jossa asiat osataan! Viime raskaudessa olin jo reilu 30 viikolla laukku kainalossa sairaalalla kun neuvolalääkäri sanoi, että kohdunkaulaa ei ole oikein enää jäljellä ollenkaan ja laittoi tarkistukseen vielä äitiyspolille. Minä sielä itkua tihrustin, etten halua sinne vielä jäädä. Äitiyspolilla tilanne tarkistettiin ja oliskohan kohdunkaulanmitta ollut vielä noin 3cm. Ei kun kotia vaan :grin

mulle pitäs kans tolla radi, ylisuuri sf-mitta kombolla olla tulossa 5 kilonen vauva, mutta eipä tuo ole :) iuhan pikkuruinen on ollut joka ultrassa ja torstaina taas polille :) viimeks tyyppi oli 730g saas nähdä paljonko on kasvanut :)

Non niin, neuvolassa käyty. Verenpaine ja hb hyvät. Sokerirasituksen tulokset hyvät. Se paastoarvo alkoi nelosella ja ne tunnin ja kahden päästä mitattavat alkoi vitosella. Painoa tullut nyt noin +700g/vko :eek: mutta ei siitäkään huutia tullut. Sf mitta normaalin ja yläkäyrän välissä 29cm. Uus neuvola 3vkon päähän (33+5) ja lääkärineuvola 6vkon päähän (36+5). Ens neuvolassa katotaan sf mitan mukaan, tarviiko painoarvioo lähtee tekeen äitiyspolille. Neuvolantädin mukaan käsin koittamalla ei ainakaan pää oo mitenkään suuri. Mahan kovettumista ja paineen tunnetta nyt seurailen ja otan yhteyttä jos pahenee niin katotaan lääkäriä aikaisemmin ettei paikat oo alkanu vaan pehmetä.
Minkähän kokoinen on vauva yleensä vkoilla 30+ ?

Mulla oli perjantaina ultra (31+5) ja painoarvio oli n. 1700 g, mikä oli vähän hintsusti. Eli kuulemma pikkasen on alle keskiarvon ja arvioi syntymäpainoksi n. 3300 g. Viimeksi kokeilemalla arvioitiin rv 36 2.5 kg ja ultraamalla 2.6 kg ja kilo luvattiin lisää - 3660 g oli poika syntyessään. Että kyllä ne aika tarkkoja arvioita osaa antaa :)

mun kokemuksella painoarviot on ollu ihan höpö höpöjä :D esikoisesta ennustettiin 3,5kg syntyessään, noh viikko tai kaks ennen kuin käynnistyi ultralla arvio oli 2860g muistaakseni ja oli syntyessään 2575g. Mulla oli todella huonossa tasapainossa oleva radi, painoa itelle tuli 26kg ja sf-mitta oli yläkäyrillä mut kaikesta huolimatta vauva oli mini vaikka oli täysiaikainen.

Oonko mä ainoa kenellä ei ole neuvolakorttiin merkattu painonnousua g/vko? Lasketaanko se siten, että kuinka paino on neuvolakäyntien välillä noussut, vai keskimääräinen nousu raskauden alusta? Ei tolla kai mitään kummempaa merkitystä ole, ihmetyttää vain miksi itsellä ei ole tuohon kohtaan neuvolakortissa viitsitty merkata mitään.

Mulla on laskettu käyntien välillä, se on tärkeempi mittari esim jos puhutaan vaikka myrkytyksen aiheuttamasta turvotuksesta. Mulla ei ole paino nousuut vieläkään kuin kilon, esikoisen aikaan samoilla viikoilla oli tullu jo kaiketi 16kg tai jopa enemmän.

Aina joo käyntien välinen nousu. Eli jos tullut neljässä viikossa sen 2 kg, niin 500 g / viikko. Mulla on lähes joka kerta merkannut. Kerran taisi vaan sanoa sen mulle, mutta ei merkannut.

Mulla se ei ole edes sanonut sitä. :angry3 No, kai mä voin ne itekin laskea jos kiinnostaa. Ei sillä, ei mulla noin muuten meidän neuvolasta ole mitään valitettavaa.

Pihla, meillä tosiaan varmaan sama neuvola :grin eipä ole mullakaan ole painosta muuta ku se mitä vaaka näyttää. Ja sit terkka vaan sanonu et onko ok vai mitä, ei mitään mainintaa viikottaisesta noususta.

Joo taitaa sanko olla. :grin Nyt vasta bongasin sun lauantaisen viestin, liukuhihnameininki kuulostaa tutulta. Kyl se se sama lääkäri oli! Mä hämmennyin tosta nopeasti toiminnasta niin paljon, että jätin alkkarit jalkaan tutkimuspöydälle mennessä. :grin

Mulla on aivan ihana terkka! taas juteltiin puoltuntii ummet ja lammet, sivussa vähän vauvankin tilaa tarkasteltiin:rolleyes:, sf mitta oli nyt 28cm(rv31+), siinä keskikäyrän tienoilla. baby tuntuis viihtyvän rt-ja vielä samaa puolta potkii jatkuvasti..toivon rauhaísaa tapausta sitten synnyttyäänkin:p-ikään kuin se näin toiveiden mukaan menis:wink

Tänään käyty taas naistenklinikalla tutkittavana. Vauva oli PT mikä oli sikäli hyvä juttu että nyt pystyttiin katsomaan sisuskalut kunnolla ja sieltä löytyi kuin löytyikin kaksi munuaista :) tähän saakka jokaisessa ultrassa löytynyt vain yksi, tää oli nyt kuudes ultra mulla. Kohdunkaula oli lyhentynyt edellisestä vähäsen ja viimeksi se oli 3cm, paikat kuitenkin kiinni niin ei syytä huoleen. Sektioarpi on ohuimmasta kohdasta nyt 5mm ja sitä pitää seurailla edelleen. Seuraava ultra 35+ ja samalla synnytystapa-arvio. Välissä katotaan jos vointiin tulee suuria muutoksia, sokerit alkaa kovasti heittämään tai jos tuon sektioarven kivut lisääntyy, se on siis kohtalaisen kipeä ja välillä tuntuu kuin se olisi tulessa... Mutta tällä hetkellä asiat oikein hyvin ja nyt vaan odotellaan koska poika päättää ilmestyä maailmaan. Tänään viikkoja 28+4 ja painoa pikku herralla oli 1277g ja sitäkin oli hiukan kirinyt, aiemmin ollut pieni, mutta nyt oltiin ihan keksikäyrällä :)
Tuo sisätutkimus vissiin provosoi paikkoja kun mulla tuli kolmen tunnin ajan supistuksia vartin välein, olivat onneksi kivuttomia ja loppui sitten kun pääsin kotiin ja lepäilemään. Liitoskivut on ilkeitä ja näen tähtiä, muistutan turvonnutta puuskuttavaa tomaattia ja supistuksia tulee päivittäin, mutta silti olo on hyvä ja odottelen ihan levollisin mielin. Pelkopolillekin varattiin aika ja se on 2.5 :)

Takaisin