Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli nyt tänään 31+1 viides neuvolakäynti ja lisäksi tosiaan yksi lääkäri ja kaksi ultraa. Tänään mulle juuri sanoi, että uusien käytäntöjen mukaan nyt sit ei ala se kahden viikon välein seuranta, kuten aiemmin, vaan edelleen neljä viikkoa aina välissä ja seuraavaksi onkin sitten lääkäri ja synnytystapa-arvio. Eipä siinä kyllä mitään, ei ole kysyttävää ja kaikki mennyt hyvin, niin en ole useammin kaivannut käyntejä. Jos olis eka raskaus, niin varmasti haluaisin kyllä tiheämmin, nyt jotenkin aika samanlainen olo ja oireet ja esikoisen syntymästä kuitenkin sen verran vähän aikaan. Sf-mitta oli nyt kyllä alle keskikäyrän, mutta ei paljoa. Ja muuten kaikki kunnossa, vauva liikkuu paljon ja tosiaan verenpaineet ja muut hyvät, niin hyvin kestää odotella. Ja tuntuu neiti asettuneen nyt pysyvästi pää alaspäin. Välillä tuntuu et on vähän poikittain, mutta perätilaan en oo kyllä huomannut tyypin enää kääntyvän.

mulla on nyt 27+1 oon käyny neuvolassa 3 kertaa ja terkka muisti kyllä kertoa et tää yksi näistä oli ylimääräinen käynti, lisäks ihan turha käynti neuvolalääkärillä, seuraavaa neuvolaaikaa ei ole edes tiedossa, viimeksi kun kävin sain kelaa varten todistuksen ja th sano et varaa seuraava aika itse kun tarttee.... Mistähän se ämmä kuvittelee että mä tiedän millä viikolla mun kuuluu siellä käydä. Ajattelin etten varaa sille enää yhtään aikaa ja katon soittaako perään, ei ole mun asiani tehdä sen töitä! Onneks käyn tuolla naikkarilla suht tiheesti niin voin sieltä saada apua ja tietoa kun sellaista tarvitsen, ei tarvi arpoa jonkun asennevamamisen työhönsä kyllästyneen th:n kanssa. Mulla on tänään todella huono päivä, oon viimesen pari päivää vaan maannutm kun sattuu niin paljon alavatsaan sektioarpeen ja häpyliitokseen. Viimeyönä heräsin unilääkkeen läpi kipuun useita kertoja yönaikana, mulla on koko alaselkä ja vatsa ihan tulessa koko ajan ja en tiedä miksi. Supistukset ei ole kipeitä ja niitä ei kauheen montaa ole muutenkaan tullut tänään. Aloin miettimään et voisko tää vauva vaan jo nyt laskeutua ja porata päätään alemmas josko se aiheuttas tän kivun ja poltteen kun kohdunsuullekin sattuu :( Mulla oli tällaista samanlaista kipua kun odotin esikoista ja sillon mut otettiin viikonlopuksi naistenklinikalle sisään et se kipu saatiin loppumaan, 4 päivää kotiutumisen jälkeen syntyi esikoinen... Aattelin kattella viel iltaan asti et mies tulee kotiin et jos tää vielä pahenee niin sit soitan naikkarille et tartteeko tulla käväsee vai mitä teen, tää on tosi vittumaisen tuntusta ja kun mitään ei pysty tekemään ku sattuu koko ajan.

Mulla on nyt menossa rv 28+6 ja kävin eilen neuvolalääkärissä. Jäi kyllä mietityttämään, kun mulla oli jo kohdunsuu pehmennyt ja pituuskin oli aikaisemmasta 3 cm lyhentynyt 2 cm. Lääkärikin sitten totesi, että pitää ottaa vaan rauhallisemmin ja jos supistukset kovenee, niin ottaa yhteyttä. Sitten vielä sanoi, että vauvan olisi vielä hyvä kohdussa olla. Nyt sitten vähän pelottaa, että onko tässä nyt sitten mahdollista, että vauva tulee ennenaikaisesti? Lääkäri kuitenkin sanoi lopuksia, että vielä varmasti nähdään rv 35 paikkeilla, joten ei kai tässä nyt ihan kauheasti kannata huolestua.

Mulla kaverilla oli rv 20 kohdunkaula jo kokonaan kadonnut ja oli sitten siitä eteenpäin lepäillyt ja 28+2 saivat minitytön. Eli kuitenkin aika pitkään siitä saivat vielä pitkitettyä. Kannattaa vaan tosiaan seurailla niitä supisteluja ettei nyt enempää kypsyisi ennen kuin bebe on valmis ulos ponnistamaan.

Täällä kanssa käyty neuvolalääkärissä, joka oli ensimmäinen varsinainen lääkärin tarkastus koko raskausaikana. Vai lasketaanko ultrat mukaan? No, kuitenkin kaikki oli ihan hyvin, kohdunkaulaa 3 cm jäljellä eikä muutenkaan missään mittauksissa mitään ihmeellistä. Paino noussut 8 kg. Lääkäri ei ainakaan sanonut painonnoususta mitään huonoa, mutta musta tuntuu että neuvolantäti on vähän kriittisempi. Viime neuvolakäynnillä, kun painoa oli tullut 6 kg, täti sanoi että ihan ok, mutta enää toiset 6 kg saisi tulla. Vielä mulla olisi siis 4 kg jäljellä, saapa nähdä riittääkö se ja kuinka pahasti ylittyy tuo 12 kg tavoitenousu.

Tänään äitipoli käynti ja vauvan paino arvio 1,5kg. Ihan vastaa aikaa rv30+1. Maanantaina sitte neuvola missä katellaan kaikki muut.

Tänään oli mahakontrolli neuvolassa ja sf mitta oli kasvanut kahdessa viikossa 3cm eli nyt on 34cm ja viikot vasta 31+4.. Vauvan painoarvio oli jo 2500 grammaa... Terveydenhoitaja laittoi mulle lähetteen kättärille jatkotutkimuksiin. Voiei nyt pelottaa että tulee tooosi iso vauva :s!

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Niinpä! Todella hurjalta kuulostaa tuo kokoarvio . Noh kättärillä sitten selviää varmasti enemmän :).

On kyllä melko iso kokoarvio. Mutta hyvä että tutkitaan pidemmälle, joskushan nuo arviot menee ihan metsään...

No on! Mulla esikoinen arvioitiin rv 36 2600 g ja että kilo tulee vikan kuukauden aikana ja sen 3660 g sitten olikin syntyessään. Mutta mulla tuollainen kokoarvio tosiaan joskus 35+ viikolla. Toivottavasti nyt edes pari sataa grammaa laskee tuo arvio ja hyvä että pääset lisäarvioon!

siis sf mitan perusteellako se sulle painoarvion antoi? sf mitta ei kerro vauvan kokoa, mulla itelläni sf 29cm viikolla 26+4 ja mulla on todella pianikokoinen vauva mahassa huolimatta tosta ylikäyrien menevästä sf mitasta. Mulla ei painokaan ole noussut kuin kilon koko raskausaikana..

Mulla oli esikoistakin odottaessa sf-mitta koko ajan yläkäyrällä ja esikoinen painoi 2,5kg syntyessään, ultrassa arvioitiin viikkoa ennen että vauva on 2860g muistaakseni saattoi olla 2840g en muista tarkkaan ja en jaksa kaivaa korttia ja tarkistaa mut enivei syntyessään 2575g, rakenneultrassa sillon hiukan päälle puolivälin sanottiin et tulee olee 3,5kg jep jeop eipä ollu

Eei kun painoarvion antoi kun tunnusteli vauvaa vatsan päältä :).

no siihen en kyllä luottas kun tosiaan ultrallakin kahtotuissa on välillä isojakin heittoja :)

mun terkalla osui arvio oikeeseen, kokeili joka kerta ja sanoi sitten noin viikkoa ennen synnytystä et tulee vajaa 3,5kg. Niin tulikin 3,360kg :) saas nähä miten tällä kertaa käy...

Edellispäivänä (ke) oli neuvola 31+3 kaikki hyvin. Rauta-arvo oli lähtenyt taas nousuun viimeks oli 117 (eka kerran 144) ja nyt 132! Pikkutyypin sydämen sykkeet 138, mamman rr 107/63, sf mitta 27,5 cm suurinpiirtein keskikäyrällä mennään, painoa tullut viikkoa kohden 27 grammaa! Kovasti täti "tivas" että olenhan syönyt riittävästi ja monimuolisesti, kun painon nousu tuollalailla pienentynyt. Uskoi kumminkin että millää laihiksella en oo vaikka painoa murehtinut (vaikkei sitä yhtään liikaa ole ollut eikä tullut) painoa tullut tähän mennessä 7,6 kg.. Lähtö paino hurjat 51,5. Vauva oli kopeloinnin perustella ainakin sillä hetkellä rt. Seuraava käynti onki sitte lääkärille 29.4 jolloin tsekataan streptokokki ja mrsa:t + sisätutkimus jne ja neuvolatätille 12.5 :) kauheeta kun aika meneee lujaaa! :)

Taidetaan muuten sanko käydä samassa neuvolassa, nimittäin munkin neuvolalääkäri on joku ulkomaan vahvistus. Joku ranskalainen tai saksalainen korostus sillä oli, mutta aika hyvin sai puheesta kuitenkin selvää ja kai se munkin puheita ymmärsi. :grin

Millähän perusteella ne neuvolassa tarttuu tohon painonnousuun? Mulla on sen alkuraskauden voimakkaan pahoinvoinnin (ja 6kg painon laskun) jälkeen tullut painoa 800g-1,5kg /viikko, eikä kukaan ole tarttunu siihen, vaikka kaiken kaikkiaan painoa on tullut jo yli 15kg lisää lähtöpainoon. (Varmaan kohta 20kg... edellisestä neuvolakerrasta alkaa olla jo monta viikkoa.)

Itse en ihan tajua, miten tuota painoa voi tulla niin nopeasti ja paljon, kun en kuitenkaan syö mitenkään hirveän epäterveellisesti tai valtavia määriä.
Usein ehkä, sillä jos tulee liian pitkä väli, niin olo on tosi huono.
Mutta roskaruokaa en ole pahemmin syönyt (ei tee edes mieli).
Salmiakkia syön vähän päivittäin, kun verenpaine on niin alhainen ja tuntuu, että se auttaa. Mutta muuten sipsit ym. herkut jää viikonlopulle. Eikä niitäkään mitään valtavia määriä.

Tietty liikuntaa voisi olla enemmän, kun työ on istumatyötä ja muuten ei tule kauheasti liikuttua. Salilla käyn noin kaksi kertaa viikossa.

Mutta silti siis ihmetyttää, kun neuvolassa ei sanota tuosta mitään. :/

Ei mullakaan kukaan puuttunut esikoisen kanssa painon nousuun kun olin hoikka kun aloin odottamaan, mulle tuli kaikkiaan 26kg saatto olla enemmänkin koska punnitsin vikan kerran vissiin kaksi viikkoa ennen synnytystä ja siitä tuli vielä turvotusta ihan sikana. Mulla oli näillä viikoilla missä ite nyt oon kans tullut jo yli 15kg, tässä toisessa on tullut kilo.

Takaisin