Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ollut joskus aiemmassa raskaudessa sokeria virtsassa, jos syönyt jotain makeaa ennen mittausta- näin täti selitti asian, ja sen jälkeen ei enää kun tilanteeseen osannut varautua sokerittomana ennen neuvolaa.. en väitä että auttaisi kaikilla, mutta kannattaa ehkä kokeilla jos muita radiin viittaavia juttuja ei taustalla ole.

Joo, tiedän kyllä että jos aamulla vetää vaikka tuoremehua, sokerit näkyvät heti plussana. Siksipä en ole sitä juonut neuvola-aamuina tai syönyt muutakaan sokeripitoista.

Kurjaa, mutta pitää vain tarkkailla syömisiään enemmän. Tää raskauden myötä tullut makeanhimo kun ei ole varsinaisesti auttanut asiaa yhtään... :confused:

Mullakin on vähän helpottanut makeanhimo, ainakin siitä mitä se oli viime viikosta taaksepäin, mutta kyllä se makea vieläkin kelpaisi ihan hyvin. Yritän parhaani mukaan hillitä, välillä onnistun paremmin ja välillä huonommin...

Kävin tänään ensimmäisellä lääkärikäynnillä, rv 26+6. Kaikki oli hyvin, lääkärikin oli mukava ja asiallinen. SF-mitasta sanoinkin jo toiseen ketjuun, on siis 20cm ja käyrien alla. Se ei kuitenkaan huolestuta, paino on noussut pikkuhiljaa tasaisesti, vauva tuntuu hyvin, liikkuu ja syke on ok. Tuntui olevan poikittain, joten tilaa lantiossa ilmeisesti riittää.

Toinen sokerirasitus oli viime viikolla, ei tullut diabetestä vaan arvot oli kaukana rajoista. Lääkäri kysyikin miksi minulle oli laitettu lähete toiseen rasitukseen, kun edellisetkin arvot oli hyvät. Meinasi alkaa naurattamaan, "koska minulla on ylipainoa" :) Hyvä että arvoja seurataan, en vastusta sitä ollenkaan, mutta toisinaan tuntuu että väärää painoa pidetään suoraan olennaisempana mittarina kuin tämänhetkisiä elintapoja, jotka ymmärtääkseni perimän lisäksi vaikuttaa enemmän alttiuteen, oli paino mikä tahansa. Mutta ei se mitään, olen joka tapauksessa onnellinen ettei radi ole puhjennut :)

Vauvamahaa vielä odottelen, ehkä se kerkeä vielä tulla :)

Neuvolakuulumisia:

rv 31+2

Paino: +660g/viikko!! (herkuttelun hillitsemisapuja kaivataan... :oops:)
Paineet: 107/68
hB: 113 --> rautakuurin aloitus
Sf-mitta: 28
Syke: 132
Liikkeet: ++
RT

Eli kaikki hyvin, mutta herkuttelu on kyllä kostautuntu... :rolleyes:

^mulla on tullu semmonen 750g/vko,jee... :confused:

kohta tutustuun synnäriin.hirvittää hieman...en tiä ollenkaan,onko se mun kannalta hyvä vai huono mennä sinne t:sairaalakammonen

jotenkin pelkäsinkin,ettei kannattas mennä sinne synnärille...se oli ihan karmee kokemus :eek: jos mulla ei ollu synnytyspelkoo ennen tota,niin nytpä sitten on...

siis se oli ihan kamala paikka!!!karseeta vihreetä kaakelia ja se desinfiointiaineen katku iski vastaan kun olis lekalla lyöty, keskellä kliinistä huonetta sänky joka oli täynnä sitä sun tätä härpäkettä ja telinettä eikä ykskään väline jääny multa näkemättä :confused: meinasin karata jo ovelta,kämmenet hikos ja ahdisti ihan vitusti. MÄ EN HALUA MENNÄ SINNE.en en en en...
samantien voisin kotisohvalla mieluummin SYNNYTELLÄ. kokemuksen teki viä astetta kamalammaks se täti,joka hoki tota "synnytellä" -sanaa niin että sanoin jo miehelle et jos kuulen sen viä kerran niin kuristan sen akan :mad: ja et se ei sitten todellakaan mun synnytystä hoida.ihan ihme täti...eikä tod oo ihan mun juttu että se käy läpi jotain kipulääkkeen laittoo selkärankaan siinä vuoteen äärellä siinä kamalassa huoneessa.hyihyihyi.:eek: meinasin lähtee sieltä kirkuen karkuun niin monta kertaa...voi paska sanon minä.siitä käynnistä ei jääny käteen muuta kun tuskaa ja ahdistusta :sad001 olis ollu oikeesti parempi jättää menemättä...ihan paska fiilis kaikin puolin nyt.

no,ainakin tiän ny si,et mun on tehtävä todellakin paljon tarkempi synnytystoivelista kun etukäteen aattelin.eli pitää perehtyä...

Täällä meillä ei synnytyssaliin pääse tutustustuun etukäteen, kuvia kyllä saa katsottavaksi :D Aloin tässä miettiin et millainen sali täällä on, mut vaikka oon yhden synnytyksen jo läpikäynyt niin ei mulla oo kyllä hajuakaan millainen se paikka oli.. Saatikka että tietäisin millaisia välineitä siellä on! Meni vähän muuhun kuin maisemien katseluun ne hetket ;)
Kannattaa puhua ehdottomasti vaikka neuvolassa jos kovasti pelottaa synnytys tai sairaalassa olo. Ei kannata jäädä niitä itsekseen murehtimaan kun todennäköisesti et ole ainut, jota kauhuttaa ja varmasti moni muukin on siitä silti selvinnyt traumoitta!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Miullakkaan ei ollu sokereissa mittään vikaa.

Lääkärineuvola kuulumiset:Rv 27+3

Paino: 80,7kg (+250g/vko)
Verenpaine: 116/63
HB: 132
Lapsvettä Normaalisti
Vauvan painoarvio 1220g
Hyvät sykkeet
RT

Oli tosi hyvin kasvanu ja hyvin vielä pystyy pyörimmään, ni nyt ainaki oli rt, aiemmin ollu pt. Jospa pysys loppuajan rt. ;)Ja tyttö meille tullee edelleen, pakko oli vielä tarkistaa kolmannen kerran. Nyt näkyki jo niin varmasti ettei voinu erehtyä :)

Tuosta synnärille tutustumisesta, täällä pitää soittaa ite Kemiin (Länsi-Pohjan Keskussairaalaan) tutustumisaika, muistaakseni viikolle 36+. Ite siellä oon ollu kerran, mutta vaan ystävän tukena synnytyksessä. :)Siellä kans yks ärsyttävä kätilö, mies. Toivon kovasti ettei se sattus kohalle, kuhan ite on menossa punnertaa vauvaa ulos.

Me ei ekaa odotellessa käyty, vaikka Taysiin mun mielestä kyllä pääseekin halutessaan käymään tiettyinä päivinä. Ehkä oli ihan hyvä. Synnytyssalista ei tosin kauheasti muistikuvia, kun sinne mennessä pääsin melkeinpä heti ponnistamaan ja sit taas siirrtyttiin nopeasti osastolle, että pääsi seuraava "synnyttelemään" :D Mutta olin käynnistyksen ajan Taysin äitiysosastolla ja se oli aika karmea. Siellä siis oli vuodelepolaisia sun muita ja aika karu mesta. Siellä sit ainoana kipuilin, vieruskaveri oli sokeriseurannassa ja viikkoja reilu 30. Oli varmaan kivaa siinä katsella ja kuunnella. Vessakin oli jossain käytävällä.

Mulla tuli tosi paljon painoa (=n. 900 g/viikko) siinä puolivälin tietämillä. Saas nähdä maanantaina, mikä nyt on tilanne. Pääsen viikon päästä ylimääräiseen ultraankin! Kaveri on lääkäri ja aloitti uudessa paikassa, niin haluaa treenata sen niiden ulltran käyttöä =)

Meinasin ensi viikolla soitella sairaalasta tutustumisaikaa, mutta ehkä mietinkin nyt vielä... Ei millään huvita stressata montaa kuukautta ennakkoon, jos paikka osoittautuukin kaameaksi :/ Luotan mieluummin siihen, että kun on aikanaan "tilanne päällä", ei sitä kauheutta sitten enää huomaa tai siitä välitä.

Neuvolakäyntien määrästä: jo tuolla aiemmin hämmästelin (ainakin pääkaupunkiseudun) vähäistä neuvoloiden määrää raskauden aikana. Nyt sain lisää hämmästeltävää. Asia tuli äitini kanssa esille, joka alkoi muistella, että olisi aikanaan mua odottaessaan käynyt "vähän tiuhempaan". No, kaivoi sitten neuvolakortin esiin, ja siellähän se oli:

- kolmisenkymmentä vuotta sitten (tosin Ruotsissa, mutta ei nyt niin kaukana) mun nykyviikoille (31) mennessä käyntejä oli kertynyt 7 kpl, itselläni nyt edelleen takana ne 2...

Siis 2 vs. 7? Joko jotain on vuosikymmenten aikana muuttunut, tai sitten Ruotsissa vaan on asiat eri tavalla (ehkä edelleen, en tiedä). Suurin osa käynneistä oli myös ollut kätilön luona, ei terveydenhoitajan, ja lääkärikäyntejä oli (ennen synnytystä) kaksi + yksi "erikoiskätilön", eli jatkokoulutetun sairaanhoitajan, jos oikein ymmärsin, luona.

Niin ne ajat muuttuu.

EDIT: Nyt olin epäreilu. Itseasiassa kävin lisäksi siellä "lääkärillä"... Joka puhui sen 15/20 minuuttia minun työstäni (josta "ei tajunnut mitään, koska eihän kukaan voi tajuta") ja "tutkimus" kesti 5 min. Kumma että pääsikin unohtumaan... Eli siis kuitenkin virallisesti ottaen yhteensä 3 käyntiä vkoon 31 mennessä - ja tulee olemaan aina vkoon 33, jolloin on seuraava th-käynti.

^mun mielestä toi on kyllä ihan tosi vähän.mulla ny samat viikot ja oon käyny ultrien lisäks 2x lääkäri ja oliskohan 5x neuvola;ja seuraava 9.4.

Mä en vaan ymmärrä, et miten missään voidaan käydä noin vähän neuvolassa kuin mitä kyfi kirjoittaa! Ihan järkkyä!! Siinä on ihan turha puhua mistään seurannasta ja sikiön ja äidin hyvinvoinnista.. Mulla on kaikki (terkka, lääkärit, ultrat) yhteenlaskettuna 8 käyntikertaa takana (joista kaksi ylimääräistä) ja viikkoja nyt 28+..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

mulla taitaa olla neljä käyntiä takana joista yksi th+lekuri, kolmen viikon päästä jo seuraava neukku...

perjantaina oli sokerirasitus ja kaikki arvot hyviä! Jess :)

Mullakin on tainnut olla 7 käyntiä tähän mennessä ja tulee siis olemaan viikkoihin 34 mennessä. Ihan sopivasti siis. :) Todella outoa tuo kyfin 2 käyntiä.

Nyt täytyy sen verran täsmentää, että olen myös käynyt molemmat ultrat (nt + rakenne), joten kyllähän käyntejä yhteensä raskauteen liittyen tulee mullekin se 3 + 2 tähän mennessä. En oiken osaa kuitenkaan niputtaa niitä neuvolakäynteihin, koska ultrat tehdään täällä sairaalassa ja todella liukuhihnalta - kysymyksetkin voi sitten kysyä jälkikäteen täällä nettipalstoilla, koska ultraajalla on niin kiire :)

Eli otan pahoja sanojani takaisin, on mulla ollut 5 käyntiä :) Veikkaan, että tää hämmentynyt olo tulee eniten siitä, ettei opastusta tunnu saavan oikein mihinkään, eikä ole olo, että voisi ottaa yhteyttäkään oikein mihinkään, jos on kysyttävää (neuvolaan mm. ei voi soittaa yms). Luotan kuitenkin siihen, että jos tapahtuisi jotain dramaattista, tai tulisi jotain todella vakavaa, pääsisin taatusti johonkin hoitoon.

Eli olisi ollut hyvä voida nähdä neuvolan terveydenhoitajaa enemmän kuin 2 kertaa, olisi ollut hyvä, että lääkäriä olisi kiinnostanut raskaus edes jollain tasolla, ja olisi ollut hyvä, jos jotain arvoja olisi seurattu muutenkin kuin minä itse tai erillispyynnöstä (paino, hemoglobiini, verenpaine, sokerit). Mutta näilläkin pärjää. Ja kunhan eivät laita mua itekseni hoitamaan synnytystä, loppu hyvin, kaikki hyvin :grin

Kättärille/naikkarille (viikoista riippuen) ä-polille/päivystykseen voi/saa/kannattaa täällä pk-seudulla aina soittaa, jos mikään mietityttää. Niin mäkin olen useasti tehnyt juuri niissä tilanteissa, kun neuvolasta ei saa apuja/ei vastata kysymyksiin. Aina ovat ystävällisesti jaksaneet opastaa puhelimitse/käskeneet käymään, mikäli arvioineet tarpeelliseksi. Mutta joo komppaan kyllä tuota Kyfin tilannetta, mulla käyntejä toteutunut nlaan lukuisia, mutta niiden taso on kyllä jäänyt melko huteraksi erit. sen lekurikäynnin osalta. Ja jotenkin semmonen asiakkaan holistinen huomioiminen on kyllä tosi onnettomalla tasolla; mulla on kardiologinen perussairaus, josta mainitsin heti ekalla nla-käynnillä, mutta johon th ei siinä kiinnittänyt mitään huomiota. Sitten taas seuraavilla kerroilla toin asian esiin ja viimesen kerran nlassa siellä lekurikäynnillä, joka sanoi "en ota kantaa". Ahaa, no kukas sit? Käski omalle terveyasemalle (mikä siis sinänsä vitsikästä, että meillä on samat lääkärit ta:ssa ja nlassa, joten tämä ko hlö olis hyvin voinut olla mua sitten vastaanottamassa siellä ta:lla, mutta ilmeisesti olis sitten ta:n tilossa ollut pätevämpi ja ammattitaitoisempi kuin nlan tiloissa :p). No ei onneks ollut sama tyyppi, vaan lääkäri joka hoiti hommansa ja päivitteli, että olisin heti raskauden alusta kuulunut Naikkarin seurannan piirin riskisynnnyttäjänä. Eli nyt sitten vihdoin vkolta 32 alkaen saan esh-tasoista seurantaa, jonka olis pitänyt toteutua jo alusta. Että kuhan maailman idiootein sf-mitta pelittää, hemppa ja pissa on ok, sydänäänet kuuluu ja vauva liikkuu, ni meidän nla on tyytyväinen, muusta ei niin väliä.

Takaisin