Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla mies oli viimeraskaudessa eka neuvolakäynnillä ja sit rv 30 ku mulla oli sf-mittakontrolli, olin yön oksentanu ja en saanu peruttua aikaa nii pakotin miehen kuskiksi ja mukaan ku en saattanu syödä mitää nii pelkäsin et pökrään. Se oli kotona ku oli menossa iltavuoroon. Kuulipahan mieski sydänääniä toista kertaa koko raskausaikana.
Nyt viime neuvolakäynnillä terkkari sano et miehen pitäs tulla seuraavalle käynnille ku on se laajempi terveyskysely mut ei oo lähössä, en ees houkuttele ku munki mielestä turhaa.. (Miks vuosi sitte ei tarvinnu, epöilen et se johtuu terkkarista) Se taitaa olla viel sellaseen aikaan et ihan sama onko ilta- vai aamuvuoro nii se ei pääse.. Ja jos sattus pääsemäänki nii jäis kotii hoitaan poikaa eikä lähtis mukaa. Oon tarkotuksella ottanu käynnit pojan päikkäriajalle nii helppo viedä poika mummulan portaille nukkumaan :) Täytyyki muistaa täytellä se lomake..
Ultriin se on tullu, tämäm rakenneultraan ei meinannu päästä ku piti vaihtaa aikaa mut otti sit pekkasen nii pääsi. Vain rouvan mieliksi kuulemma :)

Mun mielestä ne alkaa mittailemaan sitä, kun 22+0 on täynnä, eli kela-neuvolasta lähtien. Mulla oli kans 24 cm tuossa viime käynnillä ja oli jossain yläkäyrän yläpuolella, mutta tainnut vaan kohtu venähtää ja menee alkuun ylöspäin mahdollisimma paljon ennen leviämistä =) Ja tuntuukin kyllä, kun töihin tullessa rappusissakin puuskututtaa..

Mulle neuvolatäti sanoi että yleensä se käyrä menee juuri alkuun siellä ylhäällä, ja tasaantuu siitä sitten.. sinänsä tää käyräseuranta taas vähän nurinkurista- muuttais sitten käyrää vastaamaan "yleensä-tilaa"

jotenkin huono omatunto sanoo,mut mun mielestä näitä neuvoloita on jotenkin ihan liikaa o_O koko ajan saa jossain rampata syynättävänä,alkaa jo tylsistyttää. joo kaikki on hyvin joo mulla on kaikki hyvin joo kaikki on ihan normaalia kiitos ja hei.

tän päivän neuvola+lääkärikäynnistä en kyllä tota enempää irti saanu :p:grin ja seuraava taas 4viikon päästä (jo).

Heh, ajattelin alkuraskaudessa, että tuun olemaan heidi79 just tota mieltä, mutta toisin kävi... Eihän sinne meinaa päästä anelemallakaan :) Ens viikolle sain tosin puhuttua lääkärin - ensimmäinen tässä raskaudessa.

Nyt on paino noussut kilotolkulla viikossa ja vähän pelottaa mistä johtuu. Ei haittais, vaikka neuvolaan saisi yhteyden ja pääsis edes verenpaineen tarkistuttamaan.

Itellä neuvolakäyntejä on ollut sopivasti. Painoakaan ei oo tullut niin paljon kuin pojista (onneksi). Hb on pysynyt hyvänä, kuten aiemmissa raskauksissa.
Eilen mitattiin sf-mitta ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa. Sydänäänten saaminen kuulumaan selkeästi oli vähän hankalaa, kun toinen majailee niin alhaalla.
Sokerirasituksesta ei ole ollut mitään puhetta, mutta ainakaan poikia odottaessa ei oo tarvinnu käydä. Joten tuskin tässäkään.

Itselläni oli viikot 22+ eikä mitannut tuota sf-mittaa. Mutta jooh, eipä se kait niiiin tärkeää ole, kun vatsa on mielestäni kasvanut ja painoa on tullut sopivasti sekä th kuitenkin näki vatsan sydänääniä kuunnellessa :)
Ärsyttää, että alan heti stressaa jostain mitättömästä asiasta :D
Muutenkin kyllä alkanut huomata itsestäni uusia muutoksia, varsinkin mielialojen suhteen. Tulee ärsyynnyttyä ja liikututtua paljon helpommin :p

Ensimmäisessä raskaudessa mullakin paino alkoi yhtäkkiä nousemaan ja mut pistettiin sokerirasitukseen, jolla sitten todettiin, että diabetes oli tullut.. Sitä hoidettiin sitten raskausaikana ruokavaliolla ja paino putosi samantien muutaman kilon kunnes painoa alkoi taas tasaisesti lisääntymään eikä tullut sellaisia ihme harppauksia.
Nyt oli arvotolleet todella hyvät ja seuraava rasitus on sitten viikolla 26-28.

Mulla esikoisen kohdalla mitattiin ekan kerran neuvolakortin mukaan viikolla 18 ja se oli 16cm koko raskauden huiteli korkeella, ihan pieni notkahdus kun vauva laskeutui ja kiinnittyi. Nyt maanantaina mittas terkkari ekan kerran ja mittaskin sit heti kolme kertaa kun ei uskonut tulokseen ja aina vaan sai saman 23cm eli yli käyrien mittaushetkellä viikkoja 22+1. Se huuhaa lääkärillä jolla kävin pari viikkoa sitten sai sillon sf mitaksi 28cm, mutta se ei oikeasti tiennyt mitä mittasi...

Odeccan huuhaa lääkäristä tuli kyllä mieleen, että kuinkahan paljon noi lääkärit tietää oikein raskaudesta ja sen eri vaiheista sekä mahdollisista oireista.. Kun itse jouduin yhtenä päivänä lähteä kesken päivän töistä terveyskeskukseen pahoinvointien takia ja sitten kun lääkärille saavuin ja kerroin mikä on tilanne, niin ei meinannut uskoa, että vieläkin olisi pahoinvointia (olin viikoilla 21+), kun se "kuuluu vain alkuraskauden oireisiin". Sanoi sitten, että mulla on luultavasti ihan vain vatsatauti :think005
On se kyllä pelottavaa kuinka eri tasoista hoitoa voikin saada..

Mulla on kaveri terpparilääkärinä ja sanoi, et kun tekee just välillä niitä neuvolalääkärikäyntejä, niin aina pakko tarkistaa asioita etukäteen ja ohjaa kuulemma herkästi sit terkkareille puhumaan, kun just niin harvakseltaan ettei muista kaikkia asioita. Mullakin th sanoi, ettei luota lääkärin mittauksiin =)

Mulla oli tänään neuvola+lääkäri, rv 26+6. Mies oli myös mukana. :) Kohdunsuu pehmeä, mutta kiinni. SF-mitta 26cm (lääkäri mittasi, ei th, joten en tiedä miten pitää paikkansa. Asentokin oli ihan eri kuin ennen.) Verenpaine oli vähän korkea, mutta arvelivat että johtuu lääkäristä (?) vaikka ei mua mielestäni jännittäny. Sykkeet hyvät ja pissa puhdas. Hb oli laskenu 133 -> 107, joten rautakuurille jouduin. Ja maanantaisen sokerirasituksen tulos oli normaali!! \o/ Arvot oli tosin lähellä ylärajaa, joten th kehotti kuitenkin järkevään syömiseen. Eli kaikki oli mulla ihan hyvin ja seuraava neuvola vasta 1.4.

Täällä nyt sitten kauan odotettu eka lääkärikäynti takana ja pyh. Mihinkään kysymykseen ei osattu vastata (kielimuurikin välissä), sf-mitta pompsahtanu muka 5 cm parissa viikossa, mittausasentokin aivan jotain muuta kun viimeks eikä taaskaan kukaan kertonu mistään mitään, ite piti kysyä sekin, että miltä siellä sisälmyksissä nyt sitten näytti. Tähän vastaus oli tää standardi kiinteä, kiinni ja 3 cm. Ei vakuuttanut.
:angry
Kai se pitäis yrittää osata olla kiitollinen, että on edes jotain seurantaa, mut just nyt ei pysty. Millasilla hempoilla ootte muuten alottanut rautalisän? Mulla nyt oli laskenu parin viikon takasesta 136:sta 118:ta ja lekuri sanoi, että voit ottaa lisää jos haluat tai tuntuu siltä. Mitä helv sekin tarkottaa? Eikö voi joko sanoa että ota tai älä. Mur mur mur...

mulla oli 106 kun terkka sano et ota rautaa.ny oli 116 eli pikkasen noussu ja käski viä jatkaa; eli jos sulla oli 118 niin saattasin alottaa rautalisän,vähän omasta olosta riippuen.mulle sanottiin et se arvo alkaa taas tässä nousta muutenkin loppua kohti taas :)

toi on kyllä syvältä,jos ei noista käynneistä saa mitään irti,jos niitä kuitenkin odottaa ja olis jotain kysyttävääkin.äh.mä oon niin onnellinen,että tässä kylässä tuntuu olevan ihan tosi hyvät neuvola- ym.palvelut.näin ekaa oottavalle ainakin tosi iso asia :)

Sympatiaa, Skylar, kuulostaa turhauttavalta :(

Mulle sanoi joskus terveydenhoitaja, että "rautaraja" on 117. Eli kun menee sen alle, kehotetaan alottamaan lisärauta. Mulla oli tasan 117, ja kun totesin, ettei se juuri koskaan ole yli 125 muutenkaan, sovittiin, että koitan vähän lipittää rautalitkua (sitä nestemäsitä, hedelmä/kasvisperäistä), enkä vielä alota esim. Obsidaneja. Mutta toki, jos olo huononee, niin sitten. Vaikka mistäpä sitä varmaksi tietäisi ennen kuin 8 vkoa tosta käynnistä, kun on seuraava. Ei mulla mitään hemoglobiinimittaria kotona oo... :)

Kävin muuten hakemassa apteekista sokeripissatikut. Ihan sen turhautumisen välttämiseksi, ettei tässä kaupungissa ole koskaan neuvoloita. Pysyy edes joku kontrolli (kun alkoi se supernopea painonnousu just vähän ahistaa..). Ihan samoja möivät, joita terveyskeskuksessakin on, ja koska meillä muutenkin tehdään testit aina ite, kontrollin tasokin pysyy ihan samana :D

Mulla on normaali Hb-taso 135-145 ja 24.2. oli laskenut 107. Lääkäri käski rautakuurille. Obsidania aina suositellaan, mutta otin Retaferin kun sitä oon syöny ennenkin verenluovutuksen jälkeen. Onkohan sillä mitään väliä minkä ottaa? Kuinkahan kauan tuota täytyy syödä? Mulla on seuraava nla vasta 1.4. eikä meillä muutenkaan mitata hemppaa neuvolassa... jännä tilanne kun mulla ei oo IKINÄ laskenu Hb näin alas. Poikia kun ootin niin aina pysyi yli 120.. :) Väsynyt kyllä olen ollut niin ehkä se selittyy tolla HB:lla..

Mulla kans yleensä hb 145-160 väliin ja nyt tosiaan laskenut kuukausi sitten 105. Piti ottaa päivittäin valitsemaani rautaa ja nyt sit katsoi sen uusiksi. Sanoi, että vaikka oli noussut yli 130, niin kannattaa silti ajoittain ottaa, kun verivarastot kuitenkin täyttyy hiljalleen. Ja retaferia otin, kun niitä löytyi kotoa verenluovutuksen jäljiltä. Toi Obdidan on kai paremmin siedettyä, Retaferista tulee monelle mahakipuja. Mutta rautaa vaan niin jaksaa! Ei siitä haittaakaan ole ja ottaa vaan vaikka joka toinen päivä.

mullakin pudonnut hb 141-136-118 ja rautakuurille lompsis...mulle terkka suositteli rautaa kun valitin väsymystä. Viimeraskaudessa putos 161-113, silloin tuli kyl jo paha olo eikä meinannu nousta millään :/

Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa heti alussa jo alle 120 hb, mutta muistaakseni sitten vasta, kun alkoi olla siinä alle 110 hb niin piti alkaa ottamaan lisärautaa. Hb ei kuitenkaan sen avulla noussut.

Nyt oli alkuun 130 hb, mutta oli viimeksi pudonnut 115. Suositeltiin ottamaan rautaa, jos alkaa vointi olla väsyneempi tai muuten heikko.

Voi räkä :/ Nyt on sitten se (ainoa) lääkärikäynti takana. Ja sehän meni niinkin kivasti, kuin että täysin työhönsä kyllästynyt terveyskeskuslääkäri puhui (erittäin alentuvaan ja vähättelevään sävyyn) minun työstäni ja alastani 15 minuuttia ja itse "tutkimus" kesti sen 5min. Että kiitos nyt sitte tästä.

• Paino nousee liian nopeasti (kiitos, tiesin tämän - ja itsehän minä itseni punnitsin ja painon kerroin, kuten nykykäytäntö täällä menee),
  • luonnolliset rasvat ja öljyt ei auta mitään, pitää hakea apteekista kilon perusrasvapurkki (kiitos tiedosta, mutta oletkohan koskaan lukenut ko. rasvojen koostumusta? Mineraaliöljy on petrokemian sivutuote, eikä kyllä kosteuta mitään eikä ketään...),
  • työstäsi ei kyllä tajua kukaan mitään (kiitos, asiakkaillakin on välillä haasteita, mutta jotenkin ne projektit aina on viety loppuun),
  • voihan noita verikokeita nyt ottaa, jos haluaa (kiitos, en kyllä itse niitä edes pyytänyt, sinähän sen sanoit, että kilpirauhasvaivalta kuulostaa).

Kaiken kaikkiaan todella nihkeä kokemus, ei tule ikävä takaisin.

EDIT: Ai niin, ja se ainoa asia, joka mua oikeasti kiinnosti, eli Hb, joka oli terveydenhoitajan pikamittauksessa laskussa ja sain rautalisäkehoituksen, ei ollut asialistalla lainkaan. "Ei sitä täällä mittailla". Kiitos - missä sitten?

Takaisin