Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei se raskausajan diabetes aina tarkota jättiläis vauvaa, mulla oli esikoisen kanssa radi ja arvot oli tyodella korkeet ja vauva oli 2,5kg syntyessään, nyt on kans radi ja vauva on ollu ultrissa pienempi kuin isosiskonsa, tosin nyt on toistaseks sokerit pysynyt ihan hyvinä kun ei ole lainkaan ruokahalua

Mulla eka raskaudessa neuvolat oli 4vkn välein ja lopussa 2vkn. Nyt ollu nla rv 9, 16 ja seuraava sit 24. Eli tällasta 7-8-viinn väliä Toivottavasti saan sen 28vkn lääkärineuvolan sitte, ois kiva päästä lääkärilleki, vaikka kaikki kolme ultraa on tehny lääkäri (eka rv 7+4 jossa tarkistettiin viikot kun pitkä kierto). Mut ois kiva tietää meinaako noi supistukset mitää, toho 28-viikkoon on kyllä vielä 5, 5 viikkoo et saa nähä laittaako terkka mut parin viikon päästä lääkärille ku mainitsen supistuksista.. Aattelin vaatia ton 28-viikon käynnin jossei se anna sitä muuten. 8-viikon väli on pitkä, oisin kaivannu ehkä tähänki väliin aikaa..

Oletteko muuten ottaneet miestänne mukaan neuvolakäynneille? Itse tässä mietin että josko tuo haluaisi tulla mukaan katsomaan mitä siellä tapahtuu.

Oli esikoista odotellessa useampaankin otteeseen, mutta nyt ei sitten ole käynyt kuin ultrissa

Meilläkin oli mukana melkein kaikilla käynneillä kun odotin hänen esikoistaan, mutta toisen kohdalla sanoi ihan suoraan, että siellä neuvolassa ei ole mitään hänelle, niin hän tulee vain ultriin :) Ja näinhän se on, ei siellä isille mitään ole, mutta kyllä halusi esikoisen kohdalla olla mukana, kun kaikki uutta :)

Ensimmäisen raskauden aikana ei tainnut olla kertaakaan mukana neuvolassa.
Nyt on sitten neuvolasta pyydetty, että mies tulisi seuraavaan neuvolakäyntiin mukaan, kun tehdään laajempi terveyskysely.
Tosiaan ei siellä neuvolassa kauheasti miehelle mitään ole ellei tietty sydänääniä halua kuunnella tai on asioita, jotka mietityttävät :)
Otetaan myös tuo tuleva isosisko mukaan, niin saa vähän konkreettisemman käsityksen, että äidin vatsassa todella asustelee joku :Heartred

Viime neuvolassa "täti" sanoi, että ensi kerralla voisi mieskin tulla mukaan ja sainkin hänet sitten tänään kanssani neuvolaan. Oli ihan kiva, kun lähti...tänään siis viikkoja tasan 23. Hb oli laskenut edellisestä 113: sta 104 :ään. No kait se täytyy nyt yrittää muistaa ottaa se rautalisä hieman aktiivisemmin käyttöön. Painoa oli tullut 1.4 kiloa eli 280g/viikko ja verenpaine 115/66. Kohdunpohjan korkeus oli jo 23, ihan mennään yläkäyrällä, olenkin todennut, että vatsa on puolet isompi kuin edellisessä raskaudessa :) Pikku kaveri oli jumppa tuulella ja sykkeet huiteli +160.

Meillä mies ei ole käynyt yhdelläkään neuvolakäynnillä ei tässä eikä edellisessä raskaudessa. Kumpikaan meistä ei koe, että olisi tarpeenkaan. Molemmissa raskauksissa on ollut mukana rakenneultrassa.

Neuvolakäynti takana tänään, viikot 26+2. Kaikki ok. Viiden viikon flunssa, liikkumattomuus ja herkuttelu oli hieman kostautunut, painoa +575/viikko. :rolleyes: No kokonaisnousu kuitenkin vasta 4.7 kg, joten ei se nyt sinänsä haitanne. Mutta itse kyllä tietää, että tuosta on suuri osa ihan tuota herkuttelua ja liikkumattomuutta.

Paineet 114/71, hB edelleen kivasti 125, sf-mitta 25 joten siinäkään ei enää huidella ihan yläkäyrällä. Ja sykkeet iloisesti +132 ja meininki kova mahassa niinkuin aina...

Meillä mies on ollut yhdellä neuvola käynnnillä, jolla palautettiin nuo voimavaramittari kaavakkeet. Neukkutäti vaati miestä tulemaan. Sekä mies että minä koimme yhteiskäynnin todella turhaksi :)

Rakenneultra käyty, ja rauhallinen tyyppi kuvailtavana. Mittojen puolesta olis hieman pienempi ku 21+1, arvot heitteli 20+0 - 21 välillä. Ja pienen arvo oli reisiluu, suurin pää :p toivottavasti tuo tasaantuu vielä... Mutta ainakin tuo lääkäri väitti että kaikki kuitenkin ok, yli 10 päivän heitto kait sit jo ihmetyttäis. Istukka edessä, ja tyyppi perätilassa (siinä varmaan syyt liikkeiden "tunnottomuuteen") Esikoinenkin oli pt:ssä, kääntyi kyllä itse, toivottavasti tämäkin.
Ja äitini oli siis seurana, ja tuli sellainen fiilis että olis tehny alapäätutkimuksenkin jos tämä ei olis ollut mukana (kätilöltä kun kysyin niin vaihtelee, kyseinen lääkäri yleensä tekee miltei aina. ja esikoisestakin oli tehty ku lappuja kattelin.)
Mutta voi, kyllä tunsi itsensä "hoikaksi", lääkäri totes ultratessa että hyvä ku sulla on vähän rasvaa tässä välissä. Tulee selkee kuva, jos olis paljon rasvaa niin tulis epäselvempi suttusempi kuva. :grin ja mullahan siis on kyllä elintasopakki olemassa....

Mulla oli aamusta toinen kierros sokerirasituksessa ja yökötys taas sen liemen makua! Nyt oli sentään kylmää ja olivat vaihtaneet sitruunan makuiseen, joka oli hieman helpommin nieltävää. Aika taistelua kyllä silti viimeiset kulaukset...

Moi sanko ja pahoittelut kun en ehtinyt vastailemaan ennen sun ultraa. Olen ulkomailla ja netin käyttö ollut aika vähäistä. Mut ultrattiin heti alkuun alakautta, kun lääkäri tarkisti istukan sijainnin (oli nt-ultrassa kohdunsuun edessä). Muutoin olisin varmaan olisin saanut pitää pöksyt jalassa. :) Mutta hyvä että siellä oli kaikki kunnossa ja käynti meni mukavasti. :)

Meil on ollu 2 neuvolaa ja tällä toisella mies tuli mukaan kun arveli et joko mulla palaa hihat tai sit se th on niin yksinkertainen et asioita ei saada hoidettua. Seuraavaankin on tulossa vissiin mukaan tulossa kun muistaakseni ei ole sillon töitä. Ultrissa mies on aina mukana.

Sokerirasitus kärvistelty... Vähemmällä nälän tunteella selvisin yöstä kuin olin etukäteen pelännyt, mutta nyt on kyllä melko hutera olo. Itse litku meni ihan hyvin alas. Pystyykö joku ulkomuistista tai jostain helposti tarkistamalla heittämään raja-arvoja niihin tuloksiin, kun voisin käydä ne heti tänään itse omahoitopalvelusta katsomassa, jos älyäisin jotain niiden vastausten päälle :)

Käyty neuvolassa ihmettelemässä, paineet oli ihan jees mikä oli tosi hyvä juttu edellisillä mittauksilla ollu korkeet, hemppa 124, pissakin oli tällä kertaa puhdas. Sf-mitta oli 23cm, th tarkisti sen moneen kertaan ja aina sama tulos ja se huitelee reippaasti yläkäyrällä. Seuraava kerta pitää varata itse viikolle 30.

Millä viikolla teiltä on tuota sf-mittaa alettu ottamaan?
Itselläni on nyt kolmas kerta neuvolassa takana eikä ole vielä mitattu kertaakaan.
Tarkistettiin:
painoa, jota on nyt tullut vähän yli 6kg, mikä oli ihan ok määrä
turvotus, jota ei ole
verenpaineet, ne oli ok
hemoglobiini, se oli laskenut ja pitää alkaa ottamaan lisärautaa
sydänäänet, oli aluksi vähän hankala, kun oli vauvalla taas jumppahetki menossa :dance018

Kaikki siis hyvin :)

Seuraavalla kerralla onkin sitten lääkärintarkastus.

no tänään otettiin neuvcolassa ekan kerran ja viikkoja 22+1 mitta oli huikee 23cm jo nyt

Takaisin