Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä jätin nyt väliin yhden lääkärikäynnin, kun ei oo mitään aihetta niin on aika turha mennä sinne haarojaan levittelemään.. loppuraskaudesta sitten tosiaan yksi lääkäri vielä, ja alussa mulla oli vko 13 myös yksi kun oli vaan tuo "supistettu ultraus" eli 1-3 lääkärikäyntiä on täällä ihan normi, useimmiten 1-2. tarpeen mukaan on varsin hyvä käytäntö!

ja onnea hyvästä ultraus-kuulumisista Mamabirdille, mahtoi mieli huojentua:smiley-ashamed004

Oon kyllä (näin ensikertalaisena) todella välillä miettinyt tätä neuvolahommaa: kaikissa ohejartikkeleissa kuvaillaan, kuinka esim. verensokeria seurataan ahkerasti neuvolassa, samoin painoa yms, mutta mites seuraavat, kun olen tähän mennessä käynyt kokonaiset 2 kertaa... Lääkärillä en kertaakaan.

Olen ollut ymmärtävinäni, että ainakin Helsingissä joku lääkäreistä on "korvattu" sillä "alkuraskauden", eli nt-ultralla - ensinnäkään en tiedä miten se voisi olla korvaava jollekin, kun sen tekee kätilö, ei lääkäri, ja vatsan päältä, eli minkään valtakunnan sisätutkimusta sillä ei edes yritetä simuloida. Ei myöskään huvittaisi puhua alkuraskauden seulonnasta, kun siinä vaiheessa on kuitenkin jo kokonainen kolmannes mennyt... :)

Painoa neuvolassa ei ole otettu kuin kerran, pissatikkutestit tehdään ja analysoidaan ite. Painonseurannasta sain ohjeeksi punnita itseni aamuisin ja kertoa sitten (joskus, jos ja kun joku käynti taas parin kk:n päästä on) tulokset. On käynyt pari kertaa mielessä, että käyn vaan hakemassa apteekista ne pissatikut ja pysyn kokonaan kotona o_O

Niin ja siis viikkoja nyt 24+

Aikamoista säästölinjaa! täällä onneksi neuvola on vielä palveleva, pissatestejä ei tarvitse itse analysoida:rolleyes:. on se varmaan oiva keino säästää..raha kun ratkaisee noissa kunnan asioissa niin paljon.
Mutta tuntuu kyllä että menetetään koko aisan ydin jos ei äideille anneta sitä tukea useiden neuvolakäyntien muodossa, mitä neuvola on alun perin perustettu kuitenkin tekemään.o_O

Mä olen käynyt neuvolassa tasan yhden kerran! Rv 9 oli käynti. Seuraava on "kelaneuvola" ensi viikolla jolloin viikkoja on täynnä 22! Että meidän kunta se vasta säästääkin :D
Pissaa ei ole otettu purkkiin kertaakaan, hb:sta ei tietoa, ei verenpaineista, ei mistään! Ultrassakin ihmetteli lääkäri että miten ne jättää odottajan näin oman onnensa nojaan. Kieltämättä vaikka en ole innokas käymään neuvolassa niin tämä on jo ihan älyvapaata touhua... Mihis ne verorahat menee jos ei vauvoihin?

no onpa kyllä onnetonta seurantaa joillain teillä :eek: mä oon käyny ny 3x neuvolassa,kerran lääkärillä ja molemmat ultrat,ja ens viikolla on yhdistetty neuvola+lääkäri.niijja sokerirasituskin käyty.

pissatesti tehään täälläkin ite,mut kaikki painot,verenpaineet ja hemoglobiinit seurataan joka kerran ja neuvolantäti on aivan ihana ja sille saa soitella koska tahansa käyntien välilläkin jos on jotain huolia/murheita :) mä siis koen,et mä oon hyvin seurattu.
vähän kohta turhankin hyvin;jos kaikki valmennukset sun muut aikoo käydä niin kohta on joka viikko jotain :p:grin

Juu, sama tahti täällä kuin MamaBirdillä, eli eka keikka oli se 'moi, mä oon raskaana' ja toinen toi Kela-käynti.

Soittaminen on sitte kanssa eräänlainen homma... Täällä neuvolaan ei voi soittaa, eikä siellä ole toimistoa, jossa voisi käydä (käyntien välissä) kysymässä papereita tms.

Lähettivät mut vahingossa sillon ensimmäisiin (ja ainoisiin) verikokeisiin ilman paperilähetettä, mikä tarkoitti, että HUSin labra ei suostunut ottamaan näytteitä, vaikka näkyivät koneella. Kun yritin sitten saada siihen hätään lähetteen ("sulla on kaks tuntia aikaa, sen jälkeen me heitetään nää näytteet pois..."), kävi ilmi em. homma, eli että puhelinyhteyttä tai toimistoa ei ole. Meni vähän vaikeammaksi se keikka... :)

Ainoa varsinainen ongelma tossa oli se, että kyseessä oli ne seulat, eli oli saatava tietyn ajan sisään otettua, ja olin siinä vaiheessa jo aikalailla vikoilla päivillä menossa, koska neuvola ei myöskään ole halunnut päivittää laskettua aikaani, vaikka 2 alkuraskauden ultraa (omaan piikkiin yksityisellä) olivat erotuksen vahvistaneet. No juu, ei nyt avauduta ihan joka asiasta, mutta kyllä se puhelinnumero olisi joissain tilanteissa ihan kätevä...

Ai niin, mietin tota sokerirasitustakin jossain vaiheessa: olen _reilusti_ yli sen 25v, ja kuvittelin jossain vaiheessa, että testi tulisi vähän niin kuin standardina (tän ikäiselle kääkälle :grin). Itseasiassa ihan kuin olisin jostain niin lukenutkin. Mutta ei näyttäisi, että oltaisiin sinnekään laittamassa - vai tehdäänkö se vasta vieläkin myöhemmin?...

Mutta hyvä kuulla, että jossain on toisenkinlaisia käytäntöjä, aloin jo ihmetellä onko koko systeemi pelkkää fuulaa :) Olen onneksi ollut niin hyvävointinen ja terve, ettei tässä nyt varmasti mitään vahinkoa tapahdu tälläkään systeemillä. Välillä vaan mietityttää jotkut asiat - onneksi on Google ja vau.fi ;)

Eipä ois mullakaan ollut kuin vasta 1 neuvola, jollei olis tullut pari muuttujaa matkaan, eli koska paloin alkuraskaudesta glukoosikokeessa niin th halus tavata mut jotta voi opettaa kuinka sokeri mitataan... ammatiltani olen lh ja mulla oli jo edellisessä raskaudessa radi, mut eipä tuo kuunnellut. No kävin siellä sit pyörähtämässä ja samalla kerralla th sit laski 1+1 ja totes et mulla on raskausmyrkytysoireita ja eikun tk lekurille, joka ei edes tiennyt mikä sellanen on, ei myöskään tiennyt kuinka pitkällä oon tai miks mut on hänen vatsaanotolleen laitettu... Hoidin asian sit naikkarin kautta ja onneks nyt on hyvässä seurannassa :) seuraava neuvola on se ns kela käynti ja se olis ollut mulla toka mut nyt se onkin jopa 3 käynti. Meil oli esikoisenkin aikana sellanen käytäntö et pissa stixattiin itse ja jos siinä oli jotain poikkeevaa niin näytettiin th:lle ja purkki kotiin mukaan ja seuraavana aamuna labraan, en kokenu sitä mitenkään vaikeeks. Neuvolassa on nyt molemmilla kerroilla otettu hemppa ja verenpaineet ja viimeks kuunteli ekan kerran sykkeet. Sf-mittaa ei ottanu viel sillon ku koki turhaks, tää kädetön lekuri otti ja sai tulokseks 28cm ja viikkoja oli sillon 18 tai 19 eli todellinen mitta oli kaukana tosta..

Rakenneultrasta sen verran et mulla tehtiin myös sisätutkimus samalla, koska on ihan jatkuvasti supoistuksia ja tää kädetön tk lekuri jolla olin anto niin epämääräsiä ja tietämättömiä lausuntoja tosta kohdunkaulan ja suun tilanteesta et oli pakko tarkistaa. Lääkäri sit katto paikat ultralla ja kopelolla rakenneultran yhteydessä niin tuli selko niihinkin. 3cm oli kohdunkaulan pituus. Meil on nyt ollu 4 ultraa, kun oli varhais, nt-, rakenne ja sit erikseen perinnöllisyys lääkärin ultra kun ei vauvalta löytyny toista munuaista ja vielä on tulossa ainakin 2 ultraa.

Ai niin, mietin tota sokerirasitustakin jossain vaiheessa: olen _reilusti_ yli sen 25v, ja kuvittelin jossain vaiheessa, että testi tulisi vähän niin kuin standardina (tän ikäiselle kääkälle :grin). Itseasiassa ihan kuin olisin jostain niin lukenutkin. Mutta ei näyttäisi, että oltaisiin sinnekään laittamassa - vai tehdäänkö se vasta vieläkin myöhemmin?

tehään viikoilla 24-28 ja tosiaan meille kääkille vähänniinkun standardina ja si jos on suvussa niin varsinkin.mulle laitettiin neuvolasta pyyntö sinne ja si ite varasin netistä ajan.oli muuten hieman haasteellista,tohon lähilabraan ei saanu enää aikoja tarpeeks nopeesti ja jouduin varaan keskustaan ajan sitten (tämä hämeenlinnassa).

Ok, taitaa sitte jäädä väliin - mulla on seuraava neuvola-ajankohta vasta ton vkon 28 jälkeen. Tai jos nyt on sitäkään :D No, ei harmita, ettei pääse siihen ällötykseen mukaan. Taidan kuitenkin hakea ne tikut, että tulee edes vähän seurattua tota sokereiden kehittymistä.

Joskus on hyvä lukea muiden kaupunkien kuvioita niin voi välillä todeta, et kylläpä täällä hemmotellaan!! Mulla on neuvoloita takana jo useampi, kolme ultraa (joista yksi oli ylimääräinen ja sen teki lääkäri. Tämän vuoksi alkuraskauden neuvolalääkäri jäi välistä kun ois muuten ollut seuraavalla viikolla, mun mielestä aivan järkevää toimia näin.) Täällä mennään siis vissiin nyt neljän viikon välein (en oo laskenut), vaikka toista odotan ja todellakaan mitään tuollaisia ei tarvi tehdä itse! Meillä on joka päivä soittoaika omalle terkalle ja aina oon päässyt läpi samantien, en muista et ois koskaan joutunut edes soittaan toista kertaa.. Tosin en sitä palvelua oo kovin usein tarvinnut. Terkka on aivan ihana, joka tekee kaikkensa et yhteydenpito on mahdollisimman helppoa. Täällä pystyy lähettään vaikka tekstarin suoraan terkalle! Eli ihan ei mee nallekarkit tasan :O

minä kyllä mieluummin kävin sen sokerikokeen kun että olis tullu si sokerivauva o_O eikä se onneks ees ollu niin paha mitä oon kauhujuttuja kuullu,yllättävänkin iisi.

täällä kanssa saa terkan kii vaikka tekstarilla ja se tekstarilla laittaa noita labrojen tuloksiakin mullepäin,viimeks kust ton sokerikokeen :)

No nytpä löytyi meijänkin ultrapoikkeavuuksille vastaus elikkäs lapsivesipunktiosta otetuista kokeista löytyi rusto-hiushypoplasia eli tarkoittaa sitä, että lapsi tulee olemaan lyhytkasvuinen. On aika harvinainen Suomessa. Kyseisiä tapauksia tunnetaan n. 160 kpl. Sairauteen voi liittyä erilaisia oireita mm. hiusten niukka kasvu, immuunivaje jne. mutta kaikki voidaan tutkia sit paremmin ku vauva syntyy., joten en mene asioiden edelle. Jotenkin helpottonut fiilis ku sai vastauksia. Nyt toivotaan et loppuraskaus menee hyvin ja pikkujäbällä ois muuten kaikki hyvin :Heartred

Voimia Erikalle! Varmasti tieto aina helpottaa, niin hyvässä kuin pahassakin!

Kyfi: Mä sain viimeksi sokerirasitukseen lähetteen vasta rv 28 ja menin sit rv 29 siihen. Nyt sain kelaneuvolassa lähetteen. Kannattaa vaikka kysellä, jos ei muuten muista. Mullakin ekakierroksella oli unohtanut... Tampereella kyllä ihan seuraillaan hyvin, keskiraskauden lääkäriä ei ole kuin tarvittaessa, mutta sitä kyllä olisi kaipaillutkaan, kun kaikki mennyt ihan hyvin. Muuten kyllä seurattu, koska nyt 25+3 ollut jo kolme neuvolaa, lääkäri ja kaksi ultraa & ensiviikolla taas neuvola... Ja eivät varmaan luottaisi äitien omiin punnituksiin täällä =)

Teille tulee sitten mini-jäbä, erika:smiley-angelic003! Toivotaan tosiaan että poika kunnossa kaikinpuolin. Onnea loppuraskauteen teillekin!

Näissä käytännöissä on nykyään paljon eroja kaupunkien välillä.

Itsekin olen 30v, eli iän puolesta pitäisi tehdä sokerirasitus, mutta sitä ei tehdä koska viime raskaudessa arvot hyvät eikä ole ylipainoa eikä sukurasitetta.

Neuvolakäyntejä mulla on ollut jo 3 vai 4 ja huomenna on seuraava. Tämä on ylimääräinen, ihana neuvolantäti halusi että tähän väliin tulee tarkastus, vaikka muuten väli olisi kuulunut olla 8 viikkoa neuvoloiden välillä... Typerää, että tässä ennaltaehkäisevässä neuvolatoiminnassa säästetään, kun ennaltaehkäisy on kuitenkin paljon halvempaa kuin varsinainen hoito! :confused: Neuvolantätikin sanoi, että Suomessa halutaan nyt ottaa muista maista mallia. Miksi ihmeessä, kun Suomessa on todella pieni äiti-ja vauvakuolleisuus, miksi pitää ottaa mallia muista maista, joissa asiat on huonommin?!? :mad:

Mutta näin se vaan menee...

Ja hienoa Erika, että asiat kuitenkin selvisi ja toivotaan että muuten asiat kaikki hyvin. <3

-erika-: voimia ja tsemppiä uutisten sulatteluun! Toivottavasti kaikki menee kumminkin hyvin loppuun ja hän saa terveen elämän <3

Vois kertoo tänne miten täällä lapissa päin tehhään, nykyään ainaki. Sokerirasituskoe tehhään KAIKILLE vaikka ei ois ikkää, sukurasitetta tai ylipainoakaan.. Miulla on tähän (22+2) mennessä ollu 3 neuvolaa(rv 8-9, 15-16 ja 22) ja ne kaks ultraa(nt ja ru), sf-mittaa ei ottanu vielä edellisessä, mikä oli maanantaina 22+0.. Mitä kyllä ihmettelen suuresti. Ja ens viikolla siihen lääkärin kontrolliultraan, että tarkistaa vauvan sydämen, jos vaikka ois otollinen asento tällä kertaa. Lääkärineuvola vasta viikolla 28(ultraa ja tekee sisätutkimuksen). Ite ainakin tässä toista odottaessa huomannu, että on parempi, kun ite muistaa kysyä neuvolassa asioista mitä käytiin ekan raskauden aikaan, ni ei ainakaan jää mitään ottamatta tai läpi käymättä.

Erikalle tosi paljo tsemppiä loppuodotukseen! :)

tsemppiä Erikalle :)
meillä oli tänään neuvola. Kaikki hyvin paitsi hb...136 viimeksi ja nyt 118...ei ihme et on vähän väsyttäny :D vauvalla sykkeet 130-140 ja mulla painoa tullut nyt sellanen 7kg kaikenkaikkiaan. Kelalaputkin sain mut taidan pantata viimeseen asti, ainakin sen verran et näkee uuden paketin. Kuukauden päästä nlalekuri sitten. Niin ja sokerirasitus -.-

Saa nähä onko mulla sokerirasitusta, koska viimeksi kyseli eka raskaudesta ja sillon tehdystä sokerirasituskokeesta.. se oli ok, ei ylipainoa.. ainut et oon kohta 32v eli iän puolesta pitäis käydä.
Täällä noita neuvoloita on ollu suht samanlailla ku ekassaki raskaudessa. Eka neuvola, sitte oli nt ultra, lääkäri, neuvola ja sitte ru.. nyt on ens kuun 10. pvä taas neuvola. Samaan tahtiin oli ollu eka raskaudessaki. :)

Takaisin