Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä mamabird4, toivotaan ettei olis mitään vakavaa ja onneks ajat lisätutkimuksiin tulee nopeesti. Meillä oli maanantaina ru ja eilen oltiin lisätutkimuksissa jo, ei tarvi kauheen kaua olla hirveessä epävarmuudessa.

Mamabirdille voimia!
Meillä oli neuvola tiistaina rv 22+0. Paino pysynyt samassa (huh), verenpaineet 101/68, pissa puhdas, hemppa 117, sf 21cm, vauvelin sykkeet 130-135. Kaikki siis kunnossa. Kelan laput sain ja tänään laitoin postiin :)
Hassua ajatella, että enää "ei voi saada" keskenmenoa, vaan se on jo sitten synnytys ja on oikeutettu äitiysavustukseen ja äitiyslomaan. Kauheeta vauhtia menee aika...

Miulla oli tännään rakenneultra. Kaikki muut rakenteet oli oikeen kunnossa, mutta sydämestä se pitkkään kahto ''golfpalloja'' mitkä on sydämessä(valkoset pallot), ja sen takkii mennä parin viikon päästä kontrolliultraan missä läääkäri vielä tarkistaa. Ei halunnu turhaan pelotella, enkä itekkään rupea panikoimaan. Sittenhän sen paremmin tietää, ku lääkäri kattoo. Tyttöö luppaili ennemmin, ei näkyny ulokkeita ;D painoa on 443g ja hyvin vastas viikkoja. Saapi esikoinen pikkusiskon. <3

Millaisia sf-mittoja teillä on ollu?

Mulla oli tänään neuvola ja sf-mitaksi sai ensin 19cm ja tokalla mittauksella "nipinnapin 20cm". Viikkoja siis 24+3. Sain samantien sellaisen käsityksen, että tää mitta on pienempi kun pitäis ja äitiyskortin mukaan käyrän alapuolella kyllä mennään.

Jäi taas vaihteeksi ahdistamaan, kun rakenneultrassakin poitsu oli pienempi kuin pitäis. Ei kuitenkaan ollut neuvolatäti huolissaan ja seuraava aika normaalisti n. kuukauden päästä.

Mukavuuskissa,

Minulla oli sf-mitta hieman yläpuolella siitä virallisesta käyrästä, selitettiin kumminkin, että sillä ei ole suurta merkitystä (jos heittoa ei ihan tolkuttomasti) tärkeämpää on tasainen käyrän kasvu, se ettei ole pitkään kasvamatta tai kasva yhtäkkiä paljon :)

Sf-mitta on vissiin myös melko karkea ja subjektiivinen mitta, kun kaikki riippuu siitä, miten mittanauha mahalle asetetaan ja tyylejä on monia. Ei varmaan kannata lähteä turhaan vertailemaan omaa mittaa toisten mittoihin edes samoilla viikoilla, koska vaihtelu on suurta. Lisäksi mulle th painotti myös sitä, että jopa omat mitat heitättää jos mittaaja on eri. Mutta meillä siis myös tyttö pieni sekä ru:ssa että sf-käyrillä. Toisaalta lähipiirissä raskaus tällä hetkellä, jossa vauva huolestuttavan pieni ja kasvu hieman pysähdyksissä, mutta sf-mitta huitelee yläkäyrillä. Ei siis välttämättä kerro mistään mitään koko sf. Itse ajattelisin siis näin.

Mulla meni esikoisen aikaan sf ihan yläkäyrillä, mutta ihan pikkunen vauva syntyi ja siihen mittaan vaikuttaa kohdun asento, vauvan asento, mittaajan tekniikka, onko jalat koukussa vai ei ja vaikka mikä :)

Joo, kiitos vastauksista! Oon jo miettiny et mitä voin tehä toisin et saisin vauvan kasvamaa.. :D tollain tarkka seuranta aiheuttaa vaan kauheen stressin munlaiselle perfektionistille, ku ei olla käyrillä ja automaattisesti ajattelee et tekee ite jotain väärin. Ehkä mä nyt vaan höllään pikkasen.

Höllää Mukavuuskissa vaan ja nauti! Ja vielä on joitakin kuukausia aikaa opetella eroon kovasta perfektionismista, koska muuten tulee rankkaa! Tai ainakin opetella hölläämään :) Mä oon ainakin todennut, et teet äitinä niin tai näin niin aina teet jonkun mielestä väärinpäin ja siinä on helppo uppoutua myös itse arvosteleen itseään aivan liian kovalla kädellä :D

Mulla tais olla 22+5 24 cm, mutta tuntuu, että oli th:lla mitta kyllä vähän löysällä. Esikoisesta meni siinä yläkäyrän ja keskikäyrän välillä kokoajan, mutta maha kyllä näyttikin siltä, että oli korkea kohtu, mutta ei levinnyt niin kovin sivuilla ja samalta näyttää taas. Ja mulle kanssa terkka viimeraskaudessa sanoi, että luottaa vain omiin mittauksiinsa ja seuraa niiden kasvua, koska riippuu mittaajasta niin kovin.

Huh huh! Kaikki oli hyvin tänään ultrassa, lääkäri sai onneksi näkyviin kaiken mitä pitikin eikä sydämessä ollutkaan mitään vikaa! Vauva oli myös onneksi kasvanut ja seuraava ultra on viikolla 28 jossa on vielä varmistuksen varmistus.
Nyt saimme myös tiedon että vauveli on pieni poika :)
Kyllä on nyt hyvä mieli, sinne mennessä vielä mietittiin miehen kanssa joutuuko keskeyttämään yms. niin tipahti kyllä iso kivi sydämeltä!

Kertokaas te jo käyneet (eli varmaan kaikki), tehdäänkö rakenneultrassa sisätutkimus? Ihan ajattelin että varoittelenko äitiäni, näillä näkymin hän siis on mun seuralaiseni siellä... Vatsanpäältähän tuo ultrattiin mutta... (Pihla varmaan ainakin osais vastata hämeen käytännön)
Ja tämä siis toteutuu torstaina, jee! :smiley-bounce012

Harvemmin rakenneultrassa tehdään sisätutkimusta. Nt-ultrassa yleistä, mutta rakenneultrassa ainoastaan jos on jokin erityinen syy sille (esim. jotain rakennetta ei saada muuten hyvin näkymään tms).

Mulla ei tehty kummassakaan ultrassa sisätutkimusta. Kerran neuvolassa 10 viikoilla lääkärin käynnillä ja nyt tietty kun tuolla tayssissa tuli pyörähdettyä..

täällä pk-seudulla on vissiin tässäkin sitten karsituin versio käytössä kun yhen ainoota sisätutkimusta tai lääkäriä ei ole vielä eteen tullut tässä raskauden vaiheessa. oishan se ollut kiva tietää jo alussa, että kaikki tuolla sisälmyksissäkin on kunnossa. yksityiselle olis toki voinut mennä...

Skylar, tuo tuntuu jo todella epäreilulta, miten voikin olla näin paljon vaihteluita alueittain, ihan kuin ei riittäisi jo terveydenhoitajien laaja kirjo o_O
Täällä oli lääkäri joskus siinä 8-12 viikolla ja toinen on tiedossa loppuraskaudesta.

(täällä eli Satakunnassa)

Takaisin