Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mää oon kans todella tyytyväinen, että tuli hommattua tuo doppleri. :) Se on pelastanu monta epäuskosta/toivotonta päivää, kun en niitä liikkeitäkkään vielä tunne.
Mulla olis vielä melkeen 2 vk rakenneultraan, mutta malttamattomana ollaan huomenna menosa yksityiselle. Jospa sielä näkys, että onko kaikki niinku pitää ja tottakai mielenkiinnolla ootetaan selviääkö sukupuoli. :D

Tänään kävin tokaa kertaa neuvolassa tän raskauden aikana ja meillä on nyt sitten epäily alkavasta raskausmyrkytyksestä. Maanantaina labroihin ja torstaina lääkäriin pohtimaan mitä voidaan tehdä. Mä oon ihmetelly käyntien vähyyttä kun riski tolle myrkytyksen uusimiselle on ollut koko ajan olemassa ja vielä suuri sellainen. Esikoisen aikana oli myrkytys. Tota tän päivästäkään käyntiä ei olis ollut jos en olis sillon 12+4 narahtanut sokerirasituksessa. Tää käynti oli siis sen takia sovittu.
Mulla oli paineet noussu reippaasti ekasta käynnistä, pissassa protskut reilulla 2+, terkka kyseli multa et onko alkuraskauden pahoinvointi loppunu ja kerroin et mul ei ollu sitä ollenkaan vaan pahoinvointi alko viikon 14 nurkilla ja sen jälkeen oon oksennellu päivittäin, sit kysy et onko mahassa kipuja ja totesin et joo ylävatsalla on mut ne on semmosia mitä mulla on sappikivuista ollu ennenkin ja ei vielä semmosia superpahoja mut kipua kuitenkin ja se meinas et ei kuullosta ollenkaan hyvältä. Sit kysy et kutiaako mulla muu kropa paljon kun kiinnitti huomiota siihen et raavin käsivarsia ja kämmeniä, no ei mulla muu kroppa kutia... Nyt tehtävä liikelaskentaa ja kuulema vauvan liikkeet on tunnuttava päivittäin ja jos tulee yksikin päivä ettei tunnu niin suoraan synnärin päivystykseen näytille. Tunnen tällä hetkellä itseni tosi tyhmäksi kun en oo aatellu et toi kutina tai mahakipu ois mitenkään epänormaalia mun kohdalla, kun sappi on tosiaan ollu kipuinen ennekin. Mua pelottaa aivan helvetisti ja ajattelen vaan koko ajan et voi kun pääsisin valittamaan vauvan yliaikaisuudesta, mut niin ei taida käydä :( Esikoisen kohdalla oireet alkoi vasta 30 jälkeen ja sillon oli pissas kans protskut plussalla, särki päätä niin ettei juominen tai mikään vieny sitä pois ja näin ihan koko ajan tähtiä nyt on kyllä ihan erilaiset oireet ja en mä tajunnu et se vois näin aikasin kehittyä :(

Ei vitsi odecca, saitko heti lääkkeet verenpaineeseen vai onko jotain muutakin lääkitystä alkavaan myrkytykseen olemassa? mä oon kans nyt alkanut ihmetellä tuota neuvoloiden vähyyttä just tuon myrkytysriskin takia. Taidan ensi viikolla hakea mittarin itselle lainaan.
Mitä sulle nyt tehdään? seurataanko viikottain / päivittäin neuvolankin kannalta? Hirveä ajatella että vaan omiin liikelaskentoihin perustuis seuranta.. paljon voimia sulle, toivotaan että ei lähde hirveästi pahenemaan tila!

mä oon ens viikolla viisaampi, maanantaina labroihin ja torstaina lääkärille ja katotaan mitä voidaan tehdä. Mulla on valmiiksi maksa-arvot korkeella maksasairauden takia ja alkuraskaudesta oli jo sappijutut koholla, ja kahtotaan millai ne on siitä noussut ja niitä vissiin otetaan nyt sit aika tiheesti. Lääkepuolesta ei hajuakaan vielä se selvii ens viikolla, toi verenpaine ei ole vielä hälyyttävän korkea, mutta mun normaaliarvoihin nähden mulle korkea :(

Ja ei taida se verenpainelääkitys millään tavalla poistaa/hidastaa myrkytyksen kehittymistä. Toivotaan että se ois hyvinhyvin hitaasti etenevää laatua ja vauva sais kasvaa tarpeeksi selviytyäkseen tällä puolen mahaa <3

Äh, mulla eilen 22+5 neuvola ja painoa saisi kuulemma tulla vähemmänkin... :) mutta nyt on sitten kelaa varten paperi saatu ja taidan maanantaina käyttää hetken työaikaa äitiysavustuksen ja rahojen hakemiseen. Uusi sokerirasitus olisi taas varattava seuraavan neljän viikon sisään.

Hb105 (oli romahtanut 145:stä, eli rautakuurille... Sama oli kyllä esikoisen kanssa näillä viikoilla)
Pissa oli ok
Painoa tosiaan se melkein 900 g/viikko, katoin et esikoisesta paino oli näissä mitoin rv 32! Ja lähtöpaino kuitenkin sama. Että ei hyvä. Toivottavasti oli vähän reissupöhöä, kun siskon kanssa just tultiin reissusta kotiin.
Sf-mitta oli 24 cm eli aikalailla yläkäyränkin yläpuolella mennään, mutta eihän se määränsä enempää mahdu kasvamaan :)
Verenpaineet oli 134/60 eli mulle tosi korkea yläpaine..

Täällä rakenneultra takana, ja iso poika siellä jumppaili <3 :) Viikot siis nyt 20+3, mutta herra vastasi kaikin puolin 22+6, painoarvio oli 476g, ja siitäkään huolimatta ei laskettua muutettu, joten pitää toivo ettei mene taas kahta viikko yli, koska silloihan tämä on jo näiden mittojen perusteella 3½ viikkoa yliaikainen ja tulee sitten joku sata kiloinen mies sieltä :D Mutta kaikki oli hyvin ja niin hienosti esitteli itseään, ettei jäänyt kyllä epäilystäkään, etteikö poika olisi :) Ei puutu meidän perheestä sitten enää kuin uroskoira, niin olisi tasapeli :D

Muokattu viimeksi:
Pari tuntia rakenneultraan, alkaa jo hieman jännittämään :) Niin toivoisin, että saisimme sukupuolen selville, mutta ennen kaikkea tieto siitä että kaikki on niin kuin pitääkin on vielä tärkeämpää... no kohta se selviää <3

Ellenolivia, sama juttu täällä, vajaan parin tunnin päästä rakenneultra. :) Kummasti sitä on vasta nyt ultran lähestyessä alkanut jännittää, että onkohan kaikki hyvin. Ja mulla on sellainen tunne, että ei kuitenkaan saada sukupuolta selville. Nt-ultrassakin oli vaikeuksia saada niskaturvotus mitattua, niin jos tämä kaveri on taas jotenkin väärinpäin ja piilottelee itseään. No, kunhan olisi terve.

Nyt on rakenneultra takana ja kaikki kunnossa. :)
Vastasi tasan viikkoja eli 20+0. Paino 320 g, oli kuulemma hieman painokäyrän alapuolella, joten onneksi ei tarvi rajoittaa syömisiä. :D Pelkäsin jo, että olen tällä karkinsyönnillä kasvattanut tuonne jonkun kauhean möhkäleen... Täytyy kuitenkin yrittää tästä huolimatta pitää järki päässä, ettei ihan lähde tuo syöminen lapasesta, kaipa se rd voi vielä tässä myöhemminkin puhjeta jos oikein yrittää.

Istukka oli onneksi noussut kohdunsuulta ylemmäs, joten ainakaan se ei ole alatiesynnytyksen esteenä. Toivottavasti silloin rv 34 kääntyy raivotarjontaan.

Ja oikeat oli meillä miehen kanssa fiilikset, eli kaverilta löytyi pippeli. :)

Ultra onnellisesti takana. Mitat vastasi 21+4 eli 3 päivää enemmin kuin la. Painoarvio 385g. Oli hieman "shokki" kun kätilö ilmoitti että pippeli löytyi...jotenkin oli niin asettautunut että tyttöhän siellä on, kun kolme aiempaakin on olleet tyttöjä. No vaihtelu varmaan virkistää :)
Mulla istukka takana joten eipä ihme, kun liikkeet on tuntuneet jo pitkään.

Muokattu viimeksi:
Mulla on istukka edessä, ja silti liikkeet ovat tuntuneet jo nelisen viikkoa rv 16+ lähtien. Toki aluksi hyvin epämääräisinä ja hentoina, ettei ihan varma ollut mitä ne on. Nyt tuntuu potkut jo ihan kunnolla, mieskin tunsi eilen ekaa kertaa. :) Nyt kai seuraava etappi on, että koska ne näkyy mahan läpi. :)

Meilläkin ultra onnellisesti ohi ja pari päivää isompi tyttönen siellä kuvaruudussa oli. Jännitin ihan kamalasti ultraan menoa ja sen jälkeen tuntuikin että suuri kivi oli otettu pois hartioilta ja ajatuskin luisti paremmin töissä:) Olen ollut alun jälkeen hiljanen täällä foorumilla, mutta ahkerasti olen käynyt lukemassa, ajattelin nyt taas ryhdistäytyä kirjoittelun suhteen. Ja kätilö lupasi varmasti tytön, jää kuulemma heidän laitteillaan harvoin arvailuksi.

Meillä kanssa kätilö sanoi, että varmasti tyttö ja luotan kyllä siihen täysin, kun uudet laitteet ja näytti meille ihan kahteen kertaan mitä siellä haaravälissä on =) Pari kaveria skeptisenä kertonut, että tutulle luvattu tyttö mutta tulikin poika. Joopa joo, itse olen kyllä surutta nyt myynyt pojan vaatteita pois ja ostanut mekkoja tilalle :D

Nyt on RU käytynä. Painoarvio pienelle oli 334g ja rakenteista löytyi poikkeavuus ja saatiin lähete jatkotutkimuksiin ja äsken tuli tieto et ne on jo ylihuomenna aamusta. Elikäs mua ultrattiin sellanen 1h20min eli tosi kauan ja ihan kaikki vaikutti olevan kunnossa, mutta vauvalta löytyi vain yksi munuainen. Nyt sit tuolla perinnöllisyyslääkärillä tutkitaan tarkemmin, että oliko näkyminen vaan huono, vai puuttuuko toinen oikeasti kokonaan ja samalla tutkitaan että tämä munuainen joka löytyi on kunnossa. Siellä tarkastetaan myös vauvan kitalaki, koska mun miehelläni on ollut suulaenhalkio syntyessään. Sitäkin katsottiin jo nyt ja näytti et sen osalta asiat ok, mutta tarkistetaan vielä. Vauvaa alkoi selvästi ärsyttämään tutkiminen loppuvaiheessa ja se pakeni lääkäriä syvälle lantion sisään piiloon. Vauva oli muutenkin jo RT. Tutkimusta haittasi kun oli selkä ulospäin kohdussa ja ei suostunut kääntymään millään. Ihan vaikuttaa yhtä itsepäiseltä kuin esikoinenkin. Tosiaan, jalkojen välistä löytyi vehkeet eli poikaa odotellaan.

Myöskin minä menen jatkotutkimuksiin eli huomen aamulla lisää labroja ja torstaina ylävatsanultraan. Lääkäri katsoi jo nyt ultralla mun ylävatsaa kipujen takia ja sanoi että tarvetta tarkemmalle tutkimukselle on ja se on nyt sitten torstaina. Kohdunkaula tarkastettiin ultralla ja sen pituus oli 3cm, kohdunsuulta otettiin näytteet tulehdusten varalta. Verikokeissa tosiaan oli nousua ja nyt katsotaan taas et miten ne nousee ja otetaan vielä vaikka mitä muuta lisää. Koska mulla on niin paljon supistuksia niin nyt pitää välttää kaikkea nostamista, mikä on aika mahdotonta kun on tuon esikoisen kanssa kotona. Liikelaskentaa edelleen päivittäin ja jos ei tunnu liikkeitä tai myrkytysoireet lisääntyy niin heti näytille.

Itsellä on tällähetkellä ihan kohtuu turvallinen mieli, kun tiedän et nyt oikeesti olen asianmukaisessa hoidossa ja saan apua heti kun sitä tarvitsen. Vauvasta en juuri nyt ole hirmu huolissani, koska yhdelläkin munuaisella pärjää oikein hyvin kunhan se vaan on ehjä. Ainoa mikä pelottaa on et jos tuo myrkytys tuosta ärhäköityy kun vauva ei kuitenkaan ole moneen viikkoon vielä valmis syntymään.

Takaisin